Wat is kluisteren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ashquar

Re: Wat is kluisteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 17:33

Vroeger (en nu vast ook wel) deden ze het heel vaak met moeilijke paarden. Ik vind het persoonlijk best zielig.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 12:24

Zielig? waarom?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 14:47

Waarom is het zielig? Mits goed voorbereid, of als allerlaatste optie voor een paard wiens toekomst anders twijfelachtig is, kunnen kluisters heel goed ingezet worden. Nogmaals, ik weet van een NH-er die paarden traint en opleidt voor gehandicapten, en waarbij dit oa ook meegenomen wordt. Mits goed toegepast loopt het paard alleen met zichzelf te knokken, en niet tegen de mens. Geen menselijke gevoelens in een paard gaan projecteren. Niet bij het gebruik van kluisters bij het dekken (wat door heel veel mensen wel wordt geaccepteerd) en niet bij het gebruik van kluisters bij de training, wat door velen NIET wordt geaccepteerd.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 13:21

Ik weet van iemand die haar paard gekluisterd in de wei zette.
Paard was, zacht uitgedrukt, niet bepaald vriendelijk en vloog overal door en overheen.
met kluisteren ging t goed

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 23:18

MIJN MERRIE KAN NIET OP STAL WANT DAN TRAPT ZE HAAR ACHTERBENEN STUK (ARTROSE IN SPROGGEWRICHTEN
DUS AZE MAG ABSOLUUT NIET TRAPPEN) EN HEEFT VOERNIJD
MET KLUISTERS KAN ZE WEL OP STAL EN DUS ALS ZE ERGENS MEE MOET WAAR ZE NIET BUITEN KAN BLIJVEN GAAN KLUISTERS OOK MEE
DAT SCHEELT MIJ EEN KREUPEL PAARD
ENZE WEET HET AL ALS ZE HET GELUID HOORT

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 00:08

IK BEN NIET DOOF! (niet alleen hoofdletters aub)

maar goed, on-topic: ik heb in roemenie gereden. Als we onderweg pauzeerden dan werden de paarden gekluisterd (voorbenen aan elkaar). Ze konden dan vrij loslopen en grazen. Ze waren er reuze handig mee en het leek mij absoluut niet zielig. Is toch een beter idee dan een paar uur aangebonden staan. Op die manier waren ze na de pauze ook nog weer te vangen. (er zijn daar geen weitjes met hekken enzo, gewoon de vrije natuur met eindeloze heuvels met gras. We hebben ze 1 x losgelaten en toen zijn we 3 kwartier aan het vangen geweest)
Ik vond het kluisteren zo'n goed idee dat ik weleens overwogen heb om zelf onze paarden te kluisteren tijdens de pauze op een lange buitenrit. maar na advies gevraagd te hebben, durf ik het toch niet aan. Onze paarden zijn het niet gewend en wat als ze in paniek raken?

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 09:23

Heb dezelfde ervaring als jij maar dan in Frankrijk Beantsje. Hier in NL leent de natuur zich er niet voor, veel te klein allemaal. Voor je het weet staat paard ergens op de weg (als ze er al aan gewend zijn...)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 09:30

beantsje schreef:
Onze paarden zijn het niet gewend en wat als ze in paniek raken?

Naar het gebruik van kluisters kun je toewerken, als het goed gebeurt raken ze niet in paniek.
Echter zou ik ze hier in Nederland niet zomaar met kluisters op een stukje loszetten. Zoals je zag kunnen ze er nog aardig mee uit te voeten, ook met kluisters heb je ze niet meteen te pakken.

Wicked2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 14:41

larixfire schreef:
Toch wel link vind ik om een paard met kluisters in de wei te zetten.
Een paard is een vluchtdier en hoe braaf hij ook is schrikken doen ze altijd en volgens mij kunnen dan de ergste ongelukken gebeuren.

In de wei wordt dit niet gebruikt??

Maar wel bv tijdens een trektocht dan liever dat ze over hun eigen benen struikelen dan ze wegspurten en in de prikkeldraad of dergelijke terrechtkomen of onder een auto of zo iets.

en idd als ze gewoon zijn van iets aan hun benen zullen ze ook minder snel in paniek geraken bv. als ze vast komen te zitten in de afspanningsdraad dan kan jij ze er rustig uithalen.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 14:45

Echt, daar in Frankrijk ging het perfect, deden ze altijd zo. Maar is echt niet te vergelijken met hier. Ik zou het met mijn eigen paard ook niet doen ivm schrikgevaar.

Equira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 14:49

Mijn paard heeft de neiging om zijn trailer tijdens het rijden naar de trailer hemel te helpen. Het ging een tijd goed, dus toen weer zonder kluisterbanden. Daarna ging het weer mis en hebben we hem twee keer met kluisterbanden vervoerd. De keer erna gewoon vergeten en het ging weer prima. Hij moest denk ik even weer weten waar hij aan toe was. Als hij braaf is, hoeft hij geen kluisterbanden om. Hij pest alleen zichzelf er maar mee dus. Clown

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 08:02

Mijn merrie is het ook gewend ( maar die komt dan ook uit Ierland) het is handig bij lange buitenritten dat je ze dan even kunt laten grazen. Ik wil het mijn jonge hengst ook zeker nog leren.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 13:10

Cassidy schreef:
Naar het gebruik van kluisters kun je toewerken, als het goed gebeurt raken ze niet in paniek.
Echter zou ik ze hier in Nederland niet zomaar met kluisters op een stukje loszetten. Zoals je zag kunnen ze er nog aardig mee uit te voeten, ook met kluisters heb je ze niet meteen te pakken.

Hoe werk je eigenlijk daar naar toe?
Trouwens, in roemenie gingen de voorbenen aan elkaar. Dan lopen ze echt niet hard meer! Maar doen ze ook weleens de achterbenen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 14:21

Leren kluisteren is eigenlijk hetzelfde als je paard voetjes leren geven met een halstertouw.
Het beste is dat je dit met zijn tweeen doet. De een houdt het paard vast, de ander hanteert het touw.
Neem een lang katoenen halstertouw en haal daar de clip vanaf. Dit om te voorkomen dat het paard jou of zichzelf bezeert mocht hij wel in paniek raken, Katoen geeft geen brandwonden in de kootholte van het paard, of aan je eigen handen, en een ongecontroleerd langsvliegende clip kan heel zeer doen.

Ga met je paard in de rijbak staan en leg het halstertouw in een lus op de grond terwijl je de uiteinden vasthoudt. Laat dan je paard aan stap vooruit zetten zodat hij met zijn voet in de lus gaat staan. Blijf ten allen tijde zeker een meter bij het paard vandaan, ga schuin voor zijn schouder staan, vlak naast het hoofd.
Laat het touw vervolgens met zagende/aaiende bewegingen langs het been glijden, naar boven en weer naar beneden tot je geen reactie meer krijgt, en het paard stil blijft staan. Dit herhaal je aan alle vier benen. Blijf bij de achterbenen naast het paard op buikhoogte staan, zodat hij je bij eventueel uithalen niet kan raken.
.
Als het paard op alle vier benen niet meer opde aaibeweging reageert ga je wat druk houden. Ga schuin voor het paard staan, laat het halstertouw zakken tot in de kootholte en geef druk tot hij zijn voet optilt. Als hij gaat maaien, niet gaan trekken, gewoon druk houden. Wacht tot het paard het been ontspant, dan laat je het been weer zakken. Dit zal niet meteen vlekkeloos gaan, blijven oefenen. Je moet met behulp van het touw het been op kunnen tillen en weer neer kunnen zetten zonder dat hij gaat hengelen, maaien of trappen.

Als de beweging naar voren goed gaat, maak je een lus in het touw (zodat het niet eventueel van de hoef afglijdt) en legt deze weer om het been, laat zakken tot kootholte. Haal nu het been naar achteren toe, of opzij. Ook hier moet het paard gelaten toestaan dat je alle kanten omgaat met het been, hij mag niet hengelen, niet trappen. En jij mag niet trekken, alleen druk houden.

Als dit goed gaat, maak je het touw aan een van de benen vast, en gaat een eindje met hem lopen terwijl het touw om zijn been zit. Hij zal af en toe op het touw gaan staan, maar dat is alleen maar goed, dan went hij dat er wat om zit. Dit op alle vier benen erhalen totdat hij niet in paniek raakt als hij een keertje op het touw gaat staan.

De uiteindelijke stap naar de twee lus om het tweede been is dan nog maar een formaliteit. Gebruik beenbeschermers en maak eerst een lus om het eerste been, aansluitend een lus om het tweede been, maar heel los, zodat hij als het ware losschiet als het paard wel in paniek mocht raken. Mocht je beide lussen vast hebben, laat je het paard een stap vooruit doen zodat hij weet dat hij vastzit. Als je dan de kluisters gebruikt moet het verder geen problemen opleveren.

Let wel, hier zijn doorgaans toch meerdere sessies voor nodig, dit red je niet in een sessie. Maar als je dit goed oefent, heb je ook een paard dat niet in paniek raakt mocht hij met zijn been wel ergens in vast komen zitten.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 14:35

Beanstje, in Frankrijk konden die paarden er goed mee vooruit hoor, ze hadden een sprongetje ontwikkeld, daar kwamen ze goed mee vooruit!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 14:41

De indianen deden twee voorbenen en een achterbeen in de kluisters.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 14:44

Cassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 12:21

Ik vind het zeker niet erg of 'sielug' mits goede voorbereiding!
Wij gaan het ook moeten doen als we een trektocht van 5 dagen gaan doen. Kluisteren is de voorbenen oftewel de achterbenen aan mekaar 'verbinden zodat ze niet hard kunnen weglopen enzo!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 12:30

Lastige paarden worden ook wel eens dmv een touw gekluisterd wanneer ze opgevoeld moeten worden (voor koliek of dracht oid) en er geen goede faciliteiten voorhanden zijn om dat veilig te doen (opvoelbox).
Verder heb ik geen ervaring met het gebruik van kluisters.