Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
annibel schreef:Je hebt het ook over trainen in de kleine paddock, ik ben wel benieuwd hoe je met hem traint. Je pony is pas 2 jaar en heeft behoefte aan vriendjes en andere paarden die hem kunnen opvoeden. Als het nu al zo begint ben ik bang voor zijn gedrag in de toekomst..
Jackylove schreef:annibel schreef:Je hebt het ook over trainen in de kleine paddock, ik ben wel benieuwd hoe je met hem traint. Je pony is pas 2 jaar en heeft behoefte aan vriendjes en andere paarden die hem kunnen opvoeden. Als het nu al zo begint ben ik bang voor zijn gedrag in de toekomst..
Natural horsemanship. Ruimte respecteren, stoppen wanneer ik zeg, stilstaan bij poetsen, vast staan , hoefjes, veel wandelen dat soort dingen
bigone schreef:Hoelang heb je hem? Ervaring met jonge pony’s ? Eten uit de hand gegeven?
Stel je eens gewoon streng op en misschien nog beter, haal er iemand bij die je goed voordoet wat je moet doen. Aai aai periode ben je namelijk al voorbij , hier moet gewoon goed duidelijk gemaakt worden op een manier die hij begrijpt dat er niet gebeten word. Want het komt wel op timing aan.
Amber_anne schreef:Bijten is niet oké maar deze pony mist dingen in zijn basisbehoeften. Zet hem nog lekker een of twee jaar in de opfok. Daar hoef je niet twee keer per dag heen. Is voor jezelf op het moment misschien minder leuk maar voor je pony echt beter.
Waarom zou je überhaupt twee keer per dag er heen moeten?
Sizzle schreef:Negeren gaat natuurlijk niet als hij in je hand bijt terwijl je hem vast hebt en dat is wat hij doet als ik het goed begrijp.
Er zijn handige trucjes om bij een bijtreactie iets in je hand te hebben dat heel hart of onaangenaam is zodat het paard zichzelf als het ware bestraft en jij niets hoeft te doen. Dat werk goed en efficient maar het vereist handigheid en goed inzicht wanneer het paard wil gaan bijten.
Als ik lees dat je twijfelt dan zou ik hulp vragen. Een twijfelachtige tik maakt het meestal enkel erger. Je wil ook niet overdrijven en hem bang maken.
Ayasha schreef:marleen_usar schreef:Ik ben het gaan negeren, ik lette erg op en op bijt momenten zorgde ik er voor dat hij er niet bij kon maar ik liet dat niet merken. De enige die daar na nog werd gebeten was mijn dochter omdat ze het niet negeerde.
Serieus, bijten negeren? Gevaarlijk gedrag, en dat is bijten, negeren is vragen om ongelukken.
Wat versta jij onder een "tik" TS?
en in vredesnaam, wat train je met een twee jarige? Zo'n dier hoort ergens met andere paarden sociale vaardigheden op te doen, niet op stal te staan met een oud paard dat niet van hem moet weten.
Marigold schreef:Amado7 schreef:Ik ben dan misschien van de oude garde. Maar zweepje mee en zodra hij het flikt om te bijten een tik op zijn borst en terug zetten. Is hij helemaal betoeterd. Ik ben echt niet zo van het slaan maar bijten of steigeren is echt not done bij mij. En even goed je stem verheffen.
Ik ben dan misschien van een nóg oudere garde; mij is geleerd dat je je weinig moet bemoeien met jonge paarden. Niet mee ‘trutten’ maar mooi op de wei of opfok zetten.
Je verpest er snel iets aan en daar heb je lang last van tot en met de kans dat ze ‘verpest’ raken door je pogingen tot opvoeden terwijl zo’n jonkie alleen wou spelen / baldadigheid kwijt wil.
Natuurlijk, het veulen abc als veulen nog bij de merrie loopt, zodat ie zich laat bekappen enzo.
Maar verder dus in een kudde die hem opvoed en waar hij kan ‘razen’.
Tot het moment dat je ermee aan het werk gaat, dus met 2,5 a 3 jaar.
Deze pony mist speelmaatjes. Kan zn ei niet kwijt.
Misschien goed om hem alsnog een jaartje in te scharen? Het zal zijn karakter vast goed doen en voorkomt dat je moet optreden met alle gevolgen van dien zoals strijd en kopschuwheid.
heidy_wilco schreef:Toen mijn pony, ook een schat van een dier, toen al, mij een beet, heb ik hem zonder om te draaien een gigantische knal gegeven, op zijn neus, want dat was het eerste wat binnen bereik was. Pony heeft het nooit meer gedaan en is ook niet kopschuw, omdat hij wel doorhad waarom ik dat deed. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Aangezien je pony dit al een geruime tijd doet en er met jou aanpak er geen verbetering in zit, zou ik zeker aanraden om echt goed eens op de kop te geven. Een keer is dan vaak heel duidelijk en ook genoeg. Daar doe je uiteindelijk je pony ook meer een plezier mee dan steeds maar halve tikken.
Verder: Eens met bovenstaande commentaar, zorg dat je paard een wei vol met vriendjes en eventueel vriendinnetjes heeft, met een paar oudere dieren. Deze corrigeren ook zulks gedrag wel en je paard kan zijn ei kwijt. Dit is het echt waard om verder te zoeken naar betere stalling.
Jackylove schreef:Sizzle schreef:Negeren gaat natuurlijk niet als hij in je hand bijt terwijl je hem vast hebt en dat is wat hij doet als ik het goed begrijp.
Er zijn handige trucjes om bij een bijtreactie iets in je hand te hebben dat heel hart of onaangenaam is zodat het paard zichzelf als het ware bestraft en jij niets hoeft te doen. Dat werk goed en efficient maar het vereist handigheid en goed inzicht wanneer het paard wil gaan bijten.
Als ik lees dat je twijfelt dan zou ik hulp vragen. Een twijfelachtige tik maakt het meestal enkel erger. Je wil ook niet overdrijven en hem bang maken.
Heb al een trainer maar idd wat je zegt over bang maken... daar ben ik met slaan juist bang voor dat ze kopschuw worden
Jackylove schreef:Over de stalling ben ik juist tevredenen opfok of op een weide met leeftijdsgenoten is echt absoluut een no go. Ik ga nu 2x.daags naar mijn pony en daar mag je maar 1 a 2 x per week.
Captain schreef:Jackylove schreef:Over de stalling ben ik juist tevredenen opfok of op een weide met leeftijdsgenoten is echt absoluut een no go. Ik ga nu 2x.daags naar mijn pony en daar mag je maar 1 a 2 x per week.
Eerst zeg je dat opfok niet mogelijk is, nu dat je het gewoon niet wilt. Wat is het nou?
Daarnaast, als jij er twee keer een uur bent is je paard nog steeds 22 uur zich aan het vervelen. Je wilt toch het beste voor je paard? Of is het vooral belangrijk dat jij plezier hebt? Hij is nog jong, zoek een plekje met andere jonge dieren en laat hem grotendeels met rust.
Bijten direct corrigeren met een tik in het vervolg.
Jackylove schreef:Sizzle schreef:Negeren gaat natuurlijk niet als hij in je hand bijt terwijl je hem vast hebt en dat is wat hij doet als ik het goed begrijp.
Heb al een trainer maar idd wat je zegt over bang maken... daar ben ik met slaan juist bang voor dat ze kopschuw worden
troi schreef:Tja jij bent duidelijk tevreden over de stalling maar je pony dus niet die vind het maar een saaie toestand. Ik zou het zeker niet vervangen voor een 24/7 binnenpension maar wel veel serieuzer op zoek naar iets met andere speelse ruinen. Dan maar 1x per dag erheen toch? Geluk van je pony is wel ook belangrijk!
tirzasarah10 schreef:Als je 2x per dag heen gaat wat is dan het probleem om 1x per dag heen te gaan als je stal verder is maar wel alles heeft voor je paard.
Ik vind het vooral moeilijk gedoe om het jou naar het zin te krijgen en het voegt niets toe aan je paard. Dat de paarden in de opfok verwilderen is de grootste kolder ook dat heb je zelf in de hand. Mijn aller grootste knuffel heeft in de opfok gestaan en die is alles behalve wild.
Misschien lees ik het verkeerd maar ik heb een vermoeden dat je behalve deze stal geen andere stal kan betalen... dat is natuurlijk iets anders
Verder vind ik het behoorlijk schrikken dat zoveel mensen reageren met gewoon keihard beuken, volgens het topic van de aangehouden vrouwen in de purmer doet niemand zijn paard een vlieg kwaad. Ik heb het dan niet over de mensen die zeggen het is 1 klap en dan klaar maar de mensen die het hebben over harder, dan blijft het uiteraard niet bij 1.