Belonen, hoe doen jullie het?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roos_M

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:48

Met longeren inderdaad in de lucht prijsen met me stem, met rijden ook wel maart ook wel een klopje. En na het werk krijgt ze altijd eten dus dat is ook wel een beloning denk ik zo

pressent

Re: Belonen, hoe doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:53

Met mijn stem en een aai over de hals.
En als ik ernaast bezig ben met wat lekkers en veel met mijn stem.
En na het rijden altijd wat lekkers!

manonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 18:30

pressent schreef:
Met mijn stem en een aai over de hals.
En als ik ernaast bezig ben met wat lekkers en veel met mijn stem.
En na het rijden altijd wat lekkers!

precies hetzelfde hier .

Mowoah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 20:00

Ik beloon mijn paard door mijn hand te ontspannen zodat hij weet dat hij goed loopt.
Niet dat ik de hele tijd met gespannen handen zit, maar als ik mijn hand lekker ontspan kan hij lekker op zijn bitje knabbelen en dan weet hij dat hij het goed doet.
Tussendoor laat ik hem ook even lekker laag en los lopen, even lekker zijn hele lijf ontspannen.

Tijdens het rijden zeg ik bijna nooit; Braaf/goed zo, omdat ik dan meteen mijn concentratie kwijt ben.
Ik aai wel regelmatig met mijn binnenhand over zijn hals, of geef hem een klopje.

Als ik klaar ben met rijden geef ik hem een aai over zijn manenkam.
Na het rijden krijgt hij meestal een snoepje, of gaat hij de wei op.

Als ik niet rij, krijgt hij gewoon een; Braaf! of een klopje of een aai.

Knuffeltjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 18:36

Ik beloon m'n paard met m'n stem, een knuffel en af en toe een snoepje, maar dat laatste is zeker niet altijd.
Meestal zelfs niet.

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 11:19

Met mijn stem, of de hals aaien.

Amo reageert heel goed op aaien, heeft echt door dat het een beloning is. Als we aan het wandelen zijn staan zijn oren vaak naar achteren (tegen de wind in), maar zodra mijn hand zijn hals raakt vliegen ze naar voren.

SAKKIA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 09:05

Met longeren door mijn stem en als ze bij mij staat, om van hand te veranderen dan wel eens een klopje op de hals...Op het eind krijgt ze wel een klopje op de hals, mits ze ze goed gedragen heeft natuurlijk anders krijgt ze niks.
Tijdens het rijden beloonde ik wat meer omdat ze nogal onzeker was in het rijden, ze moest echt bevestigd worden met dingen. Dit heb ik later wel afgebouwd naar alleen een beloning door middel van mijn stem.....

PrietPraat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:34

een streeltje over de hals of een knuff
geen klopjes op de hals.
En na het rijden een portietje hooi

retseH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 14:07

'Braaaf pony, netjes kerel ( ja rij alleen maar kerels )
En een klop op de hals, door de manen aaien, en soms een knuffel en een kusje
(maar dan moeten ze wel hééél goed gewerkt hebben, haha )

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 16:50

dems75 schreef:
Ik beloon met mijn stem en geef een klopje maar ik heb geleerd om NOOIT Braaaaaaaaaaaf te zeggen. Braaf lijkt voor een paard teveel op Drrrraaaaaf en kan verwarrend werken. Ik zeg dus altijd Goedzo!

Goedzo werkt bij mij dus niet, want dan denkt hij dat hij Hooo hoort, en gaat dus van draf naar stap bijv. Braaf snapt ie daarentegen weer wel.

Ik geef met wandelen etc. een lekker kriebel door zijn manen, longeren is het echt enthousiast Zo gaat ie goed en Braaf, knap hoor.

Klopjes vind ik helemaal niks, en belonen met voer is ook al not-done bij mijn vreetzak.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 21:18

Een klopje op de hals en met mijn stem. :)

zilverenmaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 11:02

Veel met mijn stem, ik werd daar echter op aangesproken toen ik weer ging lessen na 20 jaar! Ik gebruikt te veel mijn stem tijdens het rijden....tja, ik was het gewend en edenk ook dat het goed werkt!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 11:05

Ik werk veel met het wegnemen van druk en het belonen met stem.

Ik heb nog steeds mijn twijfels erover of een paard de betekenis van zo'n klop op de hals uit het niks wel snapt.
Stembeloning doet veel, daar zie je ze door groeien. En bij mijn ene paard valt een kriebel door de manen ook altijd goed.

freakish1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:01

ja ook hier belonen met stem in combinatie met een klopje in de hals of een kroel door de manen, mensen kijken je soms wel raar aan als je uitgebreid zit te praten tegen je paard dat hij het zo goed doet, maar ik merk dat hij daar op reageert en dat is voor mij het belangrijkste.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:45

Ik beloon veel door de druk weg te nemen.
En heb ik iets op de grond gevraagd wat ze echt moeilijk vond dan krijgt ze een uitgebreide kontkriebel, vindt ze heerlijk!
Loopt ze tijdens het longeren mooi doe ik dit wel op stem: braaaaf of jaaa. Een lange a in ieder geval.

Maar het kan ook zijn dat we even een sprintje trekken, ook dat vindt ze leuk.

Aliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:47

Ik beloon met koekjes, stem en aaitjes :p

Angeline1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:51

Ik beloon met mij stem en geef ook een kriebel met me binnenhand bij zijn schoft en manen.

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:54

ik beloon onder het rijden met stem Goedzo! of Topper!! of hand, (onspannen of een aai over zn hals)
met longeren heb ik altijd een handje brok of iets anders lekkers in mn zak, hij is nogal lastig op zn tijd,
en als ie dan braaf is krijgt ie soms es wat lekkers, (niet altijd)
gewoon zo op stal als ie vast staat krijgt ie af en toe een suikerklontje, zo ook af en toe met bit in doen,
dit doet al zolang ik hm heb heeeeel lastig, en met een klontje is t stukken beter geworden. (paard is netjes
onder controle bij de tandarts..... t is gewoon een tik)
maar met bit in doen wissel ik t af, ene dag wel een klontje dan een paar dagen niet.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:28

Zelf beloon ik alleen op stem of met een kriebel in de nek. Pas na het rijden krijgt het paard van mij een appel of een wortel in de voerbak. Absoluut geen snoepjes of wat ook tussendoor en al zeker niet uit de hand. ;)

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:31

Ik beloon mijn paard met mijn stem en dat vindt hij geweldig! Hij is gelukkig een erg makkelijk paard.
Daarnaast kriebel ik hem ook bij zijn manenkam of aai ik zijn hals.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:41

Ik met beloon tijdens het rijden met ontspanning, stem, een aai of klopje. Tijdens het longeren met de stem heel veel. Aan het touw lopen met druk weghalen, stem, aai of klopje. Snoepjes is meestal na het rijden ofzo. Ligt eraan of ik zin hem om haar te verwennen. Ze krijgt al iedere dag een wortel, appel, stuk brood ofzo.

HipDiOdess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:59

Tijdens het rijden beloon ik altijd met mijn stem en een klopje op de hals. Het nadeel is wel dat een pony van een klopje op de hals tijdens het halthouden weer gaat lopen, omdat hij vindt dat hij lang genoeg stil gestaan heeft, terwijl je ze net beloond voor hun geduld. XD
Na het rijden geef ik ze een snoepje, als ik die bij me heb.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 21:01

Ik praat zowiezo erg veel als ik rijd haha, dus belonen doe ik vaak met mn stem. als ie nageeft ofzo of bezig is met oefening. maar als ik een 'moeilijke' oefening doe beloon ik hem erna met wat krabbelen in zn nek

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 21:02

Stilstaan.
Dat is hier de ultieme beloning. Je neemt echt alle druk weg. Dus als er met rijden een oefening heel goed uitgevoerd word, mogen ze daarna een paar minuten stilstaan van mij. Lange teugel, even in het rond kijken, heerlijk vinden ze dat. :)

Baasjegypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 21:07

idd stilstaan werkt echt goed
kan dan op mn gemak ff shagie draaien oproken
en dan gaan weer verder