Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
[***] schreef:Jennyj01 schreef:Dit is wat je met hem doet? In de bak proberen hem rustig te krijgen en als braaf paard rond te rijden? Sorry voor mijn botte formulering hoor maar ik probeer er mijn gedachten over te krijgen. En dit doe je al een tijdje op deze manier met ups en downs. Conclusie die gaat je niet brengen wat je zoekt. Op zoek naar een anderen insteek. Aan de lange lijnen werken of in het tuig voor de wagen. Misschien dat het dier in een andere tak van sport zich beter voelt.
Waar je ook nog eens aan zou kunnen denken is een trainer van renpaarden. Lekker de baan op. Leren lopen en remmen. Daar zou hij in zijn hoofd wel eens van kunnen opknappen en een reset kunnen maken. Mijn paarden werden er altijd heel blij van.
Het is een prachtig dier en het zou zonde zijn als hij zo geblokkeerd blijft.
Ik weet niet of ik dit serieus moet nemen of met een emmer zout.
Ik koop een total Us nakomeling om voor de kar te gooien of op de renbaan kweet niet hoor
ElinaSK schreef:Ik moest meteen aan een serie filmpjes denken die ik ooit gezien heb dit is deel 1 https://youtu.be/BYDbc7ksKvA. Ik heb goeie ervaringen met zijn manier van werken, paarden leren in feite dat ze op zichzelf kunnen vertrouwen bij spanning. Ik weet niet of je er iets aan hebt maar wilde het wel met je delen. Ik heb zelf ook paarden gezien die van onrust naar de rust zelf gaan.
Undefined schreef:Ik denk dat je met dit paard eerst terug moet naar grondwerk en aan zijn stressrelease moet werken. Je zou eens op YouTube de serie principles of training van Warwick Schiller kunnen kijken om te zien of zoiets je aanspreekt. Er zitten daar ook wat rijvideos bij waar je denk ik veel aan hebt.
Twee dingen waar ik dan aan denk. Als eerste kiezen waar je werkt: vraag hem te lopen en kijk waar hij heen gaat. Is dit het midden of een bepaalde hoek/bij de uitgang? Prima, dan ga je daar werken aan iets wat moeizaam gaat. Bijvoorbeeld zijn schouders verplaatsen of een drafje. Zodra hij iets weg loopt van die plek geef je hem de vrije teugel en kun je eventueel zwaar gaan zitten om even halt te houden en te rusten. Paarden zijn altijd op zoek naar een plek waar ze kunnen rusten/met rust gelaten worden.
Als tweede: doe alles stapje voor stapje. Vraag je paard te stappen. Is hij druk en gestresst? Vraag hem met 1 teugel te buigen en circelen tot hij stil staat. Wacht tot hij relaxed en stap weer door. Doe dit net zo lang totdat hij relaxed stapt. Dan kun je hetzelfde herhalen in de draf. Draaf aan. Is hij gestresst zoals op de video? Draai hem tot een stop. Wacht, relax en stap weer aan. Stapt hij relaxed? Dan draaf je weer aan.
Ik wil hier verder niet teveel advies in geven omdat ik er niet veel praktijkervaring mee heb maar ik denk dat als je meer grondwerk gaat doen je al ver kan komen.
Merje schreef:Heb je al geprobeerd om hem naast je te nemen terwijl je zelf op een ander paard zit? Sommige paarden associeren een ruiter op hun rug met een roofdier. Door hem naast een bereden paard te zetten, kan hij wennen aan het idee dat een ruiter 'boven' hem veilig is.
[***] schreef:Ineke2 schreef:Is hij ook de foto gezet? ( Röntgen) rug / hals en benen?
Heb je misschien een filmpje van het gedrag?
Ja paard is op de foto geweest en nee geen filmpje van het gedrag.
Is voor mij lastig te filmen aangezien ik in het midde staat en ik dan niet even me telefoon kan pakken.
Iemand anders laten filmen gaat ook niet ivb corona mogen er geen toeschouwers bij de bakken staan. Ik heb alleen filmpjes van als het goed gaat.
[***] schreef:Mensen allemaal leuk advies hoor maar je denk toch niet dat we buiten gaan rijden met een paard waar nog geen stuur op zit. Hoe kan je figuren rijden als je geen stuur heb we hebben nu 4 x in de grote bak gezeten verder alleen longeerbak gezien.
Er zit een rem op maar in paniek werkt die rem niet
Dus nee met zoon paard kan je niet buiten gaan rijden. Dat is gewoon levens gevaarlijk.
genja schreef:Wat mij in het filmpje heel erg opvalt is dat zodra paard op de hoefslag loopt behoorlijk in de houding (getrokken ) wordt .
Daar is het paard nog lang niet aan toe leer hem
Eerst op eigen benen te lopen en die houding komt wel. Laat hem los van voren en rijdt hem voorwaarts .
Persoon in het midden doet ook niks als paard zo er om heen blijft cirkelen dwing hem naar buiten door bv een beweging met de Longe te maken .
Wat er genoemd wordt van een galop / renbaan vind ik eerlijk gezegd geen slecht idee . Paard komt als niet voorwaarts over in filmpje .
Galopbaan is relatief veilige omgeving . Ze kunnen rechtuit en geen bochten .
Samen met ander paard de baan op en lekker voorwaarts gaan . Laat hem dan maar gaan rennen hij stopt van zelf weer . Maar gok dat hij eerder blijft staan .
Maar er moet iets veranderen in dit proces .
HopeMyDay schreef:[***] schreef:Mensen allemaal leuk advies hoor maar je denk toch niet dat we buiten gaan rijden met een paard waar nog geen stuur op zit. Hoe kan je figuren rijden als je geen stuur heb we hebben nu 4 x in de grote bak gezeten verder alleen longeerbak gezien.
Er zit een rem op maar in paniek werkt die rem niet
Dus nee met zoon paard kan je niet buiten gaan rijden. Dat is gewoon levens gevaarlijk.
Je kan ook naar het bos aan de lange lijnen. Als dat goed gaat kan je kijken of je er daarna op wil zitten of dat je het nog een aantal keer gaat herhalen. Een stuur is in het bos niet zo belangrijk, figuren rijden op een jong paard met een slechte balans is vele malen lastiger dan een bocht om een ander pad in te rijden. En nu raad ik je sowieso aan om bochten in het bos altijd te stappen. Zeker met een jong paard.
Er bestaat nou eenmaal meer dan "in de bak figuren rijden".
DuoPenotti schreef:Ja dat kan wel, nee zou het ook niet doen.
Ik gaf alleen aan, dat die man dat deed.
Die paarden waren niet verder.
zoals ik al zei, daarop voortbordurend.
En ja balkjes ruim neer leggen kun je zeker tussendoor slalommen, dat spelletje kennen ze heel snel.
En ook figuren rijden, dat gaat niet om iets netjes, dat gaat om de focus weg te halen.
Geen 1 jong paard moet je 10 voltes achter elkaar rijden, ja de slome sukkeltjes kunnen dat, alle andere gaan spoken.
Maar dit is je eerste paard dat je inrijd en wat niet meteen loopt alsof hij zadelmak is geboren?
Want op beide filmpjes zie ik eigenlijk niets aparts.
Geen paard dat overdreven bang is van de ruiter, die doen anders. Hij kijkt juist naar de omgeving.
Misschien eerder geweest, dat kan ik niet beoordelen natuurlijk. Maar die fase ben je dan voorbij en moet je ook niet zelf in blijven hangen dan
Maar als voor jou sturen een probleem is, waarom ga je dan niet met een dubbele longeerlijn aan de gang?
[***] schreef:Nogmaals aan de hand is er geen probleem aan de lange lijnen is er geen probleem zijn wei is midden in het bos dus ja hij weet wat het bos is.hij loopt 2 x per dag door het bos om bij zijn wie te komen. Zijn gedrag veranderd zodra er iemand op zijn rug zit.
Het maakt dus niet uit welke discipline je met hem zou doen en probleem blijft dat hij veranderd als er iemand op zit.
[***] schreef:In draf van hand veranderen gaat ook niet krijgt hij ook stress van en draait dan om en zet het op het rennen.
Zetten qe hem in stap om dan gaat het prima op de dagen dat hij minder stress heeft.