Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Vanillala schreef:Sorry hoor, maar een jong mensenkind leert ook op de peuterspeelzaal al andere dingen dan spelen (veters strikken, luisteren naar de juf), en hoewel een mens geen paard is, denk ik toch dat het helemaal niet slecht is om een veulen al het een en ander bij te brengen. Niet dingen als lastige vrijheidsdressuur oefeningen, maar wat wennen aan enge dingen, naast de baas lopen, kan echt geen kwaad. Vind ik dan.
En waarom moeten puppies wel gelijk overal aan wennen als ze met 9 weken thuis komen, en paarden niet? Is toch hetzelfde of niet?
verder af en toe even gezellig knuffelen, lachen om al zijn rare capriolen en snoeten die hij kan trekken, leren een kleine tijd vast te staan, en gewoon wennen aan het contact met mensen
borstelen zo heeel af en toe, is niet eens nodig, 't is toch een lekker weideveulen en veel poetsen en borstelen maakt alleen maar dat zijn vacht meer moeite krijgt met het aanpassen aan het weer 
Gewoon lekker veulen/jaarling laten zijn!
op dit moment dat er niets mee te doen valt, hij wordt ook binnenkort gecastereerd (anders mag hij de wei nietop) maar ik laat hem dus lekker veulen, wat hij nu kan : vast staan, poesten, voetje geven, meelopen, gewend aan verkeer,sociaal tegen andere paarden en mensen... krizzy schreef:Wat je eventueel ook kan doen (is wat we doen met mn verzorghengstje (jaarling) ) is dat je het veulen eerst alles leert zoals borstelen, voetjes geven, meelopen, brokjes eten uit de hand enz enz.
Sfieke schreef:Vanillala schreef:
Naast de baas lopen, voeten op tillen en poetsen, ja dat is inderdaad iets wat ze moeten kennen (vind ik), maar dingen als schriktraining.. hoe kom je erop?![]()
Een jaarling moet je zoveel mogelijk met rust laten, vind ik. Die dieren moeten met zichzelf bezig zijn, en niet met een baas die niet kan wachten tot de jaarling 3 jaar is!
Ennuh... een paard is nog altijd geen hond

lois_fjordje schreef:je kan hem ook kunstjes leren! niet te moeilijk enzo maar zoals buigen!