Paard is vertrouwen in ruiter kwijt

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 08:05

Ik denk dat je met dit paard eerst terug moet naar grondwerk en aan zijn stressrelease moet werken. Je zou eens op YouTube de serie principles of training van Warwick Schiller kunnen kijken om te zien of zoiets je aanspreekt. Er zitten daar ook wat rijvideos bij waar je denk ik veel aan hebt.

Twee dingen waar ik dan aan denk. Als eerste kiezen waar je werkt: vraag hem te lopen en kijk waar hij heen gaat. Is dit het midden of een bepaalde hoek/bij de uitgang? Prima, dan ga je daar werken aan iets wat moeizaam gaat. Bijvoorbeeld zijn schouders verplaatsen of een drafje. Zodra hij iets weg loopt van die plek geef je hem de vrije teugel en kun je eventueel zwaar gaan zitten om even halt te houden en te rusten. Paarden zijn altijd op zoek naar een plek waar ze kunnen rusten/met rust gelaten worden.

Als tweede: doe alles stapje voor stapje. Vraag je paard te stappen. Is hij druk en gestresst? Vraag hem met 1 teugel te buigen en circelen tot hij stil staat. Wacht tot hij relaxed en stap weer door. Doe dit net zo lang totdat hij relaxed stapt. Dan kun je hetzelfde herhalen in de draf. Draaf aan. Is hij gestresst zoals op de video? Draai hem tot een stop. Wacht, relax en stap weer aan. Stapt hij relaxed? Dan draaf je weer aan.

Ik wil hier verder niet teveel advies in geven omdat ik er niet veel praktijkervaring mee heb maar ik denk dat als je meer grondwerk gaat doen je al ver kan komen.

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 08:10

[***] schreef:
Jennyj01 schreef:
Dit is wat je met hem doet? In de bak proberen hem rustig te krijgen en als braaf paard rond te rijden? Sorry voor mijn botte formulering hoor maar ik probeer er mijn gedachten over te krijgen. En dit doe je al een tijdje op deze manier met ups en downs. Conclusie die gaat je niet brengen wat je zoekt. Op zoek naar een anderen insteek. Aan de lange lijnen werken of in het tuig voor de wagen. Misschien dat het dier in een andere tak van sport zich beter voelt.
Waar je ook nog eens aan zou kunnen denken is een trainer van renpaarden. Lekker de baan op. Leren lopen en remmen. Daar zou hij in zijn hoofd wel eens van kunnen opknappen en een reset kunnen maken. Mijn paarden werden er altijd heel blij van.
Het is een prachtig dier en het zou zonde zijn als hij zo geblokkeerd blijft.

Ik weet niet of ik dit serieus moet nemen of met een emmer zout.
Ik koop een total Us nakomeling om voor de kar te gooien of op de renbaan kweet niet hoor

Ik dacht, als springruiter, ook nooit een dressuurpaard te kopen. 3x raden wat ik nu heb, een hele fijne For Romance x Gribaldi met veel GP in de moederlijn. Paard blokkeerde ook bij de ruiter tot ik een hindernis voor haar neus zette. Paard vind springen geweldig, blokkeert niet meer en doet het nog goed ook

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 08:15

ElinaSK schreef:
Ik moest meteen aan een serie filmpjes denken die ik ooit gezien heb dit is deel 1 https://youtu.be/BYDbc7ksKvA. Ik heb goeie ervaringen met zijn manier van werken, paarden leren in feite dat ze op zichzelf kunnen vertrouwen bij spanning. Ik weet niet of je er iets aan hebt maar wilde het wel met je delen. Ik heb zelf ook paarden gezien die van onrust naar de rust zelf gaan :).

Trt method wilde ik ook noemen inderdaad, kan heel goed werken bij dit soort gevallen :) sluit ook aan bij wat pateeke eerder noemde, bij trt method leer je hulpen/oefeneningen aan die je met een soortgelijke hulp ook vanuit het zadel kan geven. Zo kun je een connectie gaan maken tussen grondwerk en rijden. Dat is net weer even iets anders dan grondwerken wanneer er alleen iemand in het zadel zit. Nu zijn grondwerk en rijden twee totaal verschillende dingen voor het paard, het zou mooi zijn als je die twee kan gaan samenvoegen.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 08:15

hij is prachtig .De ligging van de bak is ook een beetje spannend .Wandelende mensen misschien van alle kanten mogelijk gevaar voor hem.En ik vroeg me ook af of er stroom staat op de draden ?Het kan dat dat hem nerveus maakt.
Mijn paard is in de bak ook schrikkeriger als met buiten rijden.Kun je wel buiten rijden ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 08:16

Undefined schreef:
Ik denk dat je met dit paard eerst terug moet naar grondwerk en aan zijn stressrelease moet werken. Je zou eens op YouTube de serie principles of training van Warwick Schiller kunnen kijken om te zien of zoiets je aanspreekt. Er zitten daar ook wat rijvideos bij waar je denk ik veel aan hebt.

Twee dingen waar ik dan aan denk. Als eerste kiezen waar je werkt: vraag hem te lopen en kijk waar hij heen gaat. Is dit het midden of een bepaalde hoek/bij de uitgang? Prima, dan ga je daar werken aan iets wat moeizaam gaat. Bijvoorbeeld zijn schouders verplaatsen of een drafje. Zodra hij iets weg loopt van die plek geef je hem de vrije teugel en kun je eventueel zwaar gaan zitten om even halt te houden en te rusten. Paarden zijn altijd op zoek naar een plek waar ze kunnen rusten/met rust gelaten worden.

Als tweede: doe alles stapje voor stapje. Vraag je paard te stappen. Is hij druk en gestresst? Vraag hem met 1 teugel te buigen en circelen tot hij stil staat. Wacht tot hij relaxed en stap weer door. Doe dit net zo lang totdat hij relaxed stapt. Dan kun je hetzelfde herhalen in de draf. Draaf aan. Is hij gestresst zoals op de video? Draai hem tot een stop. Wacht, relax en stap weer aan. Stapt hij relaxed? Dan draaf je weer aan.

Ik wil hier verder niet teveel advies in geven omdat ik er niet veel praktijkervaring mee heb maar ik denk dat als je meer grondwerk gaat doen je al ver kan komen.

Stap is hij eigelijk altijd wel relaxed de problemen beginnen met het aandraven en dat is niet altijd hoor soms gaat het ook gewoon goed alleen nu 2 dagen dat die veel stress heeft en waardoor het komt geen idee er is niets veranderd voor hem.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 08:16

Heb je al geprobeerd om hem naast je te nemen terwijl je zelf op een ander paard zit? Sommige paarden associeren een ruiter op hun rug met een roofdier. Door hem naast een bereden paard te zetten, kan hij wennen aan het idee dat een ruiter 'boven' hem veilig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 08:22

Merje schreef:
Heb je al geprobeerd om hem naast je te nemen terwijl je zelf op een ander paard zit? Sommige paarden associeren een ruiter op hun rug met een roofdier. Door hem naast een bereden paard te zetten, kan hij wennen aan het idee dat een ruiter 'boven' hem veilig is.

Ja er rijden ook ruiters in de bak naast hem hij vind het dood eng een ander paard te passeren dit is ook nog een puntje waar we aan moeten werken.
Dit was eerst niet hoor maar er zat een keer een kind in de bak die steeds met der zweep liep te slaan haar pony reageerde niet maar mijn paard is sindsdien bang om een ander paard te passeren.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 08:23

Ik zou ook op zoek gaan naar een tak van sport waar hij zich wel zelfzeker voelt en zodra hij voldoende zelfvertrouwen gekweekt heeft dit weer op gaan pakken.

Deze manier brengt je nergens als je dit al een jaar doet. Daarnaast denk ik dat het heel belangrijk is om, in het belang van je paard, naar je paard te kijken in plaats van naar je doel. Je wil de dressuur in met hem begrijp ik? Maar dat kan alleen als hij zelfvertrouwen gaat kweken en dat gebeurd niet op deze manier. Dan kan je hem inderdaad beter voor een karretje zetten/op de renbaan laten gaan/het bos in als dat hem helpt. Dat hoeft niet permanent he, maar als je hem daarmee helpt.. waarom niet?

Ik heb ook een 4 jarige dame met een beetje dit verhaal, doodsbang was ze voor de teugel onder het zadel en door het eerst aan de lange lijnen te proberen zagen we waar het probleem zat (complete paniek). Na 3 keer herhalen was ze er niet meer bang van, heb ik haar leren sturen aan de kruisleidsels van het tweespan samen met haar allerbeste vriend en nu is ze continu je hand aan het opzoeken en loopt ze vanaf het begin in een mooie, correcte, lichte aanleuning.

Edit: wat ik op het filmpje zie is dat je hem heel erg in een houding forceert die hij nog niet kan verwerken. Deels komt dit omdat jij hem naar beneden wil hebben zo te zien maar deels ook omdat je vanwege je beugellengte geen stabiele balans hebt. Probeer je beugels eens 2 gaten korter te doen en laat je paard lopen. Hij moet eerst op zijn eigen benen gaan lopen (waar, ik zeg het nogmaals, mennen enórm in helpt).
Laatst bijgewerkt door HopeMyDay op 22-05-21 08:33, in het totaal 1 keer bewerkt

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 08:26

Wat mij in het filmpje heel erg opvalt is dat zodra paard op de hoefslag loopt behoorlijk in de houding (getrokken ) wordt .
Daar is het paard nog lang niet aan toe leer hem
Eerst op eigen benen te lopen en die houding komt wel. Laat hem los van voren en rijdt hem voorwaarts .
Persoon in het midden doet ook niks als paard zo er om heen blijft cirkelen dwing hem naar buiten door bv een beweging met de Longe te maken .
Wat er genoemd wordt van een galop / renbaan vind ik eerlijk gezegd geen slecht idee . Paard komt als niet voorwaarts over in filmpje .
Galopbaan is relatief veilige omgeving . Ze kunnen rechtuit en geen bochten .
Samen met ander paard de baan op en lekker voorwaarts gaan . Laat hem dan maar gaan rennen hij stopt van zelf weer . Maar gok dat hij eerder blijft staan .
Maar er moet iets veranderen in dit proces .

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paard is vertrouwen in ruiter kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 08:31

Ik kende iemand die als paarden de ruiter spannend vonden naar het bos ging.
Dan had het paard het drukker met de omgeving dan met de ruiter was zijn beredenering :D
Maar dat moet je maar durven.

Maar daarop voortbordurend zou je wel eens wat afleiding voor hem kunnen zoeken.
Balkjes in de bak, daar tussendoor slalommen, er over.
Leg de focus elders.

Probeer ook met het rijden niet die volte te blijven rijden.
Dan heeft hij veel te tijd voor om hem heen te kijken, die voetgangers, maar ook met de ruiter in de gaten te houden.
Dit paard moet aan het werk gezet worden, dus steeds figuren.
En als je merkt hij denkt dat we links gaan, ga je rechts.
Hij moet niet weten wat er gaat komen zodat hij op gaat letten, niet van alles bedenken.

En rij jij lekker met die lange beugels op een groen paard?
Mijn inziens ziet het er niet comfortabel uit, ook niet voor het paard.
Lijkt me ook bijna onmogelijk daar snel in mee te kunnen zitten als hij eens wegschiet.
Springruiters en mensen die paarden zadelmak maken rijden niet voor niets korter.
De Z dressuurmaat komt later wel :)

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 08:33

[***] schreef:
Ineke2 schreef:
Is hij ook de foto gezet? ( Röntgen) rug / hals en benen?

Heb je misschien een filmpje van het gedrag?

Ja paard is op de foto geweest en nee geen filmpje van het gedrag.
Is voor mij lastig te filmen aangezien ik in het midde staat en ik dan niet even me telefoon kan pakken.
Iemand anders laten filmen gaat ook niet ivb corona mogen er geen toeschouwers bij de bakken staan. Ik heb alleen filmpjes van als het goed gaat.

Je zegt dat je paard sinds 2 dagen ineens gek doet. Heb je in de afgelopen 2 dagen foto's laten maken?
Begrijp ik dat het heel lang best goed is gegaan en sinds 2 dagen een heel stuk minder?

Hoe vaak en hoe lang wordt er op hem gereden iedere week?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 08:44

Mensen allemaal leuk advies hoor maar je denk toch niet dat we buiten gaan rijden met een paard waar nog geen stuur op zit. Hoe kan je figuren rijden als je geen stuur heb we hebben nu 4 x in de grote bak gezeten verder alleen longeerbak gezien.
Er zit een rem op maar in paniek werkt die rem niet
Dus nee met zoon paard kan je niet buiten gaan rijden. Dat is gewoon levens gevaarlijk.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 08:47

Ik zou er een ruiter of amazone op zetten die de kop durft los te laten en naar voren gaat, ongeacht wat t dier doet. En nee, dat is niet hetzelfde als een cowboy, dat kan ook met gevoel.
Maar ik gok dat je ook wel een argument hebt waarom dat niet kan

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 08:50

[***] schreef:
Mensen allemaal leuk advies hoor maar je denk toch niet dat we buiten gaan rijden met een paard waar nog geen stuur op zit. Hoe kan je figuren rijden als je geen stuur heb we hebben nu 4 x in de grote bak gezeten verder alleen longeerbak gezien.
Dus nee met zoon paard kan je niet buiten gaan rijden. Dat is gewoon levens gevaarlijk.

Je kan ook naar het bos aan de lange lijnen. Als dat goed gaat kan je kijken of je er daarna op wil zitten of dat je het nog een aantal keer gaat herhalen. Een stuur is in het bos niet zo belangrijk, figuren rijden op een jong paard met een slechte balans is vele malen lastiger dan een bocht om een ander pad in te rijden. En nu raad ik je sowieso aan om bochten in het bos altijd te stappen. Zeker met een jong paard.

Er bestaat nou eenmaal meer dan "in de bak figuren rijden".

Edit: ik rij alleen maar in het bos, wij hebben geen bak. Dus ook jonge paarden gaan gewoon mee het bos in. Ofwel aan de lijnen of voor de kar met een maatje of onder het zadel en ja ik leef nog :D
Laatst bijgewerkt door HopeMyDay op 22-05-21 08:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 08:51

genja schreef:
Wat mij in het filmpje heel erg opvalt is dat zodra paard op de hoefslag loopt behoorlijk in de houding (getrokken ) wordt .
Daar is het paard nog lang niet aan toe leer hem
Eerst op eigen benen te lopen en die houding komt wel. Laat hem los van voren en rijdt hem voorwaarts .
Persoon in het midden doet ook niks als paard zo er om heen blijft cirkelen dwing hem naar buiten door bv een beweging met de Longe te maken .
Wat er genoemd wordt van een galop / renbaan vind ik eerlijk gezegd geen slecht idee . Paard komt als niet voorwaarts over in filmpje .
Galopbaan is relatief veilige omgeving . Ze kunnen rechtuit en geen bochten .
Samen met ander paard de baan op en lekker voorwaarts gaan . Laat hem dan maar gaan rennen hij stopt van zelf weer . Maar gok dat hij eerder blijft staan .
Maar er moet iets veranderen in dit proces .

Hij woord niet in een houding getrokken er woord gevraagd te gaan nageven omdat als hij gaat nageven hij meer gaat ontspannen en meer gefocust is op de ruiter ipv zijn rug weg te drukken en zijn kaken vast te zetten

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 08:51

Ik ben het met je eens. Je paard doet dit niet om te pesten en allerlei gekke fratsen uit halen om hem bij de les te krijgen lijkt me ook alles behalve juist. Paard die geen vertrouwen onder het zadel heeft en durft te gaan rennen mee naar buiten nemen lijkt me ook geen verstandige keuze, dus bedankt dat je aan je medemens denkt en eerst dit op wil lossen.

Ik zou het eens in de hoek van featherlight /warwick Schiller zoeken. Ik vind je paard erg gespannen /hard en stijf in zijn lijf. Hij moet leren de juiste keuzes te maken en te ontspannen ipv te gaan rennen. Dit zul je er naast even op moeten bouwen om zijn natuurlijke instinct te herinprogrammeren. Ik denk echt dat je veel baat hebt bij het kijken van een paar van hun filmpjes.

Het heeft mijn mindset heel erg veranderd en mijn manier van naar paarden kijken en ik zag net een paar kleine veranderingen heel veel verschil (bij het rijden van bijvoorbeeld een kijkerig paard, maar de techniek is op alle paarden toe te passen)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 08:52

Ja dat kan wel, nee zou het ook niet doen.
Ik gaf alleen aan, dat die man dat deed.
Die paarden waren niet verder.
zoals ik al zei, daarop voortbordurend.

En ja balkjes ruim neer leggen kun je zeker tussendoor slalommen, dat spelletje kennen ze heel snel.
En ook figuren rijden, dat gaat niet om iets netjes, dat gaat om de focus weg te halen.
Geen 1 jong paard moet je 10 voltes achter elkaar rijden, ja de slome sukkeltjes kunnen dat, alle andere gaan spoken.

Maar dit is je eerste paard dat je inrijd en wat niet meteen loopt alsof hij zadelmak is geboren?
Want op beide filmpjes zie ik eigenlijk niets aparts.
Geen paard dat overdreven bang is van de ruiter, die doen anders. Hij kijkt juist naar de omgeving.
Misschien eerder geweest, dat kan ik niet beoordelen natuurlijk. Maar die fase ben je dan voorbij en moet je ook niet zelf in blijven hangen dan :)

Maar als voor jou sturen een probleem is, waarom ga je dan niet met een dubbele longeerlijn aan de gang?
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 22-05-21 08:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 08:54

HopeMyDay schreef:
[***] schreef:

Je kan ook naar het bos aan de lange lijnen. Als dat goed gaat kan je kijken of je er daarna op wil zitten of dat je het nog een aantal keer gaat herhalen. Een stuur is in het bos niet zo belangrijk, figuren rijden op een jong paard met een slechte balans is vele malen lastiger dan een bocht om een ander pad in te rijden. En nu raad ik je sowieso aan om bochten in het bos altijd te stappen. Zeker met een jong paard.

Er bestaat nou eenmaal meer dan "in de bak figuren rijden".

Nogmaals aan de hand is er geen probleem aan de lange lijnen is er geen probleem zijn wei is midden in het bos dus ja hij weet wat het bos is.hij loopt 2 x per dag door het bos om bij zijn wie te komen. Zijn gedrag veranderd zodra er iemand op zijn rug zit.
Het maakt dus niet uit welke discipline je met hem zou doen en probleem blijft dat hij veranderd als er iemand op zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:01

DuoPenotti schreef:
Ja dat kan wel, nee zou het ook niet doen.
Ik gaf alleen aan, dat die man dat deed.
Die paarden waren niet verder.
zoals ik al zei, daarop voortbordurend.

En ja balkjes ruim neer leggen kun je zeker tussendoor slalommen, dat spelletje kennen ze heel snel.
En ook figuren rijden, dat gaat niet om iets netjes, dat gaat om de focus weg te halen.
Geen 1 jong paard moet je 10 voltes achter elkaar rijden, ja de slome sukkeltjes kunnen dat, alle andere gaan spoken.

Maar dit is je eerste paard dat je inrijd en wat niet meteen loopt alsof hij zadelmak is geboren?
Want op beide filmpjes zie ik eigenlijk niets aparts.
Geen paard dat overdreven bang is van de ruiter, die doen anders. Hij kijkt juist naar de omgeving.
Misschien eerder geweest, dat kan ik niet beoordelen natuurlijk. Maar die fase ben je dan voorbij en moet je ook niet zelf in blijven hangen dan :)

Maar als voor jou sturen een probleem is, waarom ga je dan niet met een dubbele longeerlijn aan de gang?

Nee is niet mijn eerste paard die ik inrijd en ook niet van de ruiter die erop zit die heeft er al meerdere ingereden waaronder ook het half broertje van dit paard die ook in ons bezit is.

Het is ook niet dat die gaat spoken hoelanger je op hem rijd hoe beter het gaat we rijden als het goed gaat ongeveer een half uur incl het longeren voor het rijden die spanning is er in het begin altijd wel even maar sinds 2 dagen is die spanning weer erger en nee ik heb geen idee waardoor dat komt er is niets veranderd het enige wat ik me kan bedenken is dat het best waaide maar goed dat doet het wel vaker en we zitten midden in het bos

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:01

[***] schreef:
Nogmaals aan de hand is er geen probleem aan de lange lijnen is er geen probleem zijn wei is midden in het bos dus ja hij weet wat het bos is.hij loopt 2 x per dag door het bos om bij zijn wie te komen. Zijn gedrag veranderd zodra er iemand op zijn rug zit.
Het maakt dus niet uit welke discipline je met hem zou doen en probleem blijft dat hij veranderd als er iemand op zit.

Mag ik vragen wat voor soort tips je dan zou willen hebben? Alles wat in deze draad geopperd is, heb je al geprobeerd of kan niet. Aan welk type tips zou je dan denken?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:04

Er komen al super veel tips voorbij en ik lees ook voornamelijk tips die afwijken van dressuur. Dat is natuurlijk allemaal super goed maar ik denk dat we niet moeten vergeten dat dressuur de basis is voor alles.
Je kunt zo een paard wel een sprong voor zijn neus zetten maar als de basis hulpen niet doorkomen/werken ga je soort problemen alleen maar erger maken.
Ieder paard kan de basis principes van dressuur leren want anders kun je er maar beter niet meer op gaan zitten. En er is ook geen enkel paard die dit ‘saai’ zou vinden. Er zijn wel paarden die het moeilijk vinden, heel sensibel zijn op de omgeving of gewoon heel bang aangelegd zijn. Maar ook juist voor deze paarden is dressuur!

Wat ik zo 123 uit het korte filmpje haal is een jong paard die een snel schrikreflex heeft. Op de omgeving en waarschijnlijk ook op de ruiter. Zo een paard zou ik aan de longe de commando’s al goed leren (ho is altijd handig als ze dat goed kennen en bijv ‘kaaaaaalm’ gebruik ik zelf vaak om ze tot rust te laten komen).
Daarna moet zo een paard leren dat als hij weg schrikt er verder niks veranderd. Dus geen spanning bij de ruiter en dat het werk direct herpakt wordt. Gelijk op de volte sturen als het paard weg schrikt en weer door. Net doen of je neus bloed en gewoon weer verder rijden.

Iedere keer als je paard schrikt gelijk gaan sturen en been geven zodat hij door blijft lopen. Aanleren om stil te gaan staan/aandacht geven aan de schrik reactie leidt alleen maar tot meer schrikreacties.
Op het moment dat je hem de volte op stuurt en je ontspanning voelt direct ‘braaaaaaf’. Het paard kan alleen leren te vertrouwen op de ruiter als de ruiter hem motiveert/beloond op de juiste momenten.

Opzich lijkt mij dit geen groot probleem en ik denk dat een professional dit binnen 4/5 keer echt wel grotendeels opgelost kan hebben. Maar het voelt gewoon heel heftig en ik snap echt wel dat je even niet meer weet wat je doen moet. Maar voor dit soort paarden moet je jezelf gewoon heel erg houden aan de basis principes van het zadelmak maken.
Goed luisteren naar stem commando’s, goed gedrag belonen, gedrag wat je niet wilt negeren en vooral gewoon rijden rijden rijden.
Succes!

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:06

Heb je ook les? In welke omgeving zit je? Ik kan equuslibrium.nl erg aanraden! Claire heeft ontzettend veel ervaring met (probleem) paarden en geeft les door het hele land. Je kan haar ook volgen op Facebook. Ze zet regelmatig interessante filmpjes op haar pagina

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:08

[***] schreef:
In draf van hand veranderen gaat ook niet krijgt hij ook stress van en draait dan om en zet het op het rennen.
Zetten qe hem in stap om dan gaat het prima op de dagen dat hij minder stress heeft.

Dat is vrij normaal dat van hand veranderen spannend is. Dat is gewoon onderdeel van het zadelmak maken. Als hij dat nu nog spannend vind is daar te weinig tijd ingestoken. Sommige paarden zijn wat banger van de ruiter. Dat zie je bv veel bij Johnson afstammelingen.
Ik zie in het filmpje ook geen abnormaal veel stress. Dit zie je heel veel bij paarden die nog zadelmak bevestigd zijn.
Wel zie ik dat je zelf ook niet heel veel ervaring hebt met paarden zadelmak maken, klopt dat? Ik denk dat het oplosbaar is met hem op een goede trainingsstal te zetten waar ze wat meer de tijd nemen en hem wat verder doorrijden.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 22-05-21 09:11, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:09

Wind kan zeker meespelen. Juist nu er weer blaadjes aan de bomen zitten.
Het zicht is dan minder, plus door het geruis van de bladeren horen ze minder.

Maar blijf erbij, zet hem aan het werk.
Beter 10 min dan een half uur.
Hij moet bij jou zijn, niet bij de wandelaars.

Die man die ik eerder aanhaalde was iemand die daar paarden kreeg waar andere niets meer mee konden.
Het was een man die nooit grof werd, nooit sloeg of wat ook.
Maar puur door zijn manier van rijden de paarden goed kreeg.

Hij was mijn leermeester zeg maar. (en ik zal hem nooit evenaren)
En wat ik daar voornamelijk heb geleerd is zet ze aan het werk.
Als ik een jong paard zonder (s) van hand veranderen 3 voltes achter elkaar reed, kreeg ik op mijn kop.
Als ik meer dan 1 keer over de hoefslag reed achter elkaar, kreeg ik op mijn kop.
Figuren, overgangen, figuren.
Netheid deed er niet toe. Dat komt later wel. Maar hou ze oplettend, aan het werk.
Ook geen lange tijd stappen, dat kan bij de braafjes, niet bij de paarden die dingen verzinnen.

Succes :)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:13

Jouw filmpjes bekeken. Wat een mooi paard! Maar naar mijn idee is hij nog lang niet uitgegroeid. Heb het idee dat hij nog niet goed op eigen benen kan lopen, met een ruiter is zijn evenwicht natuurlijk veel lastiger te vinden.

Daarnaast vind ik dat je hem te weinig ruimte geeft, zijn hoofd is ver achter de loodlijn, zijn hals verkort. Dat heeft veel invloed op zijn evenwicht en ook op zijn bewegingsvrijheid.

Zijn onzekerheid kan deels ook komen omdat hij niet op eigen benen kan lopen, hij zoekt dan steun.