Merrie's eigewijzer dan ruinen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

B_Sweet

Re: Merrie's eigewijzer dan ruinen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 14:37

Hangt van het paard zelf af...
Maaaaar als een merrie hengstig is
dan weet ik wel zeker dat ze meer karakter hebben!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:07

B_Sweet schreef:
Hangt van het paard zelf af...
Maaaaar als een merrie hengstig is
dan weet ik wel zeker dat ze meer karakter hebben!

Vind je?
Ik ben altijd dolblij als mijn merrie hengstig is,eindelijk een beetje rust in de stal Haha!

Annelies200

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:48

ik heb wel gehoord dat merrie's koppiger zijn bij aansingelen. Knipoog

daniekjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:52

vaak zijn merries wel eigenwijzer ja, maar ik zal denk ik altijd merries blijven nemen, want als je hun vertrouwen heb, doen ze echt alles voor je, en vaak bij ruinen is het maar net hoe hun pet staat..Tong uitsteken
ik zal nu wel alle ruinen mensen over me heen krijgen.. Bloos Tong uitsteken

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:58

Zou best goed kunnen, maar het ligt natuurlijk aan het paard.
Ik zweer het trouwens toch bij ruintjes

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 16:58

Annelies200 schreef:
ik heb wel gehoord dat merrie's koppiger zijn bij aansingelen. Knipoog

Nee, gevoeliger, met name als de eisprong is.
Merrie's zijn anders dan ruinen, omdat ze in de kudde ook andere taken hebben. Merrie's bepalen wat de kudde doet en moeten dus meer nadenken en meer initiatief tonen. Hengsten volgen dat gewoon en hebben alleen maar een taak voor het bewaken van de kudde en natuurlijk wat voortplanting Clown Bij ruinen is ook nog eens dat laatste stuk weggenomen via de hormoonhuishouding, dus waarom zouden ruinen dan nog "eigenwijs" doen?
Uiteraard is dit generaliserend en zijn er zowel bij de jongetjes als bij de meisjes uitzonderingen die de regel bevestigen.
Persoonlijk houdt ik wel van een paard dat zelf kan denken en heb dus ook een merrie (die ook af en toe voor hengst wordt versleten, maar er zijn toch echt een paar veulentjes uitgevallen.... Haha! Haha! )

Lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 17:02

Ik heb 3 merrie's waarvan er 1 nog een veulen is, ik merk er niets van als die andere 2 hengstig zijn behalve dan dat ze de staart iets hoger houden, ze zijn totaal niet vervelender en 1 is al zeer oplettend en eigenwijs Knipoog En de ander is een Shetlander(Met het veulen) en die is echt eigenwijs maar loopt me wel altijd achteraan, en het veulen pikt het nu ook op, heb ik straks 2 van die paarden achter me aan Tong uitsteken
Bij ons staan ook 2 ruinen waar ik al op alle 2 een paar keer heb gereden maar geef mij maar me merrie's, de ene ruin is heel sloom krijg je echt niet aan het werk en die andere is nog jong en een echte spring in het veld, alles is leuk dus ook proberen mensen deraf gooien enzo Knipoog
Nee, merrie's zijn avontuurlijker om te rijden, die zijn koppig en ongeduldig en dat vindt ik gewoon heerlijk om te rijden, ruinen zijn meestal zo sloom en totaal niet enthousiast Lachen

haantje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 06:48

Dit is helemaal waar .
Gelukkig heb ik een ruin.

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 11:36

Mijn merrie heeft wel meer karakter, dat merk ik vooral in de omgang. Mijn ruin vind alles dan wel best. Als ze hengstig is merk ik het niet onder het zadel maar gewoon wel, ze doet dan gewoon soms heel irritant terwijl dat normaal minder is. Onder het zadel is mijn ruin eigenwijzer maar misschien ligt dat er ook wel aan dat mijn merrie alles veel makkelijk kan doen qua bouw.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 22:33

Mijn ruin is zekers eigenwijs en heeft een duidelijk karakter.
Ik moet wel lachen als ik dit lees dat merrie's 'hengstig' zijn, mijn ruin is dit namelijk ook!! Alleen ik noem het merrieeg Clown Want als de merrie's namelijk hengstig zijn doet mijn ruin net zo hard mee. En wil dat absoluut niet bij hun weg en blért de heleboel bij elkaar! En dwingt zich door het hek heen als de merrie eruit gaat.
Zodra de merries neit meer hengstig zijn is mijn ruin ook weer rustig. Tong uitsteken

Anders_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 12:00

Haha Haha! Wel leuk al die reacties! Kun je toch wel zien dat ze wat eigenwijzer zijn Haha!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 14:00

Nou nee, mijn ruin is echt eigenwijzer en eigenzinniger dan de meeste merries die ik ken. Die zijn wat meer meegaander.

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 14:07

Of ze echt eigenwijzer zijn weet ik niet, maar ik vind ze wel typischer.

Ik heb sinds drie maanden een merrie, die met name over andere paarden zo haar eigen ideetjes heeft. Zo mogen ze niet te dicht langs haar lopen, niet te dicht er achter etc., anders kunnen ze mooi een boos hoofd krijgen Tong uitsteken (Ze kijkt je dan echt aan alsof ze je op wil vreten, te grappig gewoon! Haha!)

Juweel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 17:55

Ik heb de volgende stelling ooit wel eens gehoord:

Een hengst vraag je, een ruin vertel je en met een merrie onderhandel je!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 19:00

Ik kan me daar wel aardig in vinden Juweel.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 21:27

Ik heb met beiden te maken gehad. Nu heb ik alleen een ruin. Hij is lieverd in de omgang, al moet je wel opletten en niet bang van hem zijn. Anders neemt hij je in de maling Haha! Niet kwaad bedoeld ofzo, maar hij is wel ondeugend.
Met rijden is hij ook lief, maar wel een ontzettende dondersteen met veel humor en erg veel intelligentie Clown Ook zijn zijn reacties heel snel!

De merrie die ik gehad heb vond ik vooral lastiger in de omgang met andere paarden. Mijn ruin is naar andere paarden lief, bijt en trapt niet, kijkt niet zuur etc...
De merrie daarintegen, dat was een krengetje met andere paarden. Zuur kijken, soms zelfs een poging tot trappen en vooral gillen, al keken ze bij wijze van al naar der Clown

Met rijden keek ze ook zuur naar anderen als ze er langs moest. Ze was verder liever lui dan moe in de bak, maar met springen en naar buiten toe dan kwam er leven in Knipoog Haha!
Met een parcours springen moest ze ook als eerste anders ging ze al bokkend het parcours door Bloos

Kortom ehm ik heb liever een ruin Haha! Al ben ik daar tot nog toe wel veel en veel vaker van afgevallen Tong uitsteken

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 08:54

voor mij alleen maar een ruin:P hou niet zo van die hengstige merrie's..

Myrte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 08:58

mijn merrie is de elke dag heeeel eigenwijs!
maar af en toe is die hengstig heid wel irritant!

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 11:03

Nou ik denk wel dat merries erger zijn ik heb 2 merries nou echt 2 wijven niet normaal de laatste nieuwe die doet gewoon een soort van spaanse pas als ze iets niet wilt.....die knort en op het moment dat ze echt goed gaat lopen gaat ze gewoon nee lopen schudden dat ze niet wil pffff zit een behoorlijke kop op ze is heel rustig en lief in de omgang....maar ik heb nog nooit zoveel gezichts uitdrukkinge gezien als bij dit paard.....hengstigheid is ook best lastig echt 2 slettebakken.....bij ons staan ruinen en merrie bij elkaar nou drame ze blijven er boven op springen heel leuk voor haar natuurlijk maar super slecht voor der rug dus daar hebben we even het 1 en ander voor moeten regelen....iets minder dus!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:09

Ligt er maar net aan denk ik. Ik vind mijn ruin eigenwijzer dan mijn merrie's. Maar mss komt dat omdat ik de dames al lang heb en ze al goed opgevoed zijn. Mijn ruin is 1 jaar, moet nog veel leren. dus dat zal zeker mee spelen.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:17

Ja dat denk ik inderdaad die 1 jarige zal nog wel lekker eienwijs zijn haha....

Mijn ene merrie heb ik zelf niet opgevoed maar dat is gewoon een chagerijnige arabier dat is echt het karakter dat gaat er nooit meer uit ...die andere heb ik nu een jaartje bijna moet nog 5 worden dus diemoet ook nog een hoop leren eb opgevoed worden met bepaalde dingen....

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:41

Merries vind ik inderdaad wisselvalliger dan ruinen.
Ik heb jaren lang alleen ruinen gereden, later kwamen
er ook merries op stal en die waren wat lastiger met rijden
Maar mijn eigen merrie weer totaal niet, super makkelijk in
omgang, wel wat eigenwijs met rijden maar niet vervelender
dan een ruin. Met hengstigheid is ze hoogstens wat traag
voor het been maar daar is ze zo doorheen te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 12:26

Ja... maar er zijn inderdaad gewoon uitzonderingen. Bovendien heb je er ook nog eens bij dat een merrie om de zoveel tijd hengstig word, en dan zijn ze -meestal- ook niet echt vrolijk of rustig Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:27

Ik vind merries niet per defenities eigenwijzer, maar ik ben een hele grote voorkeur voor merries, ik kan nooit zo met ruinen opschieten. En zij ook niet met mij Vork

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 18:08

Op de één of andere manier val ik altijd voor merries.

Mijn merrie is een ontzettende pittige tante.
En een ontzettende miep.
Iedereen vind haar dan ook een echt 'meisjes' paard.

Toch is ze mijn beste dinnetje.