Naam paard veranderen (2x)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 15:24

Ik verander ze vaak ook. Of ze moeten echt al naar de naam luisteren.

Mijn jongste heet op papier Infanto, qua gedrag passend (=Portugees voor kinderen) , maar dat roept niet lekker. Die roep ik dus met Dundee (de "ee" als "ie" uitspreken in het Engels dus). Had eerst allemaal mogelijkheden bedacht met Fanto erin maar werd het toch niet.

De middelste hebben we de naam behouden maar korten we gewoon af. Dus clin d'œil wordt Clin

En Merho heet op papier Rolex Cassinti maar werd door vorige eigenaar al jarenlang merho genoemd. En dat klinkt ook nog wel leuk.

Vaak dus wel klanken met IE waar ze goed naar luisteren of korte namen.

Als een paard echt al naar een naam luistert kan veranderen voor hen ook best verwarrend zijn denk ik, als ze apart staan is het direct duidelijk. Maar staan ze in groep en hij komt normaliter als je zijn naam roept denk ik dat het bij veranderen best wat langer kan duren voor hij door heeft dat je hem roept.

Twiggy2008

Re: Naam paard veranderen (2x)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 16:19

Mijn paarden zijn vanaf hun tweede (nu 18 jaar oud) en vierde (nu 12 jaar oud) bij mij en sinds die tijd hebben ze een andere naam dan in hun paspoorten/stamboek, omdat ik (en mijn dochter toen) die namen véél leuker vonden/vinden. Onze paarden zijn zeer tevreden over hun namen, hoor :D .

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 17:13

Hier krijgen zelfs de zelf gefokte paarden een andere roepnaam of in ieder geval een afkorting ervan.
Quintania werd zo Qu
Hope werd Twinkel en Pingala had bij iedereen een andere naam (Pinneke, Gala, Pinga).
Onze Bubbles noemt eigenlijk Laurens.
De enige die zijn echte naam behouden heeft is Nyandro want daar vond ik geen naam voor die beter past.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 17:26

Bij Quarter Horses is het zo dat je 6 namen instuurt naar het AQHA en dan wordt er één gekozen welke volgens de richtlijnen mag. We kijken veelal naar de namen van de ouders. Mijn merrie haar vader heeft 'Star' in zijn naam en met moeders naam kon ik niet zo veel. Omdat ze een maand na het overlijden van mijn stiefvader is geboren vond ik het 'een sterretje geworden' wel mooi om er in mee te nemen. Dus het werd Shine Like A Star.

Echter toen ze nog niet (officieel) van mij was stond ze al wel met haar moeder op stal. Ze was het kleinste en enige merrie veulen van dat jaar en het is makkelijk om een naam te noemen dan te zeggen 'ja dat veulen daar links achterin'. Dus de mensen noemde haar 'Baby'.

Toen ik een beetje met haar begon noemde ik haar ook Baby en daar begon een herkenning aan vast te komen dus toen ik haar kocht was het een beetje zinloos om die naam te veranderen want tsja, ze luistert er heel goed naar *\o/*

Mijn andere merrie kocht ik als Zita maar met mijn beugel werd dat Sita :') en zo noemde ik een vriendin dus we hebben er Shiva van gemaakt haha. Klonk ook liever :P Klanken bleven het zelfde dus dat scheelt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 17:52

Lightninggg schreef:
Hier krijgen zelfs de zelf gefokte paarden een andere roepnaam of in ieder geval een afkorting ervan.
Quintania werd zo Qu
Hope werd Twinkel en Pingala had bij iedereen een andere naam (Pinneke, Gala, Pinga).
Onze Bubbles noemt eigenlijk Laurens.
De enige die zijn echte naam behouden heeft is Nyandro want daar vond ik geen naam voor die beter past.
Nyandro is al een mooie naam op zichzelf :D

Laurens haha zo heet mijn vriend :+

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 17:59

xDenies: Shiva is een Indiase mannennaam (van een godheid).Niet dat het erg is hoor! De namen van Quarters vind ik vaak heel erg vreemd.Niet echt namen. Waarbij dan meestal wel een verkorting of verbastering als roepnaam wordt gebruikt.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-22 18:34

Bedankt voor alle reacties! Stamboeknaam is op zich prima, sportnaam kan je meen ik gewoon doorgeven tzt; het is meer dat ik me soms afvraag of z'n roepnaam wel bij hem past. Hij luistert er op zich prima naar en iedereen is er aan gewend

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 18:39

lletam schreef:
Bedankt voor alle reacties! Stamboeknaam is op zich prima, sportnaam kan je meen ik gewoon doorgeven tzt; het is meer dat ik me soms afvraag of z'n roepnaam wel bij hem past. Hij luistert er op zich prima naar en iedereen is er aan gewend

Zijn er nu 3 verschillende namen?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 18:45

Ik vind de stamboek naam voor mijn merrie fantastisch, vind um echt leuk, lief en mooi ze komt uit de cari lijn en heb ik zo gelaten

Op stal heet ze Doortje (Door, Dorus)

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-22 21:10

anjali schreef:
lletam schreef:

Zijn er nu 3 verschillende namen?

Nee hoor, stamboeknaam en roepnaam (tevens sportnaam, maar zover zijn we nog niet)