loutjuh schreef:ik vraag me dan toch maar altijd weer af waarom er mensen zijn die er zo nodig eerder op moeten gaan zitten en dan nog beweren dat het geen kwaad kan. 3 jaar is een algemene leeftijd, en is betekent niet als een paard 3 is hij/zij daar dan ook in eens helemaal klaar voor is.... (ik kan me daar zo aan ergeren!!)
Daarom ben ik met 2 jaar al met Morris begonnen. Gewoon de basics van de basics. Hem geleerd hoe hij met mensen om moet gaan. Voetjes optillen en niet meteen weer neer willen zetten. Gepoetst worden, overal aan z'n lijf mogen zitten en stil bvlijven staan.
Met 2,5 los in de longeerbak. Gewoon leren dat wat de bedoeling is. Rond laten lopen, "enge" dingen neerzetten en hem leren op mij te letten en minder op de omgeving. Van daaruit eens een dekensingel (zo'n elastieke) en later met een dekje. Vervolgens eens een hoofdstel met bit, een zadel, ook met wapperende beugels en dan eens proberen als je gewicht op een beugel zet.
Dit traject heeft een half jaar geduurd, twee keer per week, max een half uur, afhankelijk van hoe goed hij het deed.
Hierdoor is hij niet bang van nieuwe dingen en onderzoekt hij eerst het nieuwe voordat hij er iets van vindt. Toe ik er de eerste keer op ging zitten vond hij dat wel vreemd, maar niet spannend en van paniek was al helemaal geen sprake. Toen dat een wortel opleverde was hij tevreden

Alle nieuwe dingen die hij voorgeschoteld krijgt ziet hij ondertussen als de volgende idiote gedachtenkronkel van de baas.
Dat hij nog gewoon een jong paard is mag blijken uit het feit dat een geparkeerde auto doodeng is, maar dat een rijdende auto bijna de staart van je kont afrijdt, dat is doodnormaal