tikken geven:s :s

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Viennanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:30

Hoe wil jij in de neus knijpen als je op haar rug zit ?

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:32

Kijk ik denk niet dat een corrigerende tik erg is.. In mijn geval (zie boven) is het alleen niet echt nodig.. Kijk ik ben 24 jaar.. heb een van mijn paarden al 11 jaar en ben dus met ter opgegroeid.

Het komt in ons geval gewoon niet echt vaak meer voor dat we elkaar nie begrijpen. Aan de andere kant heb ik er nog 1 die ik nog maar 1 jaar heb en die begrijp ik gewoon nie.. zij mij ook niet.. volgens mij. Maar het gaat wel steeds beter. Maar die geef ik ook geen tik. Vooral omdat ik het gevoel heb omdat ze dan echt niet weet waarom.

Maar als een paard bijt, schopt, of expres op je tenen gaat staan enz.. Vind ik dat een tikje best wel kan.

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:34

Dat doe ik niet, ik geef geen kneepje in de neus, omdat dat ook erg gevoelig is. Als ik nou een tik geef of een kneep in de neus, beide voelen ze en het effect zal hetzelfde zijn. en ik kan toch moeilijk als het paard met zn kont naar mij toe staat even vragen of ie naar me toe kan draaien zodat ik hem een kneep zin zijn neus kan geven. Dan heb ik al een trap te pakken en ik wil die trap voor zijn Als je op het paard zit hoe reageer je dan als ze niet doet wat je wil?

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 15:35

een tikje is ook niet het ergste maar al deze op mijn topic gaan zeggen schop geven of op zun kop geven. slaan enzo! nou daar ben ik het niet mee eens! en een harde tik ook niet. een zachte vind ik niet zo heel erg..

Anoniem

Re: tikken geven:s :s

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:35

ja maar wat versta je dan onder hard

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 15:36

wat bedoel je?

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:37

harde en zachte tik is erg subjectief wat voor de 1 hard is vindt de ander zacht.

Als mijn paard mij doelbewust een flinke trap geeft, kan hij nog een hardere tik terug verwachten!
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 04-04-06 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:38

mijn vz pony heeft dus echt een periode gehad,dat ze neit meer naar em wou luisteren.
dat was in de periode dat ik haar inreed ik ging er de eerste paar keer met hulpvan de iegenaar erop.hij voerde haar zelf ook en haalde en zette haar in het weiland.
en ik heb er voor de eerste keer alleen op gezeten en toen wou ze niet weg,want ze wou naar de eigenaar.
dus ik draaide haar om die kant wilde ze wel.
toen draaide ik haar de andere kant op,en toen gaf ik haar een tik(en nog redelijk hard ook)toen liep ze wel.
ze is vroeger door een ander meisje voor me de hele tijd door gemept.
dus zweep kun je eigenlijk niet meer gebruiken,we gingen toen ook aardig hard.

maar ik vind ook ik laat een paard me niet schoppen.
dan krijgt ze z'n harde tik dat ze het nooit meer zullen vergeten.
m'n vz pony is zo koppig die moet ej gewoon keihard aanpakken.
als ik het op de manier van de ts deed,dan kreeg ik haar met geen stap vooruit.want wat ze niet wil doet ze niet,op het laatst lukt het wel.

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:38

lois_fjordje schreef:
een tikje is ook niet het ergste maar al deze op mijn topic gaan zeggen schop geven of op zun kop geven. slaan enzo! nou daar ben ik het niet mee eens! en een harde tik ook niet. een zachte vind ik niet zo heel erg..

Ik weet niet een schop in de bal... (dat is achter het voorbeen) is in paarden taal volgens mij ook gewoon een correctie.

Kijk een tik is een tik een schopje een schopje..

Slaan en keihard trappen is wat anders

Zanzibar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:40

waarschijnlijk heb je dit topic gemaakt in aanleiding van de mijne
(viewtopic.php?f=8&t=564926&st=0&sk=t&sd=a&start=100)
Tog nog even voor de duidelijkheid;
Ik sla me paard niet zomaar, maar als je paard gezong is gekeurd, je hem eerst "waarschuwt", maar hij blijft doorgaan, dan moet je op een gegeven moment tog echt duidelijk maken dat het echt niet kan.

IK denk trouwens dat mijn paard liever heeft dat ik hem een tikje geef dan een een ruk aan zijn halster of dat ik hem knijp in zijn neus. Paarden zijn veel gevoeliger op hun hoofd daat op hun achterhand.
Laatst bijgewerkt door Zanzibar op 04-04-06 15:47, in het totaal 3 keer bewerkt

Mick_G

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:41

lois_fjordje schreef:
ik geef geen tikken. het enige wat ik doe is een rukje aan het halster en een kneepje in de neus. dan luisteren ze prima!;) en denk maar niet dat Fleur de makkelijkste is!! Ze is een behoorlijke dominante dame! maar verpesten? haha tuuuurlijk

Als jouw pony een 'behoorlijke dominante dame' is, zal ze niet altijd zomaar opzij gaan als jij haar een een duwtje geeft. Ik heb nu eerder het idee dat jij lager in de rangorde staat en jouw pony het allemaal wel prima vind. Omdat jij zoveel 'respect' voor haar hebt, hoeft zij nog geen respect voor jou te hebben. Als er in de natuur het paard Pietje dat lager van rangorde staat dan een paard Jan, zal Pietje Jan met respect behandelen. Wat jij dus doet. Maar stel dat Pietje zal proberen de macht over te nemen en dus hoger wil komen te staan in rangorde, waar de mens hoort te staan, zal paard Jan niet zo lief tegen Pietje zijn.

Dus als jij bijvoorbeeld prestaties gaat verwachten van jouw pony, zal je nog wel problemen kunnen krijgen, want je staat niet hoger in rang dan jouw pony.

In dit verhaal ben jij dus Pietje, en jouw pony is Jan.

Dit is wat ik opmaak uit jouw posts, correct me if I'm wrong

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:44

lois_fjordje schreef:
ik geef geen tikken. het enige wat ik doe is een rukje aan het halster en een kneepje in de neus. dan luisteren ze prima!;) en denk maar niet dat Fleur de makkelijkste is!! Ze is een behoorlijke dominante dame! maar verpesten? haha tuuuurlijk

Wie zegt dat jij je paard verpest? Er zijn nu eenmaal een boel paarden die niet door een ruiter die bij hun past zijn opgevoed. En dat levert wel eens miscommunicatie op bij paard en ruiter, net zoals paard grenzen zal aftasten. Niet elk paard is zoals die van jouw..

Ik geloof best dat er paarden zijn waarbij een aanpak zonder zweep prima werkt. Maar ik geloof ook dat er paarden zijn die af en toe wel een flinke correctie nodig hebben.

Paarden afronselen met een zweep of uit volle kracht uithalen keurt niemand goed, bedoel je dat soms met tikken geven?

maaike93

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:44

ik weet niet of dit waar is maar volgens mij verwacht je van die reacties: ohh wat goed en paardvriendelijk...

als je paard weet! dat hij het foutdoet, gewoon uit eritantheid kan hij wel degelijk iets terug verwachten. Maar dan natuurlijk wel in fases! eerst boos kijken, stem verheffen, maak het hem duidelijk dat het fout is. als hij dan al luistert, dan is dat fijn, zo niet.. tik!

De eigenaar van m'n vzpaard heeft me wel eens vertelt dan Shirengo het leuk vind als je streng bent. als je dat niet bent kan hij de leiding nemen en is er dus niks meer aan voor hem + dat het natuurlijk helemaal in de soep loopt.

Hiermee zeg ik trouwens niet dat je voortaan je paard maar moet gaan slaan, nee hoor! als het zo al gaat, dan is dat natuurlijk hartstikke fijn!

edit: ik ben uiteraart wel tegen onnodige of echt slaan. Ook moet het paard weten wat er fout is en als je paard een trauma heeft aan tikken moet je daar ook rekening mee houden. en het belangrijkste: straffen als het fout is, maar nog belangrijker, belonen als het goed is!
Laatst bijgewerkt door maaike93 op 04-04-06 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:46

mijn vz paard doet soms gewoon waar ze zelf zin in heeft . zoals ik had haar in de bak losgezet het was de bedoeling dat ze een beetje ging rennen maar in plaats daar van gign ze de bakdeur slopen dus ik ga de bak in en jaag haar eeb beetje weg , nou toen draaide ze zich om en ging op mij af en ze kwam ook wat omhoog . nou toen had ze toch echt wel een tik te pakken , maar ze gign gewoon veder nou toen ben k dr wel met de zweep achteraangegaan . niet op haar slaan mar achter haar op de gron zodat ze weg ging. heb dat die week nog een paar x moeten herhalen en nu gaat het prima. maar als zij vervelend dan krijgt ze echt wel straf. en iedereen doet het op zijn eigen manier en dan hoeft er niet geroepen te worden dat dat gemeen en zielig is en dat je een dierenbeul bent enzo

Mick_G

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:53

zaterdag was er een paard die een andere pony aanviel, de pony zit nu helemaal onder de wonden (ik overdrijf dit niet). ik heb samen met iemand anders de 2 uit elkaar gehaald, anders was dit niet goed afgelopen. En reken maar dat dat paard een paar flinke tikken met de zweep op zn kop heeft gehad! Dat paard was helemaal doorgedraaid, de pony die hij aanviel lag ook eens op de grond, en hij bleef maar trappen ook. Ook viel hij ons aan. Jammer dan voor dat paard, die mag even afkoelen!

maaike93

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:57

Whispertje schreef:
zaterdag was er een paard die een andere pony aanviel, de pony zit nu helemaal onder de wonden (ik overdrijf dit niet). ik heb samen met iemand anders de 2 uit elkaar gehaald, anders was dit niet goed afgelopen. En reken maar dat dat paard een paar flinke tikken met de zweep op zn kop heeft gehad! Dat paard was helemaal doorgedraaid, de pony die hij aanviel lag ook eens op de grond, en hij bleef maar trappen ook. Ook viel hij ons aan. Jammer dan voor dat paard, die mag even afkoelen!

weet je dan wel de reden ervoor waarom hij zo deed?

Mick_G

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:25

Er was dus niets aan de hand, er was wel veel drukt op stal. Maar dat geeft geen reden om een kleine pony aan te vallen. Ze stonden samen in een paddock. De pony heeft dus nu overal wonden en het bloedde ook. We hebben meerdere keren geprobeerd het paard weg te houden, maar hij is wel 3 keer zowat over ons heen gerent, om weer de pony aan te vallen. Dat paard was helemaal gestoord. Als we niets hadden gedaan, had nu niet hier op stal gestaan.

En wat er nog bijkomt, als een paard aan de kant van het hek loopt, en de pony aan zijn binnenkant, en het paard bijt in de hals van de pony, is er geen andere plek dat je hem kan raken. (hals/hoofd), dus niet frontaal op het hoofd. En als er een pard recht van voren op je afkomt is er ook geen andere plek om hem te raken.

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 16:29

ben ik ook wel nieuwschierig naar.. en ffe @ Whispertje: Mijn pony is helemaal niet de leider van mij. Ik heb haar duidelijk gemaakt wie dat is. Maar ik laat ffe voorbeeld zien: Pieter (is vriend van ons en paardenfluisteraar) ging naar een paard wat erg vervelend en op niemand lettuh. Hij liep er rustig opaf en zonder het paard aan te kijken. toen hij bij het paard was liet hij een touw achter het paard vallen. Het paard liep weg en pieter liep er weer achterna. Hij liet weer zijn touw achter het paard vallen. Het paard liep weer weg. Toen lettuh het paard heel goed op hem want Pieter had duidelijk gemaakt wie de leider was. Het paard liep hem gewoon achterna en blijf met zijn aandacht bij hem

Mick_G

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 17:54

dus hij wilde dat het paard wegliep als hij er een touw achter liet vallen?

Bino_Pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 18:48

1 vn mijn verzorgpony's (een shethengstje) steigert vaak als hij opweg naar stal gaat.. dan verhef ik mijn stem en waarschuw hem loopt hij mooi mee tot stal beloon ik hem.. heeft stem verheffen niet geholpen geef ik hem met mijn touw een tik op zijn neus! daarna loopt hij keurig mee naar stal tenzij hij een tijdje op stal heeft gestaan.. maar dan krijgt hij nog een tik en dan gaat hij wel mee
zondag was hij ontsnapt uit zijn stal naar een merrietje op de padock.. (we waren drinken aan het geven en hij duwde de stal open.. ) een meisje nam hem naar zijn stal en steigerde ze liet hem los.we hadden ook geen touw dus was aan het halster.
ik pakte hem aan zijn halster (stevig genoeg) waarschuwde hem en hij liep keurig naast mij mee naar zijn stalletje !
ik vind dat je het eerst met stemverheffing moet proberen.. (tenzij het een erg moeilijk geval is,slaan etc., dat er echt neit op reageert) en ls dat niet lukt mag/moet je hem een tik geven !

hiltje1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:07

Dit snap ik dan weer niet:

--------------------------------------------

[/quote] van Mememe : mijn vz pony heeft dus echt een periode gehad,dat ze neit meer naar em wou luisteren.
dat was in de periode dat ik haar inreed ik ging er de eerste paar keer met hulpvan de iegenaar erop.hij voerde haar zelf ook en haalde en zette haar in het weiland.
en ik heb er voor de eerste keer alleen op gezeten en toen wou ze niet weg,want ze wou naar de eigenaar.
dus ik draaide haar om die kant wilde ze wel.
toen draaide ik haar de andere kant op,en toen gaf ik haar een tik(en nog redelijk hard ook)toen liep ze wel.
ze is vroeger door een ander meisje voor me de hele tijd door gemept.
------------------------------------------------------------

Dat snap ik dan weer niet (maar misschien begrijp ik het verkeerd).
Volgens mij gebruik je nu op je verkeerde manier de zweep.

Je bent het paard aan het inrijden (dus jong paard neem ik aan) en gaat voor het eerst los. Paard vindt het spannend en eng en trekt naar eigenaar (die naar ik aanneem ook ik de bak staat en voor haar vertrouwd is) toe. Dat zou ik dus niet met een zweep oplossen maar gewoon aanmoedigen om de goede kant op te gaan en bij elk goed stapje belonen.
Tenminste dat doe ik bij mijn paard en elk rondje gaat dan beter en alles is voor haar alleen maar positief.

Wat jouw paard deed was niet stout of niet luisteren of gebrek aan respect.

Sannert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:24

Ik straf 'm zeker, tik, schop oid. Moet ie zich maar gedragen. Als ik lief tegen hem ben, dan weet ik zeker dat ie me gaat bijten, en dat laat ik echt niet toe. Pas als hij toegeeft, en me met rust laat, ben ik ook bereid om hem normaal te behandelen.

mylittlejoy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:43

Ligt het nou aan mij of is dit een beetje een raar topic?

Ik zal er maar voor uitkomen, ik geef mijn paard tikken (indien nodig). Waarom? Heel simpel, mijn paard is negen jaar lang manegepaard geweest en op een lichte beenhulp wil mevrouw niet altijd reageren. Dan kan ik heel enthousiast been blijven geven, maar als ze simpelweg de bokkenpruik opheeft, gaat dat niet werken. Dus dan krijgt ze een tik. Doet ze dan weer wat er van haar gevraagd wordt, is ze braaf en wordt ze beloond. Hierdoor leert ze wat er van haar verwacht wordt en hoef ik steeds minder tikken te geven om toch het gewenste resultaat te krijgen. Maar het hangt dus helemaal van het paard en zijn situatie/verleden/opvoeding af.

Ook naast het paard geldt hetzelfde. Toen ik (tien jaar geleden) mijn paard ging verzorgen, wilde ze nogal eens andere paarden aanvallen als deze voorbij kwamen. Toen kreeg ze een lel van me als ze dat deed, nu hoef ik alleen maar d'r naam te zeggen en ze weet voldoende.

Een (corrigerende) tik is dus niet perse fout. Het is alleen belangrijk om het correcte gedrag dat (vroeg of laat) daarop volgt te belonen. Maar het is nogal kort door de bocht om te roepen dat iemand die zijn paard een tik geeft, hard of zacht, dus geen respect heeft voor het paard of andersom.

Pareltjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:52

als mijn paard er van door gaat tijdens het rijden omdat hij het domweg leuk vind.. terwijl er echt NIKS te schrikken valt, en ik geef geen tik en ik verhef me stem niet, doet hij het nog een paar keer..
geef ik wel een tik en een boze stem is het daarna metteen over.

soms vind ik het gewoon nodig anders neemt ie gewoon een loopje met me

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:32

In het andere topic zijn Lois-fjordje en ik het ook al grondig oneens dus ik zal hier ook nog maar even posten
Ik vind dat je niet respectvol en eerlijk omgaat met je paard als je niet duidelijk de grenzen afbakent. Dit mag wel en dat mag niet. En hetgeen niet mag moet gelijk duidelijk aangegeven worden. Bij het ene paard kun je dat af met een boos 'Eej!', een ander paard moet je zo'n knal geven dat hij bijna tegen de stalwand omhoog vliegt. En wanneer je daarin consequent met je paard omgaat is verder straffen ook praktisch niet meer nodig, het paard weet waar het aan toe is en gedraagt zich. Dat bewijst de serie paarden die ik onder mijn hoede heb gehad ter correctie wel. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden, ook in de paardenwereld.