@Cassidy: wanneer een paard last heeft van blokkades in zijn lichaam, kan dit uit eindelijk het karakter van het paard beinvloeden, bij het ene paard zal dit iets sneller gaan dan bij het andere paard
het probleem is echter met veel mensen dat wanneer een paard "lastig" is of onhandelbaar het 9 van de 10x in de verkeerde hoek wordt gezocht...namelijk het paard deugd of spoort niet ...tja dat is te kort door de bocht gedacht....een goede ruiter hoort zijn paard fluisteren en een slechte ruiter hoor zijn paard niet eens schreeuwen (blijf dit een super uitspraak vinden
)...het is dan ook de kunst om een paard te leren begrijpen ipv gelijk te veroordelen aan de hand van zijn of haar gedrag!
omgeacht of dit nu om een merrie/hengst of ruin gaat!
Ook ik heb dagelijks te maken met hengsten (zijn zelf in het gelukkige bezit van enkele hengsten) en weet echt wel als geen ander dat je oren en ogen in de achterhoofd moet hebben zitten met hengsten, misschien heb ik zelf het geluk om over erg brave hengsten te beschikken die op hun tijd echt hengst zat zijn,maar weten dat zodra ze in handen zijn of onder het zadel zijn ze zich horen te gedragen...ik ben en blijf immers de leider en niet zij...het is een bepaalde respect die je afdwingt op een eerlijke nette manier, zo is bv onze "oudste" hengst makkelijker in de hand te houden dan bv mijn ruintje..laatst genoemde denderd gerust over je heen als hij wil, de hengst niet die is te corrigeren alleen al op stemgeluid en onder het zadel werkt onze hengst zich meer uit de naad dan bv ons ruintje die namelijke erg lui aan is gelegd....veel van mijn vrienden in ons (Arabische wereldje om maar zo te noemen) hebben thuis hengsten staan en de meeste van de hengsten zijn super braaf te hanteren, ben en blijf van mening dat het de mens is die een paard kan maken of breken (oke uitzonderingen daar gelaten wanneer het paard dus een kronkel in het hoofd heeft of in de verkeerde onervaren handen terecht komt)!
Als echte hengstenfreak wilde ik gewoon bepaalde zaken even kwijt!