Charos schreef:Hoho in Corella (ts) der geval gaat het dus niet om een bang paard maar eentje die zijn zin wil hebben.
Zo'n slechte oplossing is een schop/bezem onder zijn kont dan niet hoor.
Mijn pony weet prima wat blijven staan is en dus niet achteruit denderen als ik erachter sta, gebeurt dat niet schop onder der kont. Dat gebeurt in de natuur ook hoor, probeer daar eens over de kuddeleider heen te denderen. Is ook geen succes.
Dus ik ben de kuddeleider en als ik wil dat mijn paard aan een touwtje blijft staan dan doet ie dat maar, en geen gemekker.
Bang zijn is iets heel anders, dan moet je het paard geruststellen en niet onder zijn kont gaan schoppen daar zal hij/zij idd alleen maar meer van in paniek raken.
Aan een touwtje aan de muur vaststaan noem ik nou niet bepaald een natuurlijke situatie, ik vind dit dus appels met peren vergelijken.
In dit geval kán het paard geen andere kant op als hij dat wilt dan achteruit: hij staat immers vast. In de natuur is een paard vrij om te bewegen en dwingt de kuddeleider hem ook niet op 1 plek te blijven staan.
Het achteruit denderen van je pony als jij erachter staat getuigt inderdaad van weinig respect van je pony voor jou, maar ik blijf erbij dat geweld niet de oplossing is, tuurlijk, al je maar vaak genoeg de bezem onder z'n reet zet zal hij vanzelf blijven staan, maar mijn inziens puur uit angst en niet uit respect of reflex 
Om weer even op de situatie van de TS terug te komen: ik denk niet zozeer dat het hier dominantie of échte angst betreft, maar gewoon nog het 'niet snappen'. Het beestje is 2, en vind het misschien wel heel moeilijk en benauwend om vastgebonden te staan. Ook verveling kan een rol spelen, zelfs mijn paard van 4 vond het doodsaai om vast te staan en ging uit verveling heen en weer draaien 
Aangezien jij zegt dat hij zodra je hem op z'n donder geeft, hij er mee ophoudt, kan het best dat het een manier van aandacht vragen is.
Misschien kun je proberen tijdens het vaststaan, ik neem aan dat dat het geval is als je hem poetst, veel tegen hem te praten, hem bezig te houden. Staat hij er ontspannen bij, prijs hem dan.
Zodra hij gaat hangen niets doen, geen aandacht geven, en afwachten of hij vanzelf weer ontspant. Als hij dat doet, beloon hem dan uitbundig, en ga weer verder waar je gebleven was. Zo kun je dat steeds meer afbouwen, dus zelf even afstand nemen, en dan kijken of hij gaat hangen. Hopelijk leert hij dan dat hij met hangen geen aandacht krijgt, en met rustig en relaxed gedrag wel