Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Avalanche schreef:Natuurlijk zijn er 100 signalen gemist voor een paard zo reageert.
Al wil ik er wel bij vertellen dat niet ieder paard zo reageert vanuit pijn. Soms is het ook frustratie. Paard probeert aan te geven: ik vind dit eng, ik vind dit moeilijk, of wat dan ook. Eigenaar mist die signalen (en heel vaak onbedoeld hoor) en dan gaat een paard groter reageren. Overigens merk je dat wel in de dagelijkse omgang en niet alleen met specifieke dingen.
Even over schoppen - niet schoppen: ik ben niet anti schoppen. Maar: wel binnen de seconde en alleen als verdediging. Niet een halve minuut na die tijd. Nooit uit frustratie. Zoals TS het beschrijft is het uit frustratie en dat is gewoon niet oké. En ik heb ook weleens met een longeerzweep heel hard raak geslagen nadat een paard naar mijn hoofd schopte, maar dat was op het moment zelf.
Het is niet iets waar ik heel trots op ben, ook niet iets wat ik nu anders zou doen.
Verder: denk erover na wat je een paard leert met agressie met agressie beantwoorden.
Paarden gaan niet zo reageren out of the blue. Ze hebben er een reden voor, en het is protest, niet perse bedoeld om jou te bezeren, maar vooral om je te laten ophouden met wat je aan het doen bent. Dat wil niet zeggen dat je dan op moet houden, maar je moet dat protest wel serieus nemen. Het is niet handig om het paard te leren dat hij het niet mag aangeven, want dan zullen de reacties alleen nog veel groter gaan worden en met minder waarschuwing.
In het oplossen van dit probleem is het slimmer om 10 stappen terug te zetten en als het nodig is, dingen opnieuw aan te leren, maar dan op een manier die voor het paard wel leuk is en die hij snapt.