Help mijn 2 jarige bijt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

heidy_wilco

Re: Help mijn 2 jarige bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 00:33

Toen mijn pony, ook een schat van een dier, toen al, mij een beet, heb ik hem zonder om te draaien een gigantische knal gegeven, op zijn neus, want dat was het eerste wat binnen bereik was. Pony heeft het nooit meer gedaan en is ook niet kopschuw, omdat hij wel doorhad waarom ik dat deed. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Aangezien je pony dit al een geruime tijd doet en er met jou aanpak er geen verbetering in zit, zou ik zeker aanraden om echt goed eens op de kop te geven. Een keer is dan vaak heel duidelijk en ook genoeg. Daar doe je uiteindelijk je pony ook meer een plezier mee dan steeds maar halve tikken.

Verder: Eens met bovenstaande commentaar, zorg dat je paard een wei vol met vriendjes en eventueel vriendinnetjes heeft, met een paar oudere dieren. Deze corrigeren ook zulks gedrag wel en je paard kan zijn ei kwijt. Dit is het echt waard om verder te zoeken naar betere stalling.

Jackylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 00:37

annibel schreef:
Je hebt het ook over trainen in de kleine paddock, ik ben wel benieuwd hoe je met hem traint. Je pony is pas 2 jaar en heeft behoefte aan vriendjes en andere paarden die hem kunnen opvoeden. Als het nu al zo begint ben ik bang voor zijn gedrag in de toekomst..

Natural horsemanship. Ruimte respecteren, stoppen wanneer ik zeg, stilstaan bij poetsen, vast staan , hoefjes, veel wandelen dat soort dingen

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 00:43

Jackylove schreef:
annibel schreef:
Je hebt het ook over trainen in de kleine paddock, ik ben wel benieuwd hoe je met hem traint. Je pony is pas 2 jaar en heeft behoefte aan vriendjes en andere paarden die hem kunnen opvoeden. Als het nu al zo begint ben ik bang voor zijn gedrag in de toekomst..

Natural horsemanship. Ruimte respecteren, stoppen wanneer ik zeg, stilstaan bij poetsen, vast staan , hoefjes, veel wandelen dat soort dingen

Ik ben zelf instructrice in Natural Horsemanship en moet zeggen dat ik het oneens ben met veel van eerder genoemde adviezen. Ik denk dat het prima is dat je nu al lekker in de weer bent met je pony.

Het zou wel beter voor hem zijn een vriendje te hebben waar hij mee kan spelen, maar dat is dus blijkbaar even niet anders. Probeer in ieder geval te zorgen voor voldoende verrijking in de vorm van speelgoed.

Ik denk, dat als je Natural Horsemanship doet en daarbij respecr voor je ruimte oefent, dat je ergens niet helemaal consequent bent waardoor het gedrag niet verbeterd. Ik zou dan adviseren om eens een paar lesjes te nemen van iemand die met je meekijkt. Die kan je vertellen waar het vandaan komt, en hoe je het kunt voorkomen en oplossen.

Succes!

Jackylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 00:46

bigone schreef:
Hoelang heb je hem? Ervaring met jonge pony’s ? Eten uit de hand gegeven?
Stel je eens gewoon streng op en misschien nog beter, haal er iemand bij die je goed voordoet wat je moet doen. Aai aai periode ben je namelijk al voorbij , hier moet gewoon goed duidelijk gemaakt worden op een manier die hij begrijpt dat er niet gebeten word. Want het komt wel op timing aan.

Heb al een trainster in natural horsemanship idd :) alleen heb ik moeite met slaan. Heb alleen ervaring met manage paarden, tot jacky. Hij stond bij een vriendin en vanaf het begin hadden we zo conectie dat ik hem wel moest kopen. Toen wel besloten iemand me te laten begeleiden. En die conectie hebben we nog, 10 maart is mijn moeder overleden en ik kon 4 dagen niet naar hem toe(staleigenaar verzorgde hem) hij was nooit ontsnapt maar in die 4 dagen 3x en vanaf ik weer kwam tot nu nog steeds niet meer ontsnapt. Wij denken dat hij mij zocht.

Maar ff terug komen op het bijten. De trainster zegt dus tik op zijn neus en dat doe ik al kost het mij moeite

Jackylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 00:49

Amber_anne schreef:
Bijten is niet oké maar deze pony mist dingen in zijn basisbehoeften. Zet hem nog lekker een of twee jaar in de opfok. Daar hoef je niet twee keer per dag heen. Is voor jezelf op het moment misschien minder leuk maar voor je pony echt beter.

Waarom zou je überhaupt twee keer per dag er heen moeten?

Opfok is echt geen optie, ik ben geen voorstander daar van

Jackylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 00:50

Sizzle schreef:
Negeren gaat natuurlijk niet als hij in je hand bijt terwijl je hem vast hebt en dat is wat hij doet als ik het goed begrijp.
Er zijn handige trucjes om bij een bijtreactie iets in je hand te hebben dat heel hart of onaangenaam is zodat het paard zichzelf als het ware bestraft en jij niets hoeft te doen. Dat werk goed en efficient maar het vereist handigheid en goed inzicht wanneer het paard wil gaan bijten.
Als ik lees dat je twijfelt dan zou ik hulp vragen. Een twijfelachtige tik maakt het meestal enkel erger. Je wil ook niet overdrijven en hem bang maken.

Heb al een trainer maar idd wat je zegt over bang maken... daar ben ik met slaan juist bang voor dat ze kopschuw worden

Jackylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 01:05

[/quote]

:7 je sla te zacht? Ze voelen een vliegje op hun huid... en nee ik zeg niet dat je het moet pikken maar keihard gaan meppen is niet de oplossing lijkt mij. Je geef al aan dat het niet helpt dus is het kijken naar een andere oplossing.
Zoals hierboven al aangegeven word kan hij waarschijnlijk zijn ei niet kwijt en daar kan je geen oplossing voor vinden. Je zegt opfok is geen optie maar kan je hem dan niet het weide seizoen met een groep jonge paarden op het land zetten? En dan hard opzoek naar een plekje waar het wel kan?
Kan je hem in die tussentijd niet mentaal vermaken?[/quote]

Nee verhuizen is echt geen optie. Qua faceliteiten hebben we hier alles wat nodig is. Verder heb je hier wel pension stallen maar mogen paarden maar 1 a.3 uur per dag buiten. Dat is een no go voor me.

Dan kun je zeggen zoek een stal verder weg maar ik doe alles op de fiets dus dat is ook geen optie om ik 2x daags naar hem toe ga

Qua vermaak heeft hij een bal en krijgt hij binnen paar dagen een padock met veel verijking. Verder wandel ik 2 a 3 x per week met hem 2 x per week 5 a 10 min trainen rest van de dagen hoeft hij niks anders dan zn eigen gang te gaan

Jackylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 01:07

Ayasha schreef:
marleen_usar schreef:
Ik ben het gaan negeren, ik lette erg op en op bijt momenten zorgde ik er voor dat hij er niet bij kon maar ik liet dat niet merken. De enige die daar na nog werd gebeten was mijn dochter omdat ze het niet negeerde.

Serieus, bijten negeren? Gevaarlijk gedrag, en dat is bijten, negeren is vragen om ongelukken.

Wat versta jij onder een "tik" TS?
en in vredesnaam, wat train je met een twee jarige? Zo'n dier hoort ergens met andere paarden sociale vaardigheden op te doen, niet op stal te staan met een oud paard dat niet van hem moet weten.

Negeren vind ik idd ook gevaarlijk.

Trainen doe ik : Natural horsemanship. Ruimte respecteren, stoppen wanneer ik zeg, stilstaan bij poetsen, vast staan , hoefjes, veel wandelen dat soort dingen

Jackylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 01:09

Marigold schreef:
Amado7 schreef:
Ik ben dan misschien van de oude garde. Maar zweepje mee en zodra hij het flikt om te bijten een tik op zijn borst en terug zetten. Is hij helemaal betoeterd. Ik ben echt niet zo van het slaan maar bijten of steigeren is echt not done bij mij. En even goed je stem verheffen.

Ik ben dan misschien van een nóg oudere garde; mij is geleerd dat je je weinig moet bemoeien met jonge paarden. Niet mee ‘trutten’ maar mooi op de wei of opfok zetten.
Je verpest er snel iets aan en daar heb je lang last van tot en met de kans dat ze ‘verpest’ raken door je pogingen tot opvoeden terwijl zo’n jonkie alleen wou spelen / baldadigheid kwijt wil.
Natuurlijk, het veulen abc als veulen nog bij de merrie loopt, zodat ie zich laat bekappen enzo.
Maar verder dus in een kudde die hem opvoed en waar hij kan ‘razen’.
Tot het moment dat je ermee aan het werk gaat, dus met 2,5 a 3 jaar.

Deze pony mist speelmaatjes. Kan zn ei niet kwijt.
Misschien goed om hem alsnog een jaartje in te scharen? Het zal zijn karakter vast goed doen en voorkomt dat je moet optreden met alle gevolgen van dien zoals strijd en kopschuwheid.

Opfok is echt nooit een optie, ik heb daar bewust voor gekozen. Paarden verwilderen daar juist meer.

Jackylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 01:11

heidy_wilco schreef:
Toen mijn pony, ook een schat van een dier, toen al, mij een beet, heb ik hem zonder om te draaien een gigantische knal gegeven, op zijn neus, want dat was het eerste wat binnen bereik was. Pony heeft het nooit meer gedaan en is ook niet kopschuw, omdat hij wel doorhad waarom ik dat deed. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Aangezien je pony dit al een geruime tijd doet en er met jou aanpak er geen verbetering in zit, zou ik zeker aanraden om echt goed eens op de kop te geven. Een keer is dan vaak heel duidelijk en ook genoeg. Daar doe je uiteindelijk je pony ook meer een plezier mee dan steeds maar halve tikken.

Verder: Eens met bovenstaande commentaar, zorg dat je paard een wei vol met vriendjes en eventueel vriendinnetjes heeft, met een paar oudere dieren. Deze corrigeren ook zulks gedrag wel en je paard kan zijn ei kwijt. Dit is het echt waard om verder te zoeken naar betere stalling.

Over de stalling ben ik juist tevreden :) en opfok of op een weide met leeftijdsgenoten is echt absoluut een no go. Ik ga nu 2x.daags naar mijn pony en daar mag je maar 1 a 2 x per week.

Jackylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 01:15

[/quote]

Natural horsemanship. Ruimte respecteren, stoppen wanneer ik zeg, stilstaan bij poetsen, vast staan , hoefjes, veel wandelen dat soort dingen[/quote]

Ik ben zelf instructrice in Natural Horsemanship en moet zeggen dat ik het oneens ben met veel van eerder genoemde adviezen. Ik denk dat het prima is dat je nu al lekker in de weer bent met je pony.

Het zou wel beter voor hem zijn een vriendje te hebben waar hij mee kan spelen, maar dat is dus blijkbaar even niet anders. Probeer in ieder geval te zorgen voor voldoende verrijking in de vorm van speelgoed.

Ik denk, dat als je Natural Horsemanship doet en daarbij respecr voor je ruimte oefent, dat je ergens niet helemaal consequent bent waardoor het gedrag niet verbeterd. Ik zou dan adviseren om eens een paar lesjes te nemen van iemand die met je meekijkt. Die kan je vertellen waar het vandaan komt, en hoe je het kunt voorkomen en oplossen.

Succes![/quote]

Ik heb elke week les met mijn trainster :) dus heb wel iemand die mee kijkt(bewust voor gekozen) zij denkt dat het komt om hij wil spelen.dus moet hem idd steeds uit mijn ruimte halen.

Zij zegt tik op zn neus om.het af te leren

Hij heeft nu een andere pony dan bij zich, een yoga bal. En binnen paar dagen komt er grote padock met verijking(banden om op te staan. Hooi in netten , liksteenbar heuveltje )

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 07:00

Jackylove schreef:
Sizzle schreef:
Negeren gaat natuurlijk niet als hij in je hand bijt terwijl je hem vast hebt en dat is wat hij doet als ik het goed begrijp.
Er zijn handige trucjes om bij een bijtreactie iets in je hand te hebben dat heel hart of onaangenaam is zodat het paard zichzelf als het ware bestraft en jij niets hoeft te doen. Dat werk goed en efficient maar het vereist handigheid en goed inzicht wanneer het paard wil gaan bijten.
Als ik lees dat je twijfelt dan zou ik hulp vragen. Een twijfelachtige tik maakt het meestal enkel erger. Je wil ook niet overdrijven en hem bang maken.

Heb al een trainer maar idd wat je zegt over bang maken... daar ben ik met slaan juist bang voor dat ze kopschuw worden

Als jij je tik meteen na de beet geeft worden ze echt niet zomaar bang hoor. Maar het moet gelijk gebeuren. Wacht je een aantal seconden dan ben je al te laat en dan krijg je schuwe paarden.

Mijn shet was heel bang toen ik hem net gekocht had. Die kon ik niet eens benaderen of hij was al weg. Na een tijdje vertrouwde hij mij en kon ik basisdingen met hem doen. Maar die kreeg gewoon een tik als hij beet hoor en geen van mijn ponys is schuw geworden. Ik wil gewoon geen gevaarlijk gedrag rond mensen

Toen ik hem beter kende zag ik het aankomen en kon ik hem weg sturen uit m'n ruimte voordat hij kon bijten of hem waarschuwen met mijn stem. Ik heb die van mij dus eigenlijk dus eigenlijk daarna nooit meer een tik hoeven geven want toen was wegsturen of waarschuwen al voldoende.

Maar zolang je pony geen jonger vriendje heeft waar hij mee kan spelen zul je dit gedrag continu moeten gaan corrigeren. Want de oorzaak is er nog. Dus ik zou toch kijken of er stallen zijn met meer leeftijdsgenoten die mss dan net wat verder weg zijn. In principe hoef je niet 2x daags naar zo'n jonge pony toe als het dier zijn eten en drinken heeft en buiten staat met andere paarden.

Je zegt dat hij nu al dominant is naar de oude pony. Dat zou voor mij een extra reden zijn om toch verder te kijken. Als hij met meerdere ponys loopt zal hij waarschijnlijk ook meer opgevoed worden door soortgenoten. Dat gaat dit oudje niet doen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 07:10

Jackylove schreef:
Over de stalling ben ik juist tevreden :) en opfok of op een weide met leeftijdsgenoten is echt absoluut een no go. Ik ga nu 2x.daags naar mijn pony en daar mag je maar 1 a 2 x per week.

Eerst zeg je dat opfok niet mogelijk is, nu dat je het gewoon niet wilt. Wat is het nou?

Daarnaast, als jij er twee keer een uur bent is je paard nog steeds 22 uur zich aan het vervelen. Je wilt toch het beste voor je paard? Of is het vooral belangrijk dat jij plezier hebt? Hij is nog jong, zoek een plekje met andere jonge dieren en laat hem grotendeels met rust.

Bijten direct corrigeren met een tik in het vervolg.

Jackylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 07:25

Captain schreef:
Jackylove schreef:

Eerst zeg je dat opfok niet mogelijk is, nu dat je het gewoon niet wilt. Wat is het nou?

Daarnaast, als jij er twee keer een uur bent is je paard nog steeds 22 uur zich aan het vervelen. Je wilt toch het beste voor je paard? Of is het vooral belangrijk dat jij plezier hebt? Hij is nog jong, zoek een plekje met andere jonge dieren en laat hem grotendeels met rust.

Bijten direct corrigeren met een tik in het vervolg.

De afstand maakt het onmogelijk + je weet niet waar je na opfok tetecht komt. Opfok is dus geen optie.

Ja die tik deed ik al

Jackylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 07:30

Jackylove schreef:
Sizzle schreef:

Als jij je tik meteen na de beet geeft worden ze echt niet zomaar bang hoor. Maar het moet gelijk gebeuren. Wacht je een aantal seconden dan ben je al te laat en dan krijg je schuwe paarden.

Mijn shet was heel bang toen ik hem net gekocht had. Die kon ik niet eens benaderen of hij was al weg. Na een tijdje vertrouwde hij mij en kon ik basisdingen met hem doen. Maar die kreeg gewoon een tik als hij beet hoor en geen van mijn ponys is schuw geworden. Ik wil gewoon geen gevaarlijk gedrag rond mensen

Toen ik hem beter kende zag ik het aankomen en kon ik hem weg sturen uit m'n ruimte voordat hij kon bijten of hem waarschuwen met mijn stem. Ik heb die van mij dus eigenlijk dus eigenlijk daarna nooit meer een tik hoeven geven want toen was wegsturen of waarschuwen al voldoende.

Maar zolang je pony geen jonger vriendje heeft waar hij mee kan spelen zul je dit gedrag continu moeten gaan corrigeren. Want de oorzaak is er nog. Dus ik zou toch kijken of er stallen zijn met meer leeftijdsgenoten die mss dan net wat verder weg zijn. In principe hoef je niet 2x daags naar zo'n jonge pony toe als het dier zijn eten en drinken heeft en buiten staat met andere paarden.

Je zegt dat hij nu al dominant is naar de oude pony. Dat zou voor mij een extra reden zijn om toch verder te kijken. Als hij met meerdere ponys loopt zal hij waarschijnlijk ook meer opgevoed worden door soortgenoten. Dat gaat dit oudje niet doen.[/quote]

Wat fijn dat het met je shet goed gekomen is. Verhuizen ga ik sws niet doen aangezien opfok voor mij echt geen optie is dus zal het bij die tik moeten blijven helaas.

2x daags is buiten en binnen zetten, ik wil zelf voeren. En dan de rest van de activiteiten

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 08:03

Tja jij bent duidelijk tevreden over de stalling maar je pony dus niet die vind het maar een saaie toestand. Ik zou het zeker niet vervangen voor een 24/7 binnenpension maar wel veel serieuzer op zoek naar iets met andere speelse ruinen. Dan maar 1x per dag erheen toch? Geluk van je pony is wel ook belangrijk!

Jackylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 08:05

troi schreef:
Tja jij bent duidelijk tevreden over de stalling maar je pony dus niet die vind het maar een saaie toestand. Ik zou het zeker niet vervangen voor een 24/7 binnenpension maar wel veel serieuzer op zoek naar iets met andere speelse ruinen. Dan maar 1x per dag erheen toch? Geluk van je pony is wel ook belangrijk!

Ik ga niet verhuizen

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 08:11

Als je 2x per dag heen gaat wat is dan het probleem om 1x per dag heen te gaan als je stal verder is maar wel alles heeft voor je paard.
Ik vind het vooral moeilijk gedoe om het jou naar het zin te krijgen en het voegt niets toe aan je paard. Dat de paarden in de opfok verwilderen is de grootste kolder ook dat heb je zelf in de hand. Mijn aller grootste knuffel heeft in de opfok gestaan en die is alles behalve wild.
Misschien lees ik het verkeerd maar ik heb een vermoeden dat je behalve deze stal geen andere stal kan betalen... dat is natuurlijk iets anders

Verder vind ik het behoorlijk schrikken dat zoveel mensen reageren met gewoon keihard beuken, volgens het topic van de aangehouden vrouwen in de purmer doet niemand zijn paard een vlieg kwaad. Ik heb het dan niet over de mensen die zeggen het is 1 klap en dan klaar maar de mensen die het hebben over harder, dan blijft het uiteraard niet bij 1.

Jackylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 08:23

tirzasarah10 schreef:
Als je 2x per dag heen gaat wat is dan het probleem om 1x per dag heen te gaan als je stal verder is maar wel alles heeft voor je paard.
Ik vind het vooral moeilijk gedoe om het jou naar het zin te krijgen en het voegt niets toe aan je paard. Dat de paarden in de opfok verwilderen is de grootste kolder ook dat heb je zelf in de hand. Mijn aller grootste knuffel heeft in de opfok gestaan en die is alles behalve wild.
Misschien lees ik het verkeerd maar ik heb een vermoeden dat je behalve deze stal geen andere stal kan betalen... dat is natuurlijk iets anders

Verder vind ik het behoorlijk schrikken dat zoveel mensen reageren met gewoon keihard beuken, volgens het topic van de aangehouden vrouwen in de purmer doet niemand zijn paard een vlieg kwaad. Ik heb het dan niet over de mensen die zeggen het is 1 klap en dan klaar maar de mensen die het hebben over harder, dan blijft het uiteraard niet bij 1.

Ik kan wel andere stal betalen wat iets duurder is maar ik.ga geen 300 a 400 betalen waar ze dan ook nog eens amper buiten komen. (1 a 3 uur)

Hier hebben we alle vrijheid en niet te veel andere mensen om ons heen. Ik wil niet dat iemand anders mijn paard binnen of buiten zet of voert. Mijn paard mijn verantwoordelijkheid. Waar hij nu staat is hij lekker lang buiten.... heeft een vriendje en is een mooie locatie.

Ik ben anti opfok dus dat gaat het nooit worden

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 08:29

Jij wil geen opfok en nu is eigenlijk je paard de dupe want die kan zijn energie niet kwijt omdat hij niet kan spelen.

Het is onzin dat ze daar verwilderen.
Wat je ze van te voren hebt geleerd kennen ze daarna nog steeds.

Ik ben ook niet perse voorstander van opfok. Maar wel voorstander van een leeftijdsgenootje.
Bied een stal dat niet is opfok een oplossing.

Jij kiest nu voor jouzelf. Niet voor het paard.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 08:30

2x per week iets doen met een 2 jarige is echt zat. Zeker als hij lekker kan spelen en stoeien met andere jonge paarden.

Als een jong paard zijn energie kwijt kan in zijn spel met andere paarden, heeft veel minder de neiging om mensen te bijten. Die behoefte is dan weg.

Sneu voor het paard dat hij gestraft wordt, terwijl er niet wordt voorzien in wat hij echt nodig heeft.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 08:33

TS, hoe wil je dit opgelost gaan krijgen dan?

Mijn jonkie durft wat te happen als haar maat weg is. Dus onzekerheid. Dat ga ik niet afstraffen, ik ga op zoek naar dingen die zij kent, beloon haar als ze die doet (clicker) en daarmee het happen Vergeet. En dat is hooguit een paar minuten. Verder hapt mijne niet namelijk

Kan jou paard wel lekker rennen en gek doen daar? Zijn energie een klein beetje kwijt?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 08:36

Ik ben ook van mening dat een andere plek wat voldoet aan de basisbehoeftes van je pony de enige goede oplossing is. Je pony geeft duidelijk aan op deze manier dat hij niet happy is. het is aan jou om hier iets mee te doen.
Het hoeft zeker geen opfok te zijn. Als het maar een plek is met meerdere paarden waar hij lekker mee kan spelen. Het liefst van verschillende leeftijden.

Waar ik sta heeft een iemand ook een keer een merrie met jaarling gebracht. Zij had de paarden aan huis en kon alles zelf bepalen. Maar haar jaarling was echt onhandelbaar. Dat werd echt gevaarlijk. Zij heeft hem ongeveer 2 jaar bij ons in de kudde gezet en kreeg een welopgevoed lief dier terug.

Zoiets gun je iedere pony. Maar ja, zij zijn afhankelijk van wat de baasjes voor ze over hebben. Ik hoop echt voor je pony dat je toch anders gaat denken over verhuizen van plek en dat je inziet dat de plek waar je nu staat, hem niet kan bieden wat hij nodig heeft.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 08:39

Tja meid, ik ben ook geen grote fan van opfok, wel van opgroeien in een gemengde kudde.

Maar wat je nu aan het doen bent werkt duidelijk niet. Dus wat wil je?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 08:41

Een tweejarige die regelmatig bijt tot bloedens toe, niet alleen in handen maar ook richting borst.

Bloedlink, létterlijk. Dat moet écht aangepakt worden, en moet écht prioriteit hebben.
En dat gaat niet met te lief en te zacht doen.

Daarnaast krijgt dit dier niet wat het nodig heeft fysiek (uitrazen met andere ruig spelende paarden)
Én óók niet mentaal. Hij leert namelijk níet op een voor hem duidelijke manier waar grenzen liggen.

Beide vallen voor mij op het grensvlak van mis-handeling.

Ik ben eigenlijk bang dat dit voor jou een te grote uitdaging is.

Wil je het toch per se zelf proberen, dan móet je je echt anders gaan opstellen naar dit dier. En heel rap.