Paard omtrekken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zefiros

Re: Paard omtrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 22:44

Als je geen les mag/kan nemen zou ik mij zeker eens verdiepen in de anatomie van het paard. En dan vervolgens hoe je rijtechnisch beter kan rijden.

Hier zijn veel filmpjes over te vinden met uitleg, masterclasses, boeken.. etc

Daarmee kan je jezelf en het paard helpen om een betere communicatie te krijgen. Zoals je de hulpen omschrijft vraag je met je lichaam iets anders dan je in je hoofd bedoelt. Dat zorgt voor een error in de communicatie en leidt tot dit soort lastige situaties.

Ook zijn er instructeurs die je een filmpje kan insturen waarop je dan feedback krijgt. Wellicht dat zoiets je nog uitkomst kan bieden.

Totdat je de miscommunicatie hebt opgelost zou ik je sterk willen aanraden om niet buiten een goed en veilig omheinde bak te komen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 23:00

mars_mellow schreef:
Deze paarden zijn niet zo goed opgeleid. (...) Dat is helemaal niet gemeen bedoeld of zo, maar de paarden kennen geen zithulpen en al dat.

Met alle respect: wat jij doet met je zwaartepunt
(zogezegd de zithulpen)
zijn superkrachtige hulpen.
En een paard hoeft niet te leren wat het betekent, dat voelt het dier vanzelf en zal er doorgaans op reageren.
(Manegepaarden wordt geleerd driekwart van deze hulpen te negeren.)

En de grote valkuil bij 'trekken aan de linkerteugel is:
je eigen gewicht wil dan nog wel eens naar rechts gaan. Van een wending naar links komt dan niets meer terecht.

De betere variant heet op veel maneges: 'kijk waar je heen wil'.
Geen slecht advies.
In wat meer detail: doe je linkerhand naar voor en opzij,
draai je rechterschouder iets naar voor,
blijf vooral rechtop zitten, beide schouders even ver van de grond/ jouw heupen,
ietsje meer gewicht op je linkerbil/ beugel,
buitenteugel ligt tegen de hals,
gaat het dier niet opzij: controleer het bovenstaande en geef een 'veeg' met je hele buitenbeen: dij en knie vooral (kuit is er voor het voorwaarts).
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 03-03-22 23:07, in het totaal 2 keer bewerkt

mars_mellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 23:05

Oke, bedankt voor de tips allemaal, Ik zal gaan werken aan mijn zithulpen in dat geval. Normaal buig ik wel een beetje mee naar waar ik heen wil, maar verder niets. Fijn dat jullie toch wat tips hebben.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 23:05

mars_mellow schreef:
Dit ligt aan de opvoeding van de paarden, niet aan mij.

Les 1: 99 van de 100 keer ligt de fout bij jou als een paard niet doet wat je vraagt.
De schuld bij het paard leggen is de manier om niet verder te komen met paardrijden. Reflecteer op je eigen doen, welk effect had jouw hulp op het paard, als dat effect niet datgene is wat je wilde, waar kan dat dan door komen?

Maar het lijkt me verstandig om zo snel mogelijk te stoppen met deze paarden. Je hebt blijkbaar niet genoeg ervaring om op te gaan met paarden die andere hulpen gewend zijn. En dat is niet erg, maar dan heb je wel les nodig om te leren hoe je hier wel mee omgaat. Als dat dan ook niet mogelijk is, kan het alleen maar mis gaan.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 23:06

Ik zeg ook les nemen met je paard en wellicht kun je je ondertussen wat verdiepen in de One rein stop

mars_mellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 23:08

Bowo schreef:
mars_mellow schreef:
Dit ligt aan de opvoeding van de paarden, niet aan mij.

Les 1: 99 van de 100 keer ligt de fout bij jou als een paard niet doet wat je vraagt.
De schuld bij het paard leggen is de manier om niet verder te komen met paardrijden. Reflecteer op je eigen doen, welk effect had jouw hulp op het paard, als dat effect niet datgene is wat je wilde, waar kan dat dan door komen?

Maar het lijkt me verstandig om zo snel mogelijk te stoppen met deze paarden. Je hebt blijkbaar niet genoeg ervaring om op te gaan met paarden die andere hulpen gewend zijn. En dat is niet erg, maar dan heb je wel les nodig om te leren hoe je hier wel mee omgaat. Als dat dan ook niet mogelijk is, kan het alleen maar mis gaan.

:j :') oke,
Jammer dat ik geen filmpjes kan sturen, dan was jullie reactie heel anders geweest. Ik leg de schuld niet op het paard, maar de eigenaar met te weinig kennis. En de slechte opleiding dus. Laten we niet te ver off topic gaan hier mee...

Ik zal kijken of ik wat filmpjes kan sturen naar een instructrice! Misschien is dat wel een goed idee.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 23:20

wat ik nog graag als toevoeging wil geven op de bovengenoemde stuurhulpen van oa Avalanche, probeer eens voor je gevoel als je linksom de bocht om wilt, te denken aan jouw rechterheup en rechterschouder naar voren. Je hoeft er niet eens heel actief voor te gaan zitten, maar doordat je jouw lichaam draait in de houding dat je paard zijn lichaam moet draaien, draait het dier vanzelf mee. Veel succes met oefenen.

oh, en probeer misschien toch te kijken of de eigenaar het prikkeldraad kan laten vervangen door iets anders, zodat als het met oefenen nog niet goed gaat, zowel het paard, maar ook jij niet gehecht hoeft te worden... Je hebt zelf ook maar 1 leven ;)

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 23:25

Niet gemeen bedoeld, maar als ik jou verhaal lees heb je zelf ook niet heel heel veel ervaring in de dressuur. Dat bedoel ik echt niet flauw. Maar ik mis in jouw hele verhaal al je buitenteugel. Als je in de basis je pony over de rug wil laten lopen, is 1 van de eerste stappen bijna om je paard voldoende aan je been te laten zijn en om niet met de mond van je paard te sturen door aan 1 teugel te trekken, zeker niet als hij over zijn buitenschouder weg valt. Dan krijg je een paard dat inderdaad tegen de buiten omheining aan valt. Juist door je buitenteugel er aan te houden voorkom je dat de buitenschouder naar buiten valt. Ook een paard dat niet goed opgeleid is kan je de buitenschouder mee begrenzen. Gaat niet altijd makkelijk in het begin, maar de schuld bij de ervaring van de eigenaren/niveau van je paard leggen , is niet helemaal juist denk ik.

Ik denk dat het goed is om les te nemen. Veel ruiters komen zo van de manege, dat is geen schande. Maar als je verder wil komen denk ik dat het toch goed is om er iemand bij te halen.
Laatst bijgewerkt door Amado7 op 03-03-22 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 23:30

Avalanche legt het echt fijn uit.
En dat de eigenaar niet goed rijd zou geen probleem zijn als je zelf verder zou zijn.
En trek het je niet persooijk aan. Op deze manier van rijden komt 90 % van de manege vandaan.
Daar leer je heel basale dingen.
En met les kun je die op privé paarden verder uitbouwen tot een paard goed kunnen rijden en zelfs opleiden. Maar daar heb je les voor nodig. Dat gaat niet via bokt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 09:31

Trouwens: 'paatd omtrekken' klinkt mij in de oren als 'one rein stop' - op zich een waardevolle techniek.

Maar in hetzelfde bericht gaat het over wenden...
.... je rijdt in de bak (met prikkeldraad omheining, huuuu) en belandt soms onbedoeld bijna in dat prikkeldraad.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 09:44

Paard omtrekken, prikdraad langs de bak.
Het lijkt wel een vakantie tijd topic. En zo niet.. neem les TS zodat je leert sturen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 09:50

SjonnieZ schreef:
Paard omtrekken, prikdraad langs de bak.
Het lijkt wel een vakantie tijd topic. En zo niet.. neem les TS zodat je leert sturen.

Hoef toch niet?

Mensen die ik gekend heb en waar ik op hun fjord en haflinger reed hadden ook draad met prikkeldraad rondom de weides. Ik reed dus ook altijd aan 2 zijdes met prikkeldraad in de hoek van de wei. Ja het is gevaarlijk en ik zou het zelf ook nooit weer doen.

Ik vind wel dat hier goede tips gegeven zijn, avalanche bv heeft het ook mooi uitgelegd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 10:34

mars_mellow schreef:
Hoi hoi,
Ik heb al rondgezocht op bokt, maar kon geen topics vinden over dit exacte onderwerp.

De paarden waar ik op rijd luisteren niet altijd goed op mijn teugelhulpen. Of dat nou in een rustige stap, of in een harde (ren) galop in de bak of buiten is terwijl ze er vandoor gaan, Ze luisteren niet. Als dit gebeurd gaat het hoofd naar de kant waar ik ze heen stuur, maar het paard blijft dezelfde kant op lopen.

De paarden waar ik op rijd reageren slecht op beenhulpen. 2 van de paarden reageren helemaal niet op beenhulpen (naar de zijkant, vooruit wel). Dat hebben ze nooit geleerd.

Door dit probleem ontstaan vaak gevaarlijke situaties. Zo gaan we vaak bijna tegen prikkeldraad aan (een deel van de omheining van de bak), we gaan bijna de greppel in, we rijden bijna iemand omver, of het paard rent in blinde paniek door de bak heen, waarna we naar een paar rondjes nog wel eens tegen iemand aan botsen, die dan soms van het paard af valt. Dit laatste is al eventjes niet meer gebeurd, maar je weet maar nooit... Bijna elke keer heb ik wel problemen met dat prikkeldraad.

Zoals ik al zei ontstaan hierdoor gevaarlijke situaties. Stel je voor we zijn een keer buiten, En ik moet het paard omtrekken/wegsturen, hoe moet ik dat doen?

Ik doe natuurlijk alles het liefst met zo min mogelijk druk in de mond, of dingen die de paarden gestrest maken.

Ik ben op zoek naar tips over hoe ik de paarden makkelijk stuur of omtrek. Ps. 'met 2 teugels sturen' werkt niet zo eventjes :j

Waarom klinkt dit zo penny? :+

Wat voor jou belangrijk kan zijn is het paard Wachtoefeningen te leren:
https://correctedressuur.wordpress.com/ ... n-de-mond/

En de juiste reactie op de beenhulpen:
https://correctedressuur.wordpress.com/ ... -beenhulp/

Ik zou ook aanraden om hulp erbij te zoeken van een goede instructeur, maar als dat echt niet kan heb je wellicht iets aan bovenstaande.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 11:28

Anastasia24 schreef:
Ts, dit klinkt als een serieus probleem met echt wel flinke risico's. Wij kunnen jou niet goed helpen via een beeldscherm en les is niet mogelijk? Beetje lomp gezegd, maar is het geen idee om naar een bijrijd paard te zoeken dat geen 'project' is? Zodat je geen lessen hoeft te nemen en (zo goed als) onbezorgd naar buiten kan? Ik snap dat je blij bent met deze kans om twee paarden te rijden, maar het gaat een keer fout en dat is het dus al een paar keer gegaan... Dit vergt (al wel niet maanden) aan grondwerk(lessen) uitbouwend naar onder het zadel, dit kun je helaas niet fiksen met een paar bokt-tips...

TS rijdt nu een half jaar. Zelfs met extreem talent is het gewoon onmogelijk om op die tijd een beetje deftig te leren rijden.
Ik heb een doodbrave knol, maar zelfs daarmee is het onverantwoord om een ruiter met 6 maand ervaring en zonder les op lange termijn te laten rijden en zelfs naar buiten te laten gaan. Dat is gewoon een recept voor problemen, en gaat exact dezelfde situaties geven als wat nu het probleem is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 11:43

Meer denken aan je paard de bocht om duwen dan trekken. Dus buitenteugel tegen de hals, desnoods fiks. En vooral ook wat Janneke zegt, betreffende je houding.
Je moet veel meer denken aan de schouders van het paard besturen dan het hoofd. Dit doe je met je gewicht en buitenteugel.

En vooral ook kijken en denken waar je heen wil en niet naar waar je bang voor bent dat gaat gebeuren, want dat gaat dan ook gebeuren omdat je je daar op concentreet en dan onbewust ook het paard daarheen stuurt, ongeacht het feit dat je misschien zijn hoofd een andere kant op trekt.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 12:04

Ik zou voor je eigen veiligheid stoppen daar. Het hoeft maar 1 keer goed mis te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 15:36

Deze vraag heb ik al eerder gesteld maar waarom kun je geen les nemen?

Je schuift nu wel het probleem af op de paarden of op de eigenaren maar meestal ligt het aan de ruiter die er niet mee overweg kan. In andere gevallen ligt het aan lichamelijke ongemakken van het paard of slecht passend tuig.

Als je geen hulp krijgt van iemand op locatie dan zou ik echt adviseren om er mee te stoppen. In het prikkeldraad rijden? Andere mensen die van hun pony afvallen door jou. Als mede ruiter zou ik echt not amused zijn.

mars_mellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 15:37

_lauraaa_ schreef:
Deze vraag heb ik al eerder gesteld maar waarom kun je geen les nemen?

Je schuift nu wel het probleem af op de paarden of op de eigenaren maar meestal ligt het aan de ruiter die er niet mee overweg kan. In andere gevallen ligt het aan lichamelijke ongemakken van het paard of slecht passend tuig.

Als je geen hulp krijgt van iemand op locatie dan zou ik echt adviseren om er mee te stoppen. In het prikkeldraad rijden? Andere mensen die van hun pony afvallen door jou. Als mede ruiter zou ik echt not amused zijn.

Vanwege privé redenen, dat zet ik liever niet op bokt.

Het tuig past inderdaad ook niet goed.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 15:38

Je zei dit zelf:

‘Ik rijd ongeveer 2 keer per week per paard. Ik ben hier een half jaar geleden mee begonnen’

Hoe rij je met de paarden in de manege? Lukt dat wel als jullie zelfstandig, zonder paard ervoor moeten rijden?
En hoe lopen je bijrijdpaarden? Met de neus in de lucht, ontspannen, aan de teugel, achter de teugel, …?
Gewoon sturen op zit en begrenzen met buitenteugel is een van de eerste dingen die aangeleerd worden tijdens het zadelmak maken. Dus dat het aan de paarden ligt betwijfel ik. Ik vind het net zoals de rest heel hard klinken als een paard dat gewoon over de buitenschouder wegloopt.
Je buitenhand omhoog doen in wendingen is voor mij een beetje vreemd ook, wat is het idee daarachter?
En als je stapt, lopen de paarden ook met je weg zeg je? Hoe reageren ze op je been als je vraagt af te wenden of te wijken ? Helemaal niet?

Edit: ik zie je laatste bericht nu. Niet-passend tuig is gewoon pijnlijk voor de paarden. Daar moet nooit iemand mee willen rijden.

IlseL123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 15:43

Ik lees hier heel veel over rijden en hoe dit dressuurmatig dit te doen.

Waarom niet eerst lekker starten met grondwerk? Zo kan je elkaar rustig leren kennen, vertrouwen opbouwen.. Vanaf de grond kan je ook je stemhulpen gaan aanleren, wijken voor druk, etc. Daarna!! Kan je opstappen en lekker aan de slag. Dit is voor jou en de paarden veel veiliger. Er staan heel veel grondwerkoefeningen op youtube.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 15:43

Dit is ze nooit geleerd schrijf je.

Maar zo begint elk paard.
Toch hebben andere niet te vraag hoe moet ik ze omtrekken.

Ik zie hier mensen reageren die al diverse paarden hebben opgeleid vanaf nul. Dus de paarden die het nog niet kennen.

En dan is de algemene conclusie dat je nog niet ver genoeg bent voor deze paarden.
En juist hoe harder jij je verzet daartegen hoe meer het eigenlijk bevestigt word.

Les is geen schande. Les is noodzakelijk. Leren blijven we doen.
Of je nu 1 week rijd, 10 jaar of 40 jaar.

Les via bokt gaat niet.
Ja globaal kan men inschatten dat er mis gaat.
Maar de echte antwoorden ga je er nooit vinden.

Dus wil je wel verder leren om ook deze paarden te kunnen opleiden is les de enige optie.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 15:51

mars_mellow schreef:
de bijrijdpaarden kunnen niet aan de teugel lopen (of nja, het is ze nooit aangeleerd).

Afbeelding

Deze muts is nog niet eens zadelmak. Ik heb hier serieus nog nooit op gezeten.

En loopt keurig aan de teugel. Dit is de tweede of derde keer dat ik haar aan de hand werkte. Zie je dat ik mijn binnenhand mee naar voren geef, en met de andere hand de schouder begrens? Dit is hoe ze leert sturen. Ze snapte het direct.

De dame kan ook ook wijken. Ook aan de hand, en ik weet zeker dat het straks onder het zadel moeiteloos gaat.
Laatst bijgewerkt door Avalanche op 04-03-22 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 15:52

mars_mellow schreef:
Ik wil zelf helemaal niet rijden met dat slecht passende tuig.
dan is er maar 1 oplossing. Stoppen met rijden en enkel grondwerk doen tot eigenaar eindelijk eens aan het welzijn van haar paarden denkt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 15:56

Alles wat je noemt zijn dingen die een paard moet leren.
Je drukt er geen installatie cd in en ze kunnen het.
In kleine stapjes bouw je dat uit.
Met steeds goed belonen als ze het doen.

Maar jij als ruiter moet ook geleerd hebben die kleine stapjes te kennen en ze aan het paard te leren.
Dat is iets heel anders als een paard dat alles al kent te rijden.

Ik denk dat jij nog niet toe bent paarden dit aan te leren.
Anders maakte je ook niet de opmerking de eigenaar heeft ze dat niet geleerd. Of ze kennen nog niet wijken.

Soms is het juist heel goed om te zeggen. Dit komt nog wel. Maar nu is het te vroeg. Juist dat erkennen is knap.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 16:13

In de manege gaat het wel goed zeg je? Kan je je instructrice geen filmpje tonen en tips vragen?

Als ze totaal niet reageren op je been zou ik terug bij het begin beginnen. Vanop de grond leren wijken voor druk. En aan de longe mooi stap/draf/galop en tempo wisselen op stemhulpen.
Als je er dan op gaat alleen stap en draf waarbij je puur let op tempo, grote figuren en overgangen. Nog geen galop totdat dat goed gaat. En die handen helemaal niet naar boven.
Zitten, met je navel wijzen waar je heen wel, buiging vragen rond je binnenbeen, buitenteugel aangespannen, binnenteugel open. Zorg dat je in de wendingen en cirkels het binnenoog net kan zien, maar je paard wel onder je blijft lopen. Loopt hij weg… dan heb je te weinig contact op buitenteugel. Rij gerust 20x een grote acht om die stelling te leren voelen.

Maar: laat ook een zadelpasser komen en doe niet meer mee aan dat soort mishandeling aub.