2 jarig hengstje bijt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-23 19:29

J_emma schreef:
PeanutGuapa schreef:
En in de wei en paddock bijt hij eigenlijk nooit dus het is denk ik geen hengstengedrag maar omdat hij gewoon overprikkeld is als hij een poos gewandeld heeft

Dat is denk ik de goede conclusie; hij doet het als hij overprikkeld is. Dus maak je wandelingen veel kleiner :)
Het is nog maar een kleuter..

Ja ga ik doen gewoon 10 min of 15 min per keer

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 19:29

Los daarvan echt castreren.

Braaf maakt niet veel uit, het is geen dekhengst, dan gaat hij best geplaagd zitten met opzwepende hormonen, voor niets. Ballen er af zal hem veel meer rust geven.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 19:33

PeanutGuapa schreef:
Maar hij vind het wel altijd heel leuk om te wandelen want als ik hem dan meeneem om te wandelen wil hij eigenlijk heel de tijd lekker rennen en als ik merk dat hij er klaar mee is stop ik ook

Hij bijt en hij rent wanneer hij wilt?

Zoek iemand die je kan helpen bij de opvoeding en idd ...ballen eraf. Nu is het nog leuk over een jaar niet meer. Dan kan het zelfs nog gevaarlijk worden als je hem niet goed opvoed. Een hengst is leuk als hij echt potentie heeft om goed gekeurd te worden en daarnaast is het alleen maar lastig.

Die van mij beet ook en toen hij begon te steigeren heb ik diezelfde week nog de veearts gebeld. En nu is hij al 24 jaar een hele brave ruin ;)

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 19:42

PeanutGuapa schreef:

Je kan ook beginnen met 3 of 4 minuten en kijken of dat goed gaat, zonder bijten en andere spanning (zoals voor je uit rennen). En van daaruit opbouwen, zodat het voor jullie allebei een positieve ervaring is.

Overigens ook eens met het advies om hem te castreren. Op (veel) latere leeftijd is dat vaak ingewikkeld en hen hengst laten maakt sociaal contact/samen staan met andere paarden onnodig moeilijk als hij toch geen dekhengst wordt.
En qua gedrag helpt wat meer hormonale rust hem waarschijnlijk meer dan je nu denkt.

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-23 20:17

Cowgirl schreef:
PeanutGuapa schreef:
Maar hij vind het wel altijd heel leuk om te wandelen want als ik hem dan meeneem om te wandelen wil hij eigenlijk heel de tijd lekker rennen en als ik merk dat hij er klaar mee is stop ik ook

Hij bijt en hij rent wanneer hij wilt?

Zoek iemand die je kan helpen bij de opvoeding en idd ...ballen eraf. Nu is het nog leuk over een jaar niet meer. Dan kan het zelfs nog gevaarlijk worden als je hem niet goed opvoed. Een hengst is leuk als hij echt potentie heeft om goed gekeurd te worden en daarnaast is het alleen maar lastig.

Die van mij beet ook en toen hij begon te steigeren heb ik diezelfde week nog de veearts gebeld. En nu is hij al 24 jaar een hele brave ruin ;)

Ik zei als hij kon zal hij de hele tijd rennen maar dat mag niet van mij en ik heb net gewandeld en het ging super goed geen 1 keer een hapje en hij liep netjes naast me

Elisa2

Re: 2 jarig hengstje bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 20:19

Je schrijft dat hij je andere paard ook steeds bijt. Dat is inderdaad hengsten gedrag, beetje spelen, uitproberen, grenzen opzoeken. Hengsten zijn vaak oraal gefixeerd zoals ze dat noemen.

Castreren is een prima oplossing want dit gaat nog wel erger worden als hij ouder wordt en het nu al een probleem is. Voor het dier ook fijner.

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-23 20:19

J_emma schreef:
PeanutGuapa schreef:

Je kan ook beginnen met 3 of 4 minuten en kijken of dat goed gaat, zonder bijten en andere spanning (zoals voor je uit rennen). En van daaruit opbouwen, zodat het voor jullie allebei een positieve ervaring is.

Overigens ook eens met het advies om hem te castreren. Op (veel) latere leeftijd is dat vaak ingewikkeld en hen hengst laten maakt sociaal contact/samen staan met andere paarden onnodig moeilijk als hij toch geen dekhengst wordt.
En qua gedrag helpt wat meer hormonale rust hem waarschijnlijk meer dan je nu denkt.

Hij heeft totaal geen hengstengedrag en hij is heel sociaal met andere paarden en mijn andere paard bijt hij af en toe maar helemaal niet vaak hoor dus ik laat hem nu nog lekker hengst als ik merk dat hij echt hengstengedrag krijgt laat ik hem castreren anders niet want ik vind hem ook nog een beetje te jong om te castreren
Laatst bijgewerkt door PeanutGuapa op 16-08-23 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-23 20:20

Elisa2 schreef:
Je schrijft dat hij je andere paard ook steeds bijt. Dat is inderdaad hengsten gedrag, beetje spelen, uitproberen, grenzen opzoeken. Hengsten zijn vaak oraal gefixeerd zoals ze dat noemen.

Castreren is een prima oplossing want dit gaat nog wel erger worden als hij ouder wordt en het nu al een probleem is. Voor het dier ook fijner.

Hij bijt af en toe aan het einde van het wandelen omdat hij dan overprikkeld is maar anders eigenlijk nooit

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 21:19

prompter schreef:
Zorgen dat hij uit je ruimte blijft, dan kan hij je geeneens bijten. En inderdaad, hou de sessie kort en leuk.

Dit. +:)+ :j

Bijten is 'normaal' hengstengedrag. Normaal als in: zo doen knullen dat onderling.

Ik ben geen hengst of ruin, ik wil het hele spelletje niet.

(ZOU ik gebeten worden, geef ik een klap. Dat wel. Maar het laatste wat ik wil, is dat het dier mijn klap gaat zien als 'Leuk, Janneke speelt met mij...!')

Volgende vraag: heb je technieken geleerd om je dier op een beetje een afstand te houden tijdens het wandelen...?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 21:25

Oké , vakantietijd . Succes met de opvoeding.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 22:06

Ik heb zelf twee shetlander hengstjes. 4 jaar en 1 jaar oud. Die van 4 heeft bijna geen hengstengedrag, behalve in het spel met de ander. Maar nu heb ik ook het geluk dat er geen merries in de omgeving lopen. De jaarling is al veel meer hengst. Toch worden ze in het najaar beide gecastereerd. Waarom? Ik kan niet in de toekomst kijken. Ik heb geen fokambities. Ondanks dat oudste een 1e premie had op de veulenkeuring en misschien best kans zou maken om goed gekeurd te worden. De ander heeft geen papieren. Mocht ik ze ooit moeten verkopen of verhuizen, dan is dat als ruin toch wat makkelijker. Hoe langer je wacht, hoe risicovoller is castereren. En wat andere al noemde. De hormonen gaan ze in de weg zitten, zeker als er merries in de buurt staan.
Laatst bijgewerkt door Dreamboy op 16-08-23 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 22:25

Houdt hem uit jouw ruimte zodat hij je niet kan bijten. Probeer dat dan ook voor te zijn, stuur hem op tijd weg. Je timing is heel belangrijk.

Verder vind ik het echt nog een baby. Ik kan me voorstellen dat een wandeling veel prikkels geeft. Misschien kan hij dat in deze periode van zijn leven ook even niet zo goed hebben. Laat het wandelen even zitten of loop enkel een klein rondje met hem in de buurt, waar hij de omgeving ook kent.

Het is wel een schatje! <3

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 22:28

Jonge hengsten en ruinen hebben meer nog dan merries de nijging om overal in te bijten en mee te spelen. De lege voeremmer, takken, speelgoed, de staart van een soortgenoot, dekens, halstertouw of je mouw, dat maakt ze vaak niet uit.

Als je echter toelaat dat hij in je kleding bijt (want het begint vaak als veulen met een nieuwsgierig hoe smaakt dat hapje?) dan hebben ze ook vaak jou te pakken en dat wil je echt niet. Snuffelen mag, maar happen, ook in je mouw of schoen is een duidelijke NEE! (Of welke uitroep je ook als correctie gebruikt.)

Als hij dit gedrag aan het halster laat zien, dan gelijk mondeling corrigeren en dit combineren met een rukje aan het halstertouw. Blijf dit ook concequent doen, als hij dit gedrag al heeft aangeleerd, zal hij zeker in het begin nog regelmatig uitproberen.

Mijn jonge hengsten bijten ook graag overal in, maar je kunt dat gedrag ook op een positieve manier proberen om te buigen, als hij dit doet op momenten dat je dit niet wilt. Speelt hij bijvoorbeeld met zijn lege emmer, probeer hem dan te leren om hem netjes aan te geven voor een beloning.

Ook aan als mijn jonge hengsten aan het halster lopen, zoeken ze vaak iets om in te bijten. Dan is dit vaak een teken van overenthousiasme en weten ze van gekkigheid niet wat ze met zichzelf aan moeten. Van mij mogen ze dan even hun halstertouw vasthouden en dan is het ook snel klaar. Ze mogen ze echter nooit naar mij of in mijn kleding happen, en dit weten ze allebei heel goed en doen ze dan ook niet.

Overigens mogen ze van mij ook niet trekken aan het touw en ze mogen mij ook niet voorbij lopen, ze moeten naast/schuin achter mij blijven lopen!

Overigens is een castratie op jonge leeftijd wel minder risicovol dan bij een ouder dier. Tot 2 jaar (maar nog liever rond 1 jaar oud) is het een relatief eenvoudige ingreep die vaak thuis kan worden gedaan. Dus jouw paardje is zeker niet te jong. Bij oudere dieren is alles wat groter en zijn dus ook de risico's groter, een reden voor veel veeartsen om castraties bij oudere hengsten alleen op de kliniek uit te voeren.

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 06:58

Hij is heel erg speels en zoals journee zei hij speelt en probeert overal in te buiten en tijdens het wandelen mag hij mij ook absoluut niet bijten en ik hou hem ook een beetje uit mijn buurt als hij probeert te bijten ik ga er over na denken om te castreren alleen weet ik het nog niet zeker ik kan het ook nog altijd doen als hij 3 of 4 is ofzo

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 07:37

Maar waarom wil je hem zo graag hengst laten dan?

ijslandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 07:47

Een corrigerende tik 'sielug'?
Hoe denk je dat paarden onderling dat doen? "He zeg, dat doet zeer! Wil je dat ajb niet meer doen. Voor deze ene keer zie ik t door m'n hoef hoor, omdat je nog zo jong bent."

Bijten is een dikke, duidelijke NEE.
Succes met je knappe pown

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 09:07

capopjekop schreef:
Maar waarom wil je hem zo graag hengst laten dan?

dat vraag ik me ook af

Een hengst hebben is niet stoer.
Hoe langer je wacht hoe meer risico de operatie word.
En het paard heeft alleen maar last van zijn hormonen.

Ik heb 2 hengsten gehad en beide gecastreerd met een jaar.
En ik had echt wel ervaring ze goed op te voeden maar ik wilde dat niet.
Want het is zoveel simpeler dat te doen als ze ruin zijn

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 09:44

Ook mijn eerste pony is als jaarling gecastreerd. Top pony in alle opzichten, super sociaal naar mens en dier.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 09:56

Bij mij is alles niet gecastreerd maar daar is hun leefomgeving ook volledig op ingericht. Ze zouden het ook niet anders hebben als ze wel gecastreerd zouden zijn, sociaal gezien. Als ik ze dat niet had kunnen geven dan had ik ook voor castratie gekozen.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 10:05

PeanutGuapa schreef:
Ik ga hem niet laten castreren en ik geef hem bijna nooit een tik omdat je dus zoals Big one zegt dat je meestal te laat bent en ik geef ook vaak een harde brul en dan is hij ook best onder de indruk en ik probeer ook het negatieve gedrag te negeren en het positivie gedrag te belonen

En dit is precies waarom jouw pony beter hengst af kan zijn.
Hengsten hebben en houden klinkt allemaal heel stoer en romantisch, maar in feite is het hard werken. Want met positieve belonen en negatieve negeren creëer je echt een probleem. Bijten is gewoon een no go, niets emmertje is vol, jouw pony bijt omdat het een jonge hengst is.

En met toedietoedie, ga je er echt niet komen.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 10:32

Beste TS, aan je andere topics te zien heb je weinig ervaring met paarden en ook geen mensen in je buurt met ervaring. Dat is opzich niet erg, je bent pas 13 maar ik zou je aanraden heel goede begeleiding te zoeken voordat het echt mis gaat.

Je zit nu met 2 zieke paarden waarvan 1 onopgevoede hengst. Juist op deze leeftijd is castreren een goed idee. Hoe langer je wacht, hoe lastiger het wordt. Jij denkt dat hij geen hengstengedrag vertoont, maar zo te lezen doet ie dat wel degelijk. Hoe lang wil je wachten met castreren? Totdat hij jou bespringd? Totdat er een merrie langsloopt en hij ontploft van de hormonen? Totdat jij vind dat hij hengstengedrag vertoont en hij helemaal de baas over jou is? In alle gevallen ben je veel te laat.

Hengsten hoeven niet altijd gevaarlijk te zijn, maar in onervaren handen en nu al dit gedrag is in mijn ogen vragen om problemen..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 10:41

PeanutGuapa schreef:
Ik ga hem niet laten castreren en ik geef hem bijna nooit een tik omdat je dus zoals Big one zegt dat je meestal te laat bent en ik geef ook vaak een harde brul en dan is hij ook best onder de indruk en ik probeer ook het negatieve gedrag te negeren en het positivie gedrag te belonen

Mij ontgaat iets.

Hoe kan je en:
- het negatieve gedrag negeren en ook
- een harde brul geven 'als er iets mis gegaan is'
....?

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 13:00

Ik heb helemaal geen zieke paarden hoor en ik heb ook een instructrice die mij helpt en ik ga hem nog niet laten castreren omdat hij geen he gstengedrag vertoont en hij gewoon lekker bij mijn andere paard staat en dat gaat super goed hoezo zou ik hem dan castreren

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 13:01

En mijn andere paard heeft cpl en daar heb ik ook een deskundige voor dus ik krijg genoeg hulp

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 13:03

En hij bijt niet vaak heel af en toe aan het einde van het wandelen