Max. Gewicht ruiter bij Haflinger

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sily

Re: Max. Gewicht ruiter bij Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 20:43

Ik ben me gelukkigniet meer bewust van mijn gewicht
Maar ik ben zeker wel stevig en rij op een haf merrie van 1.41.

Ik merk dat ze mij heel goed kan hebben, stapt er een lichter maar langer iemand op (heb er weleens een magere jongen van 1.95 op gezet voor de lol)maar dan is ze haar hele evenwicht kwijt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 22:19

inderdaad, als je te lang bent hinder je het paard in zijn evenwicht. het is dus meer dan 'voor het mooie plaatje'. het gewicht is ook afhankelijk van de mate van training, en van het gewicht van het paard. ik train op dit moment een haf van zo'n 1,45 meter, en zij is veel te dik. een ruiter van 50 kilo (mijn zusje) kost haar al heel veel moeite ( de reden dat we nog niet rijden). je moet dus uitgaan van het optimale gewicht van het paard (niet te dun en niet te dik), en minimaal voldoende training om het maximaal haalbare gewicht te bepalen. een vijfde van het optimale gewicht van een paard is het absolute maximum.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 09:24

Ik denk dat dit afhangt van het hafje.

Heb je het stevige gedrongen type...die kunnen echt wel wat houden.
Een nieuwer type...daar moet je natuurlijk geen super zware ruiter opzetten.

Ik heb bijvoorbeeld een haf als voltigepony gebruikt bij de oudere kinders. Zonder probleem had ze 3 dames op haar rug (oortjes naar voren, lekkere ruime draf en stap en niet bokken). Nou was dit dus ook zo'n kolossaal beestje (min. 500 kg)

Ik vind het altijd een beetje moeilijk bij dit soort topics. Je hebt een soort van tweedeling bij de haflingers.
Ook speelt de leeftijd mee. Het bovenstaande voorbeeld van de voltigepony was een pony van 9 jaar oud. Uitgegroeid en volwassen.

Misschien handig om aan te geven welk type haf je het over hebt?

xjessx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:01

Ik ben misschien hard, maar ik vind het echt geen gezicht als er een wat forser iemand op een fjord/tinker/haflinger zit ofzo.. ik zie t liefst iemand tot de 70kg erop zwaarder liever niet, maar iedereen heeft zo zijn/haar eigen mening, maar ik vind het een zielig gezicht als er een papzakkie op een kleine pony zit..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:19

mee eens, maar het hangt idd ook af van het type. een grof gebouwd paard zal zelf op optimaal gewicht zwaarder zijn (daarom heet het ook zwaar gebouwd), en daarom is de formule 1/5 van het optimale gewicht ook op elk paard van toepassing. je werkt dan immers in verhouding.