hiltje1973 schreef:Hoe straffen jullie je paard bij slecht gedrag in de omgang? (dus bij alles wat je doet behalve onder het zadel -of voor de kar-)
Ik zit een beetje tussen twee uitersten in.
Eigenaar van mijn leasepaard is van het type: ik geef ze een rotschop of ros ze helemaal af. (en ze heeft inderdaad heilig ontzag, maar ik ben niet zo goed in rotschoppen uitdelen)
Ik zelf was vanuit boekenwijsheid van plan om op de NH manier alles harmonisch te gaan doen en nooit mijn hand op te heffen naar het paard. Het paard en ik zouden elkaar begrijpen en vanuit wederzijds respect zou er tussen ons nooit een onvertogen woord vallen..... (sweat dreams).
En ik moet eerlijk zeggen, zonder af en toe eens fysiek te worden of mijn lichaam in de strijd te werpen kom ik er volgens mij niet.
Paard is 3,5 dus ik probeer niet te straffen voor wat ze niet begrijpt.
Maar puberen/ uit proberen bij dingen die al 100 x goed zijn gegaan kan ze wel (met hoeven uitkrabben al haar gewicht op je gooien of haar been wegtrekken, duidelijk geen zin hebben om achteruit of om te gaan, de staldeur uit stormen als de voerkar komt etc).
Dit gedrag wil ik niet simpel negeren (want ze weet hoe het wel moet en anders lijkt het of ik het goed keur). Dus krijgt ze toch een flinke stomp/por/tik en doen we het opnieuw en als het dan wel goed is, is het braaaafffff. Met longeren krijgt ze ook echt wel eens de longeerzweep te voelen (maar dat touwtje land nooit echt hard op haar kont). En als ze bang is maar daardoor mij in gevaar brengt (over me heen loopt) ben ik bijna geneigd toch die rotschop uit te delen.
Dus ik ben benieuwd; hoe denken jullie over straffen, hoe straffen jullie en ben je wel eens te ver gegaan met straffen?
Tikken geven ben ik het niet mee eens. Want alle paarden hebben wel eens geen zin en wij toch ook niet? En als hij iets niet begrijpt moet je zeker niet straffen want dan raakt hij in de war. Ik werk nu veel met jonge paarden:D