Help, pony is gevaarlijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WinstonVDB

Re: Help, pony is gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 14:00

taffy schreef:
Wat je moet doen?
Je verdiepen in hoe een paard in elkaar zit
we hebben het hier over een veulentje van 10 maanden oud!!
die hoort lekker met soort genootjes in de wei te lopen en zijn plek in de kudde te leren kennen
op deze manier zal hij zeker geen respect voor je krijgen en zal het alleen maar erger worden vrees ik

Denk je dat ik geen flauw idee heb hoe een pony in elkaar zit?
Dan zou die nu allang niet meer leven hoor, dan zou ik niet weten hoeveel voer enz hoe nodig heeft.
Komop, denk je dat ik van niets weet?

Ik ben al een poos hard bezig om een weitje met andere ponies voor hem te vinden, maar het wil nog niet lukken.. ondertussen ga ik hem toch ook niet laten wegrotten in zijn weitje? Een pony, watvoor een dan ook, heeft op zn tijd aandacht nodig. En de nodige opvoeding kan ook geen kwaad.
Als je straks met een driejarige loopt die nog nieteens aan een touwtje kan lopen heb je ook nog een aardige klus denk ik zo!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:03

Ja, hij heeft opvoeding nodig, dat klopt
En daar zit het hem nou net, jij geeft het hem niet op de goede manier.
Anders was dit nooit zover gekomen.

Opvoeding leren ze ook bij andere in de wei.
Dus meer aktie maken met een wei vinden.

En als hij eenmaal goed kan meelopen, leert hij dit echt niet in een paar maanden af.
Ik zou als ik jou pas alleen nog maar wat met de pony doen als er een ouder en ervaren iemand bij is.
Want je hebt nu erg veel geluk gehad, bedank je bescherm engeltje maar.
Maar dat beschermengeltje kan niet bezig blijven

WinstonVDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 14:04

Ik heb dit topic zo geschreven toen ik gister vrij overstuur was.
Het lijkt nu dus afsof ik hem totaal niet aankan, dat is echter niet zo.
Eigenlijk gaat het de laatste tijd vaak goed, maar hij zat gewoon weer te klieren en ik verstapte me!

ik denk dat het meer een ongelukje van mezelf was.. ik ben wel vaker gevallen over mn eigen voeten als ik met hem aan het wandelen was

in ieder geval sorry dat het misschien wat overdreven leek, dat zie ik nu ook, maar bedankt voor de reacties en meer tips zijn altijd welkom

@ runningkawa, je was me voor, ik wilde deze meteen na de andere poste Hoe kun jij nu weten wat mijn manier van opvoeden is?

Zoals je ziet dit was meer mijn fout, en omdat hij al aan het kleiren was sprong hij toevallig bovenop me.. dat was wel zijn fout laten we het daar bij houden

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:06

Steigeren, bijten enz gaat altijd te ver
Dat mag je nooit goed praten
Echt niet. Ook al vind je het nu meevallen
Daar moet je wat aan doen.

edit op jou edit

Ik weet niet wat jou manier van opvoeden is.
Maar goed is het niet, anders steigert hij niet
Klinkt simpel hè

WinstonVDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 14:14

ja haha, maar ik denk persoonlijk dat stijgeren niet te verkomen is, wel te genezen haha je kan het zien aankomen, je kan ervoor zorgen dat hij niet stijgerd, maar als het in een paardje zn aard zit, zal het best nog weleens voorkomen dat hij stijgerd. De laatste tijd is hij al erg vooruit gegaan. Vooral omdat het een jonge hengst is die steeds de rangorde wil verbeteren, hij wil de baas zijn.

Dat lukt hem eigenlijk nooit, je hebt hebt altijd baas boven baas maar deze keer was hij door een misstapje van mij even de baas.
Ik heb hem ook flink duidelijk gemaakt dat ik daar niet van gedient ben.

Nu trouwens even een ander puntje maar dat ligt aan mezelf: ik denk soms, door hard aanpakken, straks word hij bang van me? Ik merk eigenlijk niet echt dat hij bang voor me is, komt altijd naar me toe, hinnikt altijd naar me.
maar toch blijft het in mn achterhoofd.. hoe kan ik ervoor zorgen dat het uit mn hoofd verdwijnt, want het is toch vervelend

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:22

Als ik een misstapje maak en val is er bij mij geen pony die het in zijn hoofd haalt om dit te doen, ook de 3 10 maanden oude hengsten die we hebben staan! Deze zijn opgevoed, deze weten dat ze niet met mij in machtsstrijd hoeven te gaan. Dat jouw pony dat wel doet is echt een gebrek in de opvoeding.

@Nouska, ik ga zoeken, maar ben bang dat ik het niet zo snel heb gevonden. Weet dat ik in kraamstal moet zoeken, maar absoluut geen idee waar en welk topic.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:25

Waarom heb je hem nog hengst?/
Als je er niets mee doet (voor de keuring of dekken) zo ik zeggen castereren!!!

En niet tolereren dat hij stijgert of bijt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:26

Als jij heel duidelijk en consequent je pony aanpakt zal hij niet bang van je worden. Eerder liever, omdat hij dan weet hoe de regels zijn. Een paard verlangt naar duidelijkheid, dan voelt hij zich op zijn gemak bij jouw.

Dit is helaas op dit moment bij jouw niet het geval...

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:28

Voor een shethengst van 10 maanden heeft die met je afgerekend, dat mag duidelijk zijn.
Ik vraag me af wat jij als straffen hebt gedaan, een shet die op je duikt als je op de grond ligt doet dat alleen als 'hij oneerlijk behandeld is'
Daar heeft hij in dit geval dus reden voor gehad.

En deze shet is nog geen eens jaarling, die leer je van alles, daar hoort straffen niet bij > wel leren en corrigeren.
Vertrouwen naar de mens is volgens mij nu al aangetast.
Met de juiste begeleiding kan dat nog goed komen, anders is het straks een shet die in de categorie bijters en slaanders valt zoals zo veel van die stumpers.

Ben ook wel benieuwd wat je dan verstaat onder 'k heb hem ook flink duidelijk gemaakt dat ik daar niet van gedient ben' en 'hard straffen'
>>> 10 maanden oud niet te vergeten.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:30

Dat ben ik niet helemaal met je eens, mijn jongste sprong een keer in mijn nek, was net een half jaar geweest, nou reken maar dat die er van langs heeft gekregen hoor, en nooit meer gedaan, zo hoort het

WinstonVDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 14:31

Het probleem is dus dat ik wel van plan ben met hem naar keuringen te gaan, en als het even meezit proberen hem goed te laten keuren als dekhengst. Ik wil het dus zo lang mogelijk uitstellen.

@neonlight, Is het je zelf weleens overkomen dan, dat jij een schop wilde verkopen maar dat je viel dus de schop niet is aangekomen?
Het is niet dat hij spontaan ineens zomaar ( haha lekker dubbel ) bovenop me dook!
Als het je nog nooit overkomen is denk ik niet dat je zo'n conclusie zou kunnen trekken.

en daarbij: elk paard is verschillend!

WinstonVDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 14:33

ooh jawel, normaal weet hij precies hoever hij kan gaan en waar mijn grenzen liggen.

Dit was volgens mij gewoon een miscommunicatie, zeg nou niet dat dat iemand nog nooit is overkomen?

En mag ik hem niet goed duidelijk maken dat hij fout is?
Wat dan doen, gewoon laten gaan?
dat hij 10 maanden is heeft daar geen ene drol mee te maken, hij hoord nu juist te leren waar zijn grenzen zijn, en daar ben ik mee bezig!

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:39

Zoiets noem ik zeker geen miscommunicatie gaat het toch echt wat te ver voor

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:47

Als je hem zo lang mogelijk hengst wil houden vraag ik me af waarom je niet eerder naar een opfokadres hebt gezocht? Ik snap dat je niet voorzag dat hij zo zou worden als hij nu is, maar aan de andere kant had je dat juist wel moeten voorzien. Kan iemand die ervaring heeft met hengsten je niet voorlopig met hem helpen (tot je een plek voor hem vindt)? De opvoeding die hij meekrijgt van andere paarden is onbetaalbaar.
Laatst bijgewerkt door Nouska op 11-04-06 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:57

Het is idd niet te rechtvaardigen als een miscommunicatie! Een paard moet jou zien als zijn meerdere als hij op je duikt ziet hij je absoluut niet als een meerdere. Als ik struikel val of wat dan ook dan haalt mijn paard het niet in zijn hoofd om dan op me te staan! Dat heeft te maken met gebrek aan opvoeding, het ligt dus zeker aan jou! Je moet hem door zijn soortgenoten laten 'opvoeden' en niet zelf, het is geen kind Dus: castreren en in een groep gooien, daar leert hij wat een leider is

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 15:10

@juno1: Ik denk dat veel bijters en slaanders juist het resultaat kunnen zijn van teveel knuffelen dan andersom. Een veulen van 10 maanden is ook geen veulen van 10 weken!!! Hoe broos en teer zijn de 10mnd. oude veulens waar jij ervaring mee hebt??

Niet straffen, wel leren en corrigeren? Straffen = corrigeren en doormiddel van corrigeren leert hij zijn grenzen. En hoe hard en "onrechtvaardig" je ook straft, een paard mag nooit, maar dan ook nooit misbruik maken van een situatie in welke jij als mens hulpeloos op de grond ligt. Dat is levensgevaarlijk! Een paard is vele malen sterker dan jij en dat weet hij dondersgoed!

En ik val je niet aan hoor juno, ik zet alleen vraagtekens bij sommige uitspraken.

Robyn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 15:30

Welshcobfan schreef:
Het is idd niet te rechtvaardigen als een miscommunicatie! Een paard moet jou zien als zijn meerdere als hij op je duikt ziet hij je absoluut niet als een meerdere. Als ik struikel val of wat dan ook dan haalt mijn paard het niet in zijn hoofd om dan op me te staan! Dat heeft te maken met gebrek aan opvoeding, het ligt dus zeker aan jou! Je moet hem door zijn soortgenoten laten 'opvoeden' en niet zelf, het is geen kind Dus: castreren en in een groep gooien, daar leert hij wat een leider is

Amen!!
Ik had het niet beter kunnen zeggen!

WinstonVDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 18:19

Ik ben al een paar maanden aan het zoeken naar een opfok, maar telkens al zie ik bv een advertentie of een site waar staat: we hebben plaats ikn de opfok, stuur ik een berichtje en krijg ik terug: sorry we hebben geen plaats voor een shethengst
terwijl er dan vaak zelfs nog bij staat hengsten zijn geen probleem.. ik snap het niet!

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 18:40

Op wat voor manier zoek je? Reageer je alleen op advertenties of plaats je ze zelf ook? En wat voor opfokadressen weigeren jou? Is het omdat hij een hengst is of omdat hij gewoon te klein is (als in: ze willen het risico niet nemen om een shetje tussen de KWPNers te hebben lopen)?

Misschien kan Bokt van pas komen. Het lijkt mij dat hier toch ook zat Shet eigenaren rond moeten lopen. Of kan je niet contact zoeken met fokkers van Shetlanders (of misschien organiseert het stamboek wel een eigen opfok)? Of zoek iemand met een Shethengst van vergelijkbare leeftijd die ook een maatje nodig heeft voor bij zijn pony.

Moet goed komen toch?

WinstonVDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 18:43

ja.. hier in de omgeving heb ik al goed mijn ogen en oren open staan. De stallen met veel paarden willen geen hengsten.. terwijl mijn vriendin er ook een heeft staan
verder zijn het prive paarden op een stukje land bij huis, die mensen willen er allemaal geen andere ponies bij hebben. Verder heb ik idd op sites van fokkers of wat dan ook gegeken. Maar ik houd moed
ik heb nu zo dicht mogelijk in de buurt gezocht omdat ik hem toch wil zien opgroeien, ik ga nu verder uit de buurt zoeken of daar iets te vinden is

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 19:01

Hakkie takkie en hulp zoeken uit je omgeving, zoek iemand met ervaring, en vraag of die een paar keer wil komen helpen. Als er niet nu iets veranderd, zal het paardje misschien nooit veranderen dus er moet snel wat gebeuren.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 19:35

Charadelover schreef:
taffy schreef:
Wat je moet doen?
Je verdiepen in hoe een paard in elkaar zit
we hebben het hier over een veulentje van 10 maanden oud!!
die hoort lekker met soort genootjes in de wei te lopen en zijn plek in de kudde te leren kennen
op deze manier zal hij zeker geen respect voor je krijgen en zal het alleen maar erger worden vrees ik

Denk je dat ik geen flauw idee heb hoe een pony in elkaar zit?
Dan zou die nu allang niet meer leven hoor, dan zou ik niet weten hoeveel voer enz hoe nodig heeft.
Komop, denk je dat ik van niets weet?

Ik ben al een poos hard bezig om een weitje met andere ponies voor hem te vinden, maar het wil nog niet lukken.. ondertussen ga ik hem toch ook niet laten wegrotten in zijn weitje? Een pony, watvoor een dan ook, heeft op zn tijd aandacht nodig. En de nodige opvoeding kan ook geen kwaad.
Als je straks met een driejarige loopt die nog nieteens aan een touwtje kan lopen heb je ook nog een aardige klus denk ik zo!

Ik denk idd dat je kwa opvoeding/omgang nog heel wat kunt leren
het feit dat je weet dat een paard voer nodig heeft en hoeveel lijkt me meer dan logisch

een paard is een spiegel van hoe jezelf met hem omgaat de manier waarop je nu met hem omgaat werkt alleen maar averechts

Woplala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 20:34

Ik zal is aan mn opa en aan Jaap vragen of ze nog wat weten Iloon Misschien dattie even bij Polly kan desnoods...

natasja50

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 22:13

Wat ik dus vaak doe bij zulke topics is even in de berichtengeschiedenis kijken van de TS. En in dit geval heb ik toch het idee dat je je pony gebruikt als een soort knuffelpoedel. Ik zie je regelmatig voor hem zitten op de knieën en maar kusjes geven. Sorry hoor maar ik zou ook als dappere hengst als je valt er boven op springen om je te omarmen. Weet hij veel wat voor 'n spelletje je nu weer uitgedacht had???

Ik bedoel hiermee dat deze pony eigenlijk geen idee meer heeft van wat die eigenlijk is......complete indentiteitscrisis!!!!

Hij moet zo gauw mogelijk bij je weg en tussen soortgenoten weer proberen paard te zijn. En dan maar hopen dat ie dan niet begint te blaffen. En jij moet gauw naar Bart Smits of Intertoys.

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 00:09

@Nouska , mijn ervaring met paarden en vooral shetlanders is aanwezig.
Wij hebben bijvoorbeeld een hengst, altijd dekhengst geweest in een kudde.
Deze stond bij een boer en werd op een dag overbodig, de weg die hij moet gaan zal je bekend zijn.
Mensen vertrouwde hij niet ( die zag hij ook zelden want als hij niet moest dekken stond hij in een hok aan een paal vast )
Kwam je op zijn terrein dan sloeg hij je er af.
Liet geen mensen op zijn terrein en ook niet aan zich komen.
Nu is het een paardje met respect voor mensen, je kunt alles met hem doen wat binnen de grenzen ligt wat wij er mee willen.
Dus zijn oude dag genieten op een stuk grond met een maatje die ook van de slacht is gered.
Ze hebben een verleden die we respecteren, inmiddels vertrouwen ze ons en er is nog nooit gebeten of geslagen of gedreigd.
Het enige wat ze doen is eindelijk paard zijn, met elkaar in vrijheid.
Verder houden we ons bezig met natuurlijk paardhouden, ook de omgang met paarden is op die basis.

En in het geval van de topicstarter kun je zeggen knuffelde ze hem dood ? en werd hij onredelijk gestraft.
Ik was er niet bij en kan er verder niet over oordelen.
Maar een dier van 10 maanden wat op je springt en gaat bijten is voor mij een duidelijk bewijs ( zeker bij een hengst ) dat hij met je afrekende.
Want je hebt straf en straf, ik noem het paardentaal gebruiken als ik moet corrigeren.

Niet met losse handjes werken als je pet die dag verkeerd staat zoals ik zo vaak zie en zeker de shets zijn daar in hun jonge jaren altijd de dupe van waarbij ik dan denk aan shets in kinderhanden.