Zebrastreep schreef:Ik heb een heerlijk puberende bijna 4 jarige Fjord en die kan er ook behoorlijk wat van.
Een paard is gek op duidelijkheid en routine. Ik werk met mensen met een verstandelijke beperking die het ook erg goed doen op duidelijkheid en routine , dus ik probeer dit ook mee te nemen als ik bezig ben met mijn jonge paard.
Mijn jonge paard heeft ook een fase en nu nog steeds wel waarin ze inderdaad geen stap vooruit doet. Nu is dat toevallig ook als ze weer de wei in gaat. Mevrouw kijkt daarbij ook niet bang eerder wat beledigd. Ik wacht meestal even een paar seconden zodat we even een momentje rust hebben en er geen frustratie ontstaat tussen beide. Daarna ga ik vaak even echt naast haar hoofd lopen en toe bijvoorbeeld een stap naar link of rechts vaak komt ze dan weer in beweging en loopt ze zo mee de wei in. Er recht voor staan en trekken heeft geen zin. Je zou bijvoorbeeld wel naar links of rechts kunnen lopen en ze vanuit opzij zachtjes aantrekken. Vaak moeten ze dan hun benen verplaatsen waardoor ze weer in beweging komen. Zo heb ik het mijn puber al aardig afgeleerd.
ze had eerst best heftige verlatingsangst en kan dit gedrag ook wel laten zien als we gaan wandelen. Ik denk ook dat er dan nog een stukje respect mist naar ons als leider. Als ik haar een paar week vrij geef pakt ze dit gedrag snel weer op dus regelmatig oefenen en consequent zijn is wel belangrijk.
Ik durfde haar ook niet vast te zetten omdat ik bang was dat ze ging hangen. Omdat ze op een dag een heel dik abces had moest ze wel vast dus een goed stevig halster en trouw en maar gewoon vastgezet en haar even laten staan. Heeft een paar weken geduurd maar ze staat nu keurig ( afhankelijk van de bui) stil. Op sommige stallen geven ze wel muurtraining en laten ze een paard gewoon een uur staan. Niet helemaal mijn voorkeur maar het was mijn back-up plan. Als ze wat ging hangen zorgde ik ervoor dat ze naar voren stapte. Ze had vrij snel door dat de druk weg ging door naar voren te stappen.
Schrapen heb ik altijd genegeerd. Als ze dat deed wachtte ik totdat ze klaar was met schrapen en dan pas weer benaderen of verder met poetsen. Is ook afgeleerd ondertussen.
Ik was eerst altijd heel sceptisch over grond werk en aan de hand werken maar ik ben dat vooral meer gaan doen. En eigenlijk vindt ik het hartstikke leuk en net zo leerzaam als rijden. Vinden ze in het begin wel heel lastig maar als ze eenmaal de smaak te pakken hebben is het erg leuk om samen te doen. Daarbij leert je paard ook meer wie de leider is van de twee. Daarbij les nemen kan wel verstandig zijn.
Ik heb mijn jonge paard beleerd en nu nog weer even 6 maanden rust gegeven. Ze is wat meer gegroeid zowel lichamelijk als mentaal.
Ik denk en dat is geen vervelende feedback maar dat je misschien nog wat ervaring mist. En dat geeft niks ik doe het nu ook voor het eerst en ik merk wel dat ik tegen veel dingen aan loop maar het ook erg leuk en leerzaam is om het op te lossen en het paard meer te zien groeien.
Ik mis erg veel ervaring op het grondwerk gebied vind ik zelf. Hier moet ik echt nog veel over opzoeken. Ik wil hier graag in leren. In het algemeen heb ik genoeg ervaring denk ik. Ik heb sinds mijn hele leven in principe al paarden en pony’s. We hebben rond de 20 paarden en fokken gem. per jaar 6/7 veulentjes. Kan altijd wel meer leren natuurlijk