jonge ruin, bijna 5 , dekt merries in de kudde

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 07:59

Ik heb dit met mijn ruin meegemaakt. Toen hij 5 was, is hij in een kudde gaan wonen. Hij dekte een van de merries en de eigenaresse van die merrie was op zijn zachts gezegd, not amused. Ik kon me dat heel goed voorstellen, en tegelijkertijd dacht ik ook: Ja hallo, jouw merrie parkeert gewoon achteruit in om gedekt te worden. Dan kan je mijn paard de schuld geven, maar jouw merrie dringt zich zo op, dat hij zich niet meer fatsoenlijk bewegen, zonder steeds een merriekont voor zijn snuit te krijgen. Ik vond het niet juist dat de schuld op mijn ruin afgeschoven werd, terwijl de merrie zich zo aan hem opdrong. Beiden evenveel aandeel. Hoe dan ook, ik heb er veel stress van gehad. Ik moest vertrekken met mijn ruin, maar een paar dagen later vertelde de merrie-eigenares dat zij ging verhuizen. Ze was bang dat als er weer een nieuwe ruin bij zou komen, hetzelfde zou gaan gebeuren.
Daarna heeft mijn ruin geen enkele merrie meer gedekt. Hij heeft ook geen merrie meer in gezelschap gehad, die er zo om vroeg.
Ik vermoed dat het in dit geval de combi was, waardoor het proberen te dekken gebeurde. Ik kan je helaas geen advies geven, anders dan misschien toch maar verhuizen naar een andere plek, als de kudde bv niet gesplitst kan worden. Als de merrie schade oploopt is dat voor jou ook niet fijn en als je aansprakelijk gesteld word, kan het zo maar eens een dure rekeningen en nog meer stress gaan kosten. Succes!
Laatst bijgewerkt door Akecheta op 23-05-24 08:00, in het totaal 1 keer bewerkt

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 07:59

Soms wil monnikspeper door het voer doen helpen. Dit duurt wel even voor het zn ding doet, dus tot die tijd zou ik hem uit de kudde halen.

Ilsiie

Re: jonge ruin, bijna 5 , dekt merries in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 08:39

Ik heb zo'n merrie die zich extreem opdringt. Op de eerste stal toentertijd was een poos een jonge quarter ruin die erop sprong, ze had stukken op haar rug waar de vacht/huid beschadigd was vanwege de hoeven/het bespringen.
Daarna heb ik haar lang in een merrie kudde gehad, dat gaf rust.
Volgende verhuizing wel weer in een gemengde kudde, daar weer een jonge ruin die consequent dekte (en dat doet hij nog steeds! Was toen 4, is inmiddels 8).
Toen wel weer in een kleine gemengde kudde waar ook andere merries stonden en ruinen die niet dekten, als ze wel op mijne zouden springen, dan had ik haar weer uit die kudde gehaald. Inmiddels heb ik haar thuis met twee kleine ponies, merries, geeft veel meer rust.

Ik snap dus beide kanten. Ik wil het risico niet van een merrie met gevoelige rug, evt wonden, baarmoeder ontsteking, een ruinenhouder niet dat de merrie toch uitslaat en er wat stuk gaat.
Bovendien kun je de eigenaar niet erop aankijken "zorg dat ie het niet meer doet" (want dat is in dezelfde categorie als: ik wil niet dat jouw paard met mijn paard bevriend is), maar als houder kun je wel een bewuste keuze maken wat voor plek dan geschickt is voor jouw paard.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 08:46

ja mijn ervaring is toch wel dat als ze eenmaal dekken,ze dit blijven doen als een merrie zich aandringt.
merries hebben ook absoluut voorkeur.
bij ons ook wel dekkende ruinen gehad,maar mijn merrie kon er gewoon bij staan omdat die de ruin niet interessant vond.

denk toch dat je of paard moet afzonderen van de rest.
dus of de dekkende ruin
of de hengstige merrie..immers is het vaak dat als ze niet hengstig zijn de ruinen ook niet dekken.
dus aan wie ligt het dan.
of als er al groepen zijn dit gaan veranderen naar ruinen en merriegroepen.
of andere stal zoeken.

weet je in het wild worden ze ook gedekt,en is dat helemaal normaal,maar dat is een paar keer en dan zijn ze drachtig en is het klaar.
ik word er zelf ook niet blij van als ik zie dat een merrie jaarrond maar word gedekt.
geef ook onrust vind ik want die dekkend ruin wil,dan die merrie vaak nog claimen en dan gaan ze ook nog lopen ruziezoeken.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 08:49

Hier ook een ruin die dekt; daar kan dus echt geen merrie bij want hij claimt merries ook nog eens als zijn bezit. Maar deze jaagt ook voortdurend achter andere paarden aan ( ook ruinen) dus hij staat apart. Het is niet anders maar anders is het dus wachten op, ernstige, blessures. Hij is gecheckt op hormonen, dat is normaal bij hem. Ook Monnikspeper geprobeerd maar geen resultaat.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 23-05-24 08:50, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 09:00

Ook al is het natuurlijk gedrag dan nog kan het niet wenselijk zijn, ik kan me de reactie van beide eigenaren goed voorstellen, die van de merrie omdat je maar zo verwondingen kunt hebben waar je niet op zit te wachten maar als eigenaar van de ruin omdat hij de kudde eventueel uit moet. Een van onze ruinen is het altijd blijven doen, zelfs toen hij 20 was. Afwachten of het over gaat lijkt mij niet gewenst voor de merries in de kudde.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 09:07

Ik zou de ruin ook uit de kudde halen. In veel gevallen blijven ze het doen, zeker als de merries aandringen. En ik zou er in beide gevallen (eigenaar merrie of eigenaar dekkende ruin) niet blij van worden i.v.m. risico op letsel.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 09:09

Iemand zei een keer tegen mij dat het voordeel van een dekkende ruin was, dat de eigenaar van de ruin dan niet meer zo vaak de koker schoon hoeft te maken. :')
Wat al eerder genoemd is: kijken of er een vierde kudde gemaakt kan worden.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 09:23

Als meerdere ruinen bij jullie op stal dit doen, is het misschien sowieso handiger om een ruinenkudde te maken?

Zomer030

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 09:23

Heeft mijne ook gehad hormonen waren nog niet uit het lijf dit is na een jaar weg gegaan misschien beter even tijdje uit de groep en aleen met de ruinen staan

Martiflorjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-24 09:55

MissyNr1 schreef:
Ik snap de merrie eigenaren wel, voor mijn merrie zou het funest zijn geweest. Aan de andere kant is dat wel het risico misschien van een gemengde kudde. Mag ik vragen waarom het geen optie is om hem uit de kudde te halen?

Dat laat de staleigenaar niet toe. Bovendien kan hij niet alleen staan.

Martiflorjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-24 09:56

janderegelaa schreef:
Ik zou sowieso een bloedtest laten doen om zeker te weten dat er geen restje testikel zit. Dat produceert genoeg hormoon om hem te laten dekken.

Dit is gebeurd en dus niet het geval

Martiflorjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-24 09:58

Kabayo schreef:
De merries zijn vaak ook niet heilig. Er zitten soms echte sl*tten bij die zich letterlijk onder de ruin drukken..

Dat gezegd hebbende moet je het inderdaad niet willen. De merries kunnen er erg vuil van worden met alle gevolgen van dien.
Mijn ervaring is inderdaad dat dit niet over gaat. Ik heb gehoord dat het vaak komt omdat de ruin "laat" (vaak rond 3 jaar) is gecastreerd terwijl ze al stevig hengsten gedrag hadden

Wij zijn momenteel ook aan het opbouwen onze 4 jarige bij de merries te laten. Maar zolang de ene merrie nog 24/7 bij hem loopt te g**len aan de andere kant van het draad doen we het niet. De ruin kan weinig aan het gedrag van de merrie doen en hij doet het juist zo braaf haar nu te negeren. Dus we wachten er nog even mee..

Die van mij heeft 2 maanden naast een merrie gestaan voor het land in ging. Daar deed hij niets mee.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 10:01

Maar juist nu warmer weer enz, spelen hormonen op, ik zou hem gewoon met andere ruinen zetten toch.
Als je het nu weet en je onderneemt geen actie, kan een merrie eigenaar als er problemen zijn je aanklagen

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 10:04

Martiflorjo schreef:
MissyNr1 schreef:
Ik snap de merrie eigenaren wel, voor mijn merrie zou het funest zijn geweest. Aan de andere kant is dat wel het risico misschien van een gemengde kudde. Mag ik vragen waarom het geen optie is om hem uit de kudde te halen?

Dat laat de staleigenaar niet toe. Bovendien kan hij niet alleen staan.

Wat voor reden geeft hij dan aan dat er niets veranderd kan/mag worden? Dit is ook geen houdbare situatie als je de boel onderling een beetje gezellig wilt houden.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 10:05

Monnikspeper en dergelijken hebben even de tijd nodig om te gaan werken.
Daarnaast is het handig om het zowel aan de ruinen en merries te geven voor het beste effect. Alleen ik snap dat dit moeilijk is.

Als merrie eigenaar ben ik absoluut niet blij met zo'n ruin. Zelf zou ik eisen dat die ruin uit de kudde gaat of mijn merrie verplaatst wordt naar een kudde waar geen dekkende ruin in staat.
Behalve problemen aan bijvoorbeeld de rug heb je ook gewoon elke maand weer kans op een baarmoederontsteking.
Mijn merrie loopt nu alweer een tijd met een baarmoederontsteking, mogelijk door dekkende ruin maar dit hebben we nooit gezien. En ik kan je vertellen dat het geen pretje is :D .

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 10:16

Marije112 schreef:
Als ik jouw stalhouder was, zou ik uit die drie verschillende kuddes de ruinen halen die 'heel af en toe' dit doen en een vierde kudde maken.
Voor mij als merrie eigenaar zou dit onacceptabel zijn. Ik snap ook niet zo goed waarom je zegt 'op dit moment is hem eruit halen nog geen optie'?

Overigens praat ik het gedrag van sommige merries ook niet goed :').

Misschien is het nog makkelijker om een groep met alleen merries, een groep met alleen ruinen en een gemengde groep te maken.
Buiten het dekgedrag voorkomen, spelen (jonge) ruinen vaak ook samen.

Mijn oude ruin heeft in zowel gemengde als met alleen ruinen gestaan. Beide ging goed, hoewel hij het alleen als enige ruin met een aantal merries erg goed deed. Hij had feilloos door wat de leidende merrie was en die steunde hij.
Het is inderdaad voorgekomen dat hij een enorm hengstige merrie 'dekte'. De eigenaar daarvan gaf aan dat het leek of hij dat bijna zuchtend en met tegenzin deed omdat hun merrie zich zo enorm opdrong.
Daarna niet meer gebeurd tot op de laatste pensionstal waar hij stond werd gezegd dat hij dat ook deed bij een jonge merrie.
Kennis van mij vroeg toen ik het haar vertelde of ik dan een bruin paard had want zij had bij het langsrijden bij de stal een bruin paard dat zien doen. Laat mijn paard een schimmel zijn :+

Het nadeel is dat je niet constant bij de weide staat om in te kunnen grijpen. Als er meer ruinen zijn met dit gedrag, dan denk ik dat de enige optie is om een aparte groep daarmee te maken. Wat Marije112 ook al zegt.

Martiflorjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-24 10:21

Skessa_ schreef:
Er zijn 3 gemengde kuddes? Waarom niet 1 ruinen kudde, 1 merrie kudde en evt een gemengde kudde?

Ik heb vroeger ook op een pension stal gestaan, daar was in t begin ook een gemengde kudde. Altijd onrust en gedoe. Toen heeft de pension eigenaresse besloten om de ruinen en merries te splitsen en er was gelijk rust.

Tja. Hun beleid is gemengde kuddes. Daar heb ik verder niets over te zeggen en gaan ze ook niet veranderen.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 10:44

Niets over te zeggen is erg kort door de bocht, vind ik.
Je kan het als oplossing aandragen. Als het wordt afgewezen weet je waar je aan toe bent.
Ze kunnen dan kijken of jouw ruin in 2 andere groepen past en daar niet dekt. Doet hij het daar ook, dan zal je moeten kijken naar een stal waar ze wel een aparte ruinengroep hebben.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 11:27

Hier staan de paarden ook in een gemengde kudde en zijn er ook wat (jonge) ruinen die dekken.
Die worden aan de Puur Hypersex gezet. (Druppels) en daarmee boeken we eigenlijk altijd wel positief resultaat.

Zelf ben ik eigenaar van een slet van een merrie. Die staat op de monnikspeper en HormOne druppels. :=

De Puur Hypersex druppels werken een stuk sneller dan monnikspeper.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 11:45

Jester_ schreef:
Oh gek, ik heb meerdere ruinen gereden die het op jonge leeftijd deden maar later nooit meer

Nou hier eentje van 20 die het nog steeds doet. Zo gauw wij zien dat mij merrie hengstig is, zetten we ze tijdelijk apart van elkaar.

Nu zijn ze hier maar met zijn 2en, ik kan me voorstellen dat het in een grote groep moeilijker gaat.

Martiflorjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-24 12:01

BrankaZ schreef:
Niets over te zeggen is erg kort door de bocht, vind ik.
Je kan het als oplossing aandragen. Als het wordt afgewezen weet je waar je aan toe bent.
Ze kunnen dan kijken of jouw ruin in 2 andere groepen past en daar niet dekt. Doet hij het daar ook, dan zal je moeten kijken naar een stal waar ze wel een aparte ruinengroep hebben.

Dat heb ik natuurlijk al besproken en wat jij kort door de bocht noemt was het antwoord wat ik kreeg. in de andere groepen staan meer merries, hij staat al in de groep met de minste merries.
Ik ben de nieuwkomer dus er is ook weinig animo om mee te denken of om te schakelen.

Martiflorjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-24 12:04

Renske_W schreef:
Hier staan de paarden ook in een gemengde kudde en zijn er ook wat (jonge) ruinen die dekken.
Die worden aan de Puur Hypersex gezet. (Druppels) en daarmee boeken we eigenlijk altijd wel positief resultaat.

Zelf ben ik eigenaar van een slet van een merrie. Die staat op de monnikspeper en HormOne druppels. :=

De Puur Hypersex druppels werken een stuk sneller dan monnikspeper.

Zou ik dat ook aan een ruin kunnen geven ?
Probleem is hier, dat de merrie eigenaren het als mijn probleem zien en niet dat van hun.
Zij willen hun merrie niets geven. Dat is helaas zo als je de nieuwkomer bent. Er is weinig begrip op 1 na.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 12:05

Als ik het zo lees dan vrees ik dat je een probleem hebt wat eigenlijk gewoon gedrag is. Alleen is het ongewenst gedrag omdat het blessures kan opleveren. Te trainen is het niet.
De simpelste oplossing kan op deze stal niet, n.l. aparte ruinengroep.

Ik zou mijn conclusies trekken en op zoek gaan naar een andere stal waar hij wel in een aparte ruinengroep kan staan. Die zijn er n.l. genoeg omdat dit geen vreemd gedrag is en er genoeg staleigenaren zijn die dit willen voorkomen.

Kirrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 12:06

Maar wat willen ze dan dat er gaat gebeuren? Je geeft aan dat de kuddes niet aangepast kunnen worden.