Zijn friezen nu echt zo braaf?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Re: Zijn friezen nu echt zo braaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 15:10

Fryske schreef:
Mag ik even lachen

Waarom toch altijd weer die vooroordelen. Ik ken ontzettend veel friezen die meer pit, tempo en streken hebben dan menig Kwpn-er.

Die van mij is dus gewoon niet stuk te krijgen.

Daarnaast de opvoeding doet een hoop hoor. Als jij accepteerd van welk paardenras dan ook dat hij/zij over jou heen loopt dan zal hij dat doen.

Ja, hoor, ik lach met je mee
Zoek niet op een ras. Een paard is zo braaf als ie is opgevoed.
Ik ken Arabieren waar jij probleemloos mee uit de voeten zou kunnen, maar ook Haflingers waarmee je de eerste meter al verongelukt. Om maar eens twee typische vooroordeelrassen te noemen.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 16:13

Als ik heel eerlijk ben.... ja doorsnee Fries is braaf. Natuurlijk zitten er zeker rotterds tussen!

Vorig jaar heb ik een jonge Friese hengst gereden. 4 jaar, op drie jaar ingereden en een paar maanden stil gestaan. Stap erop en rij er zo mee weg! Geen enkel probleem! Wel ff brullen naar andere paarden, maar voor de rest echt super braaf en ook nog eens voorwaarts!

Je moet kijken naar het paard irl... pas dan weet je echt of een een braaf paard hebt Succes!

CharlotteNa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 19:12

Hey,

Zoek niet echt een ouder paard, maar een braaf paard wat toch al wat kan waar ik lang mee verder kan.. Haha moeilijke zin
Heb namelijk al 2 paarden gehad waar ik niet echt veel geluk mee heb gehad (1 is na 6 maanden gestorven en het andere bleek vol met arthrose te zitten)
Dus ben nu wel tamelijk kieskeurig en zoek een paard dat ook wel rontgologisch gekeurd is (Of ik laat het zelf doen)
En waarom persé een fries? Ben er altijd al zot van geweest, Niet omdat ik heb horen zeggen dat ze zo braaf zijn!
Voor mij moeten ze vooral braaf zijn op de baan.. Moet namelijk van de wei naar de manege een heel stuk te voet op een drukke baan doen..
Maar toch bedankt voor jullie berichtjes!

Xx

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 19:14

Mijn verzorgveulen is ook een Fries en die is bijna 1 jaar en ze is echt super lief voor een veulen. Ze leert ook alles heel snel enzo en ze is nergens bang voor.

miepmiep91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 21:53

Dat is inderdaad verschillend, de 1 is liever dan de ander.

ikke17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 21:56

Ik heb een frieze hengst van 10 jaar en die is alles behalve braaf, soms schiet die zomaar weg, maakt een pirouette van 360 graden om er verbolegsn vandoor te gaan, hert maakt denk ik wel verschil of je een beetje het boerentrekpaard tyupe of het luxere type hebt want die van mij is dus een luxe type en heel wendbaar. Ik heb al vele soorten rassen ingereden maar mijn fries is zeker niet één van de braafste!!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 22:02

Een 'boerentrekpaard' type of het 'luxere' type zal wat betreft karakter toch weinig uitmaken. Maar, zoals jij al zegt, is jouwe misschien wendbaarder. Een 'boerentrekpaard' type met hetzelfde karakter zal misschien zijn kracht weer in de strijd gooien

ikke17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 22:07

juist dat bedoel ik, maar op de één of andere manier heeft die van mij ook niet echt een friezen karakter, hij kan zich vooral op buitenrit als een nerveuze arabische hengst van 3 jaar gedragen... en hij is zelf ook hengst maar goed mijn fries zegt weinig over het friese ras aangezien zijn type heel erg luxe is en nog weinig met het echte oude type te maken heeft, daarom vind ik hem ook zo mooi ik hou niet van friezen maar wel vand e mijn!

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 09:40

Friezen staan bekend als rustige trouwe goedmoedige dieren.
Soms íets te rustig, maar dat verschilt per fries.
Ze worden niet voor niks voor de kar gezet bij de koningin, of een begrafenisstoet of een bruiloftsstoet!
De meeste friezen zijn ongelooflijk rustige beesten.
Alleen, je moet er wel op letten dat de meeste friezen niet springgericht zijn, ze kúnnen natuurlijk wel springen. Maar erg hoog zal je niet komen(dit heb ik ook maar gelezen hoor Maar de friezen die ik ken zijn meer dressuurgericht)
Heel veel plezier ermee

_Anke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 17:55

Naar mijn idee is het karakter van een fries niet anders dan van een kwpn'er.

Mijn fries is rustiger (minder actief) dan mijn kwpn'er, verkeersmak, maar kan ook schrikken en bokkend ervan door gaan.

Ik heb een fries gehad die heel schrikactig was.

Het is gewoon per fries verschillend

oestinja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 18:12

Helaas pindakaas hebben ze een poging gedaan om een mak recreatiepaarderas te fokken, ik ben ook blij als ik af en toe hoor dat er dus nog wel eens een pittige donder met streken tussen zit. Vroeger (toen het Friese paard dienst deed als landbouwtrekpaard) was het karakter heel anders, zat er veel meer pit in de Friese paarden. Toen de mechanisatie zijn intrede deed in Nederland waren er bijna geen Friezen meer over (rond de tweede wereldoorlog waren er slechts nog drie goedgekeurde dekhengsten) Het stamboek en de liefhebbers besloten het ras te redden en te selecteren op karakter om een handzaam paard te verkrijgen voor de recreatie, m.a.w. er werd verder gefokt met de makke exemplaren. Wat ik nog altijd jammer vind, geef me maar een duvel!!!!

XxXLienkeXxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 21:25

wij hadden 3 friezen
Nu nog maar 1 helaas zijn er 2 overleden

Maar alle 3 totaal verschillend.

Romy hebben we nu al bijna 6 jaar maar is echt geen makkelijke. Is echt pittig en je moet gewoon consequent zijn zoals fryske ook al zij net als bij alle andere paarden.

Ik doe nu ook een frieze hengst van 9 jaar oud en das echt een makke maar hij is ook lui en je moet ff laten weten dat die moet werken. Als die dat weet is het goed en doet die alles voor je.

Ik bedoel wij mensen zijn ook niet hetzelfde en bij paarden is dat ook zo.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 19:02

Wat mijn ervaring bij Friezen is, is dat ze toch over het algemeen iets koeler in het hoofd zijn dan 'bruinen' (zo noem ik ze voor het gemak maar even ) Dat wil heus niet zeggen, dat je op iedere Fries weg kan rijden en dat iedere Fries geschikt is voor een beginner, je hebt bij Friezen uiteraard ook verschillende karakters. Maar toch zijn ze meestal in de omgang wel makkelijk en relaxt!! Mijn paard staat bij een Friezenfokker, ik ken dus aardig wat Friezen, er staan daar meestal tussen de 10 en 15 Friezen. Allemaal met een geweldig karakter. Er zit eigenlijk maar één tussen die moeilijk te rijden is, omdat ze ontzettend veel pit heeft, daar zou ik persoonlijk niet zomaar opstappen (ook omdat ze al jaren niet meer bereden is hoor...) Maar de rest wel.

Mijn eigen Fries is met rijden heel koppig maar wel braaf, ze geeft wel eens een bok, maar zal nooit proberen mij er af te krijgen. Wel is ze op buitenritten heel schrikkerig, dus dan zou ik er nooit iemand zonder ervaring opzetten, maar in de bak is dat geen probleem.

Je moet dus gewoon even goed om je heen kijken, als je gek bent op Friezen, weet ik zeker dat je wel ergens een hele brave Fries kan vinden

Steff_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 22:39

Elke fries is anders, je hebt brave maar ook paarden met pit.
De ene die ik rijd, is superbraaf, echt een sulletje, doet niks en niemand kwaad, schrikt niet, buiten heet, maar wel superbraaf.

De ander heeft aardig wat pit. Schiet er weleens vandoor, bokken af en toe, en best een zenuwpeesje.

Maar gewoon goed zoeken en dan kom je vast een paard tegen dat helemaal wat voor jou is

never

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 12:25

ik heb een 3 jarige ehngst die is echt alles behalve braaf het word nu echt een monster stijgeren bijten echt geen lievertje hij word zo gecastereerd want hij is echt niet meer hanteerbaar

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 12:32

Friezen hebben allemaal een eigen karakter, vaak moeilijke paarden om te rijden...niet omdat ze zo vervelend doen maar omdat ze echt eigenwijs zijn en enorm veel karkter hebben...

Een beginner zou ik geen fries aanraden maar halfgevorderd is wel voldoende voor een fries.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 12:38

een waarschuwing van een friezen eigenaar: ze proberen je uit en kunnen hele gemene trekjes hebben in het zadel! maar als je ze eenmaal voor je hebt gaan ze echt voor je door het vuur (zoals de meeste paarden ) persoonlijk zou ik gaan voor een kwpner als eerste paardje of iets dergelijks.. deze zijn toch wat rustiger en makkelijker in het zadel heb ik de ervaring mee..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 13:34

Shanna schreef:
een waarschuwing van een friezen eigenaar: ze proberen je uit en kunnen hele gemene trekjes hebben in het zadel! maar als je ze eenmaal voor je hebt gaan ze echt voor je door het vuur (zoals de meeste paarden ) persoonlijk zou ik gaan voor een kwpner als eerste paardje of iets dergelijks.. deze zijn toch wat rustiger en makkelijker in het zadel heb ik de ervaring mee..

hier ga ik in mee!
ik heb ook een tijdje een fries gereden. dat was echt een *stom paard* hij deed ook niets anders dan uitproberen. z´n verzorgster durfde er niet meer op. toen heb ik hem een half jaar gereden. je kon precies zien wat hij uit had geprobeerd en dat de verzorgster altijd toe had gegeven.
nadat ik er een aantal keer op reed wist hij waar hij aan toe was en heb ik veel kunnen berijken.

het is niet specefiek fries waar dat voor geld. ik denk bij de meeste rassen wel...het ligt puur aan het karakter van het paard!!

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 13:41

het enige paard wat het ooit is gelukt om mij het ziekenhuis in te krijgen was..............je raad het al.....en fries, oud type, van het soort bushokje, echt een lomperd......maar bokken dat ze kon
het merk zegt niets, als je een braaf paard wilt hebben, zou ik persoonlijk voor een iets ouder dier gaan dat zijn manieren al helemaal heeft geleerd....

succes!!

FlynnlOver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 17:54

Mijn opa heeft 3 friezen.
1 is er beleerd. zowel als rijden en voor de kar.
voor de kar is het echt een schatje en super rustig en niet te voorwaarts maar ook niet te sloom. precies goed dus
maar met rijden is het een ander verhaal.
als je erop wilt gaan zitten wegdraaien (is al een paar keer op mijn vriendins teen gaan staan van lompigheid ) en met rijden bokt ze super vaak. de ene keer wat minder dan de andere keer, en in de bak is ze ook helemaaaaal niet voorwaards! ze vind het ook wel moeilijk, maar ik denk dat het over het algmeen de wat 'steverige paarden' wat rustiger zijn dan de wat 'dunner gebouwde' paarden.
er zijn natuurlijk ook uitzonderingen.

_loekie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 20:20

hebben wij ff een fries op stal; staan die het tegendeel bewijst.
Met buitenritten is hij onwijs druk en ik te bak is hij af en toe ook neit te harden.
Verschild denk ik gewoon per paard

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 20:22

ik denk dat je als eerste paardje beter voor een wat veelzijdiger ras kunt gaan.. friezen proberen altijd uit...

Niek123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 22:28

wij hebben twee zeer eigenwijze en soms niet leuke friezen, dit komt mede door omdat ze zo verwend zijn, ze hebben een eigen willetje, bijten en met rijden kunnen ze aardig bokken
(dit geldt natuurlijk niet voor het gehele friese-ras )

Nienke_a

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 20:46

ik ga met de rest mee, je moet niet naar t ras maar naar t karakter kijken, je hebt brave en en minder brave . zoals bij ieder ras, wel zou ik niet naar een (goede)fries kijken als je een niet te duur paard wil, want friezen zijn over het algemeen wel wat duurder, zeker als je een "goede"fries wil zoals in jouw vraag staat!

Mayflower_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 20:59

Het is verschillend, zoals bij elk ras! Bij friezen heb je leuke en niet-leuke paarden, bij kwpn'ers heb je leuke en niet-leuke paarden en zo gaat dat maar door. Ik heb een fries waarmee je alles kan doen. Ze heeft nog nooit gebokt, kan overal met haar langs tijdens een buitenrit, kortom heeft gewoon een superkarakter. En ik heb het getroffen met haar. Maar goed, als je echt voor een fries gaat, raad ik je aan om veel verschillende friezen te rijden en dan wat uitproberen tijdens het proefrijden. Ook zou ik even een stukje naar buiten gaan om te testen hoe hij/zij buiten is. Denk rustig over na welke fries je uiteindelijk wilt hebben. Want er zit zeker weten wel een voor je tussen die aan je 'eisen' vol doet!