Jaarling wordt nu een naarling..letterlijk en figuurlijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Imker

Re: Jaarling wordt nu een naarling..letterlijk en figuurlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 07:45

Ik denk aan twee dingen: teveel brok en te weinig beweging. Een veulen of naarling moet goed gevoerd worden, maar natuurlijk niet té. Daarbij heeft hij voor zijn ontwikkeling voldoende beweging nodig.

Span snel dat touwtje en zorg dat je niet overvoert.

ibikus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:46

Ik dacht aan 3 dingen,
de bovenstaande 2, en als laatste: Ze is over-betutteld. Een jaarling is net een peuter, die kunnen hun aandacht gewoon niet zo lang bij jou houden, dat is geen onwil, ze kùnnen het gewoon niet.

Imker

Re: Jaarling wordt nu een naarling..letterlijk en figuurlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:50

Sjuim, daar kun je nog eens heel goed gelijk in hebben, dat ik daar nog niet aan heb gedacht!!

Jitskedeboer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 14:42

er mag van mij wel een slotje op. Alvast bedankt voor het slotje!

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 15:17

Jammer he, als je niet krijgt te horen wat je graag wilt
Laat dat dier lekker gewoon jong zijn joh.
Mijn veulen is sinds november een keer of 5 aan het halster geweest, en die is zo braaf.
Als je het er als kleintje goed ingebracht hebt, vergeten ze dat niet en kun je ze gewooon weer oppakken als ze wat ouder ziojn.
Gewoon lekker veulen laten en van genieten

Jitskedeboer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 19:31

[quote="Billy"]Jammer he, als je niet krijgt te horen wat je graag wilt

Mijn veulen is verschrikkelijk lief en ik vroeg gewoon om een oplossing voor haar gedrag!! En voor de laatste keer; Ze groeit al op met andere leeftijdsgenootjes en ze wordt niet 24 uur per dag betutteld en er wordt ook niet elke dag met haar geoefend!! Nog niet eens 1 x per week!! Ik weet dus zelf wel hoe ik een veulen moet houden!

Moet er nou nog meer over worden gezegd... Het is toch goed zo!

Misz_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 20:28

Jitskedeboer schreef:
Billy schreef:
Jammer he, als je niet krijgt te horen wat je graag wilt

Mijn veulen is verschrikkelijk lief en ik vroeg gewoon om een oplossing voor haar gedrag!! En voor de laatste keer; Ze groeit al op met andere leeftijdsgenootjes en ze wordt niet 24 uur per dag betutteld en er wordt ook niet elke dag met haar geoefend!! Nog niet eens 1 x per week!! Ik weet dus zelf wel hoe ik een veulen moet houden!

Moet er nou nog meer over worden gezegd... Het is toch goed zo!

Volgens mij is verder niemand het daar ook niet mee eens. Ik denk dat je wel genoeg tips enzo hebt.. Of niet? Ik bededoel, het kan zo veel zijn waarom je veulen er vandoor wil gaan en trippeld. Misschien zit er wel een steentje in een van zijn hoefjes.. Of gewoon, terugwillen naar zijn vriendjes!

Knavia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 15:38

Misschien een tip waar je nog wel wat aan hebt:
Je veulen (jaarling) is in de fase dat ze gaat uitzoeken hoe ver ze kan gaan, ze is haar plek in de rangorde aan het zoeken. Dus dat losrukken heeft ook te maken met dominantie (en dan neem ik aan dat ze het niet doet als ze écht ergens van schrikt). Als ze echt te sterk voor je is, is een hengstenkettinkje vaak een oplossing. Als je dit gedrag nu niet de kop weet in te drukken, wordt het steeds lastiger naarmate ze ouder en sterker wordt. Te veel energie of te weinig beweging is nog steeds geen excuus om er met de eigenaar aan de haal te gaan...