Paard pijn, trappen is ok?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 14:04

ik heb het filmpje niet gezien, maar vind het geen rare reactie om eerlijk te zijn.

En dat hij nog nooit gebrand merkt is... ik vind het brandmerken net zo ruiken als (te) warm beslag.
Heb 1 keer meegemaakt dat het hete ijzer net iets (lees veeeeeeeeeeel) te lang op de hoef was gezet, dat ruikt ook zo, en tja, dat is erg pijnlijk voor een paard (paard kon gewoon niet meer op dat been staan, was gewoon een brandwond, geen bloed want het was dicht geschroeid)

En als een paard zoiets heeft meegemaakt, en er al een paar paarden voor hem.haar zijngeweest en hij de geur heeft geroken,. tja dan gaat hij echt over de rooie (niet gek natuurlijK)

marije86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 14:06

sflj schreef:
Billy schreef:
Bullshhit
Mijn paard is ook gebrandmerkt, en stond gewoon rustig stil. Als het zo pijnlijk was geweest had hij wel weggedraaid.
Paard van het filmpje was een vuile rotknol, die man was niet eens in de buurt met het brandijzer toen hij al uitsloeg.
Man is overleden en ik hoop dat ze die knol in mootjes gehakt hebben.

Bullshit!
Vuile rotknollen bestaan niet, en als ze er al zo uitzien/ zich als zodanig gedragen zijn ze zo gemaakt... door de mens!
Dat beest had ongetwijfeld een hele goeie reden om te trappen
Ik ben er van overtuigd dat deze reactie al veel eerder veroorzaakt is en vind dus dat díe veroorzaker 'in mootjes gehakt' zou moeten worden!

Ik ken iemand die vroeger mishandeld is.
Eenmaal volwassen reageerde hij zich af op iemand die het nog eens van plan was.
Is die eerste dan een vuil persoon die ook in mootjes gehakt moet worden?

En of het pijn doet of niet weet ik niet maar gevoelloos zal het niet zijn, als je bedenkt dat ze een vlieg ook wel voelen zitten!

vuile paarden bestaan niet?zijn alleen gemaakt door de mens?das pas bullshit,denk je dat alle paarden lieve leuke karakters hebben,der zitten echt wel smeerlappen tussen hoor!

ontopic:een paard hoort niet te slaan heel simpel,wegschieten mag van mij of even dreigen zo van heey dat doet pijn!maar slaan is gewoon niet de bedoeling dan krijgt die een dreun terug

Redrumfox

Re: Paard pijn, trappen is ok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 14:07

[***] schreef:
Hey iedereen,

Naar aanleiding van een filmpje dat al zo oud is als de straat (nl. waar een man een serieuze trap krijgt omdat die een paard wil brandmerken, ook terug te vinden bij Links) was er een kleine discussie ontstaan en nu wou ik graag wat meer meningen

Er was namelijk de mening dat wanneer je een paard
(onbedoeld)
pijn doet dat die dat gerust mag laten merken door je te trappen, want dat is zijn natuurlijke verdediging ...

Wat is jullie mening hierover?

denk je nou echt dat dat paard doorheeft dat jij het onbedoeld doet..

fokfanaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 14:35

Heeft ook niet alleen met karakter te maken, maar ook opvoeding, die jij blijkbaar niet wil geven!

Nevony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 14:41

Ja idd een normaal goe dopgevoed paard trapt gewoon niet naar jou!

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 14:51

Ik vind t bij dat brandmerken wel kunnen hoor, dan mogen ze zich best verdedigen. Stel dat er een of andere dierenbeul in je paard wil gaan snijden, zoals al vaker gebeurt is, moet het paard dat dan ook maar zomaar toelaten?! Ik zou juist heel blij zijn als die vent dan wel een trap kreeg!
Tuurlijk mogen paarden niet voor niets trappen, zeker niet naar de eigenaar zelf, maar naar vreemden met 'slechte bedoelingen' en als ze echt pijn willen doen, ja, zeker!

imhotep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 15:17

Vind het eigenlijk wel heel logisch dat een paard bij pijn slaat alhoewel dat natuurlijk niet leuk is voor de eigenaar.
Zelfs dierenartsen zijn er op voorbereid dat het paard kan slaan of bijten tijdens een pijnlijke behandeling. Zelf bij kleine huisdieren is dit het geval.
Ik vind het erg dom van mensen dat ze zeggen dat een paard nooit mag slaan. We hebben met dieren te maken die anders reageren als mensen.

Een paard die de trailer niet in wil en hevig verzet vertoont door te slaan is geen boosaardig paard maar een paard met angst. Hoeveel mensen hoor je niet zeggen van "Oh, hij heeft weer geen zin" of "hij loopt me weer te pesten".

Een paard dat slaat bij een verkeerde beweging of borstelen en derg. heeft meestal te maken met angst, slechte ervaring, en een goede eigenaar gaat hiermee om om te denken als een paard.

Veel mensen kunnen leuk en goed rijden maar af en toe heb ik mijn twijfels of ze ook begrijpen hoe het paard in elkaar steekt. Ik zit mijn hele leven al tussen de paarden en nog steeds moet ik elke dag nog leren, en leren doe nog steeds van je paard.

Miss_Maya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 15:22

Hangt er vanaf welke pijn vind ik .
In iedergeval in ik het juist tegoei dat het paard die man shot , want zo iets doet pijn .
Maar als ik mijn pony BV pijn doe met borstelen laat ze het heus merken maar sjot ze niet .

Ik vind als je weet dat je met opset je paard pijn doen , nou dan mag 'ie zeker trappen .

Nu ook weer niet als het goed bedoeld is voor hun .
Laatst bijgewerkt door Miss_Maya op 15-04-06 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Miss_Maya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 15:22

DUBBELPOST SORRY

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 15:28

als een kind een ander kind pijn doet zal dat kind ook iets terug doen, is gewoon een normale reactie. Als een paard schrikt zal hij vaak iets doen, daar moeten we toch allert op blijven.

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 15:32

dus als je een paard brandmerkt en hij trapt dan geef je hem gewoon op zijn lazer, dat lijkt me niet eerlijk.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 15:34

Ik heb het filmpje niet gezien maar ik vind dat een paard ten alle tijde zijn voeten gewoon op de vloer moet houden. Stel je spuit een wondje in op een been met prikkend spul dan wil ik niet ineens een klap voor mijn sodeju krijgen, ik sta ook niet toe dat de veearts geplet wordt bij het enten etc. Dat een paard nerveus of gespannen doet a la en uiteraard hou je er rekening mee dat er altijd iets KAN gebeuren maar van mij mag het niet.

marije86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 16:44

Urielle schreef:
Ik heb het filmpje niet gezien maar ik vind dat een paard ten alle tijde zijn voeten gewoon op de vloer moet houden. Stel je spuit een wondje in op een been met prikkend spul dan wil ik niet ineens een klap voor mijn sodeju krijgen, ik sta ook niet toe dat de veearts geplet wordt bij het enten etc. Dat een paard nerveus of gespannen doet a la en uiteraard hou je er rekening mee dat er altijd iets KAN gebeuren maar van mij mag het niet.

dat bedoel ik je paard kan altijd wat nerveus zijn of wat dan ook en dan stel je hem op zijn gemak,maar ik vind hij houd gewoon altijd netje's zijn pootje's van je af

050206051012Jarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 17:26

Paarden mogen niet slaan of bijten bij pijn, is mijn mening.

Een paard kan het verschil niet zien tussen nodige pijn (bv. DA onderzoeken) en pijn die met opzet plaatsvindt.

Mijn paarden zijn niet gebrandmerkt en ik snap de reactie wel van het paard op het filmpje, maar ik moet zeggen dat mijn paard dat niet had moeten flikken.

Mijn paard heeft een keer de hoefsmid 3 meter verderop neergelegd, omdat madame het er niet mee eens was. Kan me niet schelen of de smid haar pijn deed, ze hoort dit gewoon niet te doen. En ze heeft ook zo godsgruwelijk op haar donder gehad, dat ik ook niet denk dat ze dat nog zo snel zal doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 17:46

appelbolfan schreef:
[***] schreef:
Hey iedereen,

Naar aanleiding van een filmpje dat al zo oud is als de straat (nl. waar een man een serieuze trap krijgt omdat die een paard wil brandmerken, ook terug te vinden bij Links) was er een kleine discussie ontstaan en nu wou ik graag wat meer meningen

Er was namelijk de mening dat wanneer je een paard
(onbedoeld)
pijn doet dat die dat gerust mag laten merken door je te trappen, want dat is zijn natuurlijke verdediging ...

Wat is jullie mening hierover?

denk je nou echt dat dat paard doorheeft dat jij het onbedoeld doet..

Neen, daar gaat het ook niet over ..
Met dat onbedoeld bedoel ik bij dingen als borstelen, of een wondje verzorgen, of ... En niet bv. je paard afslaan met de zweep of 'k weet niet wat voor mishandelingen .. Dat wil ik ermee zeggen

En nu vraag ik me af:
Hoeveel mensen van degene die hier zitten te zeggen dat het normaal is dat een paard trapt enzo, hebben zelf al eens een trap gehad?

Eejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 17:53

ik vind niet dat een paard gelijk hoeft te trappen , wegstappen of wegspringen oke maar trappen . Nee ik denk niet dat ik het goedvind.
ik weet niet wat ik op zon moment zou doen het is mij nog nooit overkomen.

maar het is wel zo vaak ( ik zeg niet dat iedereen het doet , je ziet / hoorthet gewoon vaak ) dat als een paard een mens pijndoet dat die gelijk hard gestraft word . maar als een mens een paard pijn doet dat het dan niet zo heel erg is.

ik heb hier geen mening over . ik sta der denk ik een beetje middenin met wat ik zelf zou doen

J0sef1entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 17:55

Het filmpje is o.a. hier (http://www.spalandruiters.nl/) te zien onder het kopje Paard wil niet bestempeld worden als saai

Ik denk dat je er toch op kunt rekenen dat hij zal uithalen als je dit bij hem doet. Ik kan me niet voorstellen dat een paard dit rustig toe zal laten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 18:17

J0sef1entje schreef:
Ik denk dat je er toch op kunt rekenen dat hij zal uithalen als je dit bij hem doet. Ik kan me niet voorstellen dat een paard dit rustig toe zal laten!

Aan andere reacties te horen de meeste blijkbaar wel ...
Citaat:
Ik heb ook nog nooit een paard zien trappen als hij gebrandmerkt word?Ik heb er toch wel 2 jaar telkens een 50 tal zien gebrandmerkt worden voor het Duitse stamboek.Zowel veulens als volwassene paarden. Geen enkel trapte, enkel wat verschieten en willen weglopen.

(komt van een ander forum, maar ook in de discussie over dat filmpje is zo'n soort reactie een aantal keer teruggekomen).

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 18:27

Ik vind ook dat als jij zelf onderscheid maakt tussen 'onbedoeld zeer doen': trappen = fout en 'bedoeld zeer doen': trappen mag, dat je dan niet redelijk bent tegenover je paard. Een paard ziet dat verschil niet, dus OF je straft wel OF je straft niet, maar anders ben je imo niet eerlijk bezig tegenover je paard.

050206051012Jarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 20:35

Urielle schreef:
Ik vind ook dat als jij zelf onderscheid maakt tussen 'onbedoeld zeer doen': trappen = fout en 'bedoeld zeer doen': trappen mag, dat je dan niet redelijk bent tegenover je paard. Een paard ziet dat verschil niet, dus OF je straft wel OF je straft niet, maar anders ben je imo niet eerlijk bezig tegenover je paard.

Juistem

En als een uithaal -zoals dit paard doet- wordt geaccepteerd, dan moet je niet raar kijken dat hij je pakt op het moment dat je bv z'n z'n benen wilt behandelen omdat ie een wond heeft. En ik vind dat je hem daar dan ook niet voor kunt straffen, want de vorige keer mocht het wel.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 23:53

Alsik het filmpje zo zie werd er op zeker al gebrand toen het paard trapte, misschien nog niet door,maar de rook kwam er vanaf.

Dat het paard afgeheind staat tijdens het branden zegt IMO al genoeg, er zijn er dus blijkbaar meerdere die uithalen anders was het wel zo gedaan.
Ik kan me wel voorstellen dat het paard dus zo reageerd,ik denk ook dat het aan de situatie ligt.

Mijn paard heeft ook weleens pijnlijke dingen,en dat kan zonder probleem zo behandeld worden,slaan,bijten en trappen wil ik absoluut niet hebben.

Maar als mijn paard bv verhuisd wordt, een vreemde eigenaar krijgt, in een vreemde omgeving en dezelfde dag dan ook nog eens gebrand wordt en ze haalt uit tsja....dan kan je heel erg pissig worden maar ergens vind ik het dan ook wel logisch.

Maar als ik rond en om mijn paard bezig ben wil ik niet dat ze trapt of uithaald, niet naar pijn of andere paarden omdat ze mij per ongeluk kan raken en daar hoort ze gewoon voor uit te kijken.

Beetje dubbel dus en wat mij betreft afhankelijk van de omstandigheden.

imhotep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 12:14

Jij hoort uit tekijken, niet het paard.
En wat betreft het normaal vinden van het trappen, tja ik kan hier over mee praten want mijn paard deed niet anders vroeger. Hij is vroeger ergens heel erg mee gepest en zodra ik ging poetsen richting kont had ik een trap te pakken, is me ook maar een keer gebeurd want dit gebeurde me dus geen 2de keer en was hier continue op voorbereid. En als reactie is dat ik het paard gelijk een trap terug gaf maar dat werd na verloop van tijd steeds erger en de situatie tussen mij en het paard werd steeds grimmiger, dus heb ik me laten vertellen en info opgezocht dat je het paard als een kind moet behandelen want ze weten immers niet veel. Dus elke keer als ik richting zijn achterzijde poetste en ging ff goed gaf ik hem een beloning en na verloop van tijd was het hele euvel verholpen.
Dus ja ik heb hier degelijk mee te maken gehad en niet leuk maar kwaad tegen kwaad is bij paarden uit den boze, misschien dat het ff goed gaat maar op een gegeven moment heb je je zelf tegen.
Tuurlijk dat je zegt, ja maar mijn paard niet hoor, nou dan zal ik zeggen gefeliciteerd dat je dat bereikt hebt met zinloosgeweld!!

Asciugamano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 13:19

Ben het helemaal met je eens! Volgens mij is dat inderdaaad de enige juiste manier!

En als dat branden zo gevoelloos was, waarom moet dat paard dan in dat hok staan?
(en volgens mij raakte dat ijzer het paard wel degelijk, voor hij trapte!)

Wat de natuurlijke reactie betreft; de natuurlijjke reactie van een paard is eigenlijk wegrennen. Aangezien hij dat hier niet kan blijft de enige mogelijkheid over; vechten.

't Is spijtig voor die man (en zn nabestaanden) maar als je zoiets onderneemt, moet je de risico's kennen!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 14:46

Nogmaals: ik heb de film niet gezien (kan niet uploaden hier) maar ik vermoed dat het om een opvoelbox gaat. Misschien interessant om te weten dat op stallen waar heel veel met jonge keuringspaarden wordt gewerkt de jonge paarden vaak sowieso in de opvoelbox gaan, ook met scheren, vlechten, wassen,.... (vul maar in)
Met zoveel verschillende paarden weet je niet wie waarop hoe reageert en veiligheid voor het stalpersoneel is daarbij het belangrijkst. Dat heeft dus niets van doen met de handeling, en of die al dan niet pijnlijk is voor een paard.

Moon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 14:58

het blijven dieren en ze kunnen nog zo braaf zijn, een paard kan altijd een trap geven, als hij schrikt of pijn heeft..
je kunt ze het niet kwalijk nemen
een hond bijt ook als je hem op zijn staart staat.