Ik zit met mijn handen in mijn haar wie kan mij helpen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Holaso

Re: Ik zit met mijn handen in mijn haar wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 12:30

Heeft ze geen boezemvriend in de kudde? Zoja, dan kan je hem er mss eerst uithalen en dan volgt ze mss?

Het werk dat je met haar doet, wissel je dat genoeg af?

Ik merk bvb dat als ik een week ofzo dressuur rijd, mijn ruin veel minder zin heeft om zich te laten pakken. Als we dan buiten gaan wandelen, dan staat ie de volgende dag aan de poort te wachten voor de volgende buitenrit.

Werk je steeds alleen met je paard? Zoja, spreek dan met iemand af om samen te rijden. Vaak vinden paarden dat leuker.

Als je nu zonder halster (en zonder rijkledij aan) naar haar toeloopt in de weide, gaat ze dan ook lopen?
Zoniet, dan zou ik s wat vaker naar haar toelopen met rijkledij, maar zonder halster of andersom. Dan het halster aandoen, belonen en terug uitdoen en weer weg. Of gewoon even bij haar gaan staan, belonen en weer weg. (Niet belonen, met snoep of biks, gewoon met de stem of schouderklopje).

Is het altijd zij die eerst gaat lopen in de kudde of is er een andere aanstoker? Als ze gaat lopen, loopt de kudde haar dan achterna? Welke rang heeft ze in de kudde?

Sorry voor de vele vragen, maar dan kan ik me een beter beeld vormen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 14:48

Je paard heeft in het verleden al te vaak gewonnen doordat je weg bent gelopen op het moment dat je haar niet te pakken kon krijgen. Je moet ook niet op haar gaan wachten, je moet haar gewoon niet met rust laten als ze weer eens de benen neemt. Trek er dan ook een hele dag voor uit, ga niet pappen met snoepjes, en verklein eventueel het weiland zodat je niet het hele weiland door hoeft om haar te kunnen pakken. En vooral, wordt niet kwaad op haar, heb geduld. Loopt ze weg, jaag haar niet op, blijf achter haar aanlopen, laat haar niet grazen en geef niet op voordat je haar hebt. En als je haar hebt: uitvoerig belonen, en weer loslaten. Dan probeer je haar weer te pakken. De tijd die het de tweede keer kost om haar te pakken zal dan korter zijn. Doe dit een aantal dagen achter elkaar en je zult zien dat je ook zonder join-up een paard krijgt die het niet erg vindt om naar je toe te komen.

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 15:02

Holaso schreef:
Heeft ze geen boezemvriend in de kudde? Zoja, dan kan je hem er mss eerst uithalen en dan volgt ze mss?

Het werk dat je met haar doet, wissel je dat genoeg af?

Ik merk bvb dat als ik een week ofzo dressuur rijd, mijn ruin veel minder zin heeft om zich te laten pakken. Als we dan buiten gaan wandelen, dan staat ie de volgende dag aan de poort te wachten voor de volgende buitenrit.

Werk je steeds alleen met je paard? Zoja, spreek dan met iemand af om samen te rijden. Vaak vinden paarden dat leuker.

Als je nu zonder halster (en zonder rijkledij aan) naar haar toeloopt in de weide, gaat ze dan ook lopen?
Zoniet, dan zou ik s wat vaker naar haar toelopen met rijkledij, maar zonder halster of andersom. Dan het halster aandoen, belonen en terug uitdoen en weer weg. Of gewoon even bij haar gaan staan, belonen en weer weg. (Niet belonen, met snoep of biks, gewoon met de stem of schouderklopje).

Is het altijd zij die eerst gaat lopen in de kudde of is er een andere aanstoker? Als ze gaat lopen, loopt de kudde haar dan achterna? Welke rang heeft ze in de kudde?

Sorry voor de vele vragen, maar dan kan ik me een beter beeld vormen.

volgens mij is ze de alfa merrie! maatjes mee nemen werkt ook niet, ook al vaka genoeg gedaan en je we wisselen heel veel af van dresuur tot springen tot een harddraf op de dijkles, als het weer het toelaat dan gaan we ook wel zwemmen!

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 15:03

Cassidy schreef:
Je paard heeft in het verleden al te vaak gewonnen doordat je weg bent gelopen op het moment dat je haar niet te pakken kon krijgen. Je moet ook niet op haar gaan wachten, je moet haar gewoon niet met rust laten als ze weer eens de benen neemt. Trek er dan ook een hele dag voor uit, ga niet pappen met snoepjes, en verklein eventueel het weiland zodat je niet het hele weiland door hoeft om haar te kunnen pakken. En vooral, wordt niet kwaad op haar, heb geduld. Loopt ze weg, jaag haar niet op, blijf achter haar aanlopen, laat haar niet grazen en geef niet op voordat je haar hebt. En als je haar hebt: uitvoerig belonen, en weer loslaten. Dan probeer je haar weer te pakken. De tijd die het de tweede keer kost om haar te pakken zal dan korter zijn. Doe dit een aantal dagen achter elkaar en je zult zien dat je ook zonder join-up een paard krijgt die het niet erg vindt om naar je toe te komen.

ik trek er meestal lang voor uit! en ben niet vaak weg gegaan als het niet luktte! vorige weke ben ik nog een half uur in de regen bezig geweest en had haar uit eindelijk (of ja ze sotnd het toe om haar te pakken) en heb toen ene join up gedaan dit werkte vervolgens niet meer.

Holaso

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 15:12

Brammetje16 schreef:
volgens mij is ze de alfa merrie! maatjes mee nemen werkt ook niet, ook al vaka genoeg gedaan en je we wisselen heel veel af van dresuur tot springen tot een harddraf op de dijkles, als het weer het toelaat dan gaan we ook wel zwemmen!

Dat dacht ik al. Dat is minder natuurlijk. Dan zou ik de manier van Cassidy toepassen en er eens een paar dagen voor uittrekken. Zoals ze zegt, als je ze hebt, belonen, loslaten en opnieuw. Erachter lopen, haar geen kans geven om uit te rusten of te grazen en zodra ze merkt dat gaan lopen veel vermoeiender is dan met jou werken, zal ze zich snel bedenken. Het kan wel even duren voor ze dit door hebben.

PS: je moet wel een goede conditie hebben hoor. Anders eerst zelf wat gaan sporten, zodat je zeker weet dat je t volhoudt.. Haha!

Daan_ielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 14:47

Ik rij zelf een leuke merrie ( inmiddels 6 jaar) maar komt dus ook niet vanzelf op de wei...
In het begin vaak er achter aan gelopen, maar ik blijf ook niet aan de gang!! Boos!
Nu loop ik op haar af, loopt ze weg dan drijf ik haar extra op. maak je breed zodat ze er niet langs kan, uiteindelijk zal ze (omdat je ookal een join-up hebt gedaan, toch haar hoofd in jou richting draaien, pak haar dan resoluut maar niet lomp of snel beet (kans op schrikreactie kun je weer opnieuw beginnen!!) En probeer haar werk idd zo veel mogelijk afwisselend te houden... zodat het een verrassing blijft waar je haar voor komt halen...

En dan nu de goude tip: NEEM JE TIJD EN WORDT VOORAL NIET BOOS!!! (paarden voelen dat feilloos aan!!)

Succes!!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 15:22

Brammetje16 schreef:
ik trek er meestal lang voor uit! en ben niet vaak weg gegaan als het niet luktte! vorige weke ben ik nog een half uur in de regen bezig geweest en had haar uit eindelijk (of ja ze sotnd het toe om haar te pakken) en heb toen ene join up gedaan dit werkte vervolgens niet meer.

Je hoeft je paard maar een keer zijn zin te geven, dan is het kwaad al geschied. Join-up is de oplossing niet voor dit probleem, en al helemaal geen join-up di je verkeerd hebt aangepakt (want daar lijkt het op) . Paard moet graag bij je komen, ongeacht wat je gaat doen.

Ik zou veel grondwerk meenemen, eventueel aan Parelli gaan doen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 15:33

De oplossing van Cassedy is de enige echte oplossing die ook daadwerkelijk gaat helpen op de lange duur.Probeer het een week lang vol te houden,van mij part twee keer per dag en je zal zien dit helpt! Ik heb geen idee wat jullie bedoelen met een join-up?? Ik ben zelf n.l niet zo'n voorstander van al die "natuurlijke " ideeeen

charrety

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 16:53

hoii,,

als je je paard wil halen en niet bij je wilkomen, koop dan maar appels snoepjes voor paarden, mijn paard had dat ook wou nooit bij mij komen en als ik er naar toe liep dan rende ze me weg, ik had te horen gekregen om appelsnoepjes te kopen, dat vind ze zo heerlijk dat ze alles wel voor je willen doen, je loopt naar der toe met een snoepje in je hand en zorgt dan dat ze bij je komt, je geeft haar het snoepje en loopt gewoon weer weg, doe dat maar een paar x op en dag en dan krijgt ze door van '' ow als ik bij mijn baasje kom krijg ik ook wat lekkers, ik kan beter luisteren'' ik heb er nu geen last meer van,

xxxxxxxx Pling char

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 01:06

Van mij geen tips, maar mede gevoelens Haha! Wij hebben thuis 2 paarden waarvan de mijne altijd komt en die van mijn man dus nooit. Ik loop vaak even het land in met brood of oude appels of wat dan ook, daar is ze gek op. Maar wil je haar echt pakken, helaas. Gelukkig kleeft ze aan het ander paard, dus als je deze binnen zet(stal staat in het land) dan komt ze van zelf ook naar binnen. Maar elk jaar in de vakantie, als ze een maandje ergens het land opgaan, is het hommelus. Dan kan je gerust haar maatje meenemen, maar als er genoeg andere paarden zijn, heeft ze daar lak aan. Uren zijn we dan aan het vangen, je zou haar wurgen.( toevallig vandaag weer weggebracht, dus dat wordt weer wat over een maand)

Als ze ziet dat je met tuig loopt of je rijbroek aan hebt, komt ze al helemaal niet naar je toe.(thuis dan nog he!) Dus als ik met rijbroek aan haar brood of appel wil geven, dan komt ze wel in de buurt met zeer lange nek, maar echt niet binnen handbereik hoor.

Dit is wel een zeer dominante merrie, moet ik zeggen. Andere paarden die in haar buurt komen, zijn altijd bang van haar.Tijdens de man. lessen, is er geen manege paard dat in haar buurt wil lopen. Alleen die sukkel van mij is totaal aan haar ondergeschikt. Voor hem geen leven zonder haar, dan raakt ie in paniek. Ondanks haar dominantie, is ze aan de hand als en eitje. Ze zal never haar touwtje strak trekken, terwijl ze een schijtert eerste klas is. Ze ondergaat alle behandelingen zeer onderdanig.
misschien herken je hier iets in?

Nu,, ik hoop voor je dat je een oplossing vind, want dit probleem is super hinderlijk, ik leef met je mee. Haha!

Lara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 05:58

Mijn paard staat in een weiland met zo'n 100 andere paarden en ook ik heb een tijd dit probleem gehad. Opjagen hielp bij mij niet want het weiland is meer dan 40 hectaren groot. Wat je kan proberen is ergens gaan zitten en iets meenemen wat erg interesant is. Paarden zijn van nature erg nieuwsgierig dus meestal komen ze na een tijd toch wel kijken wat je hebt. Als ze dan eindelijk komt belonen en dan weer weglopen, zodat ze niet altijd het idee heeft dat als jij het weiland in loopt haar ook komt halen. En misschien wat Cassidy zij aan parelli gaan doen ik doe nu zelf ook aan parelli en ben erg blij dat ik er aan begonnen ben. Het heeft me al een heleboel kilometers lopen bespaard Tong uitsteken

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 08:14

Bedankt allemaal voor het medeleven en tips Lachen de laatste tijd heb ik het dus met een longeer lijn gedaan en dat hielp een hele hoop!maar goed is ook niet de manier, maar je ziet wel dat ze het dan op geeft, ze denk dat echt van nee, ik heb het 1 keer geprobeerd dat luktte niet, nou laat maar dan blijf ik wel staan, nou wil ik proberen om het op een of ander manier zelf te kunnen! iig ga ik mij ook eens wat meer verdiepen in pharellie heet het toch? (of hoe je dat ook maar schrijft Bloos ) en geef ik nooit op als ik haar wil hebben Haha! bedankt voor al de tips OK dan!

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 10:15

aerdenhout1 schreef:
De oplossing van Cassedy is de enige echte oplossing die ook daadwerkelijk gaat helpen op de lange duur.Probeer het een week lang vol te houden,van mij part twee keer per dag en je zal zien dit helpt!

Sluit me hierbij aan. Dit is de enige oplossing op de lange termijn.

Deze methode hebben we ook toegepast bij een ijslander-merrie met exact hetzelfde probleem. Dit heeft idd een paar dagen gekost maar daarna zelden problemen meer gehad. En als ze al eens wegliep gaf ze het binnen 5 minuten op.

SilverStorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 10:28

Angeliek schreef:
Staan er andere paarden bij haar in de wei?
Zoja: ga met brok of iets wat rammelt in een bakje de wei in. Geef haar geen aandacht en loopt rechtstreeks op dat andere paard af. geef dat paard brok/snoep zodat jouw paard het goed kan zien. Roep haar dan pas naar je toe.

Dan heb je kans dat ie wel naar je toe komt.

oja, die helpt ook goed inderdaad! kan ook met aanhalen alleen.. negeer haar volkomen en loop op een ander paard af en ga kroelen met de andere paarden....

dat werkte bij die van mij wel... die heeft daar heeeeel soms last van....maar meer als in een spelletje... k liep dan twee rondjes mee, daarna ging ik zitten of draaide m'n rug toe. dat vond ze dan niet leuk en dan kwam ze altijd kijken.

maar het is inderdaad niet leuk als het gebeurt... veel succes ermee iig!

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 11:31

@silverstorm, dat help helaas niet, meestal staan er 9 paarden om me heen en de 10de zweeft heerlijk rond of staat vredig te grazen Clown Ik ga trouwens ook altijd samen met vriendin heen , die haar paard staat daar ook in het land en we gana altijd samen richting stal dus dat heeft ook geen effect.
een paar dagen terug hoefte ik niks te doen, ze stond gewoon bij het hek Haha! uiteraard goed beloond! maar ja ik ga gewoon door en hoop dta het op lange termijn weer beter gaat worden Ja

PrisSyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 19:40

in een apart weitje zetten mischien ? ,,
wat een stuk kleiner iis zodat ze minder ver kan rennen ,,
alleen in t weitje of met 1 ander paard zodat je t andere paard kan pakken zal zij waarscheinlijk ook zo wel meelopen ,,

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 22:00

ze heeft nu een snee in dr kroonrand dus word komende tijd niet veel bijzonders doen, het wle van de dierenarts aluminuimspray gekregen dat er 2 keer per dag op moet Tong uitsteken dat word dus vangen vangen vangen Clown maar word de wond erger dan gaat ze apart op een stukje land en zal ze beetr te vangen zijn!

6Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 15:58

Boos! ik herken het hele verhaal volkomen ...! ik verzorg een kleine dartmoor die in haar 1tje in een heeeel groot en breed weiland staat. ze laat zich absoluut niet vangen, ik heb echt heel veel al geprobeerd.. wat er alleen bij mijn verhaal nog bij komt is dat als ik dicht bij kom dat ze dan gaat bokken en steigeren naar mij toe, en heel erg boos doet... Verdrietig als ik dr eenmaal heb is ze een eitje.. heb vandaag 2 uur geprobeerd te vangen, maar niet gelukt. van de week nog maar een keer proberen met behulp van de tips die ik gehoord heb..

sterkte! ik snap je volkomen en ik weet hoe irritant het kan zijn!! Ach gut

xx

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 19:16

Ik herken je probleem!
Ook ik heb ooit een paard gereden, dat dominant was. Dit uitte zich vnl. in het zich niet laten vangen in de wei. Je hebt al veel tips gekregen, toch wil ik er hier nog wat aan toevoegen:

* Snoepjes geven: zeker als er sprake is van een dominantieprobleem, geeft snoepjes brengen aan dat JIJ verzoenend bezig bent, terwijl juist je paard zijn of haar ego zou moeten laten varen (zonder het dier uit zijn waarde te halen!).

Hiermee sluit ik me aan bij de tip die je kreeg van Djaikha! Ik deed het ongeveer hetzelfde, maar dan met een nuanceverschil. (Before you try this at home: neem alle tijd! Heb geen haast en blijf consequent. Eenmaal de wei ingelopen, betekent: eruit komen MET paard. Wanneer je het opgeeft heeft je paard wederom gewonnen, wat haar bevestigt in haar dominantie (zie je wel! Ik krijg mijn zin...).

Nou, goed eindelijk dan mijn methode:
* "Gewapend" met longeerlijn of halstertouw loop je de weide in. Je maakt je inderdaad dominant, door je paard al vanaf een grote afstand recht aan te kijken en jezelf groot te maken.

* Loop in een directe lijn, zonder omweg op het paard af. (Dat er anderen bij in de wei lopen: maakt niets uit, je loopt toch duidelijk op DIT paard af!)
* Wanneer je het paard nadert: gooi het touw (als propje) richting zijn kont en jaag het dier van zijn plek (evt. met behulp van armen en stem "wegwezen...NU!") Een dominanter lid binnen de kudde heeft namelijk het RECHT om te bepalen waar hij gaat staan.... Laat dat nu nèt de plek staan waar je paard nu is.... Duivel Indien het dier zich laat wegjagen (HET MAG NU NOG NIET KOMEN: WEGWEZEN!) geeft hij toe dat hij de mindere in rang is. Dan heb je stap 1 gewonnen.... (Kijk uit met slaan! Vandaar een redelijk lang touw. Evt kun je dit touw ook tegen haar kont gooien als ze lelijk doet en je niet te dichbij wil komen. Dit gooien hoeft overigens niet bijzonder zachtjes, zolang het maar op de kont gemikt wordt!)

* Het paard zal na een stukje rennen weer ergens anders stil gaan staan (misschien je al verbaasd aankijkend: wat doet mijn baas nu??). Ook nu kijk je het dier recht aan (=teken van dominantie!) en verjaagt het opnieuw van zijn plek.

* Wanneer je het gevoel hebt dat ze naar je toe wil komen, begint het al in je voordeel te werken.. dan jaag je haar nog minstens eenmaal weg (op het moment dat je voelt dat ze zelf wil komen, JIJ bepaalt namelijk wanneer je dit toelaat, ZIJ NIET!)

* Daarna blijf je rustig op 1 plek staan, zonder oogcontact met je paard te maken. Wanneer ze komt, sta je dit toe. Uitgebreid belonen als ze bij je is.

In grote lijnen lijkt dit misschien op de eerder genoemde "join-up". Dit is echter de manier die ik hanteer vanuit de "wetten en regels" die paarden onder elkaar hanteren. Dit snapt het dier dus zeker!

Succes! Laat nog even weten hoe het nu loopt!
Deze manier werkte uitstekend bij mijn (bijrijd-)paard! Nadat ik dit enkele keren heb toegepast was het nog maar zelden nodig om haar op bovenstaande manier te moeten vangen.

Groetjes, Irma

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 19:58

mmhhh... de join-up kan helpen maar zoals je zegt helpt het al niet meer...

ik zou haar in een ander weiland plaatsen.... of een stukje afzetten(met toestemming van de eigenaar van het land)en daar je paard inzetten zodat ze alleen staat en dan hetzelfde doen als hier boven beschreven staat Knipoog
de hele tijd wegjagen en op een geven moment haar niet aankijken.... miss komt ze dan naar je toe Vork

veel suc6 Knipoog

p.s. ik heb hetzelfde probleem met mijn verzorgpony gehad, maar die staat alleen in de wei met een vriendin ernaast achter een touwtje(die is niet beleerd vandaar) en ik geef altijd die vriendin eerst aandacht en dan komt ie hinnekend naar mij toe Haha!

Debbyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 18:35

messchien met bix of musli rammelen dat ze dan komt en belonen.. me oude verzorg pony rende altijd weg was ook altijd zo irrietant maar gewoon met een appel lokken ofzo ..

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 14:27

ik ben eigenlijk geen voorstander van voer dat kan een ongewwenst effect hebben..... maar ik wens je voor de tweede maal succes Vork

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 15:44

Het gaat nu eindelijk weer goed Ja ze komt nu weer naar mij , maar goed ze staat nu samen met het paard van rakertje 13 hier op bokt ivbm mok. maar nu komt ze wel?!?! ze hinnikt zelf als ik er aan kom lopen?!? zo vreemd he! alsof ze nu wel weer komt omdat ze me nu nodig heeft, i nde andere grote land met 11 paard kwam ze niet Verward maar goed het probleem is nu voorlopig weer opgelost!

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 19:20

Zo was Milo ook in zijn pubertijd. Draaama! Met voer lukte het uiteindelijk wel, maar op termijn werkte het lokken met voer nogal averechts. Een band opbouwen is heel belangrijk. Altijd als ik er ben ga ik zeker een keer bij Milo de wei in, om met hem te 'praten': overal aaien etc.

Van snoepjes worden veel paarden hebberig. Ook zet je jezelf in een lagere rangorde. Bij heel verlegen paarden die ook een stuk kleiner dan jezelf zijn kan het wel helpen om op je knieen te gaan zitten. Bij wat dominantere paarden juist niet, ze moeten je zien als leider en als vriend willen ze naar je toekomen. Ik loop ook altijd even een stukje in de wei, Milo loopt dan achter me aan, zodat hij mij dus ziet als leider.

Verder ook consequent zijn. Dat betekent eerlijk zijn en geduld hebben. Niet de ene keer iets goed vinden en de andere keer het afstraffen. Het kan helpen om even een rondje met hem te stappen, aan het halster in de wei en hem een beetje te aaien voordat je je paard na het rijden loslaat.

Het is logisch dat ze als ze samen met 1 paard op het land staat wel komt en niet als ze in de hele kudde staan, daar voelt hij zich toch wat meer thuis. Een band opbouwen kost tijd. Tijd doorbrengen in de omgeving van je paard kan hem helpen je beter te accepteren. Je leert er heel veel van om naast of in de wei te gaan zitten en de paarden te bekijken. Af en toe eens de wei in gaan om alleen te poetsen, of de paarden te aaien, of wat anders in de wei te gaan helpt ook! Dan denkt je paard niet meteen: Oh zij komt weer, dus ik moet rijden..

Succes ermee!

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 08:40

Ja dat is ook zo! maar de laatste tijd in het groote land toen zaten we wel als we gevoerd hadden en dan bleef ze vaak ook (de keren dat ze kwam) en voerde ik haar was gras enzo! en ja heb ook wle geprobeerd of ze in hetland dna achter mij ana kwam, soms wel soms niet af en toe keerde ze gewoon om en liep ze weg. Bedankt voor je tip Ja