Tips nodig jong paard naar weide brengen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 11:31

Ik heb hier een paard op pension gehad die met die flauwekul weg kwam op een andere stal.
Dus dat hier ook wel even dacht te kunnen doorzetten.

Steigeren is gewoon klats touw tegen zijn buik, dat is zijn zwakke plek als prooidier dus dat was zo over.
Maar normaal meelopen was een ander ding.
Dingen als hengstenketting of rukjes of een zweepje maakte hem alleen maar heter. Ook stilzetten, achterwaarts zetten, daar ontplofte hij alleen maar meer van.
Maar dat paard was wel een enorme! snoepkont.
Bij het lopen kreeg hij ondertussen een snoepje, dus de focus ging naar mij, niet naar het joepie buiten.
Dan bij het wachten een snoepje.
Losklikken, snoepje en dan een aai en als ik zei toe maar, mocht hij pas weg.
In het begin hing het hele lopen en omdraaien zowat aan elkaar met snoepjes :+
Maar ik kon die echt al heel snel afbouwen, en begon het steeds meer random te geven, maar hij had steeds de hoop, daar komt het snoepje dus bleef bij mij.
Met het laatste omdraaien en wachten heb ik het nog wel heel lang gegeven, maar dat mocht hij ook wel hebben als beloning vond ik.
Nu werd hij wel nooit brutaal voor een snoepje dus ook dit zal niet bij elk paard kunnen. Maar voor hem de oplossing.

Overigens stond dit paard in de wei met een klootviool met net zoveel energie als hem, dus die waren heel veel aan het spelen samen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 11:35

Ik zou stoppen met routinematig handelen want hij raakt gestresst door pavlov reactie. Ikzelf heb bewust gekozen voor geen routine zodat ze altijd een verrassing hebben wanneer de wei open gaat of ze gevoerd worden.

Daarnaast weet hij niet dat hij zo groot is, en daar zou jij je ook niet door moeten laten tegenhouden. Opvoeden die hap. Steigeren, slaan, dreigen, trappen is echt gevaarlijk en not done.
Paard op achterbenen? Tetter naar hem dat ik er niet blij mee ben, als het kan krijgt ie een knal van me, gewoon een felle tik, geen schop. Anders wachten tot vier benen aan de grond en we gaan linea recta terug naar stal. Gaat ie wss niet leuk vinden. Jammer dan. Tot de kalmte is terug gekeerd en dan opnieuw proberen. Probeer hem ook eens om te kopen met snoepjes/biksen. Wellicht kan je hem op de juiste momenten verleiden zn aandacht bij jou te houden ipv de lucht in te knallen.
Door hem los te laten nadat hij heeft gesteigert wordt dat routine van zijn activiteit.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 11:38

Matheno schreef:
Elisa2 schreef:
Wbt het steigeren, ik zou er een keer een hengstenketting aanknopen en als hij steigert er een flinke rug aan geven met een schreeuw.

Daar kun je het neusbot mee breken ...

Ja maar als paard lief verkeerd steigert breekt hij mij.. en als je ketting eerst gewoon onderlangs doet en je halster netjes op maat is moetje nog al voor je dat breekt ( halsters horen ook niet zo laag te hangen)

carrie79

Re: Tips nodig jong paard naar weide brengen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-21 11:41

Voor de mensen met de tip van het snoepje. Hiervoor stond hij in een land waarbij ik iets verder moest lopen en daarbij deed ik idd halverwege een keer halthouden en een snoepje en vlak voordat hij los mocht nogmaals halthouden en een snoepje dit werkte goed, hij wachtte dan keurig totdat hij zijn snoepje kreeg voordat hij de weide in liep. (maar dat doe ik nu dus niet meer, wellicht toch ook er maar weer bij pakken).

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 11:47

carrie79 schreef:
Voor de mensen met de tip van het snoepje. Hiervoor stond hij in een land waarbij ik iets verder moest lopen en daarbij deed ik idd halverwege een keer halthouden en een snoepje en vlak voordat hij los mocht nogmaals halthouden en een snoepje dit werkte goed, hij wachtte dan keurig totdat hij zijn snoepje kreeg voordat hij de weide in liep. (maar dat doe ik nu dus niet meer, wellicht toch ook er maar weer bij pakken).

Dat is zeker ook een goede routine, die pas ik ook toe bij mijn paarden. Ze zien het naar de wei gaan, omdraaien en los klikken daarom als een leuke oefening waarbij ze rustig blijven.

Let wel op je beloon momenten. Het laatste wat je wil is dat je onrustig en druk gedrag daarmee bekrachtigd.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 11:49

DuoPenotti schreef:
Ik heb hier een paard op pension gehad die met die flauwekul weg kwam op een andere stal.
Dus dat hier ook wel even dacht te kunnen doorzetten.

Steigeren is gewoon klats touw tegen zijn buik, dat is zijn zwakke plek als prooidier dus dat was zo over.
Maar normaal meelopen was een ander ding.
Dingen als hengstenketting of rukjes of een zweepje maakte hem alleen maar heter. Ook stilzetten, achterwaarts zetten, daar ontplofte hij alleen maar meer van.
Maar dat paard was wel een enorme! snoepkont.
Bij het lopen kreeg hij ondertussen een snoepje, dus de focus ging naar mij, niet naar het joepie buiten.
Dan bij het wachten een snoepje.
Losklikken, snoepje en dan een aai en als ik zei toe maar, mocht hij pas weg.
In het begin hing het hele lopen en omdraaien zowat aan elkaar met snoepjes :+
Maar ik kon die echt al heel snel afbouwen, en begon het steeds meer random te geven, maar hij had steeds de hoop, daar komt het snoepje dus bleef bij mij.
Met het laatste omdraaien en wachten heb ik het nog wel heel lang gegeven, maar dat mocht hij ook wel hebben als beloning vond ik.
Nu werd hij wel nooit brutaal voor een snoepje dus ook dit zal niet bij elk paard kunnen. Maar voor hem de oplossing.

Overigens stond dit paard in de wei met een klootviool met net zoveel energie als hem, dus die waren heel veel aan het spelen samen.

Mooi gedaan. Eigenlijk is dat bijna hetzelfde als clickertraining. Daarmee leer je ook het brutaal zijn voor een snoepje juist af, wat dat paard dus sowieso al niet had.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 11:56

Dank je
En het verbaasde me hoe snel het goed ging.
Precies weet ik het niet meer maar zeker binnen 2 weken alleen nog maar dat laatste snoepje gaf.

Terwijl de eigenaresse weggestuurd was op de stal daarvoor omdat ze er niets meer mee konden.
Dus hij had echt wel fout gedrag geleerd.
Voor hem was het echt de focus er af van: wei wei wei!!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 12:05

Bij ons was het ook zo toen Brix jong was. Donderen, denderen, wegracen en niet wachten tot zijn halster af ging. Ik heb ook de snoep routine gedaan. Hek open - snoep. Door het hek en omdraaien - snoep. Halster af - snoep. Daarna liep ik weg.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 12:06

Inderdaad je routine doorbreken, volgorde met regelmaat veranderen en als het kan niet te veel krachtvoer er in. Daarnaast overdag voor een speelmaatje zorgen. Ik zou wel een hengstenkettinkje er aan doen, onder de kaak langs. Je hoeft geen ruk te geven of want dan ook maar als hij steigert, corrigeert hij zichzelf. En pak hem gewoon nog eens een keer als hij weer van de wei af is en weer even op stal heeft gestaan. Dat je het na zijn normale weidegang nog eens probeert zeg maar. Kijken wat hij dan doet. Gaat hij wel normaal vanuit de wei terug naar stal? Denk dat je ook al wel wat kan longeren of grondwerken met hem, kan hij zijn energie beetje kwijt...jammer dat je ver weg woont, had je graag geholpen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 12:09

Matheno schreef:
Elisa2 schreef:
Wbt het steigeren, ik zou er een keer een hengstenketting aanknopen en als hij steigert er een flinke rug aan geven met een schreeuw.

Daar kun je het neusbot mee breken ...

En als ie tijdens het steigeren een keer verkeerd uithaalt kan hij TS het licht uit de ogen slaan.
Steigeren = not done.
Hengstenketting onder de kin langs, drammen/steigeren/in je ruimte komen - - > ruk aan de ketting. Het is een paard hoor, geen babypoesje.
Zo voed ik zelfs mijn Shetlanders op en die kunnen door de kleinste kinderen buiten gezet worden. Niks mis met een beetje opvoeding.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 12:19

carrie79 schreef:

Dit zou ook mijn aanpak zijn! Natuurlijk, je kan het aanpakken met grondwerk of hardhandig aanpakken etc. Maar liefde gaat nog altijd door de maag :)

En als ik mijn paarden los klik, weten ze dat ze nog wat krijgen en blijven braaf staan.
Daardoor gaan ze ook niet bokkend weg, dus voor mezelf veilig :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 12:25

Dat grondwerk vraag me af of dat wel werkt. Tenminste voor dit dan.
Dat paard waar ik het over had, als die eenmaal 10 minuten buiten had gestaan kon je er een kind van 3 mee laten wandelen bij wijze van. Dus hij wist echt wel hoe het moest, maar vergat dat dan eventjes :D
En hij kwam elke dag hele dagen buiten, maar ik weet dat in zijn verleden dat niet was. Zijn eigenaresse, ja heel penny, heeft hem echt als 3 jarige gered uit een donkere stal waar hij dagen in stond.
Ik denk echt wel dat dit bij hem een reden was.

Maar 24/7 buiten gedijde hij ook weer niet. Handig paarden houden :P

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 12:31

ik vindt snoepjes echt vreselijk. Heb je een keer geen snoepjes, dan wordt dat niet in dank afgenomen. Zelf mee gemaakt met iemand. Hij heeft gewoon wat opvoeding nodig. Soms een snoepje kan geen kwaad maar maak het nooit routine. In een kudde leert hij ook niet op die manier zijn plaats kennen

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 12:37

Nee hoor, ook dat ga je afbouwen.
Dus een dag geen snoepje, 3 dagen geen snoepje, een week geen snoepje. En dan net wanneer het eens een keer uitkomt. Uiteindelijk is de aai op het laatst waar het om gaat. En dat het gedrag doorbroken is.
Als je merkt dat ze bijvoorbeeld door het weer wat heter zijn er wel weer 1 geven zodat ze voor ze er zelf erg in hebben weer even afgeleid zijn.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 02-02-21 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 12:44

carrie79 schreef:

Ik heb ooit op een stal gewerkt waar een paard stond die iedereen meesleurde naar de wei. Liep heel braaf mee, net achter je schouder en zetten vervolgens in één keer een sprint in. Menig mens heeft er achteraan gehangen. Van alles geprobeerd, ook met hoofdstel, hengstenketting, etc. Maar hij was je gewoon te vlug af.

Toen ging ik een wortel meenemen naar de wei en die liet ik hem in stal al zien. Hij zat aan me vast geplakt, hoefde eigenlijk niet eens meer een touwtje mee te nemen bij wijze van spreken. Halverwege stopte we een keer en kreeg hij een hap van de wortel. De rest kreeg hij in de wei. Paard ging er nooit meer van door. Het spelletje met de wortel was gewoon leuker geworden dan de sprint naar de wei. De wortel is volgens mij later vervangen door een snoepje in de wei als het halster af was.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 12:54

BarbaraNova schreef:
ik vindt snoepjes echt vreselijk.

Niet goed gebruikt kunnen snoepjes of wortels inderdaad vreselijk zijn. Het is net als met elke andere trainingsmethode: timing en uitstraling is cruciaal. Welke methode dan de voorkeur heeft hangt af van de combinatie trainer en paard.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 12:56

Rex_Rolfo schreef:
BarbaraNova schreef:
ik vindt snoepjes echt vreselijk.

Niet goed gebruikt kunnen snoepjes of wortels inderdaad vreselijk zijn. Het is net als met elke andere trainingsmethode: timing en uitstraling is cruciaal. Welke methode dan de voorkeur heeft hangt af van de combinatie trainer en paard.

Zeker mee eens hoor, maar heb hoe dat vroeger ging daar op die stal nog in mijn hoofd en daardoor gebruik ik ze bijna niet. Heb ze wel maar ze krijgen ze nooit op vaste tijden enz van me.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 13:22

En je zet ze elke dag op hetzelfde tijdstip buiten? Of kun je daar in wisselen? Want herhaal iets drie keer op dezelfde tijd dan hebben paarden een ongelooflijke inwendige klok die op dag vier aanslaat op die tijd.
Snoepje, indien het hem met de voetjes op de vloer houd prima. Maar je zou ook het onrustig worden op stal kunnen doorbreken door ze een pluk hooi te brengen en weer weg te lopen en dan pas een half uur of zo later ze op de wei zetten. En dan niet elke dag maar afwisselen.

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-21 13:28

Ben ondertussen aan het werk, dus kan niet de hele tijd reageren maar ik lees alles hoor.

Voor nu heb ik in ieder geval opgeslagen voor mezelf, om de routine te doorbreken en te kijken hoe hij daar op reageert (dus zoals hierboven benoemd wat langer op stal, plukje hooi en daarna pas naar buiten en andere dag anders). Ook ga ik het naar buiten brengen even weer strenger aanpakken door middel van stukjes halthouden/ achterwaarts etc, zodat hij hopelijk meer de aandacht weer op mij gericht krijgt. Het snoepje werkte de vorige keer bij hem uitstekend als beloning, dus echt op het moment dat hij keurig naast me stond te wachten, dus ook die ga ik weer invoeren.

Dat zijn even de dingen die ik zo opgeslagen heb, maar er zijn echt veel goede tips langs gekomen. Weet dat ik alles lees en waar mogelijk uit probeer ;-)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 13:28

Heb je al geprobeerd weer terug naar stal te gaan zodra hij dat gedrag vertoond? Steigert hij? Terug naar stal en opnieuw naar de wei, steigert hij weer? Terug en opnieuw. Net zolang tot hij niet meer steigert en pas dan loslaten in de wei.

Nu wordt zijn slechte gedrag “beloond” doordat het er in zijn ogen voor zorgt dat hij los mag.

Wel zorgen dat je een lange lijn (longeerlijn) hebt zodat hij niet per ongeluk alsnog los komt. Desnoods een ketting over de neus zodat je meer controle hebt.

Dit gedrag kun je beter nu rigoureus en misschien niet zo vriendelijk de kop indrukken. Anders heb je straks een paard dat de rest van zijn carrière dit gedrag blijft vertonen.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 13:34

996981 schreef:
Heb je al geprobeerd weer terug naar stal te gaan zodra hij dat gedrag vertoond? Steigert hij? Terug naar stal en opnieuw naar de wei, steigert hij weer? Terug en opnieuw. Net zolang tot hij niet meer steigert en pas dan loslaten in de wei.

Nu wordt zijn slechte gedrag “beloond” doordat het er in zijn ogen voor zorgt dat hij los mag.

Wel zorgen dat je een lange lijn (longeerlijn) hebt zodat hij niet per ongeluk alsnog los komt. Desnoods een ketting over de neus zodat je meer controle hebt.

Dit gedrag kun je beter nu rigoureus en misschien niet zo vriendelijk de kop indrukken. Anders heb je straks een paard dat de rest van zijn carrière dit gedrag blijft vertonen.

Hier sluit ik mij bij aan. Zou wel lekkers voor hem meenemen als hij rustig in het land is aangekomen, zodat hij extra beloond wordt. Als dit goed gaat uitbouwen tot een klopje op de hals.

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 13:36

Heeft hij zijn hooi op voordat hij naar het land gaat, heeft hij dan zin in eten? Misschien eerst voeren, als je dat nog niet doet, zodat hij verzadigd is voordat hij naar buiten mag. Sneller naar de wei=sneller eten.

Verder ga ik mee in wat 996981 zegt. Pas de wei in als hij zich gedraagt.

Zo'n monty robberts halster met zo'n touwtje over de neus, zou hem dat makkelijker aan de grond houden?

Zuidpool

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 13:37

Heel herkenbaar probleem haha
Naar de weide met hoofdstel of touwhalster. Met een normaal halster heb je niks te zeggen als ze je gaan omtrekken. Zweep meenemen en lange lijn. Regelmatig laten halthouden op weg naar de weide en halt is halt. Doordenderen betekend achteruit.
En een heeeeeele lange adem
Als hii netjes omgedraaid staat in de wei en je kunt de poort dicht doen koekje en loslaten.
Ongeacht het weer, wel of niet gegeten hebben van tevoren etc moet hij daar gewoon mee ophouden want het is levensgevaarlijk

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 13:53

Weet je waarom hij zo reageert ? Is hij enthousiast omdat hij bij de anderen wil zijn ? In dat geval kun je hem bvb als eerste buiten zetten. Hoe is hij als je ze per 2 buiten zet ? Meestal lukt het bij mij door de volgorde aan te passen. Het binnen en buiten zetten is ook echt een goede oefening. Je leert ze wachten draaien, achteruit gaan. Dat is heel veel controle wat voor een jong paard best stressvol kan zijn. Probeer het is 2-3 keer achter elkaar zonder los te klikken. Vaak is het losklikken een ontladingsmoment. Dit doe ik altijd pas na het hek sluiten en zo rustig mogelijk.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 14:05

BarbaraNova schreef:
ik vindt snoepjes echt vreselijk. Heb je een keer geen snoepjes, dan wordt dat niet in dank afgenomen. Zelf mee gemaakt met iemand. Hij heeft gewoon wat opvoeding nodig. Soms een snoepje kan geen kwaad maar maak het nooit routine. In een kudde leert hij ook niet op die manier zijn plaats kennen

Juist niet. Mijn paard was altijd heel schooierig en zat altijd aan je zakken voor iets lekkers. Maar sinds ik werk met voedselbeloning weet hij dat hij alleen iets krijgt als hij iets goed heeft gedaan, het verdiend heeft. Het schooien is helemaal weg.
Dat vereist natuurlijk wel consequent zijn in het begin.