paard getrapt, schrikt nu van langsrijdende paarden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

shaviera

Re: paard getrapt, schrikt nu van langsrijdende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 13:51

ik heb het zelfde probleem
ik was een keer op concour en toen reed er iemand langs ons en dat paard stijderde en kwam op ons terecht en ik en mijn paard vielen in get schot.
als er nu een paard van de voorkant nadert op dichte afstand gata haar hoofd in de lucht en springt ze op zij.
die moet je met veel belonen en gedult op lossen.
het gaat bij ons al een stuk beter

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 14:44

Een rood strikje in de staart is een teken voor ruiters dat het paard weleens kon trappen.

Ik heb hetzelfde gehad met mijn jongere merrie, maar dat was nog geen trap, paard liep achterwaarts.
Ik ben nu veel grondwerk aan het doen, en neem daarbij de squeezing game van Parelli mee.
Ook vraag ik soms ruiters of ik aan de binnenkant mag passeren, in stap, draf en galop. Ze blijft er wel voorzichtig mee, maar het gaat steeds beter. Ruimte tussen paard en bakrand gaandeweg steeds kleiner maken.

Ik zou een paar extra oefensessies inlassen met ruiters en paarden die je vertrouwd.

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 07:57

Ja dat weet ik, maar voor de veiligheid van mij en mijn paard en natuurlijk die van andere ruiters, leek mij dat de beste oplossing om op een simpele manier afstand te vragen. Tijdens het losrijden zit je nou eenmaal met veel mensen in een kleine ruimte. Om nou steeds tekst en uitleg te geven als andere de bak in komen, nee dat was dus ook niet de oplossing.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 17:03

Ik heb een beetje hetzelfde 'probleem'
Anouar is getrapt tijdens het inhalen. Nu durft hij dat niet goed meer. Bij endurance wedstrijden kan het vaak niet anders dan dat je af en toe moet inhalen.
Hij blijft er dan eerst een beetje achter hangen en racet er dan ineens voorbij. Zodat hij vooral niet te lang bij de achterbenen is.
Ik beloon hem altijd als we iemand ingehaald hebben. Nu gaat het al een stuk beter

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 13:17

Ik ben vorig jaar samen met mijn paard geplet tegen het bakhek door een grote zwarte kwpn x fries. Wouter is nog steeds heel oplettend als er een zwart paard voorbij komt, dit overigens alleen in de bak niet aan de muur.

In het begin was dit heel erg tegenwoordig heb ik er nauwelijk last van. In het begin reed ik wel samen met zwarte paarden maar liet wouter niet het opgesloten gevoel krijgen..
Geef het wat tijd.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 22:15

Bekend probleem. Mijn paard heeft ook eens een flinke klap opgevangen van een passerend paard. Niet met mij erop, maar met mijn bijrijdster, nog rotter. Het betreffende paard had nogal losse achterbenen, dat was bekend, maar helaas was de ruiter te laks om verder van de bakrand af te passeren.... Resultaat was dat mijn paard 1 hoef in zijn ribben mocht incasseren, de andere hoef ving mijn bijrijdster op met haar been, gelukkig op een blauwe plek na niks ernstigs. Maar de combinatie van die klap + schreeuwende ruiter deed mijn paard geen goed, daarna durfde hij amper meer tussen een ander paard en de bakrand door. Bovenop de rem en omdraaien, en als hij niet weg kon sprong hij het hek in of klom zo'n beetje letterlijk tegen de bakrand op.
In een buitenbak met 'open' omheining (schriklint, planken, o.i.d.) gaat het nu goed, zeker met voor hem bekende paarden, al heeft hij nog weleens zijn twijfels. Binnenbakken met dichte bakranden blijven een probleem, dan gaat hij nog steeds tegen het schot op. Helaas heb je dan ook nog ruiters die meerdere keren achter elkaar op een hele korte afstand passeren, waardoor mijn been weer eens geplet wordt. Maar de enige manier om het eruit te krijgen is toch echt kilometers maken. Als hij maar vaak genoeg ziet dat er niets gebeurt gaat het wel over. Ik rijd alleen vrijwel altijd in een buitenbak, in een binnenbak komt hij weinig, alleen met een wedstrijd etc.
Cassidy schreef:
Ik zou een paar extra oefensessies inlassen met ruiters en paarden die je vertrouwd.

En dat is een hele goede tip. Dat helpt echt een eind, heeft bij mijn paard ook goed gewerkt. Desnoods je paard stil laten staan op de hoefslag en een ander laten passeren, later ook in stap en draf proberen. Niet doorgaan tot je paard op tilt slaat, maar steeds zover dat je paard nog niet helemaal in paniek raakt. En zo kun je de grens steeds verder verleggen.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 22:53

Misschien komt het door al die privélessen dat ruiters niet meer samen in een bak leren rijden maar ik kijk er van op dat iedereen maar vind dat je zo vlak langs elkaar moet kunnen passeren.

Bij ons op de manege wordt ons geleerd dat je nooit op schopafstand moet inhalen. Het heeft dan de voorkeur om af te wenden naar de overkant, een volte of een ander figuur te gaan maken. Wanneer je bijvoorbeeld wil gaan stappen terwijl een ander aan het draven is moet je genoeg ruimte over laten voor degene die aan het draven is en dus voldoende naar de binnenhoefslag gaan zodat de ander op de buitenhoefslag er gemakkelijk langs kan.

Ik kan mij heel goed voorstellen dat een paard het niet prettig vind om zo vlak langs een ander te passeren. Ik zie ook geen enkele reden om je paard hierop te trainen. (Tenzij je carrousel wil gaan rijden) De anderen moeten gewoon afstand houden. Wanneer je zo dicht langs een ander paard rijd dat je wordt getrapt is het gewoon je eigen schuld.
Wordt je door een ander paard getrapt dat te dicht langs de jouwe rijd dan valt daar niet op te trainen. Je hebt immers geen controle over dat andere paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 16:55

En bij ons op stal wordt geleerd dat je elkaar moet kunnen passeren, in stap, draf en galop. Jij hebt nooit de controle over dat andere paard, maar wel over je eigen paard. Je voelt het doorgaans ook aankomen als een paard zuur reageert naar een ander paard, en dat kun je voor zijn. Beginnende ruiters hebben daar weleens problemen mee, dus in dat geval kun je idd zeggen dat ze een figuur moeten rijden. Maar gevorderde ruiters moeten elkaar gewoon kunnen passeren hoor!

Waarom zie jij overigens geen reden om te trainen voor zoiets als de caroussel? Is alleen maar een pre als een paard dat kan...een aanvulling op zijn opvoeding.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 20:44

Caroussel vind ik zelf gewoon niet leuk om te doen. Toen ik pas begon met rijden en nog niet goed kon sturen hadden wij een instructeur die caroussellen helemaal geweldig vond. De combinatie van nog niet kunnen sturen en dat op een paard die de pest had aan andere paarden zorgde altijd voor chaos en heeft voor mij de lol van caroussellen voorgoed vergalt.

Natuurlijk voel je wel aankomen dat je paard wil gaan schoppen maar het is gewoon bloed irritant om op een paard te rijden dat de hele tijd de oren plat heeft, met zijn staart zwaait en waarbij je constant moet opletten dat ze niet de rug verstrakt en in tempo terugkomt om zich klaar te maken om te gaan schoppen.
Bovendien let zo'n paard dan niet meer op jou.

Waarom wil je perse zo dicht langs en achter een ander rijden?
Buiten schopafstand is gewoon een paardlengte tussen jou en een ander paard dat is toch niet te veel gevraagd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 17:43

Ik heb hetzelfde gehad, dit kwam doordat ie een aantal keren een tik van de zweep van een tegemoetkomende ruiter had gehad. het was bij hem zo erg dat ik op buitenconcoursen niet normaal meer kon inrijden, sindsdien rijd ik m in het buitenseizoen dus thuis al in. Binnen gaat het nu wel weer beter, maar dan deed ik altijd in het begin alleen op de hoefslag blijven (linksom dus) en dan bij ieder paard wat eraan kwam naar buiten stellen. Soms heeft ie nog dagen dat ie schrikt, maar meestal gaat het nu goed. Ook omdat je er zelf heel scherp in wordt en ja we zijn wat verder inmiddels dus de controle is er nu meer.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 18:04

Wat bedoel je precies met naar buitenstellen?
Wanneer je de voorkant van je paard naar buitenstelt dus naar de andere kant dan waar de passeerder / tegenligger is maak je het voor je paard extra makkelijk om de kont naar binnen te draaien en zo het andere paard te schoppen. Je kan dan beter juist devoorkant van je paard in de richting van het andere paard stellen dan kan hij minder makkelijk schoppen. Moet je wel weer opletten dat hij dan niet de kans krijgt om te bijten.
Of bedoel je dit juist met naar buitenstellen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 18:28

Je laat m ff naar de buitenkant kijken op het moment dat het paard nadert aan de binnenkant, zo leid je m af van het paard dat er aan komt. Om te voorkomen dat hij uit gaat slaan leg je je binnenbeen wat wakend naar achteren. In het begin schrikken ze misschien alsnog wel, maar als je het maar consequent volhoud wordt het minder. Ook wil het helpen om net voordat de tegenligger eraan komt een overgang terug te maken, je leid ze dan gewoon af door wat anders te gaan doen en zelf let je er dan ook minder op

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 22:28

Paard waar ik vaak op rij is niet bang van andere paarden en schrikt ook niet. Hij wil ze gewoon niet in zijn buurt. Laat zich ook niet zo gemakkelijk afleiden dus stelling naar buiten heeft in mijn geval niet zo veel zin. Hij heeft ze toch al lang gezien. Overgang terug bij tegenligger doe ik al helemaal niet want dan geef ik hem alleen maar meer tijd om te schoppen.

Maar ja zo lost blijkbaar iedereen het op zijn eigen manier op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:10

Ja maar die van jou schopt zoals je zelf zegt omdat ie ze niet in de buurt wil. Die van ts schopt uit angst, dus dan kan je het waarschijnlijk beter voorkomen door m af te leiden zodat je m van de angst an sich afleid...

fotogril

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 19:06

Zo veel mogelijk langs paarden wandelen!.
en belonnen als ze er langs loopt.