Zadelmak maken.. Welke leeftijd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 10:38

loutjuh schreef:
ik vraag me dan toch maar altijd weer af waarom er mensen zijn die er zo nodig eerder op moeten gaan zitten en dan nog beweren dat het geen kwaad kan. 3 jaar is een algemene leeftijd, en is betekent niet als een paard 3 is hij/zij daar dan ook in eens helemaal klaar voor is.... (ik kan me daar zo aan ergeren!!)

Daarom ben ik met 2 jaar al met Morris begonnen. Gewoon de basics van de basics. Hem geleerd hoe hij met mensen om moet gaan. Voetjes optillen en niet meteen weer neer willen zetten. Gepoetst worden, overal aan z'n lijf mogen zitten en stil bvlijven staan.
Met 2,5 los in de longeerbak. Gewoon leren dat wat de bedoeling is. Rond laten lopen, "enge" dingen neerzetten en hem leren op mij te letten en minder op de omgeving. Van daaruit eens een dekensingel (zo'n elastieke) en later met een dekje. Vervolgens eens een hoofdstel met bit, een zadel, ook met wapperende beugels en dan eens proberen als je gewicht op een beugel zet.
Dit traject heeft een half jaar geduurd, twee keer per week, max een half uur, afhankelijk van hoe goed hij het deed.
Hierdoor is hij niet bang van nieuwe dingen en onderzoekt hij eerst het nieuwe voordat hij er iets van vindt. Toe ik er de eerste keer op ging zitten vond hij dat wel vreemd, maar niet spannend en van paniek was al helemaal geen sprake. Toen dat een wortel opleverde was hij tevreden
Alle nieuwe dingen die hij voorgeschoteld krijgt ziet hij ondertussen als de volgende idiote gedachtenkronkel van de baas.
Dat hij nog gewoon een jong paard is mag blijken uit het feit dat een geparkeerde auto doodeng is, maar dat een rijdende auto bijna de staart van je kont afrijdt, dat is doodnormaal

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 18:30

Ik ben het met cassidy eens. e kunt met 2,5 jaar best eens even laten zien dat een zadeltje is en een licht persoon op je rug is. Als je dat eens 1 keertje doet kan dat echt geen kwaad. Je moet alleen op die leeftijd nog geen meerdere keren per week erop zitten, laat staan meerdere UREN per week rijden.
Gewoon bij 2.5 heel rustig beginnen met hoofdstel en zadeltje (weegt ook niets mits je een platzadeltje ofzo neemt) kan geen kwaad.

_Lorette_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 22:40

Al zou het best kunnen met 2,5 jaar, ik vind 4 een mooie leeftijd om ze zadelmak te maken.
En onder zadelmak maken versta ik dan ook het zitten op het paard, niet alleen een zadel + hoodstel erop.
Dat kan prima eerder, dat is alleen maar handig!
(Al zou ik dat dan ook weer niet te vroeg gaan doen. Ik voel er weinig voor een 2 jarig paard al flink te longeren met zadel en hoofdstel... )

olafj

Re: Zadelmak maken.. Welke leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 22:54

Ik vind vierjaar veel te laat. Paarden zijn zich veel bewuster van hun eigen kunnen en kracht, waardoor het meer risico voor je zelf met zich meebrengt.
Er is niks mis mee als je met drie jaar gaat beginnen met rijden, maar je moet je natuurlijk wel aangepassen.
Ik begin met 3,5 jaar weer met erop zitten en ga ongeveer vier keer in de week rijden (ongeveer 15 a 20 minuten)niet meer. Als het paard snel moe is rijd ik em 3 keer. Er is er nog geen 1 dood van gegaan en ik ook niet

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 23:39

mistral schreef:
Ik vind vierjaar veel te laat. Paarden zijn zich veel bewuster van hun eigen kunnen en kracht, waardoor het meer risico voor je zelf met zich meebrengt.

Dat heet gebrek aan opvoeding. Dat is iets anders dan zadelmak maken.........

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 08:01

Met 2,5 zadelmak maken bedoel ik dan ook gewoon 2 keer per week ff een kwartiertje zadeltje en hoofdstelletje erop en misschien 1 keer per week even het gewicht van een ruitertje laten voelen (2 minuten). Niet gelijk een uur met elastieken en al longeren. Dat is nog veel te belastend op deze jonge leeftijd, al zou 10 minuutjes weer geen kwaad kunnen en misschien alleen maar handig zijn voor de commando's.

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 08:13

Ik ga mee met bijna idereen, ongeveer vanaf hun 3e, misschien 2,5 een beetje laten wennen. Maaar niet rijden. Zelf vind ik 4 jaar ingereden, dus ongeveer op de 3e beginnen een mooie leeftijd. Ik ken echter een paard die mentaal pas op zijn 6e was ingereden, op zijn 5e waren ze ongeveer begonnen. Dus, ik denk dat het ook belangrijk is om ook te kijken naar je paard.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 08:24

ikke schreef:
mistral schreef:

Dat heet gebrek aan opvoeding. Dat is iets anders dan zadelmak maken.........

Groeischijven in de rug (en deze zijn het kwetsbaarste) sluiten trouwens pas tussen de 5 en de 6 jaar. En dat is voor alle rassen zo. Dat sommige rassen gefokt zijn om er sneller volwassen uit te zien is enkel de buitenkant. Het skelet van alle rassen ontwikkeld zich op ong. dezelfde snelheid, daar kan een half jaar verschil in zitten, maar geen 3 jaar.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 10:58

haha opvoeden en daad werkelijk erop zitten zijn twee verschillende dingen
(kan duidelijk merken dat je niet daad werkelijk enigzins professioneel met paarden bezig bent, beetje jammer om dan met een loze opmerking te komen)

Op gevoed zijn ze wel. Maar er komt karakter bij kijken of niet soms.

En groeischijven toestand, paarden zijn niet eens last dieren dus sterker nog je mag er helemaal niet op zitten.

En idd sommige met bepaalde figuren kunnen beter met 4 er pas op gaan zitten
Laatst bijgewerkt door olafj op 05-05-06 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 11:05

En nog iets ze worden niet gereden met 2,5 jaar maar alleen mak gemaakt (dat is toch de vraag). Verder het verhaal van Luuz.En dan met name de paarden met sterker "karakters".

3,5 jaar drie dagen 15 min.
4,5 jaar vier dgn. 15-20 min.
5,5 jaar vijf dgn. 30 min.

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 12:07

Barcelano schreef:
wat ik wel eens zie helaas is dat mensen als ze een jong paard hebben.
Ongeduldig worden en toch dan uit eindelijk te vroeg ingereden worden.

Sommigen snappen niet dat dit effect kan hebben in de toekomst.

idd En zoals sommigen zeggen dat zadelmak maken en iemand er 1x in de zoveel tijd opzetten geen kwaad kan, misschien niet zolang het bij die 1e keer in de zoveel tijd blijft, maar het probleem is dat alles dan zo goed gaat en die mensen zien op 1 of andere manier dat het paard klaar is om meer te doen dus dan blijft het niet meer bij die 1e keer erop zitten... En zo heb je een paard wat nog voor zijn 3e helemaal ingereden is.
En wat heeft het voor voordeel om een paard op zijn 2,5 te laten wennen aan een zadel en hoofdstel ipv op zijn 3,5? Zet zo'n paard lekker in het land met soortgenoten!

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 12:11

Alytje schreef:

En wat heeft het voor voordeel om een paard op zijn 2,5 te laten wennen aan een zadel en hoofdstel ipv op zijn 3,5? Zet zo'n paard lekker in het land met soortgenoten!

Het voordeel is dat je veel meer tijd hebt, het rustiger aan kunt doen en dus op basis van vertrouwen kunt werken en niet op overromplen.....

Ojajoh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 12:15

ikke schreef:
Alytje schreef:

Het voordeel is dat je veel meer tijd hebt, het rustiger aan kunt doen en dus op basis van vertrouwen kunt werken en niet op overromplen.....

dat kan je dan toch alsnog? althans ik heb geen haast..van mij part op d'r zesde klaar...als het maar goed gebeurt..
ik ben met deze merrie ook pas begonnen dat ze 3 werd..(is ze nog steeds) en ben nog steeds niet verder dan het longeerwerk met zadel en hoofdstel...mocht het lukken om er voor het landtijd op te zitten dan is het mooi meegenomen (merrie is volwassen kwa karakter genoeg) en anders komt het in september wel als ze terug komt van het land

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 12:20

ikke schreef:
Alytje schreef:

hoezo? Moet een paard dan per se op zijn 4e M lopen ofzo? Als je met 3,5 begint kun je het alsnog zo rustig aandoen als je wilt. Maar het probleem is dat alle paarden maar zo vroeg mogelijk de sport in moeten.

Sorlede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 12:25

die van mij word nu in de zomer 3 en ik heb haar een week geleden weggebracht voor zadelmak te maken. ze is groot geschapen dus heb ik het nu al laten doen want dalijk is ze me te sterk. en voor de rest,als je een gwoon paard hebt van 1.65 of kleiner dan vind ik t beter dat je tot 3 jaar wacht.lig ook natuurlijk aan het karakter,als het paard eigenwijs is,kan je ook wel al maandje vroeger beginnen.

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 12:30

ikke schreef:
Alytje schreef:

Je loopt ook het risico dat het zo braaf gaat dat je niet op tijd stopt, zeker als het ook mooi weer is.

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 12:41

Ik ken zoveel ongeduldige mensen. Al zeggen ze allemaal van te voren, " ik wacht nog een paar maanden voordat ik hem ga inrijden" uit eindelijk gebeurt het toch nog veel te snel.

3 jaar vind ik een mooie leefitijd, maar ouder is zeker niet erg. Als ik zie hoeveel 2,5 jarigen nog net veulens zijn qua uiterlijk.

olafj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 12:49

tamary schreef:

Je loopt ook het risico dat het zo braaf gaat dat je niet op tijd stopt, zeker als het ook mooi weer is.

Nou sorry hoor, maar daar ben je zelf bij!
En we hebben meerdere paarden op stal staan dus al zou ik lekker willen rijden met mooi weer pak ik wel een ander van stal

Er zijn idd 2,5 jarige die nog erg jeugdig zijn en die laten we idd staan.

De brutale maken we met 2,5 jr mak (vier keer even erop zitten en rond stappen) omdat ze dan nog niet bewust zijn van hun eigen kracht. Plus dat het nooit mis gaat als je een jaar later er weer op gaat, ze zijn dan altijd zo mak.

Juist grotere paarden moet je langer vanaf blijven, die zijn vaak veel te slap, als je daar tevroeg mee begint zijn ze met vijf kapot.

En Alytje als je goed gelezen had staan ze maar een maand thuis en gaan ze daarna weer een jaar het land in, lekker spelen.
Laatst bijgewerkt door olafj op 05-05-06 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 12:52

nou zal ik mijn reactie ook eens geven heb ook een 3 jarige merrie

Ik vind je kunt best op 2,5 jarige leeftijd beginnen, mits het paard er een beetje klaar voor is, is ie nog vreselijk overbouwd, jeugdig etc zou ik nog even wachten.

wel zal ik hem dan als ie eenmaal zadelmak is een paar weken/maanden het land weer op doen, dat ie even kan bijkomen van alles, en alles kan verwerken, en daarna kun je weer oppakkend na die weken/maanden rust.

en idd zeker bij brutale paarden zou ik dat doen, mede door wat mistral zegt......

zelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 13:46

Ik heb een 2-jarige hengst, sinds dat we hem hebben gekocht(8/9 maanden), zijn we al veel met hem aan het doen(veel aan de hand stappen en loslaten enz).

Omdat hij echt hengst wordt en weet dat alle merries hengstig zijn, doen we hem 2 tot 3 keer per week(10/15 min.) longeren met elastiek(wel los).
Hij is heel ontspannen en doet het super, wel doe ik nog een extra lijn eraan dat hij de hele bak rond kan, zodat hij niet op een volte loopt.

Hij kan dit best hebben, hij is niet overbouwd, heeft een super goede conditie, krachtig lichaam, goede achter/voorhand en het heeft een goed effect. Voor de rest staat hij iedere dag op de wei.

Mensen(ook de dierenarts) die hem hebben gezien zeggen dat het goed is, dat we met hem wat vroeger beginnen en hij nu al uit ziet als een volwassen paard! Ook heb ik advies aan Chris Haazen gevraagd wat ik het beste kon doen met een jonge hengst.

Hij word met 3/3.5 jaar ingereden.

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 14:59

Alytje schreef:

Hij kan toch 24/7 op het land? Wat kan het dan voor kwaad als je 2 keer per week even een uurtje aandacht van hem vraagt?

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 15:24

Luuz schreef:
Alytje schreef:

Hij kan toch 24/7 op het land? Wat kan het dan voor kwaad als je 2 keer per week even een uurtje aandacht van hem vraagt?

Now were talking!
En van daaruit rustigaan, steeds een stapje verder.
Met 2,5 los in de longeerbak, beetje samen spelenderwijs leren dat ie op verzoek rondjes moet lopen. Wat basisdingen aanleren, enge dingen laten ervaren en zo wordt ie vanzelf wijzer. Je doet je jas aan en uit in de bak, je legt die eens per abuis op z'n rug en zo doe je alsof je neus bloedt......

Antistar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 18:41

Ik vind 3 een goede leeftijd..

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 19:55

Luuz schreef:
Alytje schreef:

Ja, maar dat ligt eraan op wat voor manier je aandacht van hem vraagt, door hem te poetsen of te wandelen vind ik het alleen maar goed. Maar erop gaan zitten...
en ik vind persoonlijk een opfok of iets in die richting erg goed voor een jong paard, maar dan heb je zo'n beestje vaak niet aan huis en kun je hem weinig aandacht geven, dus als je dan veel met je paard wilt doen moet je hem thuishouden, en wordt het waarschijnlijk niet 24/7 in het land staan met leeftijdsgenoten Tenzij je daar wel de mogelijkheid toe hebt.
en ja het probleem is dat als alles goed gaat het zo aanlokkelijk is om er dan ook maar meteen op te gaan zitten en te gaan rijden.. (dat hoeft natuurlijk niet, maar het gebeurt wel)

fUrytjj_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 20:11

Ik heb mijn paardje al vanaf 7 maanden. En heb hem toen lekker bij zn maatje gezet (Fury) waren echt een leuk stel. Maar ik borstelde hem wel vaak, wat hij erg lekker vond
Ik ben volgens mij, met 1,5 begonnen met lopen door t bos, later wou die harder, dus toen de fiets gepakt Want zo hard lopen ken ik niet
Later werd die me sterk dus ik de dierenarts gebeld of ik hem dan wel een bitje in kon doen. Hij zij van dat kan best want het is natuurlijk ook voor zijn veiligheid want als die schrikt en met een halstertje heb je echt geen grip en met een bitje wel wat meer.
Ik ben er op z'n 2e al wel is opgekropen en een beetje hangen, waar die totaal niet mee zat. Hij is was ook erg leergierig hij vond het ook onwijs leuk om nieuwe dingen te leren. Dus toen die wat vaker dat bitje inhad, ben ik hem comando's gaan leren hij kende t natuurlijk al wel een beetje doordat die aan de fiets me liep, zoals : inn stap, in drrrraf en galop natuurlijk
Longeren deed ik dan zonder zo'n longeersingel gewoon los of met longeertouw vast aan z'n bitje.
Dus hij werd niet in de krul getrokken ofzow!
Maar ik doe ook aan parelli, dus heb jj een apart halster en touw. Dan voelt die meer de drukkingen om z'n neus (denk ik:P)
Ik ging dus vaak lopend zo het bos in, maar op ten duur werd ik moe toen ben ik er opgekropen en dat vond die best. Dus dat daden we ook vaker. Maar het is echt een stevige donder hoor! Niet zo'n mager, slap en sloom ding
Ik ben er een paar weekjes geleden toen was die 2,5 ofzow, ben ik voor het eerst echt een buitenritje gemaakt, niet lang half uurtje 45 min ofzow en vraag ik niks van hem gewoon stappen en wat draven.
Maar als ik hem al die tijd gewoon in het lang zou gegooit hebben, dan werd het niks, dat weet ik zeker want toen hij 1,5 was had die niet eens respect voor mij dus laat staan nu die 3 is. En dan is die natuurlijk veeeel sterker, en moet die alles nog leren.
Dus ik ben eigenlijk blij dat ik het zo heb gedaan. Ik heb er veel profijt van, zegt mijn mams haha... En krijg ook veel commentaar hoe ik het heb gedaan (positief ) En vooral als ik alleen met zo'n halstertje alleen het bos in gaat en ik er relaxt op zit.

groetjes...