Jaarling ruilen tegen 15 jarige merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sily

Re: Jaarling ruilen tegen 15 jarige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 21:45

Lichamelijke problemen die tot nu toe verborgen zijn gebleven maar over bv een paar jaar wel problemen kunnen geven.

Dat je het paard dan al drie jaar kent maakt niets uit, ze kan nog steeds iets mankeren wat je niet aan de buitenkant kan zien of opmerkt.

miepmiep91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 21:48

Inderdaad van ruilen komt huilen.. ik zou het er gewoon met iemand over hebben die verstand van paarden heeft en dan een besluit nemen

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 09:38

Ik zeg: Ruilen!
Het klikt goed met de merrie, je kent (waarschijnlijk) de eigenaren, dus je veulen komt goed terecht.
Maar inderdaad, alles zwart op wit!
En verder genieten!
Mijn ruin was toen hij gecastreerd werd 3 jaar geleden niet te handelen. Maar dat verschilt echt per paard. Sommige zijn heel rusitg. Die van mij is nu een droompony. Doet niemand meer iets kwaad. Is alleen erg merrie gericht en een beetje een uitslovertje

Waldemar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 09:44

ik heb ook een jaarling hengst (haflinger) waarmee ik dacht niks te kunnen beginnen, ik heb er uren mee doorgebracht en dat heeft me zover gebracht dat we nu samen een team zijn, tuurlijk is hij nog wel eens eigenwijs, maar het is dan ook een jaarling...
ik heb vaak genoeg met mijn handen in het haar gestaan dat ik niets meer wist te doen, vraag hulp aan iemand met ervarig en probeer het samen...
ik weet hoe het is en ik ben er ook uitgekomen!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:24

Sily schreef:
Lichamelijke problemen die tot nu toe verborgen zijn gebleven maar over bv een paar jaar wel problemen kunnen geven.

Dat je het paard dan al drie jaar kent maakt niets uit, ze kan nog steeds iets mankeren wat je niet aan de buitenkant kan zien of opmerkt.

Dat gaat alleen maar op als je foto's laat maken en ik geloof niet dat dat nou noodzakelijk zal zijn.
TS weet al lang of het paard rad is op het harde en zachte, of het paard kan doen wat zij zelf graag met het paard wil doen (en al doet) en bij de da is desnoods wel na te vragen of er nog iets bijzonders was op te merken.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 11:26

Ach, als een paard zonder problemen 15 is geworden zal het wel meevallen denk ik zo. Grote problemen waren er al wel eerder uitgekomen dan.
Als ik je verhaal zo hoor zou ik ruilen.

clara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 11:59

De merrie is idd een paard waar ik mee kan lezen en schrijven en zonder problemen de weg mee op kan, al heb ik 3 weken niet gereden, ik kan er zo weer op gaan zitten en een buitenritje gaan maken. Ik heb absoluut geen wedstrijdambities ( ben ook niet zo'n geweldige ruiter ) maar wil echt een paard om recreatief mee te kunnen rijden. Ik weet nu dat dat met de merrie iig kan en met het hengstje is het nog maar afwachten. Ik heb er duidelijk niet zo goed over nagedacht toen ik hem kocht, toen ik hem kocht was het ook echt een zielig veulen ( en dat trok ik mij aan, wil eigenlijk alle zielige paarden redden), maar nu hij goed is opgeknapt blijken we toch niet zo goed bij elkaar te passen. Ik ben er wel trots op dat hij mij is gaan vertrouwen en dat ik hem toch het een en ander heb kunnen leren, maar ik denk inmiddels ( zeker nu ik het hier zo neerzet) dat het voor beide beter is als hij een ander baasje krijgt en ik een meer ervaren paard. Iemand die heel concequent is heeft er denk ik een super paard aan. Maar het is niet zo dat het me niks doet als ik hem ruil, het is toch mijn eerste eigen paardje.

hiltje1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:30

Lekker wisselen van paard maar dat dan wel goed regelen.

Je zegt zelf dat je niet zo'n goede ruiter bent en dat je lekker buiten wilt en met de merrie kun je lezen en schrijven.

Alleen een tip. Als je ruilt betekent dat jij eigenaar wordt van de merrie en die ander eigenaar van jouw hengst. het is fijn als jullie bij elkaar op stal blijven staan zodat je je veulen nog ziet. maar je doet er wel afstand van....... Je moet uitkijken dat je je niet wederzijds met elkaar gaat bemoeien.
Ik vind een beding dat je niet mag doorverkopen dan ook geen goed idee. je gaat elkaar dan alleen maar belemmeren. Je zou hooguit kunnen afspreken dat als een van jullie je paard verkoopt dat je dan eerst de ander de gelegenheid moet geven om het paard terug te kopen. Voor de rest is ieder gewoon baas over eigen paard (jij dus van de merrie, de ander over het veulen)

En even eerlijk: je vindt het moeilijk afstand te doen van het veulen, het blijft je eerste paardje etc etc. Je zult toch moeten proberen er afstand van te doen en hem los te laten. Als jullie niet klikken is dat voor beiden veel beter. je hebt alleen je zelf ermee als je aan hem blijft hangen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 13:18

Op papier klinkt dat ruilen wel leuk. Maar denk je wel even na over je emoties na de ruil?

Wat als de nieuwe eigenaar besluit het veulen wel in de opfok te gooien? Wat als de nieuwe eigenaar (heel consequent) wel een optater verkoopt aan het veulen? Kun je dat 'aan'?

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 14:06

Moeilijk!
Vooral omdat de merrie al 15 is en (sorry even kort door de bocht) haar 'beste' tijd al heeft gehad zegmaar en je nog een veulen hebt met een heel leven voor zich.
Heb je geen hulp tot je beschikking op de stal waar je staat? Ik zou hem namelijk laten ruinen (op het moment dat dat kan) en in de opfok doen. Tegen de tijd dat hij oud genoeg is kun je er hulp bij halen om hem mak te maken en hem laten inrijden.
Maar ik vind dit echt heel moeilijk. Je moet dus echt heel goed de voors en tegens naast elkaar schrijven. Houd daarbij dus goed rekening met de leeftijd van de merrie en eventuele gebreken?!

Heel veel succes..

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 14:17

Ik zou in ieder geval de jaarling wegdoen, zoals ik je verhaal nu lees gaat het tussen jullie waarschijnlijk geen succes worden, zeker als het een beetje hoog in het bloed staand nerveus diertje is.
Mijn moeder heeft ook ooit een veulen van 5 maand (toen nog hengst) gekocht, was er ook "te zuinig" op, te weinig consequent, "ach hij is nog zo jong, hij moet het allemaal nog leren" etc etc. Beestje is nu 16 en ruin, maar het is nooit een ideale combinatie geworden. Oorzaak: te weinig opvoeding en ook deze had een nerveus karakter wat er ondanks castreren echt niet uit is gegaan...

Wat het ruilen betreft: Niet "zomaar" ruilen, maar duidelijk zwart op wit op papier zetten wat er afgesproken wordt. De nieuwe eigenaar kan er wel heel anders mee omgaan dan jij zou willen, en daar wordt je dan dagelijks mee geconfronteerd. Bovendien heb je geen enkele garantie dat hij/zij het dier houdt, of tzt evengoed verkoopt, hou daar dus rekening mee. Het is niet reeeel om te denken dat je "je paardje" altijd (op een afstandje) kunt blijven volgen.

Als je denkt dat de haken en ogen van ruilen emotioneel gezien te zwaar worden, kun je beter verkopen.

jaggie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 14:22

Moeilijke keuze heb je voor de boeg hoor, maar zoals als vaker gezegd, denk eens over alle voor- en nadelen na.

Aan de ene kant zou ik zeggen wèl ruilen, omdat je schijnbaar een beetje bang geworden bent voor hem en als je zelf niet consequent kunt zijn dan is het voor het paardje ook niet duidelijk wie de baas is.

Maar aan de andere kant zeg ik niet ruilen, om verschillende redenen. Het veulen heeft nog een heel leven voor zich, kan nog behoorlijk veranderen en moet gewoon nog veel leren, de merrie daarentegen heeft toch al een aantal jaren erop zitten en kent gewoon al "veel" (in het opzicht van braafheid en luisteren .

De merrie is je verzorgpaard begrijp ik? Dus je kan haar, ook zonder te ruilen gewoon rijden? Waarom zou je dan zomaar ruilen, je hebt dan toch beide zeg maar of begrijp ik het nu ff niet... Ik weet niet wat voor papiertje je veulen heeft en welke kwaliteiten e.d., maar als hij ouder en wijzer is en het lukt dan nog niet, kun je hem altijd nog verkopen en een leuk, braaf, ervarener paard aanschaffen. Ook kun je iemand die wat meer ervaring met jonge dieren heeft om hulp en tips vragen, vaak is het in het begin altijd ff doorbijten.

Het is en blijft een moeilijke keuze, waarbij je uiteindelijk toch zelf de knoop moet doorhakken. Succes ermee.

ps: wel een leuk veulen trouwens!

Kinee_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 15:08

Het is inderdaad een moeilijke keuze. Want zoals Luuz al zei, het is niet meer de jongste merrie.
Maar, waarschijnlijk ken je de eigenaren van die merrie, dus waarschijnlijk weet je wel dat je veulen het goed krijgt.
Maar ik kan wel zeggen, dat na de castratie de meeste ruinen rustiger worden(Nouja, dit is ook uit ervaring, ik weet niet of dat voor alle ruinen geld natuurlijk!
Maar het blijft een moeilijke keuze hoor!
Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 18:29

Als julie nu eens lezen! Ze wil alleen recreatief rijden met de merrie en haar veulen heeft geen papier.

Bovendien is de merrie 15,maar kan goed verzorgt nog wel 15 jaar mee.
mijn kwpn paard was 32 en daar ging ik nog leuke bosritjes meemaken.Dat heeft ze tot op hoge ouderdom kunnen doen.Als je ze maar regelmatig beweging geeft.

clara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 19:39

Ik heb er nog eens rustig over nagedacht en blijf het hengstje voorlopig toch houden, ik hem heb in de 4 maanden dat ik hem heb al veel geleerd. In het najaar laat ik hem castreren en dan is het kijken in hoeverre hij rustiger wordt en ik hem de baas kan blijven. Bij het idee dat ik hem weg zou gaan doen ( was eerst de beslissing ) sprongen de tranen al in m'n ogen wat dus betekend dat ik zeker van hem hou. Ik ga hem nu de kans geven om zich verder te ontwikkelen.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 20:41

clara schreef:
. Ik heb er duidelijk niet zo goed over nagedacht toen ik hem kocht, toen ik hem kocht was het ook echt een zielig veulen ( en dat trok ik mij aan, wil eigenlijk alle zielige paarden redden), maar nu hij goed is opgeknapt blijken we toch niet zo goed bij elkaar te passen. Ik ben er wel trots op dat hij mij is gaan vertrouwen en dat ik hem toch het een en ander heb kunnen leren, maar ik denk inmiddels ( zeker nu ik het hier zo neerzet) dat het voor beide beter is als hij een ander baasje krijgt en ik een meer ervaren paard. Iemand die heel concequent is heeft er denk ik een super paard aan. Maar het is niet zo dat het me niks doet als ik hem ruil, het is toch mijn eerste eigen paardje.

Ik denk dat het nog zo gek niet is om te ruilen. En als je een beslissing neemt in het voordeel van jullie allebei, dan is dat ook iets om trots op te zijn. Je schrijft dat je geen superruiter bent, heb je al nagedacht hoe je het beleren gaat aanpakken?

Met de 15-jarige merrie weet je wat je hebt en zo'n dier kan nog jaren mee. Een jong dier opleiden is een behoorlijke verantwoording die m.i. hoort te liggen bij ervaren mensen. Goed doorspreken met de eigenaar en er gewoon voor gaan!

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 20:45

clara schreef:
Ik heb er nog eens rustig over nagedacht en blijf het hengstje voorlopig toch houden, ik hem heb in de 4 maanden dat ik hem heb al veel geleerd. In het najaar laat ik hem castreren en dan is het kijken in hoeverre hij rustiger wordt en ik hem de baas kan blijven. Bij het idee dat ik hem weg zou gaan doen ( was eerst de beslissing ) sprongen de tranen al in m'n ogen wat dus betekend dat ik zeker van hem hou. Ik ga hem nu de kans geven om zich verder te ontwikkelen.

Laatste post niet gelezen Castreren zal hem niet in een mak meegaand dier veranderen. Jonge dieren zoeken de grenzen op en hebben een zeer consequente aanpak nodig. Je moet jezelf de vraag stellen of jij dit aankan èn op je wilt nemen..

Enne, houden van betekent soms ook loslaten....

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 21:03

als jij geen ervaren ruiter bent en niet bekend bent met jonge paarden en het je niks uitmaakt dat je een oudere merrie waar je ook nog een een eigen veulen uit kunt fokken
en je ook nog niet eens op wedstrijd wilt
zou ik als ik jou was ruilen.
want als ik dat zo lees ga je meer angst krijgen en dan is het helemaal gedaan en kun je niks meer beginnen met jouw veulen.

ik zou zeggen gewoon ruilen en ga genieten van je merrie
en houde van is indd ook loslaten