Hééééél bange Andalusier !

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Re: Hééééél bange Andalusier !

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 16:48

@Elena, andalusiers zijn vrij prijzig en vallen echt niet zomaar in 'verkeerde' handen en dat vind ik trouwens een hele slechte reden om een dier te kopen.

Mexx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 17:02

Oh oke. Naja, dat mag je vinden Knipoog

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 21:59

Mijn gedacht is meteen:waarom ga je erop rijden?
Ga eerst aan jullie band werken en dan pas erop!!

Je kent dit paard niet en dan zit je er al op,dat is vragen om ongelukken.

Mexx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 06:58

Nou het is toch normaal dat je als je een paard wilt kopen ook even wilt kijken hoe dit paard beweegt onder het zadel? of ben ik nu gek..

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 09:55

Elena schreef:
Nou het is toch normaal dat je als je een paard wilt kopen ook even wilt kijken hoe dit paard beweegt onder het zadel? of ben ik nu gek..

Ja maar pas als je weet dat er een deftige rem en stuur op zit!
Dit paard gaat vanuit het niets bibberen,steigeren,etc

Eerst op de grond,dan pas in het zadel maarja,er zijn zat mensen die niet kunnen wachten

Eefje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 10:04

Hoelang heb je dit paardje nou gehad?? Het lijkt mij dat ie de tijd nodig heeft om te wennen! Waarom zo'n haast erop te klimmen als je weet dat ie alles eng vindt en staat te bibberen in zijn stal! Eerst rustig dingen opbouwen, het benaderen, poetsen, evt. wandelen. Dit paard heeft heel veel tijd, geduld en liefde nodig! Ik heb ook zo'n bangerik (niet zo erg als deze hoor) maar hoorde overal om me heen dat ik zeker een jaar moest uittrekken voor hem! Ik snap je beslissing wel want je moet hier wel 100% achter staan wil het wat worden!!
Succes met een volgend paardje!!!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 11:01

Armaris schreef:
Elena schreef:

Ja maar pas als je weet dat er een deftige rem en stuur op zit!
Dit paard gaat vanuit het niets bibberen,steigeren,etc

Eerst op de grond,dan pas in het zadel maarja,er zijn zat mensen die niet kunnen wachten

Eh ik neem aan dat als hij zijn appuyementen kent dat hij in Spanje behoorlijk is ingereden, er zit dus een rem en stuur op. Je moet het alleen even zien te vinden.
Uit het niets bibberen en steigeren? Ik heb nergens gelezen dat hij bibbert maar goed, steigeren, weet jij veel of de TS niet 'gewoon' de hulp gaf voor een levade?

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 11:13

Charos schreef:
Eh ik neem aan dat als hij zijn appuyementen kent dat hij in Spanje behoorlijk is ingereden, er zit dus een rem en stuur op. Je moet het alleen even zien te vinden.
Uit het niets bibberen en steigeren? Ik heb nergens gelezen dat hij bibbert maar goed, steigeren, weet jij veel of de TS niet 'gewoon' de hulp gaf voor een levade?

Als ik dit alleen al lees,wat TS zei dus daarover,komt het op mij over dat TS gewoon niet genoeg ervaring heeft om dit paard aan te pakken.En dus een instructeur met zoeken,desnoods 1 die ook ervaring heeft met Spaanse paarden.

Eerst moet de band op de grond goed zijn,het paard moet kunnen luisteren vanaf de grond en dan pas vanaf het zadel.Als TS onder het zadel al rijproblemen heeft en op de grond gewoon niet oefent of niet meer tijd in het grondwerkt steek,dan kan dit paard zorgen voor een enkeltje kist.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 11:32

Dat denk ik ook, maar ze heeft besloten om hem niet te nemen. Dat vind ik een hele verstandige beslissing.

Evikes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 15:14

Om ff alles recht te zetten, tis net of ik hier allemaal heel onverantwoorde dingen doe...

Verkoper zei in het begin, dat die schrik er wel zal uitgaan. Zij is zelf meegeweest naar spanje en heeft dit paard onder het zadel zien lopen, dus wist wel dergelijk dat er een rem en een stuur opstaat, om het zo te noemen.
En als je naar een paard gaat kijken om er mss een te kopen, ga jij dan een ganse maand ofzo gewoon wat langs daar gaan om hem wat te poetsen etc.? Ondertussen ze zeggen dat hij zijn appyementen enal al kent??
De eigenaar heeft er een zadel opgelegd, eerst reed de stalknecht er even op, dan ik erop. En onder het zadel had ik niets van problemen. Dus ik dacht, als het maar een beetje schrik is, zal het wel overgaan. Want dat hadden ze mij ook gezegt, dat het na een maand wel zal overgaan.
Maar nu ik wat vaker kwam en ook wat meer met hem bezig was, heb ik toch ondervaonden dat dit paard niets voor mij is. Ik ben niet ervarren genoeg met andalusiers om hem te kopen. Hij heeft echt een professioneel iemand nodig die weet hoe dit aan te pakken. En ik ben al zo lang op zoek naar een andalusier dat ik nu ook niet direkt de eerste de beste wil nemen.
En ik denk niet dat er veel prijzige andalusiers zoals deze in slechte handen zal vallen.
En nog eens, als je naar een paard gaat kijken om hem te kopen, dan ish te toch normaal dat je er ook eens op rijdt??

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 16:22

Evikes schreef:
Om ff alles recht te zetten, tis net of ik hier allemaal heel onverantwoorde dingen doe...

Verkoper zei in het begin, dat die schrik er wel zal uitgaan. Zij is zelf meegeweest naar spanje en heeft dit paard onder het zadel zien lopen, dus wist wel dergelijk dat er een rem en een stuur opstaat, om het zo te noemen.
En als je naar een paard gaat kijken om er mss een te kopen, ga jij dan een ganse maand ofzo gewoon wat langs daar gaan om hem wat te poetsen etc.? Ondertussen ze zeggen dat hij zijn appyementen enal al kent??
De eigenaar heeft er een zadel opgelegd, eerst reed de stalknecht er even op, dan ik erop. En onder het zadel had ik niets van problemen. Dus ik dacht, als het maar een beetje schrik is, zal het wel overgaan. Want dat hadden ze mij ook gezegt, dat het na een maand wel zal overgaan.
Maar nu ik wat vaker kwam en ook wat meer met hem bezig was, heb ik toch ondervaonden dat dit paard niets voor mij is. Ik ben niet ervarren genoeg met andalusiers om hem te kopen. Hij heeft echt een professioneel iemand nodig die weet hoe dit aan te pakken. En ik ben al zo lang op zoek naar een andalusier dat ik nu ook niet direkt de eerste de beste wil nemen.
En ik denk niet dat er veel prijzige andalusiers zoals deze in slechte handen zal vallen.
En nog eens, als je naar een paard gaat kijken om hem te kopen, dan ish te toch normaal dat je er ook eens op rijdt??

Wat doe je dan als je een 2jarige gaat kopen?
Ik vind het verstandig dat je hem niet gaat nemen

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 22:28

Ik vind het een goede beslissing hoor. Andalusiers zijn nu eenmaal temperamentvol en hebben in normale doen al veel meer tijd nodig om te wennen aan een nieuwe baas, dan bijvoorbeeld KWPN-ers. Een Andalusier met een (eventueel) trauma is dus echt niet al te makkelijk. Ik vind het super dat je inziet dat dit niets voor je is. Er zijn zat mensen die denken dat tijd en geduld DE oplossing is, dat werkt voor sommige dieren wel, maar voor veel dieren niet altijd. Dan is toch een prof nodig. En dan is soms de hobby ineens niet meer zo leuk. Dus petje af en op zoek naar je droompaard!

Evikes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 22:35

En 2jarige is anders. Daar ga je niet gaan naar kijken in het gedacht van "hoe rijd hij?" en ook niet met de bedoeling om er "meteen" op te rijden.

Wij hebben zelf ook al 2jarige gekocht en daar ga je gewoon op het gevoel af, en wat het potentieel is van dat veulen.

Als je op zoek bent naar een paard dat al iets kan in de dressuur, waar je kan gaan op rijden, dan moet je er toch op rijden om te weten of het klikt of niet, of of het iets voor jou is ja of nee?
Eens dat je hem gekocht hebt kan je het allemaal rustig aan gaan doen, goede band opbouwen enzovoorts, maar voor je die koopt moet je er al eens op gereden hebben. Hoe kan je nou anders weten of het een voor jou is of niet?
Een 2jaar of een veulen is gewoon anders. Die koop je niet met de intentie om er nu al mee te gaan rijden.
Ja, later ja! Maar dat is gewoon gokken of dat dan goed gaat gaan onder het zadel of niet!

Ik begrijp je heel goed dat je zegt dat je eerst een band moet opbouwen vooraleer je erop kruipt, ja ok, als je hem gekocht hebt kan je er eerst een goede band mee opbouwen, maar ik denk niet dat de handelaar of eigenaar het gaat apprecieren als je eerst enkele maanden gewoon tot bij het paard gaat komen en wat grondwerk doen.
Daar kan je later op werken als je hem gekocht hebt.

En over die andalusier, ik had er idd nog geen band mee en het is ook wss daaarom dat hij zo bang was. Maar ik weet ook dat ik niet iemand ben die met zo'n paard zal kunnen omgaan. Die paarden hebben professionele ruiters nodig, of ruiters die al jaren op andalusiers rijden.

Oh ja, ik ga stoppen, ik weet niet of je mijn visie begrijpt, maar ik begrijp de jouwe wel, maar ik heb ze dan ook proberen uitleggen dat dat niet altijd mogelijk is om eerst een band met het paard op te bouwen voor je erop kruipt en hem koopt enzo.
Ik bedoel dit niet aanvallend maar ik geef je enkele mijn visie weer Lachen.
Hopelijk begrijp jij mijn idee/probleem ook.

Evikes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 22:40

Oh ja, ben vandaag op een anda merrietje gaan rijden en dat ging stukken beter. Ze is 6 jaar, heeft papieren en is apta gekeurd.
Ze was een stuk kalmer dan die ruin maar ze kent nog niet zoveel. Ze is eigenlijk gewoon zadelmak. Maar super braaf en heel vriendelijk in de omgang.

Afwachten wat dat word...

edit: ik vind de prijs nogal hoog, maar voor een idee te hebben: wat vinden jullie dat een merrie van 6, juist zadelmak wel heel braaf, schimmel, APTA-gekeurd, papieren...hoeveel zou die maximum mogen kosten?
Laatst bijgewerkt door Evikes op 17-07-06 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 22:45

Ik vind dat je gewoon op je gevoel moet afgaan. Het is heus niet zo dat als jij dat ruintje niet neemt dat die ergens in de goot terecht komt. Ik zou je vooral niet schuldig voelen etc. Je wou kijken of die bij je paste , dat bleek uiteindelijk niet zo te zijn , hij krijgt vast wel een goed tehuis bij iemand waarmee het wel allemaal goed gaat komen met meer ervaring Lachen

Leuk zeg dat die 6 jarige je wel bevalt Lachen
ben eigenlijk wel benieuwd naar wat fotos Schijnheilig

Evikes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 22:46

Foto's van dat 6jarig merrietje heb ik nog niet, vandaag pas de eerste keer gaan op rijden. Van die ruin wel, maar die zijn nog niet upgeload. Das een werkje voor morgen Haha!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 23:18

Ik gok iets van 8000 euro, wat is de vraagprijs?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 23:20

jouw anda de ruin,doet me erg denken aan devoto uit bit.Zo iemand zou hij moeten vinden.In ieder geval veel succes met je misschien nieuwe merrie!

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 12:07

Nou we zijn nog op zoek naar een "projectje" voor de Stichting Devoto hoor, alleen valt deze wel een beetje buiten ons budget....

EvaSuzanneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 14:18

Ik vind het een goede beslissing dat je de ruin niet hebt genomen. Hij heeft duidelijk geen "normale" opvoeding gehad. Natuurlijk kun je wat aan die angst doen, en zal dat met veel vertrouwen beter worden. Maar tegelijkertijd moet je het beest dan een goede opvoeding geven die hij dus nog niet gewend is. Aangezien hij nu heel bang is kun je zijn "eigen" karakter eigenlijk niet echt zien. Voor hetzelfde geld wordt hij verschrikkelijk vervelend als hij meer vertrouwen krijgt.

Heel goed dat je je niet teveel door emoties hebt laten leiden! Hopen dat de merrie wat wordt!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 23:38

Armaris schreef:

Wat doe je dan als je een 2jarige gaat kopen?
Ik vind het verstandig dat je hem niet gaat nemen

Ze is dus niet op zoek naar een 2 jarige... dus dit is geen discussiepunt.
Maar wat doe jij dan als je een paard koopt? neem je hem/haar eerst mee naar huis en na een band op te hebben gebouwt ga je er eens een keer op zitten? En hopen dat dat klikt? Scheve mond
Het is toch heel logisch dat je het paard ook onder het zadel probeert wanneer je een eventuele koper bent? Verward

Een paard kan namelijk in stal heel bang zijn of dominant, en onder het zadel veranderen in een perfect maatje...
Maar een knuffel op stal zou ook een draak met rijden kunnen zijn! Dus ik vindt het alleen maar goed van de TS dat ze het heeft uitgeprobeert.

_joellover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 21:00

sorry hoor maar zoderect is het kreupel als het beroerd zit dan wil i khem miscchien helemaal niet !
dus het slaat helemaal nergens op !!!!!

Evikes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 23:01

joellover schreef:
sorry hoor maar zoderect is het kreupel als het beroerd zit dan wil i khem miscchien helemaal niet !
dus het slaat helemaal nergens op !!!!!

Begrijp je uitleg niet...als hety van in het begin niet klikt, dan heeft het ook geen zin om hem te kopen. De klik moet er van in het begin zijn, na een paar keer rijden, als het dan nog niet goed gaat, nou ja, dan kan je hem maar beter niet kopen hé, dan is het toch niet jouw ding.

kita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:21

ook ik heb een anda gekocht 7 jr geleden ging hetzelfde als bij dat paardje ,, ik heb er geen spijt van maar het is nog steeds geen makkelijke weg , de trauma heeft steeds wel grote rol gespeeld dat is nu wel goed maar 1 x iets verkeerd en je kan opnieuw beginnen . dus vind het vestandig van je!
dat je m niet heb genomen veel succes met de merrie.
ps mn anda is wel mn beste vriend ik hou mn geduld en we hebben wel goed vertrouwen in elkaar.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:27

Ik vind ook dat je de juiste keuze hebt gemaakt...

Dit soort paarden zijn vaak super gevoelig en eenkennig.
Ze hebben veel tijd nodig, en het kost dus heel veel tijd en geduld om hier iets mee op te bouwen en te bereiken.
Dat is niet voor iedereen weg gelegd, en ook niet iedereen heeft hier behoefte aan of zin in...