Paard steeds gevaarlijker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rissa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 21:32

Het klinkt inderdaad als een opvoedkundig probleem. Het paard wordt uit zijn vertrouwde kudde weggehaald, maar moet dan ook weten dat jij het goede met hem voor hebt.
Dit is hem duidelijk als jij concequent maar ook rechtvaardig bent.
Een zweepje mee de wei in is denk ik een tijdelijke (dwang)oplossing, totdat je paardje je echt niet meer vertrouwd.
Doet hij vervelend wordt je streng, maar ga niet tegen hem gillen (dat komt niet erg leidend over, eerder onzeker) doet hij het goed laat het hem ook weten!!
Zet hem gedurende de hele tijd dat je met hem beig bent op zijn eigen plek indien nodig, hij moet jou als leider zien (dus niet alleen bij het uit de wei halen). Bokken en steigeren is uit den boze... neem desnoods tijdelijk een hengstenketting mee en ga veel grondwerk doen.
Het klinkt misschien allemaal erg streng, maar anders zou dit probleem weleens vreselijk uit de hand kunnen lopen.

Borremans

Re: Paard steeds gevaarlijker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 22:20

Lastig portret,ik zal toch proberen elke dag er uit halen,ook al hoef je niet te poetsen of te rijden,ook de eigenaar.
Zweep kan geen kwaad op voor behoud van correctie.
Want tegen een gewicht van een paard/pony kan je niet op,dus mag hij wel voelen dat hij fout is.
Succes.

Vala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 18:00

Moeilijk hoor zoiets.
Het ligt ook wel aan het feit dat de verhouding tussen jullie niet duidelijk is voor het paard. Grondwerk kan daar erg goed bij helpen.
Probleem is dat jouw paard zijn instinct om bij de groep te blijven sterker is dan de behoefte om met jou mee te gaan. Dit komt voort uit dat misschien jouw paard helemaal nog niet zelfstandig is en jou niet als leider ziet of als leuke reden om mee mee te gaan.

henkb

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 10:53

Het paard moet niet alleen weten dat jij het goede met hem voorhebt, maar ook dat je zijn leider en de kuddeleider bent. Als deze verhoudingen duidelijk zijn (voor het paard) dan heb je geen probleem.

Doe gewoon eens eenvoudige oefening (alleen op een buitenplaats):

neem hem mee aan de lijn, 1 meter achter je en stop plotseling, loop achterwaarts zonder om te kijken. Als het paard jou accepteert, loopt ie niet tegen je aan, en loopt ie terug. Loopt ie tegen je aan dan zal je hem dus goed duidelijk moeten maken wie de baas is (denk er aan ook direct belonen als hij jou accepteert).

succes!

ryannuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 10:59

Ik had precies hetzelfde probleem als jij. Met koekjes als ze braaf is ben ik een heel eind gekomen.
Ik heb ook een kettinkje door haar mond gedaan. Niet zodat ze zich pijn zou doen, want ik zou er nooit hard aan trekken oid, maar zodat ik wel meer controle had. Af en toe stil blijven staan, blijft ze braaf staan dan een koekje. Loopt ze braaf mee dan uitgebreid belonen. Nu doet ze het bijna niet meer.

Theeft me wel moeite gekost hoor. Ik was het op een gegeven moment zat, ik heb net zolang met haar over het erf gelopen tot ze braaf met me meeliep en haar toen pas teruggezet in de wei, maar het heeft wel geholpen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:46

Voer in de wei geven zou ik persoonlijk niet doen. Dit zorgt vaak voor erg geinteresseerde andere paarden.
Ik zou proberen om een ervaren sterk iemand mee te nemen. En deze persoon het paard mee laten nemen. Dit vervolgens een paar keer herhalen (wanneer dit goed gaat). En zo verder werken zodat dit klierige gedrag vanzelf verdwijnt.

ryannuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 21:31

Nee ik geef ze ook geen voer in de wei. Bij mij begon het ook nog niet in de wei zelf, maar zodra ik eruit liep en wegging van de wei. Maar als er andere paarden in de wei staan en je hebt het probleem daar al is het inderdaad niet handig.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 22:51

Als iedereen de wei op gaat wil ze mee, logisch.. Mijn advies zou dan ook zijn om haar eventjes het land op te gooien en haar na een kwartier pakken..

Ze wilt gewoon bij de kudde blijven, maar dat poetst rijd zo lastig. Als je haar nu weer de wei uit wilt halen neem dan geen zweep mee. Je kan beter een goed lang touw meenemen of een hengstenketting, en een aantal snoepjes..

Je maakt het touw aan de onderste ring van het halster vast, dan ga je aan de linkerkant omhoog naar de 'neusriem', hier doe je hem een slag omheen en dan ga je aan de rechterkant weer naar beneden en haal je het touw aan de acherzijde van de knip door. Zo krijg je een soort lus om de neus, en doordat je het door de 'neusriem' doet zakt hij niet naar beneden. Als hij te laat zit en je geeft er een keer een ruk aan, heb je kans dat je zijn neus breekt, daarom moet ie redelijk hoog zitten. Deze manier is overigens vrij vriendelijk, als ze meeloopt voelt ze ook niks op haar neus.

Neem je paard mee uit de wei, met vastberadenheid. Komt ze omhoog dan voelt ze de druk van het touw op haar neus, misschien is dat al voldoende. Als ze het vaker probeert, mag je best een keer een goeie ruk geven, maar als ze met je meeloopt, al is het twijfelend.. belonen met een snoepje.. Geef haar niet de kans om weer terug te gaan naar de groep, geen pas! Probeer haar ook niet mee te trekken, hou de lijn op licht spanning, als ze mee komt is de spanning ook weg..

Mocht dit niet helpen, zijn er nog meer truckjes hoor. Maar probeer het wel alleen, anders ben je straks afhankelijk van iemand die mee loopt..

Sukses..

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 08:49

ik heb hetzelfde gehad met mijn paard.
hij had eerst een landje ergens anders, toen was hij altijd super braaf, kwam naar je toe als je hem op kwam halen etc.

nu staat hij in een land waar twee (altijd) hengstige merries naast staan
die altijd naar hem staan te gillen.

Op een dag had hij besloten dat hij wel eens kon proberen of stijgeren misschien werkte om niet mee te hoeven gaan,
dat heeft hij een dag kunnen doen (is uiteindelijk wel meegekomen hoor, maar het stukje van 100 m. naar mijn huis deden we een kwartier over Boos!

de volgende keer, hoofdstelletje in, mama erachteraan met een zweep.
en zodra hij begon stil te staan een waarschuwing geven, ging hij dan nog niet vooruit een tikje met de zweep.

al gauw was er weinig protest meer van zijn kant uit.
we gaan nog altijd wel met zijn tweeen. en het hoofdstelletje hebben we er voor de zekerheid gewoon bij, dan heb je net wat meer te zeggen.
maar hij loopt nu altijd heel braaf gewoon mee.

en wat jeske333 zegt is ook heel handig inderdaad, zo heb ik hem uiteindelijk de eerste keer dat hij begon te stijgeren en achteruit te vliegen
alsnog meegenomen, daarvan was hij wel even onder de indruk!