Help, mijn paard weeft!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xanthe

Re: Help, mijn paard weeft!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 09:03

Citaat:
Het is net als luchtzuigen; als ze dat eenmaal doen leren ze het ook nooit meer af.

Mijn paard is een ontzettend fanatieke luchtzuiger geweest, zodra hij ook maar 1 minuut op stal stond had ie meteen zn voorbak beet en als dat niet kon pakte hij gewoon de ijzeren strips over zijn staldeur, hij pakte alles.. hij had dus ook altijd een band om, ik wist gewoon niet wat ik ermee aan moest.

Ik ben van stal verwisseld, waar hij meer buiten staat, en waar de sfeer in mijn ogen gewoon beter is tussen de paarden onderling, en hij heeft nooit meer wat gedaan. Ook al staat hij eens een hele dag op stal omdat er bijvoorbeeld zoveel sneeuw ligt dat hij er niet uit kan, het maakt hem niks uit, hij doet niks meer, terwijl hij wel alle kans heeft om iets te doen..
Dus mensen die zeggen dat ze het nooit meer afleren weten in mijn ogen niet waar ze over praten

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 09:10

een oorzaak kan zijn: een gebrek aan beweging (wat ik niet verwacht in jou geval), ik denk dat het dieper dus is het de psyche van het paard die verveling/ frustratie niet aan kan. Weven kan idd aanstekelijk werken vooral bij jonge paarden. Het kan dus ook zijn dat ie het van iemand heeft afgekeken

Je moet er wel iets aan doen omdat bij langdurig weven een onnatuurlijke slijtage op de gewrichten plaats vindt. Bij paarden die al een afwijkende beenstand hebben kan dit leiden tot chronische kreupelheid.
Het gebeurt dat paarden bij verandering van omgeving of situatie geheel of gedeeltelijk met deze gewoonte breken.

Ik de wei komt weven bijna nooit voor en stopt ook de meeste wevers met weven. Als je paard over de staldeur weeft kun je het beste een "V" vormig rooster voor het deurgat plaatsen.
Maar voorkomen is beter dan genezen... dus ik zou hem nog meer op de wei zetten of bijv. een uitloop stal proberen te krijgen

Succes ermee

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 09:17

PinkiiY schreef:
Ik ben van stal verwisseld, waar hij meer buiten staat, en waar de sfeer in mijn ogen gewoon beter is tussen de paarden onderling, en hij heeft nooit meer wat gedaan. Ook al staat hij eens een hele dag op stal omdat er bijvoorbeeld zoveel sneeuw ligt dat hij er niet uit kan, het maakt hem niks uit, hij doet niks meer, terwijl hij wel alle kans heeft om iets te doen..
Dus mensen die zeggen dat ze het nooit meer afleren weten in mijn ogen niet waar ze over praten

Jou paard voelt zich op jou stal nu dan kennelijk prettig en verveelt zich niet. Maar met jou paard heb je altijd kans dat hij bij een verhuizing of bij stress weer gaat luchtzuigen. Wij hadden ook een paard dat bij ons op stal niet weefde, toen hij verkocht werd, ging hij op zijn nieuwe stal wel weven.

knightloekie schreef:
Ik de wei komt weven bijna nooit voor en stopt ook de meeste wevers met weven.

Ik heb het slechts zelf gezien... Maar dat is iid een uitzondering.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 13:27

jasmijn78 schreef:
superwoman schreef:
(bij mij op de penionstallen en nu ook thuis krijgen ze 3 x hooi en 3 x bix op een dag verdeeld, dus het kan nog beter )

Dus jou paard staat de hele dag op stal dat ze 6 keer per dag gevoerd moeten worden zodat ze zich niet gaan vervelen? Paard van TS gaat tenminste nog naar buiten! Naar buiten is altijd nog beter dan op stal!/quote]

Waar slaat dit nou op?

Waarom denk jij dat mijn paarden niet naar buiten gaan?
Omdat ze 6 x voer krijgen ofzo? pfff zeer dom persoon ben jij zeg!

Een paard moet ook aanleg hebben daarvoor, omdat de 1 het wel en de ander het niet doet in dezelfde omstandigheden...
Maar als hij het gaat doen is 24-7 de wei in het beste middel om het tegen te gaan. Misschien gaat het zelfs wel over

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 13:43

Huh?Waarom weeft je paard?Een paard hoort 24u per dag hooi te krijgen!
Bovendien vind ik 4u per dag zéér weinig,mijn vzpaard met 2zware blessures staat zelfs al 11u per dag buiten!!!Wat is de reden dat hij zoveel binnenstaat?

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 14:11

Als het mijn paard zou zijn dan had ik hem op een stalling neergezet waar het mogelijk is dat hij fulltime naar buiten kan.

Als hij er op die stal mee is begonnen dan lijkt het mij dat daar ergens ook de oorzaak gevonden moet worden.

Je zegt ook dat zodra hij op stal staat...hij begint...

Heb je misschien ooit al eens gedacht aan een bewegingstal? Daar staan de paarden in een groep buiten. Wordt heel vaak afgedaan als 'holistisch' maar er zijn ook veel NIET holistische stallen die dit wel hebben.

En als een bewegingsstal je niet aanspreekt, zoek dan een stal met uitloop. Ik ben ook wel eens op een stal geweest waar de paardjes met zijn 2-en of meer een paddock delen. Ook hadden ze daarbij ook nog eens een stal.

Succes met je paardje!

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:12

Kitty84 ben het met je eens... had ik ook al geschreven, misschien dat een mogelijkheid is om een stal te krijgen met uitloop !
Bij ons op stal hebben ze bij een stal gewoon een deur erin gemaakt die uitkomt op een stukje wei Lijkt me ideaal voor jou paard

Xanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:19

jasmijn78: dacht dat jij bedoelde dat ze het dan altijd zullen blijven doen, ongeacht hoe ze zich voelen. Denk dat de kans er inderdaad is dat als ie weer in een rotperiode komt dat ie dan weer begint

fieke1009

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:22

ik denk ook dat je het beste kunt proberen om hem zoveel mogelijk buiten te laten kunnen. bijvoorbeeld door een uitloopstal. Verder is het zo dat het bij jonge paarden die pas zadelmak zijn ook daarmee te maken kan hebben, ik weet niet hoe het bij jouw paard zit maar misschien kan hij het psychisch nog niet helemaal verwerken en is hij daarom gaan weven. Zoals al vaker gezegd is is het heel erg van belang er tijdig bij te zijn, zoals jij nu en dan ook echt iets aan de oorzaak te doen. succes ermee!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:35

Een pensionpaard wat hier staat is ook een wever.
Hij doet het alleen als er drukte is, of voor zijn idee wat aan de hand is.

Net voor het buitenzetten, net voor het voeren.

Maar ook als je voor zijn stal staat.
Dat vind hij te druk.

Afleren kun je ze het helaas niet.
Wel verminderen, dus de hele dag naar buiten.
Met voeren als eerste voer geven.
Niet voor zijn stal gaan kletsen, maar een stuk verderop gaan staan. In de rustigste box zetten en dat soort kleine dingetjes
Maar wel erg belangrijke dingen, die ik direct zou willen als het om mijn paard zou gaan.

Bang dat mijn eigen paarden het over nemen ben ik niet.
Maar hoor dus wel om me heen dat er mensen zijn die over een wever of luchtzuiger nogal wat paniek maken.
Onnodig naar mijn idee.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 17:14

Weven is niet af te leren, helaas..
Ga op zoek naar de oorzaak voor het weven, misschien is de omgeving daar op aan te passen.

Ik heb een wevende haflinger, ze doet dit al zo lang ik haar ken. Ze is behoorlijk ongeduldig van karakter en gevoelig voor veranderingen (nieuwe paarden, drukte etc.). Een stal waar de hele dag mensen voorbij lopen is helemaal niks voor haar, ze kan ook niet naast paarden staan die ze niet zo leuk vindt.
Nu heb ik haar in een uitloopstal staan en dat gaat erg goed! Maar een paard dat weeft blijft een wever, ze doet het nu alleen nog rond voertijd, wanneer ze naar het land gaan en wanneer het erg druk is.

Anouskaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 17:52

@ Marshaha: Ik weet idd bijna zeker dat het niet aan de stal ligt. Hij is hier zoveel blijer geworden. Diana zei dat hij het bij de vorige stal ook gedaan moet hebben, want daar stond hij alleen tussen muren en kwam hij maximaal 2 uur per dag buiten.

En nogmaals hij komt niet 4 uur per dag buiten, hij komt MINSTENS 4 uur per dag buiten.

En ik denk ook niet dat het aan het zadelmak maken ligt, hij vind alles even leuk en gezellig en is nergens van onder de indruk.

Ik ga nu proberen de rest van de dagen te longeren, misschien dat dat helpt.

Marshaha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 18:12

succes ermee anouska!

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 18:20

tja o0anouska0o, als hij het al deed ben ik bang dat je dat niet meer afgeleerd krijgt.
sterkte ermee!

Anouskaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 18:25

Ja bedankt

Kitty84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:08

@ anouska...ik weet niet of je het onder andere over mijn reactie had...

Ik heb gelezen dat het minimaal 4 uur is...maar ik krijg het gevoel dat je paardje behoefte heeft aan meer (al zou het 6 uur...of 8 uur zijn).

Ik denk dat longeren het probleem niet gaat verhelpen of verminderen zeker niet als hij het in de vorige stal ook al deed. Dan is het inderdaad aangeleerd: op stal = weven.

Vandaar ook dat ik zei : probeer om hem zo veel mogelijk buiten in de wei / uitloop te hebben.

Veel succes ermee.

Ben benieuwd hoe het gaat 'aflopen'!

VDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 07:49

oOanouskaOo, ik heb net een topic geopend over "zelfgemaakte PAARDEN-SPEELGOED". staat bij "vraag maar raak".
De oorzaak kan van alles zijn:
- Onzekerheid over alleen staan of juist naast "die ENGE buurman" staan.
- Vlak voordat het voertijd is.
- vlak vóórdat ze de wei in mogen (beetje ongeduld dus)

Jeetje dat is wel kl.. zeg! Heb je hem pas??? Dan zou ik hem terug brengen waar je hem van gekocht hebt..... En anders alles proberen om hem af te leiden dat ie het niet meer doet. Doet ie het juist voor de stal-deur of bij het raam waar ie zijn hoofd uit kan steken???

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 08:27

Mijn paardje weeft overdag ook, doet ze al van het begin (denk ik, ik had het toen nog niet door...) Ik zelf doe er niks aan, voor zo ver ik weet kan het niet echt schade.
Mijn paard doet het wel niet zo hard, gewoon lichtjes als ze zich wat verveelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 10:45

VSW --> OMG.

Marshaha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 12:58

die van anouska doet het geloof ik ook lichtjes

Anouskaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 21:01

Hij staat nu zo lang buiten als kan, en gaat waarschijnlijk naar de buitenstal.
Maar hij doet het dus zodra ook maar één paard naar buiten gaat, of hij gewoon geen aandacht krijgt. Als ik er ben doet hij het nooit.
Hij overdrijft sowiezo gigantisch als er een paard weg gaat, of het nou met rijden is of gewoon zo.

Debortje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 21:03

dat doet mijn pony's buurman ook!. maar die verveelt zich

Anouskaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 21:10

Downhill schreef:
oOanouskaOo, ik heb net een topic geopend over "zelfgemaakte PAARDEN-SPEELGOED". staat bij "vraag maar raak".
De oorzaak kan van alles zijn:
- Onzekerheid over alleen staan of juist naast "die ENGE buurman" staan.
- Vlak voordat het voertijd is.
- vlak vóórdat ze de wei in mogen (beetje ongeduld dus)

Jeetje dat is wel kl.. zeg! Heb je hem pas??? Dan zou ik hem terug brengen waar je hem van gekocht hebt..... En anders alles proberen om hem af te leiden dat ie het niet meer doet. Doet ie het juist voor de stal-deur of bij het raam waar ie zijn hoofd uit kan steken???

Nou ik heb hem nu bijna een half jaar. Maar ik stond dus eerst met hem op een andere stal, en daar heeft nooit iemand gezegd dat hij het deed, maar dat kan dus gewoon niet anders.
Hij doet het gewoon voor de staldeur.

kekaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 08:01

ik heb niet alle reacties gelezen, sorry als ik iets dubbels typ.
mijn vorige paard weefde ook toen hij in een binnenstal stond, we zijn verhuisd en hij kwam in een buitenstal, daar heeft ie nooit meer geweefd.
in de binnenstal heb ik hem kruiden voor innerlijke rust gegeven (bij de paardendrogist besteld...weet ff niet meer hoe het heet)
dat werkte ook goed het werd echt een heel stuk minder.
(alleen nog rond etenstijd )

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 11:31

Mijn merrie weefde ook toen ik haar 5 jaar geleden ging rijden voor een boer. ze werd daar heel onregelmatig gevoerd en buiten gezet en soms gewoon helemaal niet. ze had het daar dus niet best. ongeveer 1.5 jaar geleden heb ik haar over kunnen kopen en heb ik haar op een goede pensionstal gezet met heel veel rust en regelmaat. Daar heeft ze alleen in de eerste week staan weven en daarna bijna nooit meer. Sinds gisteren staat ze bij me thuis en ze is echt de hele nacht aan het weven geweest, ik doe haar nu zoveel mogelijk in de wei. Bij haar komt het dus echt door stress, in dit geval van de verhuizing. Ik hoop dat het dus weer over gaat als ze eenmaal gewend is.............