Problemen bij de smid oplossen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kookaburra

Re: Problemen bij de smid oplossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 14:02

Als ze zo'n stresskip is bij vreemden... Is het dan tegenover het paard eerlijk om haar te verkopen?
Ja. Ik gooi een knuppel in het hoenderhok. Maar dat doe ik bewust ;)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-22 14:17

Verkopen is over gedacht, ze heeft zelfs even te koop gestaan.
Maar, ze heeft het hier prima bij mij. En verkoop zou alleen maar eerlijk zijn als ze het elders beter krijgt.
En feit is dat er verder geen problemen meer spelen, dus om haar nou persé voor dit probleem te verkopen? Vooralsnog zie ik meer in dit probleem toch proberen op te lossen. En gelukkig heeft dat geen haast.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 16:35

Kinke schreef:
het is niet ontworpen voor koeien en stieren die onhandelbaar zijn. Koeien worden standaard in een box bekapt. Wij hebben er 1 voor onze koeien, maar no way dat ik er een paard in zou zetten die bekappen sowieso al griezelig vindt.

Edit:laat maar zag dat je het al gecorrigeerd had.

kippig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 16:46

Hoe reageert je paard op voerbeloning? Mijn paard is ook lastig geweest bij de hoefsmid (niet onhandelbaar maargoed) en toen ben ik zelf gaan trainen met voetje 1 seconden optillen gelijk voerbeloning, dit steeds iets uitbreiden al is het maar een seconde. inmiddels is mijn paard schaapmak bij de smid geworden. Ik ben er nog steeds verbaasd over hoe makkelijk ze nu is. Ik hoop dat je een oplossing kan vinden

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 11:51

Hier 3,5 jr lang voor hoefsmid getraumatiseerde krampentrekker gehad.
Met sedatie / zonder / praam / voer etc. Gelukkig deed hij z’n voorbenen wel redelijk maar achter was een no go. Is 1 x bekapt + uitgekrapt (in 3,5 jr tijd) toen hij onder narcose was voor iets anders.
Dus …helaas geen advies, wel herkenning en zelf een mening gevormd over iedere x hoeven uitkrabben - hoeven slijten.
Dat hoeft dus echt niet (bij sommige) iedere x want bij dit paard gebeurde dat 1 x in de 3 mnden bij de voorhoeven (als het lukte) en achter 1 x in 3 jaar :o . Gelukkig sleet hij zijn hoeven wel aan de weg.

Maar wel 1 ding: knippen (dus een knipbeweging = plotseling = voor zo’n paard schrik) ? Zelf zou ik gaan kijken voor te vijlen. Gewoon op zandgrond laten staan en dan rustig heen en weer, heen en weer beweging maken. Zodat het een rustige herhalingsbeweging is ipv knip (plotseling). Maar verder, ik zou geen tips hebben..
Sterkte, het is een lastig probleem…

jackie1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 12:51

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-22 12:51

Goed om te lezen dat er meer zijn met dit probleem.

Overigens gaat knippen prima bij haar hoor inmiddels, gelukkig. Vijlen met de voeten op de vloer is toch een stuk lastiger. Ook achter gaat knippen prima, als ik het maar zelf doe.
Laatst bijgewerkt door LDRD op 01-05-22 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 13:07

Punt is ook dat als het een fysiek (neurologisch) probleem is, zoals bij een krampentrekker dat sommige dingen niet te trainen zijn. Die zullen nooit makkelijk en ontspannen een achtervoet kunnen geven. Ik denk dat het alleen maar wijs is om te kijken naar manieren waarbij dat te omzeilen is. Op het knippen (schrik)zijn ze denk ik wel te desensibiliseren.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 13:17

Kookaburra schreef:
Als ze zo'n stresskip is bij vreemden... Is het dan tegenover het paard eerlijk om haar te verkopen?
Ja. Ik gooi een knuppel in het hoenderhok. Maar dat doe ik bewust ;)

Gek genoeg kan dat nog wel eens verrassend uitpakken. Mits de nieuwe eigenaar echt heel veel kennis heeft van zulke paarden.

Mijn limo was ook doodsbang voor de smid, brak ook door sedatie heen, terwijl ikzelf wel de hoeven probleemloos kon doen.
Iemand anders op zijn rug? Bij sommigen ging dat, bij anderen draaide hij alleen om z'n as totdat de persoon viel.

Dit laatste is ook gebeurd toen er iemand kwam proefrijden. Toch ondanks dat ze erzf viel is ze nog eens gekomen om wat aan de hand te werken en besloot ze hem te kopen.
Hij staat nog steeds bij die mensen en doet hij supergoed, laat zich zelfs scheren.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-22 13:32

Art_Ificious schreef:
Gek genoeg kan dat nog wel eens verrassend uitpakken. Mits de nieuwe eigenaar echt heel veel kennis heeft van zulke paarden.

Met de kennis zit het hier wel goed. Dat betekent niet dat elk probleem altijd simpel is.
Maar wel eens met dat paarden in de hand van de ene heel anders kunnen zijn dan in de hand van een ander. :j

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 14:46

Toch kun je het wel met een andere smid proberen. Niet dat hij meteen gaat bekappen, maar dat hij eerst een beetje gaat kennismaken. Ik heb een pony die ook best lastig bij de smid was, niet heel erg hoor, wordt ook voor beslagen. Lange tijd een smid gehad die echt als goed bekend stond. Door wat omstandigheden een andere smid gezocht, het klikte gewoon veel beter. Hij begint zelf wel eens als ze aan een touwtje vast staat. Ik heb ook ook een smid 2 keer gehad waar ze niks van moest weten, hij had uiteindelijk ook een scheur in zijn broek pff.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 15:00

LDRD schreef:
Goed om te lezen dat er meer zijn met dit probleem.

Overigens gaat knippen prima bij haar hoor inmiddels, gelukkig. Vijlen met de voeten op de vloer is toch een stuk lastiger. Ook achter gaat knippen prima, als ik het maar zelf doe.

Je paard laat zich door jou wel behandelen, alleen wordt het voor jou te zwaar.

Als je nu eens iedere keer als jij haar knipt dat doet mét jouw smid erbij? Eerst op afstand, dan steeds dichterbij, en tenslotte doet hij eens 1 voetje, etc? Kan best zijn dat je een jaar hiervoor uit moet trekken, maar dit is zo te lezen het enige wat je nog niet geprobeerd hebt.

Als je de smid gewoon iedere keer betaalt voor z'n tijd kan ik me niet voorstellen dat dat heel moeilijk te organiseren is. En blijkt na 2-3 keer dat dit ook niet gaat lukken, dan ben je max 150 euro kwijt. Dat kosten een paar trainingssessies met willekeurige welke gedragsexpert ook al snel, dus dat is lood om oud ijzer.

Oh, en vraag dan of de smid als eerste komt, schoongewassen met schone overall etc. Zodat hij niet al met een verbrandehoevenluchtje om zich heen aan komt zetten :D