sloom paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GabberGill

Re: sloom paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 11:21

Ik zou wat meer variatie in zijn leven gooien.

6 a 7 dagen rijden vind ik best een boel voor een paard wat ook aardig veel buitenloopt maar dat is mijn mening. Mijn paarden lopen ook 24/7 buiten en worden 3x per week aan het werk gezet onder het zadel. Verder worden ze wat gelongeerd en ermee "gespeeld" geestelijk moe ipv lichamelijk moe.

Ik denk dat we het hier hebben over een laat geruinde pre die nog hengstentrekken heeft. Hierdoor misschien lastig te koppelen aan andere ruinen?

Mijn lieve kleine pluis Frits is tot zijn 4e hengst geweest en heeft ook 2 merries gedekt. Hij heeft nog steeds hengstenstreken en wordt getriggerd door hengstige merries, maar ruinen gaan niet altijd goed en daar kan hij echt mee in gevecht komen. Of hebben we het hier gewoon over een hengst. Het is namelijk heel simpel een paard met ballen is een hengst, een paard zonder ballen een klophengst, een paard zonder piemeltje of ballen is een merrie. Niks meer en niks minder. Dan hebben we nog de klophengst natuurlijk maar het is allemaal niet zo lastig. Als hij nog hengst is en hengstengedrag heeft is het een risico hem te koppelen aan een andere ruin inderdaad.

Ik vind je manier van uitleggen wel heel lastig.

maritsimoens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-24 11:50

Fly_high schreef:
Een ruin heeft alleen helemaal geen ballen die zouden kunnen werken :?

Waarom kan die dan niet in de groep samen met andere ruinen?

Edit

maritsimoens schreef:
hij heeft al met merries gestaan en deze waren niet vol ofzo.. Denk dat zijn ballen niet meer werken haha. Hij kan rustig zijn bij merries maar momenteel nog geen match gevonden en ik heb ook geen zin om vertrappeld te worden door mijn hormoonmonster haha..

Hier maak ik in ieder geval van op dat je het over een hengst hebt... Bij een ruin heeft men namelijk helemaal geen aanleiding om te denken dat merries vol zouden zijn :+ ruinen hebben ook geen ballen noch andere redenen om "hormoonmonsters" te zijn :?

"Een klophengst is een onvruchtbaar gemaakt of een van nature onvruchtbaar mannelijk paard. Bij een klophengst zijn de teelballen met een houten hamer of anderszins verbrijzeld. Ook wordt de benaming klophengst gebruikt voor een hengst waarbij één of beide teelballen in de buikholte is blijven zitten en dus niet is afgedaald in de balzak (scrotum). Een klophengst is, als beide testikels niet in het scrotum liggen, onvruchtbaar. Tegenover merries gedragen zij zich echter net zoals een normale hengst zou doen, omdat zij normaal meestal wel testosteron produceren met gevolgen voor hun temperament.

Als een klophengst wordt gecastreerd, wordt soms niet de moeite genomen om ook deze tweede teelbal te verwijderen, omdat dit via een ingrijpender operatie zou moeten gebeuren dan de normale castratie. Als het dier vervolgens wordt verkocht als een ruin kan de nieuwe eigenaar hier problemen mee krijgen, omdat een onvolledig gecastreerde klophengst minder rustig is dan van een echte ruin mag worden verwacht." https://nl.wikipedia.org/wiki/Klophengst

Is wat ik, iedereen op mijn stal en mijn veearts denken dat het is sinds zoals ik al zei "hij al met andere merries heeft gestaan, erop heeft gekropen maar ze niet vol waren" en dit, zouden zijn ballen nog werken wel zo zou zijn. Kan niet met ruinen door agressief gedrag, kan niet met merries door dezelfde reden (te dominant waarschijnlijk door hormonen)

maritsimoens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-24 11:57

GabberGill schreef:
Ik zou wat meer variatie in zijn leven gooien.

6 a 7 dagen rijden vind ik best een boel voor een paard wat ook aardig veel buitenloopt maar dat is mijn mening. Mijn paarden lopen ook 24/7 buiten en worden 3x per week aan het werk gezet onder het zadel. Verder worden ze wat gelongeerd en ermee "gespeeld" geestelijk moe ipv lichamelijk moe.

Ik denk dat we het hier hebben over een laat geruinde pre die nog hengstentrekken heeft. Hierdoor misschien lastig te koppelen aan andere ruinen?

Mijn lieve kleine pluis Frits is tot zijn 4e hengst geweest en heeft ook 2 merries gedekt. Hij heeft nog steeds hengstenstreken en wordt getriggerd door hengstige merries, maar ruinen gaan niet altijd goed en daar kan hij echt mee in gevecht komen. Of hebben we het hier gewoon over een hengst. Het is namelijk heel simpel een paard met ballen is een hengst, een paard zonder ballen een klophengst, een paard zonder piemeltje of ballen is een merrie. Niks meer en niks minder. Dan hebben we nog de klophengst natuurlijk maar het is allemaal niet zo lastig. Als hij nog hengst is en hengstengedrag heeft is het een risico hem te koppelen aan een andere ruin inderdaad.

Ik vind je manier van uitleggen wel heel lastig.

de essentie is dat hij bijna niet met ruinen of merries of klophengsten of hengsten of whatever kan staan door agressief gedrag.
Meer moet niet geweten worden om mijn vraag te beantwoorden :)
Zelf denk ik en iedereen rond me dat het een klophengst is maar om zijn ballen er nog af te halen na 15 jaar vind ik ook maar dwaas hoor zeker bij een klophengst als deze toch geen merrie kan dekken en het hem al die tijd al geen kwaad deed

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 11:59

Dat jij dat niet belangrijk vind in de essentie van het verhaal kan wel zo zijn maar jij vraagt hier wat toch? Er wordt ons gevraagd iets te beoordelen vanaf een verhaal dan is duidelijkheid zeker wel van belang.

Ruinen merries hengsten en dus ook klophengsten kunnen ook bepaald jaargetijden namelijk ander gedrag vertonen wegens de hormonen die ze hebben.

Ook dit kan slomer of juist actiever gedrag veroorzaken.

Het is dus wel degelijk een punt om rekening mee te houden.

Wat ik zo eruit haal is je paard gewoon een klophengst. Castreren zou daarom inderdaad op deze leeftijd niet veel uithalen en geen meerwaarde voor jullie hebben. Kan het zijn dat hij meer getriggerd wordt op deze stal? Hij komt meer buiten, ziet waarschijnlijk veel meer en de merriegeuren zijn momenteel ook erg aanwezig!
Laatst bijgewerkt door GabberGill op 28-05-24 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

maritsimoens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-24 12:01

capopjekop schreef:
Je manier van schrijven zorgt er bij mij wel voor dat ik het soms ook niet helemaal snap wat je bedoelt. Een ruin heeft geen ballen meer dus als je schrijft ze werken niet toen dacht ik dat je een klophengst had.

Als de pony en paard elkaar nog niet kennen dan is het niet raar dat dat niet meteen goed gaat. Ze moeten de rangorde bepalen en dat kan zo maar maanden duren voordat het helemaal rustig is. Daarbij is het niet slim om er zo maar een pony bij te gooien. Doorgaans laat je ze eerst een tijdje met een draad er tussen aan elkaar wennen voordat je ze in dezelfde wei gooit. Is de wei ook groot genoeg om elkaar uit de weg te kunnen gaan?

heel grote weide
girl ik weet zelf niet of het een klophengst of ruin is maar het belangrijkste is dat hij niet vruchtbaar is dus who cares als hij maar geen merries vol steekt hij is al 15 dus om nu te kijken of hij een klophengst is en zijn ballen te verwijderen is dat ook wel wat laat niet?

maritsimoens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-24 12:04

GabberGill schreef:
Dat jij dat niet belangrijk vind in de essentie van het verhaal kan wel zo zijn maar jij vraagt hier wat toch? Er wordt ons gevraagd iets te beoordelen vanaf een verhaal dan is duidelijkheid zeker wel van belang.

Ruinen merries hengsten en dus ook klophengsten kunnen ook bepaald jaargetijden namelijk ander gedrag vertonen wegens de hormonen die ze hebben.

Het is dus wel degelijk een punt om rekening mee te houden

ik heb mijn paard niet nog maar net dus als het daarmee te maken zou hebben zou ik dit probleem vorige zomer ook al hebben gehad, en de zomer hiervoor en de zomer hier voor... niet?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 12:07

Je hebt hem ondertussen ook verhuisd en in en uit een groep paarden gehaald. Paarden zijn gewoontedieren. Zo'n verhuizing kan ook echt wel een tijd doorspelen.

Maar nu zeg je dus dat je het probleem eerst niet had en nu voor het eerst wel. Kijk dan eens kritisch naar de zaken die je verandert hebt. En wat de invloed van die dingen zou kunnen zijn.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 12:09

maritsimoens schreef:
GabberGill schreef:

Het is dus wel degelijk een punt om rekening mee te houden

ik heb mijn paard niet nog maar net dus als het daarmee te maken zou hebben zou ik dit probleem vorige zomer ook al hebben gehad, en de zomer hiervoor en de zomer hier voor... niet?

Ik was net een edit aan het maken,
Ik weet niet hoelang je het paard al hebt. Dat kan ik namelijk niet uit je verhaal opmaken. De info die ik heb is wat jij schrijft dus daar berusten mijn antwoorden ook op.

Je hebt hem verhuist
Nieuwe dingen
Nieuwe situaties
Nieuwe omgeving

Er is veel wat verandert is en ook de manier van het houden van dit dier? Heeft hij vaker op dit type stal gestaan of is dit helemaal nieuw voor hem?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 12:10

En dus, wat denk jij zelf dat het grootste verschil is?

24/7 buiten vraagt ook een andere manier van energie managen, zeker als ie druk is met zijn omgeving, wellicht omdat ie als klophengst alleen staat.

Naast het management van zijn dagindeling is weten wat je voert ook van belang. Dus, krijgt hij hooi of voordroog? Hoeveel, en welke kwaliteit?
Welk krachtvoer krijgt hij precies? Wat voor soort werk vraag je van hem die 6-7 dagen in de week?
Je geeft aan dat ie op verplaatsing energie genoeg heeft, er op de huidige stal meer in stoppen kán op verplaatsing een bommetje geven, is dat het risico waard?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 12:13

En 24/7 gras en hooi zegt ook niks over de kwaliteit van het ruwvoer. Is het een kale wei of juist een grasrijk weiland?

Heb je al eens z'n bloed laten controleren op tekorten? Dat is bij mij stap 1 als ze minder energie hebben dan ik gewend ben.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 12:14

Ik heb weer zo'n vreemd gevoel bij dit toppic.

Ts is gister geregistreerd.
Opend een toppic over een "hengstige ruin met ballen"
Vervolgens wat vage verhalen voordat duidelijk is dat het een klopthengst zou zijn.

Ik weet niet hoor maar volgens mij hebben we te maken met een trol.

maritsimoens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-24 12:23

capopjekop schreef:
En 24/7 gras en hooi zegt ook niks over de kwaliteit van het ruwvoer. Is het een kale wei of juist een grasrijk weiland?

Heb je al eens z'n bloed laten controleren op tekorten? Dat is bij mij stap 1 als ze minder energie hebben dan ik gewend ben.

Ik dacht ook aan bloed laten trekken.. Hij staat op een kale weide maar heeft 24/7 toegang tot een stalletje met hooi, stro en een liksteen met 2x de gewone basis energievoer

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 12:25

Meten is weten. Is het hooi en zo ja, hoeveel kg? Welk merk krachtiger geef je en hoeveel kg is 2x de gewone basis?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 12:28

BeFunny schreef:
Ik heb weer zo'n vreemd gevoel bij dit toppic.

Ts is gister geregistreerd.
Opend een toppic over een "hengstige ruin met ballen"
Vervolgens wat vage verhalen voordat duidelijk is dat het een klopthengst zou zijn.

Ik weet niet hoor maar volgens mij hebben we te maken met een trol.

Ben het hierin met best wat dingen eens. Je paard lang hebben en dit willen benadrukken maar niet weten hoe je hem moet noemen krijg ik een error van. Vervolgens doen alsof een ander het allemaal niet snapt en rare dingen zegt is mijn volgende error.

Lijkt me dat je weet wat je hebt staan en dat hengstigheid alleen bij merries voorkomt en zowel de ruin als hengst als klophengst hier niks mee te maken hebben.

Vervolgens benoemen dat geslacht niks te maken kan hebben met de vraag die ze stelt.

Voor iemand die blijkbaar al heel lang een paard heeft en 20 is krijg ik wel mijn vraagtekens, maar he voordeel van de twijfel