Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Holaso schreef:Heeft ze geen boezemvriend in de kudde? Zoja, dan kan je hem er mss eerst uithalen en dan volgt ze mss?
Het werk dat je met haar doet, wissel je dat genoeg af?
Ik merk bvb dat als ik een week ofzo dressuur rijd, mijn ruin veel minder zin heeft om zich te laten pakken. Als we dan buiten gaan wandelen, dan staat ie de volgende dag aan de poort te wachten voor de volgende buitenrit.
Werk je steeds alleen met je paard? Zoja, spreek dan met iemand af om samen te rijden. Vaak vinden paarden dat leuker.
Als je nu zonder halster (en zonder rijkledij aan) naar haar toeloopt in de weide, gaat ze dan ook lopen?
Zoniet, dan zou ik s wat vaker naar haar toelopen met rijkledij, maar zonder halster of andersom. Dan het halster aandoen, belonen en terug uitdoen en weer weg. Of gewoon even bij haar gaan staan, belonen en weer weg. (Niet belonen, met snoep of biks, gewoon met de stem of schouderklopje).
Is het altijd zij die eerst gaat lopen in de kudde of is er een andere aanstoker? Als ze gaat lopen, loopt de kudde haar dan achterna? Welke rang heeft ze in de kudde?
Sorry voor de vele vragen, maar dan kan ik me een beter beeld vormen.
Cassidy schreef:Je paard heeft in het verleden al te vaak gewonnen doordat je weg bent gelopen op het moment dat je haar niet te pakken kon krijgen. Je moet ook niet op haar gaan wachten, je moet haar gewoon niet met rust laten als ze weer eens de benen neemt. Trek er dan ook een hele dag voor uit, ga niet pappen met snoepjes, en verklein eventueel het weiland zodat je niet het hele weiland door hoeft om haar te kunnen pakken. En vooral, wordt niet kwaad op haar, heb geduld. Loopt ze weg, jaag haar niet op, blijf achter haar aanlopen, laat haar niet grazen en geef niet op voordat je haar hebt. En als je haar hebt: uitvoerig belonen, en weer loslaten. Dan probeer je haar weer te pakken. De tijd die het de tweede keer kost om haar te pakken zal dan korter zijn. Doe dit een aantal dagen achter elkaar en je zult zien dat je ook zonder join-up een paard krijgt die het niet erg vindt om naar je toe te komen.
Brammetje16 schreef:volgens mij is ze de alfa merrie! maatjes mee nemen werkt ook niet, ook al vaka genoeg gedaan en je we wisselen heel veel af van dresuur tot springen tot een harddraf op de dijkles, als het weer het toelaat dan gaan we ook wel zwemmen!

Brammetje16 schreef:ik trek er meestal lang voor uit! en ben niet vaak weg gegaan als het niet luktte! vorige weke ben ik nog een half uur in de regen bezig geweest en had haar uit eindelijk (of ja ze sotnd het toe om haar te pakken) en heb toen ene join up gedaan dit werkte vervolgens niet meer.
char
Wij hebben thuis 2 paarden waarvan de mijne altijd komt en die van mijn man dus nooit. Ik loop vaak even het land in met brood of oude appels of wat dan ook, daar is ze gek op. Maar wil je haar echt pakken, helaas. Gelukkig kleeft ze aan het ander paard, dus als je deze binnen zet(stal staat in het land) dan komt ze van zelf ook naar binnen. Maar elk jaar in de vakantie, als ze een maandje ergens het land opgaan, is het hommelus. Dan kan je gerust haar maatje meenemen, maar als er genoeg andere paarden zijn, heeft ze daar lak aan. Uren zijn we dan aan het vangen, je zou haar wurgen.( toevallig vandaag weer weggebracht, dus dat wordt weer wat over een maand)
de laatste tijd heb ik het dus met een longeer lijn gedaan en dat hielp een hele hoop!maar goed is ook niet de manier, maar je ziet wel dat ze het dan op geeft, ze denk dat echt van nee, ik heb het 1 keer geprobeerd dat luktte niet, nou laat maar dan blijf ik wel staan, nou wil ik proberen om het op een of ander manier zelf te kunnen! iig ga ik mij ook eens wat meer verdiepen in pharellie heet het toch? (of hoe je dat ook maar schrijft
) en geef ik nooit op als ik haar wil hebben
bedankt voor al de tips aerdenhout1 schreef:De oplossing van Cassedy is de enige echte oplossing die ook daadwerkelijk gaat helpen op de lange duur.Probeer het een week lang vol te houden,van mij part twee keer per dag en je zal zien dit helpt!
Angeliek schreef:Staan er andere paarden bij haar in de wei?
Zoja: ga met brok of iets wat rammelt in een bakje de wei in. Geef haar geen aandacht en loopt rechtstreeks op dat andere paard af. geef dat paard brok/snoep zodat jouw paard het goed kan zien. Roep haar dan pas naar je toe.
Dan heb je kans dat ie wel naar je toe komt.
Ik ga trouwens ook altijd samen met vriendin heen , die haar paard staat daar ook in het land en we gana altijd samen richting stal dus dat heeft ook geen effect.
uiteraard goed beloond! maar ja ik ga gewoon door en hoop dta het op lange termijn weer beter gaat worden
dat word dus vangen vangen vangen
maar word de wond erger dan gaat ze apart op een stukje land en zal ze beetr te vangen zijn!
ik herken het hele verhaal volkomen ...! ik verzorg een kleine dartmoor die in haar 1tje in een heeeel groot en breed weiland staat. ze laat zich absoluut niet vangen, ik heb echt heel veel al geprobeerd.. wat er alleen bij mijn verhaal nog bij komt is dat als ik dicht bij kom dat ze dan gaat bokken en steigeren naar mij toe, en heel erg boos doet...
als ik dr eenmaal heb is ze een eitje.. heb vandaag 2 uur geprobeerd te vangen, maar niet gelukt. van de week nog maar een keer proberen met behulp van de tips die ik gehoord heb..
Indien het dier zich laat wegjagen (HET MAG NU NOG NIET KOMEN: WEGWEZEN!) geeft hij toe dat hij de mindere in rang is. Dan heb je stap 1 gewonnen.... (Kijk uit met slaan! Vandaar een redelijk lang touw. Evt kun je dit touw ook tegen haar kont gooien als ze lelijk doet en je niet te dichbij wil komen. Dit gooien hoeft overigens niet bijzonder zachtjes, zolang het maar op de kont gemikt wordt!)

ze komt nu weer naar mij , maar goed ze staat nu samen met het paard van rakertje 13 hier op bokt ivbm mok. maar nu komt ze wel?!?! ze hinnikt zelf als ik er aan kom lopen?!? zo vreemd he! alsof ze nu wel weer komt omdat ze me nu nodig heeft, i nde andere grote land met 11 paard kwam ze niet
maar goed het probleem is nu voorlopig weer opgelost!