Paard angst onder ogen laten zien?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Foefer

Berichten: 3814
Geregistreerd: 19-05-06

Re: Paard angst onder ogen laten zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 17:39

Tja je hebt gelijk!
Maar toch, ik WEET dat ze gaat racen, zie dat gevoel maar eens weg te stoppen dan....
Ik zou niks liever willen....
Maar vind het echt doodseng als ze weer op hol slaat..... Huilen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Paard angst onder ogen laten zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 17:54

dus moet jij zeggen, en we gaan niet op hol Haha! Haha! en je blijft onder mij, in dit tempo en niet anders Haha!

als jij afwacht op het paard gaat reageren, dan ben je altijd te laat.......

Foefer

Berichten: 3814
Geregistreerd: 19-05-06

Re: Paard angst onder ogen laten zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 18:02

I know..... Ziek

Anoniem

Re: Paard angst onder ogen laten zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 18:17

die van mij is ook als de dood voor water, zo erg zelfs dat ik een keer bij het verkeersmakmaken onder het zadel van alles tegen was gekomen wat haar niet uitmaakt, moesten we over een rontonde op het ruiterpad ernaast, een paar meter ervan af zit een vijvertje en ze vertikte het gewoon.. tot ik haar een tik gaf.. en nu eergister ging ze voor het eerst hetw ater door wat heeeeeeeeeeeeel droog stond, dus meer over het zand dan door het water, en we gingen welliswaar zijwaarts, maar toch.. ook met geweld en een gevecht..

maar uiteindelijkw as het toch niet meer eng, en met lief zijn alleen kom ik er bij haar niet.. dan speelt ze een spelletje jammergenoeg..

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re: Paard angst onder ogen laten zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 00:39

Misschien dat het wel scheelt dat ze voor de koets oogkleppen op heeft?
En mensen zitten er dan niet op, dus voelt ze het ook minder.
Als jij erop zit voelt ze elk gespannen dingetje in jouw lijf.

Hebben jullie een bak?
Mijn paard was een echt racebeest, en ik ging me ook voorbereiden, nou is Kiwiko dan ook nog mijn instructrice en die heeft op een gegeven moment ook gezegd laat maar op hol slaan, ervaar het maar en zie ze kan geen kant op in die bak, dus als ze wilt rennen rent ze maar, lekker blijven zitten, ontspannen.
En dat lukte ook snel genoeg want het is zo in de bak kan ze geen kantop,op dat moment kon ik aan oplossingen gaan werken omdat mijn spanning weg was, en op die manier kon ik dus buiten toepassen wat ik in de bak geleerd had.

Foefer

Berichten: 3814
Geregistreerd: 19-05-06

Re: Paard angst onder ogen laten zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 00:45

Sily schreef:
Misschien dat het wel scheelt dat ze voor de koets oogkleppen op heeft?
En mensen zitten er dan niet op, dus voelt ze het ook minder.
Als jij erop zit voelt ze elk gespannen dingetje in jouw lijf.

Hebben jullie een bak?
Mijn paard was een echt racebeest, en ik ging me ook voorbereiden, nou is Kiwiko dan ook nog mijn instructrice en die heeft op een gegeven moment ook gezegd laat maar op hol slaan, ervaar het maar en zie ze kan geen kant op in die bak, dus als ze wilt rennen rent ze maar, lekker blijven zitten, ontspannen.
En dat lukte ook snel genoeg want het is zo in de bak kan ze geen kantop,op dat moment kon ik aan oplossingen gaan werken omdat mijn spanning weg was, en op die manier kon ik dus buiten toepassen wat ik in de bak geleerd had.


Weet niet of dit voor mij bedoeld was?
Maar wij hebben geen bak, ik rijd vaak in de wei als alternatief Bloos
Vanaaf ook weer, ze was op dreef.....ik wou rustig een beetje stappen wat denk je dat zei wil.../¿
Draven!!!!
NEE zei ik!
Rustig aan....t is veel te heet...maja mn paardje dacht...DAAAAAAAAAAA_AAAAAAAAAA_AAAAAAAGGGGGGG!!!!!!!!!
Ik wat langere teugel gedaan, daar vroeg ze om, prima!
Maar dan alsnog wil ze hem smeren he! !!!!!!!
Snap er niks van!!!!!!!!!!!
Maar, ze is ZO lief!!!! Nagelbijten / Gniffelen

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re: Paard angst onder ogen laten zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 00:48

Hahahahaha ja was tegen jou, klinkt wel bekend hoor, maar bij ons is het ook goed gekomen en heb echt momenten gehad dat ik het bijltje er bijna bij neer wou gooien.

Maar het is toch allemaal goed gekomen, als we nu racen is het omdat we daar beide zin in hebben Haha!

Jonne
Berichten: 283
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Paard angst onder ogen laten zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 12:21

als jij er haar niet langs zou gaan en haar er van laten weg lopen, Merkt ze dat het echt eng is want anders zal ze er toch niet van weg moeten lopen..?

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Re: Paard angst onder ogen laten zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 01:26

vind dit een apart probleem. Mijn paard is bijna nergens bang van. Kan hem ook prima afspuiten na het rijden.
Als de sproeiers uit staan, loopt hij er gewoon overheen.(over de slangen etc) Maar als ze aan staan, komt ie niet in de buurt. Gisteren ging ik voeren, terwijl de sproeiers nog aan stonden. Toen ging ie echt als een jekko met gezwinde spoed, om de sproeiers heen.

Ons andere paard, een bangerik eerste klas,vind het water uit de sproeiers heerlijk . Zij gaat er echt onder staan.
begrijp je dit???

Volgens mij vind de een het dus gewoon lekker en de ander niet!!

p.s
Als we onderweg wel eens tuinsproeiers tegenkomen die buiten de tuin sproeien, is er weer geen probleem.(meestal veel geluid en hier en daar een druppel)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Paard angst onder ogen laten zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 09:56

Alleen als je je paard met verschillende dingen confronteerd, krijg je een mak paard dat nergens van staat te kijken. Dingen ontlopen omdat je bang bent voor een schrikreactie werkt niet. Wegspurten is ook niet erg, als je ze maar weer snel weer onder controle hebt. De one-rein stop is daar een goed voorbeeld van. Het moet een reflex worden voor het paard dat hij zijn hoofd moet buigen als jij aan een teugel zit. Het is een instinct dat wij verkrampen als er iets engs gebeurt en daardoor aan beide teugels trekken, en dan heeft het paard de mogelijkheid om terug te trekken. Qua kracht wint het paard het namelijk altijd!

Corelli

Berichten: 10002
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Re: Paard angst onder ogen laten zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 15:18

ik ben zelf vaak banger dan mn paardje Huilen Als ik iets engs zie, dan maak ik haar daar alleen maar zenuwachtiger voor..Toch vind ik wel dat je haar er gewoon heen moet leiden..Ze moet weten dat ze jou kan vertrouwn,,Dat als jij zegt dat het niet eng is, dat ze zich dan als het ware moet overgeven en het moet proberen..Zo voorkom je naar mijn idee gevaarlijke situaties..Suc6!

Damber

Berichten: 2318
Geregistreerd: 07-11-05

Re: Paard angst onder ogen laten zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 22:14

Je zegt dat je soms als alternatief in het land gaat rijden. Is het mogelijk om deze voor een gedeelte af te zetten als bak??

Wandel je wel eens (gewoon aan de hand) met je paard?? Zo krijg je namelijk een betere band met je paard. Ook voelt het paard dan minder snel dat je verkrampt, tenzij je het halstertouw strakker vastpakt. Gewoon rustig blijven ademen en langs de meest onmogelijke dingen lopen....

Succes!!

monya

Berichten: 1223
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Zaandam

Re: Paard angst onder ogen laten zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 20:29

Foefer schreef:
Hm..zit wat in!
Maar toch ben ik zelf al op m'n hoede omdat ik weet dat ze weg gaat racen....
Wat doe ik daar aan dan??? Bloos


Jezelf vaardiger maken en onder gecontroleerde omstandigheden moeilijke situaties oefenen zodat je zekerder van jezelf wordt. Daarmee heb je je paard ook weer veel te bieden!

monya

Berichten: 1223
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Zaandam

Re: Paard angst onder ogen laten zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 20:33

Sily schreef:
Foefer schreef:
Precies, ik rijdt er ook altijd wel gewoon op af maar toch blijft het eng wat ze dan zal gaan doen...


Eigenlijk draai je het nu om....jij reageerd niet op haar, zij reageerd op jou.
Alsjij het omdraait en pas reageerd als zij wat doet zal het je een heleboel schrik partijen schelen.


Het probleem is dat je al te laat kunt zijn, dat het patroon al "vast" staat en de reactie bepaald omdat het al diverse malen zover gekomen is.

Dus op een schrikachtig paard jezelf passief opstellen en niet reageren werkt niet als het patroon al is opgeslagen. Dan moet je een nieuwe (gewenst) patroon in gaan bouwen. Dat kan door iets totaal nieuws en onverwachts te doen als eenzelfde situatie zich voor doet. Eraan rijden is bijvoorbeeld een goede oplossing, maar ook het "droog"oefenen onder gecontroleerde omstandigheden bouwt bij jezelf handigheid in, en de goede reflexen, zodat je in het echie niet meer zoveel hoeft na te denken Knipoog.

Zirkonia

Berichten: 3632
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Paard angst onder ogen laten zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 14:20

JeroenS schreef:
Ben het volledig met M3isSi3j eens.
Je paard moet je gewoon volgen naar alles wat hij of zij eng vindt.

Gr Jeroen


idd.
En met veel geduld kom je er wel!