Straffen, hoe doen jullie het?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 20:49

Is zo en daarom pas je de manier van straffen aan, aan het karakter van een paard.

Ik heb er paarden tussen zitten die van een simpele stemverheffing bijna gaan zitten......... maar ik heb er ook paarden tussen zitten die ik met een eind hout nog niet in het gareel krijg, bij wijze van spreken.

en dus moet je altijd kijken naar het paard, aanvoelen en daarnaar handelen

forgood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 12:01

Meestal probeer ik het eerst door mijn stem te verheffen. Wordt daar niet op gereageerd dan geef ik een tik(met mijn hand). Als een paard schopt of mij door zijn lompigheid in gevaar brengt of over me heen walst dan verhef ik meestal mijn stem en geef te gelijker tijd een tik(met mijn hand).

Voor de rest ben ik het met kiwiko eens.

Het ligt ook aan het karakter van een paard. Een bang paard zou ik nooit zo snel een tik geven omdat ze daar nog veel angstiger van worden(tenzij ik merk dat ze een loopje met me neemt dan geef ik wel een tik).

maaike93

Re: Straffen, hoe doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 12:33

hiltje1973 schreef:

Heb me later ook met twee manegepaarden, toen ik al wat beter kon rijden, waarbij dat nodig was afgevraagd hoe dat zat. Ik heb niet als hobby paardenmeppen gekozen en als je ze moet slaan om te lopen is er in ieder geval een individu dat geeen plezier beleeft aan mijn hobby beleeft. Bleek later dat de beestjes rugproblemen hadden. Gatver en ik maar een tik geven als ze niet harder wilden lopen. Gelukkig zijn ze doorverkocht en hoorde laatst van een merrie dat ze helemaal was opgeknapt en haar nieuwe eigenaar M dresuur met haar liep.

Ja idd! mijn instructrice zegt ook vaak... harder meppen.. (of als ie te snel gaat harder trekken) die paarden zijn alle zachte hulpen ook helemaal verleerd... vooral nu ik shirengo verzorg besef ik echt veel beter hoe die manegepaarden verpest worden.. erg jammer

Even meer on-topic, ik zou idd gewoon echt consecuent blijven. Maar bouw het wel op in fase's!! eerst stem verheffen, dan (bijv. bij rijden) aandrijven, en dan pas evt. de tik. zo kan je paard de volgende keer leren dat als jij alleen maar je stem verheft, dat hij dan al weet wat hem te wachten staat

melissa7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 13:58

ik heb zelf sinds 2.5 week een welsh van 3.5 jaar en mark dat ie me nu heel erg gaat uitproberen. loopt over me heen als ie in de paddock mag. ik ben zelf een vrij nerveus typje dus hoe pak ik dit het beste aan. Hij werd er wel uit gehaald door iemand en die zij eruit blijven halen totdat ie het goed doet hij mag niet zich niet losrukken als je hem in de paddock zet. hij is ook vrij zenuwachtig. als hij ziet dat andere paarden de paddock in gaan dan wil hij het liefst mee en gaat lopen draaien als hij vast staat. ik merk wel dat je bij hem gewoon heel rustig moet blijven en niet moet schreeuwen want daar word ie echt bang van.

hiltje1973

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 15:30

Hoi Melissa,

Herkenbaar hoor, al is mijn paard dan niet nerveus (maar ik soms wel maar met 3,5 jaar zijn ze niet altijd al helemaal goed opgevoed.

Maar een troost; je bent pas 2,5 week bezig. Ik ben nu ongeveer 2,5 maand bezig en ben er nog niet, maar merk dat het al wel beter gaat en dat de band steeds beter wordt. Je leert het paard beter kennen en hij/zij jou.

Dus het wordt alleen maar leuker. Ik krijg tegenwoordig bijna altijd een hinnik als ik kom. In het begin was het veel snappen en happen (niet gemeen bijten maar alles met haar mond willen voelen) en dat heb ik afgeleerd. Toen kwam ze een paar weken helemaal niet meer gezellig met haar koppie bij me. En nu komt ze weer gezellig kroelen maar dan zonder te happen/snappen.

Ik hoop dat iemand specifieke tips voor je heeft.

(merk dat al op veel nieuwe topics op dit forumgedeelte -omgang- het lopen aan de hand aan de orde komt. Gelukkig zijn er meer mensen met hetzelfde......)

MiVita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:43

Ik heb eigenlijk hetzelfde probleem maar bij mij is het een iets ouder paard (9) die eigenlijk nooit een opvoeding gekregen heeft. Hij weet dus totaal niet hoe het moet en dat uit zich vooral in bijten. Zelfs als hij gewoon aan de hand meeloopt doet hij niks anders dan proberen te bijten en over je heen lopen. We hebben eigelijk al van alles geprobeerd, van een tik geven tot belonen wanneer hij het (even) wel goed doet maar niets helpt.

botje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 16:11

De mijne staat al 1,5 maand stil (peesblessure), en ik moet 2X per dag stappen. Ze verveelt zich een ongeluk, en is van zichzelf vrij dominant. Zo nu en dan probeert ze dus in mijn armen te happen. Wat ik dan doe is een keer met het halstertouw zwaaien, of een tik op haar neus. Het is niet hard, maar ze schrikt er even van, en dan houdt ze meteen op. Ik maak me niet echt kwaad dan, ik weet dat het van de verveling komt. Ik laat alleen even zien dat het niet mag, en dan is het weer goed. Maar als ik het niet doe, dus negeer, gaat ze verder. Ze is dan in staat om op te springen en een knal met het voorbeen uit te delen. Maar zoals ik al zeg, als ik dat happen al meteen voorkom doet ze dit ook niet.

Met opzadelen en aansingelen drijgt ze wel met happen. Als ze in mijn buurt komt duw ik haar weg. Een keer heeft ze raak gebeten. Ik weet niet of dat de bedoeling was, want ze schrok zo van zichzelf dat ze meteen naar het verste hoekje in haar stal vloog .
Schoppen doe ik nooit, daar is ze te iel voor, maar mocht ze ooit echt bijten, dan krijgt ze toch echt wel flink op haar donder. Maar, ze doet het eigenlijk nooit.

Blewlish

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 16:18

hiltje1973 schreef:
Dus ik ben benieuwd; hoe denken jullie over straffen, hoe straffen jullie en ben je wel eens te ver gegaan met straffen?

Mijn paard is geen zachte en daar moet je dus ook niet zacht mee om gaan. Van een bestraffend woord lacht hij mij vierkant uit. Meestal geef ik een harde tik als hij iets doet wat niet mag. Laatste stond hij te eten van het hout: gelijk een tik. Het ligt denk ik heel erg aan het soort paard, er zijn paarden waar dat verkeerd bij uitpakt, maar mijn paard loopt over je heen als je te zacht bent. Ik zie ook zo vaak mensen té zacht reageren naar hun paard. Je hoort vaak: beter 1x duidelijk, dan 10x te zacht! Helemaal mee eens!

Feria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 16:59

als mijn veulen zich wil laten vallen bij het uitkrabben van de hoeven, dan roep ik eerst, eens goed brullen doet het meestal wel, anders effe een duuw geven en helpt dat niet dan krijgt ze een mep op de poep. Maar mijn veulen is een echte uitdager, soms moet je haar is een pak geven anders loopt ze zo over je heen (letterlijk en figuurlijk )
mijn andere paarden zijn anders, daar corrigeer ik meestal. Trekken ze hun hoef weg, dan verhef ik mijn stem en duuw ik effe op de bil, dan stoppen ze wel, trekken ze het toch weg, dan neem ik het gewoon terug, na enkele keren weten ze dat en stoppen ze. Mijn merrie begon vroeger altijd te koersen als ik haar naar de wei bracht, dus heb ik haar enkele keren met hoofdstel naar de wei gebracht en iedere keer dat ze begon te trippelen draaide ik me om en liep ik met haar de andere kant op tot ze braaf was, dan gingen we terug naar de wei. Nu nog steeds als ze de wei op vliegt, doe ik haar lopen tot ze haar naar me toe draait en dan haal ik der er gelijk af. effe naast de wei stappen en terug naar de wei. Ze weten het gewoon, ik blijf het vragen tot ze het moe zijn en dan werken ze wel mee, maar dan moet je wel goed belonen!

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 18:20

Bij mijn verzorgpaard heeft een stemverheffing ("Hé!") al een wonderbaarlijk effect, dus ik denk niet dat ze me ooit zover krijgt dat ik haar echt een tik/schop o.i.d. moet geven. Maar dat ligt ook aan het karakter van je paard, denk ik. Want ik verzorg ook nog een Shet en die reageert niet eens op een flinke mep van de longeerzweep, dus tja..

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:11

Ik kijk een beetje per paard. Ik heb twee uitersten achter elkaar: eerst een dominantje, die moest je als hij lastig deed gelijk een knal verkopen en wel goed hard. Dan had je er een paar weken geen kind meer aan bij wijze van. Was je daar te soft mee dan kwam zijn dominantie boven. Gaf je hem een keer een goede knal dan was hij stikbraaf en kon je er een klein kind mee wegsturen.

Die van nu is anders: die trapt en bijt ooit wel uit zenuwachtigheid. Bijvoorbeeld als het druk is op stal en je bent net voetjes aan het krabben of aan het bandageren dat durft hij even te proberen dat voetje op te lichten. Geef ik die een knal dan is hij helemaal over de emmer, begint op de plaats te springen en dan moet hij eerst gekalmeerd voor hij weer in staat is om ook maar iets te doen wat je vraagt. Zeg ik gewoon heel boos 'Eej!' dan is het goed en zie je hem bedenken 'O ja, mocht niet.' Ook een superbrave verder maar hij heeft wat last van spanningen Hij zal uiteindelijk makker worden dan de andere: als hij meer heeft gezien en aan meer gewend is zal hij steeds braver worden.

Zo zie je gelijk twee uitersten: zei ik tegen het eerste paard 'Eej!' dan is het eerste wat hij deed het nog een keer doen. Geef ik het tweede paard een knal dan is er niks meer mee te beginnen omdat hij helemaal bloednerveus wordt.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 22:42

botje schreef:
De mijne staat al 1,5 maand stil (peesblessure), en ik moet 2X per dag stappen. Ze verveelt zich een ongeluk, en is van zichzelf vrij dominant. Zo nu en dan probeert ze dus in mijn armen te happen. Wat ik dan doe is een keer met het halstertouw zwaaien, of een tik op haar neus. Het is niet hard, maar ze schrikt er even van, en dan houdt ze meteen op. Ik maak me niet echt kwaad dan, ik weet dat het van de verveling komt. Ik laat alleen even zien dat het niet mag, en dan is het weer goed. Maar als ik het niet doe, dus negeer, gaat ze verder. Ze is dan in staat om op te springen en een knal met het voorbeen uit te delen. Maar zoals ik al zeg, als ik dat happen al meteen voorkom doet ze dit ook niet.

Met opzadelen en aansingelen drijgt ze wel met happen. Als ze in mijn buurt komt duw ik haar weg. Een keer heeft ze raak gebeten. Ik weet niet of dat de bedoeling was, want ze schrok zo van zichzelf dat ze meteen naar het verste hoekje in haar stal vloog .
Schoppen doe ik nooit, daar is ze te iel voor, maar mocht ze ooit echt bijten, dan krijgt ze toch echt wel flink op haar donder. Maar, ze doet het eigenlijk nooit.

Leuk om te weten.

Ze toont aan dat ze zich verveelt en uit dat in een voor jou vervelend gedrag.
Denk je niet eens na of het wel door jou komt dat ze bijt?Dat je niet interessant bent?Als je merkt dat ze je probeert te bijten kan je het afstraffen en dat doe je met een stemverheffing en niet met een mep en dan ga je nadenken en improviseren hoe je het stappen voor haar leuk kan maken.

De mijn staat al 6maand met een peesblessure,hij heeft me al willen bijten in mijn rug,vals he??Maar ik ben niet kwaad op hem,het is zijn goed recht,ik zeg hem dat het niet mag met een NEE en probeer te zoeken naar leuke bezigheden.Dat kan varieren van een andere route te nemen,eens een wandelingetje te gaan doen tot een aantal oefeningen(achterwaarts van een bergje ofzo)

sanne83

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:06

daantjuhhh schreef:
jashin schreef:
als een paard jou bijt of trapt dan ligt het an jezlef een paard gaat niet uit zijn eigen bijten of trappen.
en als mijn paard echt iets fouts doet negeer ik hem gewoon dan houd hij vanzelf op !

Ik had het inderdaad niet slim aangepakt.
Mijn paard moet alles kunnen zien en je moet rustig zijn als je de transportbeschermers afhaald.
Dus rustig van het voorbeen naar het achterbeen, laten zien/horen wat je doet.,..
Maarja, toen had ik een x haast dus ik doe de ene achter af en loop achterlangs naar het andere achterbeen.
En boem, ik had een trap te pakken.

Maar ondanks dat het mijn eigen schuld was heeft ze wel op der flikker gekregen, want in principe mag een paard nooit trappen.

waar ligt je grens dan? Zoals je het nu zegt lijkt het alsof je paard alles moet pikken van jou?

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:58

hiltje1973 schreef:
Hoe straffen jullie je paard bij slecht gedrag in de omgang? (dus bij alles wat je doet behalve onder het zadel -of voor de kar-)

Ik zit een beetje tussen twee uitersten in.

Eigenaar van mijn leasepaard is van het type: ik geef ze een rotschop of ros ze helemaal af. (en ze heeft inderdaad heilig ontzag, maar ik ben niet zo goed in rotschoppen uitdelen)

Ik zelf was vanuit boekenwijsheid van plan om op de NH manier alles harmonisch te gaan doen en nooit mijn hand op te heffen naar het paard. Het paard en ik zouden elkaar begrijpen en vanuit wederzijds respect zou er tussen ons nooit een onvertogen woord vallen..... (sweat dreams).

En ik moet eerlijk zeggen, zonder af en toe eens fysiek te worden of mijn lichaam in de strijd te werpen kom ik er volgens mij niet.
Paard is 3,5 dus ik probeer niet te straffen voor wat ze niet begrijpt.

Maar puberen/ uit proberen bij dingen die al 100 x goed zijn gegaan kan ze wel (met hoeven uitkrabben al haar gewicht op je gooien of haar been wegtrekken, duidelijk geen zin hebben om achteruit of om te gaan, de staldeur uit stormen als de voerkar komt etc).

Dit gedrag wil ik niet simpel negeren (want ze weet hoe het wel moet en anders lijkt het of ik het goed keur). Dus krijgt ze toch een flinke stomp/por/tik en doen we het opnieuw en als het dan wel goed is, is het braaaafffff. Met longeren krijgt ze ook echt wel eens de longeerzweep te voelen (maar dat touwtje land nooit echt hard op haar kont). En als ze bang is maar daardoor mij in gevaar brengt (over me heen loopt) ben ik bijna geneigd toch die rotschop uit te delen.

Dus ik ben benieuwd; hoe denken jullie over straffen, hoe straffen jullie en ben je wel eens te ver gegaan met straffen?

Tikken geven ben ik het niet mee eens. Want alle paarden hebben wel eens geen zin en wij toch ook niet? En als hij iets niet begrijpt moet je zeker niet straffen want dan raakt hij in de war. Ik werk nu veel met jonge paarden:D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:02

Blue_Star schreef:
Denk je niet eens na of het wel door jou komt dat ze bijt?Dat je niet interessant bent?Als je merkt dat ze je probeert te bijten kan je het afstraffen en dat doe je met een stemverheffing en niet met een mep en dan ga je nadenken en improviseren hoe je het stappen voor haar leuk kan maken.

Blue_Star, zeg alsjeblieft, het maakt geen zak uit wat wij doen, een paard hoort niet te bijten, punt. Bijt hij wel, dan krijgt hij een van mij ook een goede knal voor zijn appel hoor! Of ik nu een half uur wandel, of voor mijn part al vier uur stilsta, dat paard moet zich gedragen. Zo ligt de rangorde.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:04

lois_fjordje schreef:
Tikken geven ben ik het niet mee eens. Want alle paarden hebben wel eens geen zin en wij toch ook niet? En als hij iets niet begrijpt moet je zeker niet straffen want dan raakt hij in de war. Ik werk nu veel met jonge paarden:D

Dat gaat op die manier niet lang meer duren meid. Als hij iets niet snapt moet je idd niet straffen, maar als een paard lastig doet omdat hij 'geen zin meer heeft' dan is dat zijn probleem en daar hoeft hij niet jouw probleem van te maken. Trappen, bijten, pletten, opdringerig doen, bedenk het nog maar, is gewoon NOT DONE. Zeker bij een jong paard dat jouw en zijn grenzen aan het zoeken is.

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:08

ja maar met tikken kom je ook niet ver. als jij ffe niet luisterd gaan ze jou toch ook niet slaan:S

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:22

Je moet eens een leuk stageadres zoeken op een hengstenhouderij, waar de tweejarigen binnenkomen van de opfok. Kun je lachen Als je die geen tik geeft springen ze achterin je nek.
Mijn driejarige is veel te braaf anders had je daar wel een keer mee mogen komen spelen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:24

lois_fjordje schreef:
ja maar met tikken kom je ook niet ver. als jij ffe niet luisterd gaan ze jou toch ook niet slaan:S

Als een paarden onderling, in een kudde niet naar de leider luisteren worden ze ook wel gestraft hoor

Jij werkt met jonge paarden, zeg je. Nou, als jij me een twenter aan de hand stapt die lekker klierig loopt te doen omdat hij niet wilt stappen maar lekker rennen- en uiteindelijk een trap verkoopt aan jou.. dan kan je natuurlijk boos kijken en 'foei' zeggen, in de hoop dat hij dat snapt- want terugtrappen is zielig. En de volgende keer wanneer je stapt denderd die twenter waarschijnlijk weer net zo hard over je heen. Als je laat merken wat de grenzen zijn door gewoon een flinke trap terug te geven, is dat absoluut níet zielig. Beter 1x 'hard' (maar eerlijk) duidelijk maken dat hij te ver gaat, dan dat je 10x zachtjes iets niet duidelijk uitlegt en de 11de keer echt boos wordt. Dan snapt het paard er ook niets meer van, want de afgelopen 10x heeft hij toch ook niet zo'n straf gehad?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-06 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:28

als je paarden met respect behandeld luisteren ze wel;)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:37

lois_fjordje schreef:
als je paarden met respect behandeld luisteren ze wel;)

Als jij paarden met respect behandeld betekent dat niet automatisch dat paarden jou ook met respecht behandelen.

Nogmaals, in een kudde paarden behandeld de leider de kudde ook wel met respect, maar geen paard moet het in z'n hoofd halen een trap te verkopen aan de leider- die krijgt dat paard ook dubbel en dwars weer terug

Ander voorbeeld, met mensen deze keer. Kleine kinderen maar ook pubers, heb je dan wel eens gezien? Een moeder kan haar pubermeid nog met zoveel respect behandelen, maar pubers gaan vaak ook lekker hen eigen kant op en drammen hun eigen zin erdoor. Een jong paard kan dat ook heerlijk doen, en dan kan jij met heel veel respect handelen maar dat werkt niet altijd. Trouwens, wie zegt dat je zodra je een trap verkoopt geen respect meer hebt

Straffen is gewoon een deel van de opvoeding, bij mens en dier.

MDWStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:49

Mijn paard is een dominante, de baas van de groep. Als hij mij bijt o.i.d. krijgt hij een tik of een schopje, als ik alleen mijn stem verhef dan doet hij het nog wel een keer dus er zijn hardere maatregelen nodig. Het andere paard is gevoelig en die geef ik dus zelden of nooit een tik, tenzij hij veel te ver gaat. Straffen hangt bij mij af van het type paard.

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:56

alle paarden hebben hun zin wel eens niet en dat is ook zo met mensen. De ene keer willen ze wel en de andere keer niet:D

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:56

Urielle schreef:
Blue_Star schreef:

Blue_Star, zeg alsjeblieft, het maakt geen zak uit wat wij doen, een paard hoort niet te bijten, punt. Bijt hij wel, dan krijgt hij een van mij ook een goede knal voor zijn appel hoor! Of ik nu een half uur wandel, of voor mijn part al vier uur stilsta, dat paard moet zich gedragen. Zo ligt de rangorde.

Heb je nog nooit eens nagedacht WAAROM hij bijt?

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:02