Vast-zet vraag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 08:34

Ik heb een keer mijn duim gebroken. Pony ging hangen. ijzer van touw brak af en schoot tegen mijn hand aan. Duim bebroken en nagel vergruizeld. geen pretje. heb nu weer nieuw paard erbij. Wil haar vastzetten, trek ongelofelijk hard aan touw en weer dezelfde duim zat vast tussen de ring en het touw. Bij de nieuwe heb ik verder nog niks geprobeerd, beetje zenuwpees soms. Bij Nikita ga ik nu zodra ze wil hangen achter haar staan en jaag haar naar voren. Alleen als je hoofd en hals als eerste aanrakt met borstel of hand gaat ze weer hangen, maar dat weten we nu en beginnen op schoft met poetsen en gaat langzaam omhoog werken. Ook ik heb vaker gehoord met rubber vastzetten, oude fietsband of zo. Extra touwen en halsters daar raakt die van mij tig keer erger van in paniek. Als zij bang word, en weg wil en niet lukt flipt ze helemaal. Erachter gaan staan, evt met zweeoje werkt bij die van mij het beste
Groetjes

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:58

reken maar dat zo'n rubberen ding wel breekt als er 600kg paard in paniek aan hangt! En als ie breekt kan ie wel degelijk schade aanbrengen want dat ding heeft geen oogjes en kan niet kijken waar ie naartoe moet vliegen en of er niet iets staat wat ie niet moet raken.... helaas spreek ik uit ervaring

Citaat:
Het moet ook juist niet breken, want dan leren ze nooit te wijken voor druk.
Een touwhalster snijd overigens niet hoor, dan had mijn paard nu wel erge snijwonden moeten hebben en dat heeft ze niet.

Ook hier heb ik helaas ervaring mee (eigenlijk heb ik wel een hoop ervaringen, ook goede hoor!) en niet leuk om zo'n wond te moeten verzorgen en vooral niet handig als het paard in kwestie dan geen halster om kan...

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:53

Volgens mij heb jij een apart paard 0f niet?

Persoonlijk zet ik m'n paarden altijd tussen 2 touwen....600 kg is nogal wat namelijk!

Dat rubberen ding - die hoort toch te scheuren (als hij scheurt) aan de kant van het halster?
Dat had ik igg gezien. Er staan pijlen op welk deel aan de muur en welk deel aan het halster. Die bij het halster is de zwakke kant.
Wat gebeurde er dan precies?

horseNL00

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:56

ik heb het zelfde probleem (gehad). die van mij staat tussen 2 betonne palen. die kon ook niet tegen de druk. Ik heb er toen toch 2 touwen aan de zijkant van het halster vastgemaakt en zo aan de palen bevestigd dat, wanneer het paard trekt de touwen vlug losgaan. dit werkt perfect. In het begin trok ze een paar keer los, nu totaal niet meer. het paard blijft voort stilstaan en ik heb de touwen er nog enigszins losjes bij hangen. soms heeft ze wel druk op een touw maar raakt er niet meer van in paniek. dan zet ik haar rustig een pasje naar voren. succes!

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:54

Citaat:

heb je het over mijn paard? de mijne is opgevoed en kan gewoon los blijven staan das redelijk apart ja als ik de verhalen hier op bokt lees over alle problemen die mensen met hun paarden hebben.

ik heb helaas de nodige ervaringen met andermans paarden op de stallen waar ik in de loop der jaren ben geweest/heb gestaan/gereden/gewerkt.

Zunzuncito

Re: Vast-zet vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:04

En wat als je je paard vastzet met een touw dat door een ring gaat en waar onder een gewicht hangt? Zo kan je bij een wat langer touw je paard toch het gevoel geven dat hij vast staat, maar het touw geeft ook behoorlijk mee als hij wel even hangen. Ik heb ooit bij mijn lease paard gezien dat ze er met een zweep achter gingen staan en haar een klap verkochten tijdens het hangen. Het hielp, maar volgens mij is het handiger om er gewoon voor te zorgen dat ze een muur achter zich hebben, want volgens mij knapt alles als ze maar de ruimte hebben om te blijven hangen en als er niks knapt dan kunnen ze zichzelf behoorlijk verwonden.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:08

cissy schreef:
Citaat:

heb je het over mijn paard? de mijne is opgevoed en kan gewoon los blijven staan das redelijk apart ja als ik de verhalen hier op bokt lees over alle problemen die mensen met hun paarden hebben.

ik heb helaas de nodige ervaringen met andermans paarden op de stallen waar ik in de loop der jaren ben geweest/heb gestaan/gereden/gewerkt.

Maar hoe was dat dan gegaan met dat rubberen "ding"?
Zie de andere post van mij...

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:13

Quellian schreef:
Flinke schop onder z'n hol verkopen

Ik heb een stresskikker, maar het heeft uitstekend geholpen

soms zou je wel willen...ik heb mijn paarden gewoon geleerd stil te staan...niks hangen, stilstaan...zonder ergens aan vast te hoeven staan

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:24

Ook op vreemd terrein?
Als je even wat moet pakken en dus weg moet lopen?

Ik vind het prettig dat ik ze vast kan zetten hoor!

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:48

superwoman schreef:
Ook op vreemd terrein?
Als je even wat moet pakken en dus weg moet lopen?

Ik vind het prettig dat ik ze vast kan zetten hoor!

Ook op vreemd terrein. De een blijft als een standbeeld staan (oki) en ruby kijkt wel om zich heen of snuffelt op de grond maar ze weten dat staan blijven = braaf zijn = levert een beloning op. Mijn 3 jarige blijft ook keurig stil staan maar die is nog vrij ongeduldig. Bij haar haal ik dan de lijn door het oog van de vastzethaak (aan de stal of trailer) en dan denkt ze dat ze vast staat...mijn paarden zijn niet altijd even slim

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:20

@superwoman, het bewuste paard had ook een hang-traditie en werd nou vastgezet met zo'n rubberen anti hang ding en mooi dat ie achteruit bleef lopen en toen brak dat ding alsnog af en paard ging voluit op zn gat, zn hakken kapot en een stuk rubber vloog tegen iemand aan die vervolgens dikke blauwe plek had. Niet zo'n beste ervaring dus met dat ding.

Gelukkig is mijn paard niet zo, die blijft braaf los staan en kan als het nodig is overal aan vastgezet worden

Rhys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:36

Ik doe ook net als Ruby White, hoewel die van mij echt geen standbeelden zijn hoor!

En op concours oid zet ik ze sowieso nergens aan vast, ze kunnen altijd ergens van schrikken en dan rent je paard over het terrein, met alle gevolgen van dien.

Marja1988

Re: Vast-zet vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 20:56

heb vandaag haifa een klein tikje gegeven toen ze wou gaan hangen, dat was al voldoende. dus voortaan ff zweepje in aanslag houden en miss vergeet ze wel dat ze kan gaan hangen

Erg bedankt voor de tips hoor!

Sam_Elena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 21:16

bezem onder de kont zetten! gewoon ondersteboven zodat de steel zeg maar op de grond staan, ik heb n fjord-arabier (12 jaar manegepaard geweest en heeft het daar ook aangeleerd) en die deed het ook als n gek, ik heb n paar keer die bezem onder dr kont gedouwd en op een gegeven moment hing ze, ze voelde de bezem, ze keek achterom *damn wat is dit nou weer???* en heeft het nooit weer gedaan

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 12:04

cissy schreef:
@superwoman, het bewuste paard had ook een hang-traditie en werd nou vastgezet met zo'n rubberen anti hang ding en mooi dat ie achteruit bleef lopen en toen brak dat ding alsnog af en paard ging voluit op zn gat, zn hakken kapot en een stuk rubber vloog tegen iemand aan die vervolgens dikke blauwe plek had. Niet zo'n beste ervaring dus met dat ding.

Gelukkig is mijn paard niet zo, die blijft braaf los staan en kan als het nodig is overal aan vastgezet worden

De kans dat het paard kan vallen als het touw,halster of rubber '"ding" breekt is natuurlijk logich....
Maar ik vraag me af hoe/waar dat rubber "ding" brak ...
Hij scheurt toch in 2en? Hoe kan iemand dan een blauwe plek krijgen, tenzij je er te dicht bij staat?
Als hij scheurt zit er 1 deel aan de muur en de ander aan het halster....