wat mag ik doen met pony van anderhalf?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: wat mag ik doen met pony van anderhalf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 17:13

Tssss.... vroeger ik weet niet of je het weet hoor toen liepen de veulens dus ook gewoon met hun mama's voor de wagen, ploeg, grasmaaier, hooischudder etc. Ik kan nog wel veel meer opnoemen.

Het is ook niet de bedoeling dat je veulen of jaarling laat mee trekken! dan ben je een echte beul. Hij loopt er gewoon naast en het trouwens ook geen koets maar gewoon een lichte recreatie wagen.
En dit doe je natuurlijk niet elke dag gewoon 1x in de maand effe aan alles laten wennen.

Vroeger moesten paarden nou eenmaal werken en een veulen kon niet zolang bij mama vandaan dus zo werd dat vroeger opgelost.
Misschien zijn jullie daar niet meer mee bekend maar het was vroeger de normaalste gang van zaken zo werden de veulens ook gelijk mak en ging het beleren makkelijker.
En dat het vruchten afwerpt is te zien bij mijn paard.
Afbeelding Amen!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 17:20

Ilegra schreef:
Tssss.... vroeger ik weet niet of je het weet hoor toen liepen de veulens dus ook gewoon met hun mama's voor de wagen, ploeg, grasmaaier, hooischudder etc. Ik kan nog wel veel meer opnoemen.

Het is ook niet de bedoeling dat je veulen of jaarling laat mee trekken! dan ben je een echte beul. Hij loopt er gewoon naast en het trouwens ook geen koets maar gewoon een lichte recreatie wagen.
En dit doe je natuurlijk niet elke dag gewoon 1x in de maand effe aan alles laten wennen.

Vroeger moesten paarden nou eenmaal werken en een veulen kon niet zolang bij mama vandaan dus zo werd dat vroeger opgelost.
Misschien zijn jullie daar niet meer mee bekend maar het was vroeger de normaalste gang van zaken zo werden de veulens ook gelijk mak en ging het beleren makkelijker.
En dat het vruchten afwerpt is te zien bij mijn paard.
Afbeelding Amen!

Misschien was er vroeger wel minder bekend over wat er allemaal fout kan gaan als je een paard te vroeg aan het werk zet.
Wat jij hier bedoelt vind ik geen beulerij of totaal verkeerd. Maar je moet je wel bedenken dat het ook tussen de oren vermoeiend is voor een jong dier om kunstjes te gaan doen. Een veulen laten meelopen met de moeder, daar heb ik zeker geen problemen mee!
Echter is het vaak zo dat mensen die deze vraag stellen toch nog niet zo heel veel verstand hebben van opvoeding en africhting. Die kan je dus niet zomaar zeggen dat ze van alles kunnen doen met een paard. En in maar weinig gevallen is het zo dat de moeder nog aanwezit is.

Je zegt nu pas dat het gaat om 1 x in de maand. dat had je er beter meteen bij kunnen zetten.
Niet alles van vroeger is goed!

Nogmaals wat jij er mee doet daar vind ik niet zo veel mis mee. Als ik de mogelijkheid had zou ik ook het veulen aan de kant meenemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 17:34

Oosterhof Okay dat is idd zo, ik had daar wel wat duidelijker in kunnen zijn.
Zal mijn mening zo aanpassen,

Ben je ervaren, heb je meerdere jongedieren opgevoed en heb je daar ook goede resultaten mee behaald en is de moeder van het veulen nog aanwezig dan kun je best wat zaken aan het jonge paardje leren.

Zaken als wennen aan een halster, hoeven optillen en uitkrabben, fatsoenlijk aan een halfster vast zetten (alleen met mama's erbij anders raken ze overstuur) fatsoenlijk aan een halfstertouw lopen, 1x in de maand kennis laten maken aan het verkeer en daarbij een bekend volwassen paard (bv. moeder) meenemen en laten wennen aan de trailer.
Bij borstelen alleen het groffe vuil afborstelen niet grondig omdat jonge dieren geen warme deken op zich hebben.
Al deze handelingen doe je dus niet elke dag maar zo nu en dan.
Verder is het stappen op harde ondergrond goed voor botten en pezen.

Ben je niet zo ervaren in het opvoeden van een jong paard dan doe je er goed aan om dit jonge dier in de opfok te doen waar men regelmatig de jonge paarden in handen heeft.
Hopelijk heb ik zo een duidelijk verantwoorde uitleg geven over wat je mag en kan doen met een jong paard.
Want ik ben van mening wat jong geleerd is, is oud gedaan.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 17:40

Ilegra, vroeger was niet alles beter dan nu. Ik zie inderdaad dat het veulen niet mee trekt.
Koets, recreatiewagen is imo allemaal hetzelfde (ik men niet), maar ik bedoel ook niet de lichamelijke vermoeidheid. Je kan een veulen ook geestelijk overbelasten.

Ook zijn er op dit forum mensen die dit ook wel denken te kunnen doen als ze dit soort foto's zien.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 17:41

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 17:49

Sizz schreef:
In de wei gooien en niet meer aankomen tot ze 3 jaar is. Nagelbijten / Gniffelen
Hoogstens in de winter op stal zetten (loopstal bij opfok) en 1-2 keer in de week borstelen.

Hou op met dat getut aan die beesten als ze jong zijn. Ze moeten lekker met soortgenoten in de wei kunnen rennen en spelen.
Een knuffelbeest zijn kunnen ze nog jaren.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens, ik knuffel eigenlijk onwijs veel met mijn pony.
Al is hij wel een beetje anders dan sommige anderen haha. Hij vind het totaal niet vervelend om alleen te staan in het land staan hij ook heel vaak afgezonderd van de groep. En hij vind het fantastisch als ik lekker lang met hem ga knuffelen daar kan hij zo van genieten en natuurlijk doordat hij geniet geniet ik dubbel zo veel. Het is niet dat hij word afgestoten door de groep hoor hij is ook vaak wel bij ze maar hij vind het net zo leuk om ff lekker te tutten. En ja er zijn pony´s die daar totaal niets in zien en dan moet je ze lekker laten staand vind ik dan heb je idd gelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 18:38

Citaat:
Inspiratie

Moet je je dan zitten vervelen tot je paard vier-vijf-zes wordt? Welnee - dit is een minimumlijstje van de basis die je een jong paard kan meegeven.

1. Zich comfortabel voelen bij het overal aangeraakt worden. Comfortabel voelen, dat is niet hetzelfde als "verdragen", maar eerder blij-zijn-met.

2. Overal, dat betekent ook binnenkant van z'n mond, ogen, neus, oren, schacht/uier, staart, voor- en achterbenen. Die voor- en achterbenen moet hij trouwens zélf voor je omhoog willen houden (zie ook het artikel van Leslie Desmond in dit nummer).

3. Vrijuit leiden. Geen angst, geen onwil, geen traagheid.

4. Genoeg manieren om aan je schouder te blijven, stoppen en vertrekken wanneer jij dat doet, als hij schrikt: iet naar voor of bovenop je, en nooit je persoonlijke ruimte binnendringen tenzij je het hem specifiek vraagt.

5. Leidt door elke smalle doorgang, poort of stalopening zonder te versnellen, vertragen of zelfs te springen.

6. Kan aangebonden staan en weet wat hij kan doen en niet kan doen als hij aangebonden staat.

7. Kan een bitje dragen, neemt het zelf in z'n mond en geeft het ook weer terug, zonder rare dingen te doen met z'n hoofd.

8. Verdraagt plastic, zeildoek, touwen, doeken rondom z'n hele lijf - ook rondom z'n hoofd en benen.

9. Leer 'm (niet voor de leeftijd van drie en pas het gewicht aan!) iets te slepen: een tapijt, een band, een zandzak.

10. Tegen dat hij oud genoeg is om er voor het eerst op te stappen: parkeren naast een opstapje en zich schrapzetten.

11. Vrij longeren, kalm naar je toe en van je weg bewegen in de richting en de gang die je vraagt

12. Komt als je 'm roept

13. Weet wat aansingelen is

14. Kan achteruit gaan

15. Laadt in een trailer. ... en ontelbare andere dingen die andere mensen kunnen toevoegen aan deze lijst - zolang het paard fysiek en mentaal in staat is om te doen wat je'm vraagt. Waarom zou je bijvoorbeeld wachten met een paard verkeersmak is tot je erop zit? Zelf ben ik met m'n nu vijfjarige (die dit jaar de rijbasics "voorwaarts", "recht", "ritme" en stap-draf en draf-stap) meekrijgt) van kleinsaf aan gaan wandelen - als een hond aan de leiband. Zolang je focus niet compleet op rijden is gericht zijn er een heleboel dingen die je met een beetje creativiteit kan trainen zonder ervoor op z'n rug te zitten.

Dit is dus precies wat ik bedoel charos genoeg dingen die je kan doen info komt van jou opgegeven site.
Maar alleen zolang het jonge paard of pony dit fysiek en mentaal aan kan. Dit kun je heel goed aan de lichaamstaal aflezen van een jong dier als ie geen zin heeft laat je het met rust.

mieamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 19:46

over dit onderwerp zullen de meningen altijd verdeeld zijn, ik zelf ben het ilegra eens de basis kan je van jongs af aan doen.
zolang je paard het aan kan, en dit merk je gauw genoeg.
waar ik moeite mee heb is een paard in de opfok gooien en met drie jaar alles aanleren, dus ook de basis als halster aan doen leren meelopen vaststaan, poetsen in de trailer moeten en dan ook nog zadelmak maken enzovoort.
dit vind ik fysiek zwaarder voor een paard.
En zie het vaak bij paarden die van jongs af aan die dingen niet aangeleerd zijn dat ze moeilijker zijn in de omgang en op stal.

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 11:30

ik loop stage op een hengstenhouderij, en daar worden ook 3-jarige paarden keuringsklaargemaakt en meer van de helft van deze jonge paarden moet nog alles leren zoals vast staan aan een touw etc.
er zijn paarden bij die slaan je uit angst de box uit omdat ze dat nooit hebben geleerd vanaf veulen tot drie jaar.
dus zeg ik nogmaals begin zo vroeg mogelijk de basis aan je veulen, enter, twenter te leren onder andere vast staan, benen optillen en borstelen, zijn staart en oren aanraken, neem hem mee in het verkeer en betrek daarbij een ouder verkeersmak paard.
denk je nou echt dat ze vertellen hoe ze je paard mak hebben gekregen in die korte tijd voor de keuringsperiode doen ze echt niet hoor !!!!!!!!!!!!
bij mij op stage loopt ook niet alles zoals we gehoopt hadden, ik heb al de raarste keuringspaarden in me handen gehad en dan zijn de dekhengsten daar nog normaal in hun gedrag.

Jonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 10:06

Gewoon wandelen klein stukje 1 keer in de week en poetsten 1 of 2 keer kan geen kwaad hoor! Als je veulen 2 jaar op het land laat staan, kun je toch geen band met 'm op bouwen en zal hij het ook niet snel toelaten dat jij straks op z'n rug gaat zitten!