Paard agressief naar mens tijdens het voeren

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 00:37

Of zet het paard buiten, stop het vol hooi en geef het een bak voer.
Zet het dier dan weer binnen als dat perse nodig is, en zorg dat er in de stal een slowfeeder vol hooi hangt. Dan is het waarschijnlijk snel over met dat gedrag. Is wellicht uitgelokt door te weinig voer, stalleven, verveling, succes en door het gedrag nog minder of later hooi (dat zal 'm leren)
Net als paarden die uit verveling langslopende paarden die langs de box lopen bijten, of weven. Allemaal stal-ondeugden die niet voor niets zo heten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 00:47

Lindsey_99 schreef:
Zet het dier dan weer binnen als dat perse nodig is, en zorg dat er in de stal een slowfeeder vol hooi hangt. Dan is het waarschijnlijk snel over met dat gedrag. Is wellicht uitgelokt door te weinig voer, stalleven, verveling, succes en door het gedrag nog minder of later hooi (dat zal 'm leren)
Net als paarden die uit verveling langslopende paarden die langs de box lopen bijten, of weven. Allemaal stal-ondeugden die niet voor niets zo heten.

Zoveel voernijd en dan met paard die box in lopen vol voer? Dat gaat de eerste keer goed, maar daar na? Paard heeft geconcludeerd dat dit gedrag de reden is dat hij gevoerd wordt. Dat zal je moeten ombuigen enkel al omdat vroeg of laat er iemand, mens of paard, gewond raakt.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 08:00

tamary schreef:
Lindsey_99 schreef:

Zoveel voernijd en dan met paard die box in lopen vol voer? Dat gaat de eerste keer goed, maar daar na? Paard heeft geconcludeerd dat dit gedrag de reden is dat hij gevoerd wordt. Dat zal je moeten ombuigen enkel al omdat vroeg of laat er iemand, mens of paard, gewond raakt.

Als het paard de buik al vol heeft en dus geen honger meer dan is het mogelijk dat het voer in de stal minder belangrijk is en het paard gematigder reageert.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 08:15

irmaz schreef:
Oei dat klinkt wel heftig TS :oo

Heeft het paard geen maagzweren of iets anders medisch? Dan kan het zijn dat voer aan pijn wordt gekoppeld wat het agressieve gedrag zou kunnen verklaren.

Wat ik hier ook wel eens zie is dat paarden die ooit in hun leven te kort hebben gehad veel agressiever op voer reageren dan de paarden die altijd zo veel konden eten als ze behoefte aan hadden.

Ook mijn idee. Ik zou eerst medisch laten controleren op maagzweren.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 08:47

Medisch checken vind ik geen gek idee.
En verder: ik denk dat dit paard heeft ervaren dat hij honger heeft. En dat hij dus letterlijk moet vechten voor zijn eten. Bijzonder dat hij dat naar mensen doet en niet naar andere paarden.
Ik denk inderdaad dat dit bedrag is beloond. Paard heeft honger, gaat wat tekeer met de voerronde en krijgt hooi. Volgende ronde gaat paard nog iets harder te keer en krijgt nog steeds voer. Paard doet lelijk naar persoon die voert en krijgt weer hooi. Is dus aangeleerd gedrag.

Het gevoel van honger moet weg. Hij moet weten dat hij geen honger hoeft te hebben en genoeg te eten krijgt. En dat doe je inderdaad door een periode veel te voeren.
Ik zou zorgen dat er een slowfeeder in stal komt, waar altijd eten in zit. En het paard daarnaast gewoon meenemen in de voerrondes. De slowfeeder is dus extra, zodat er altijd iets te eten is. Voor de veiligheid is het wel wijs om deze vol op te hangen als het paard niet in stal staat.

Mijn haflinger heeft voernijd ontwikkeld in een hit actief. Heeft daar best moeten strijden voor eten en toen ik noodgedwongen moest verhuizen had ik pas door hoe heftig het was. Hij had het naar andere paarden, maar ook naar mensen. Bizar als je bedenkt dat ik er kind op weg durf te sturen zo lief. Maar met eten transformeerde hij tot een duivels paard. Je moest als mens echt wel consequent zijn. Nu is hij goed opgevoed en als je hem uit jouw ruimte jaagt, druipt hij af. Maar doe je dat niet of voelt hij dat je onder de indruk bent, dan wordt hij heel opdringerig en vervelend.

Ik ben hem onbeperkt hooi gaan geven. In het begin vrat hij zich een ongeluk. Tot hij door had dat er genoeg was. En dan nog was het gedrag zo geconditioneerd dat hij de oren plat bleef houden en lelijk bleef doen. Het heeft een paar maanden geduurd, maar het gedrag is weg. Hij staat nog steeds met zijn kudde op zo goed als onbeperkt. Maar als ze even een uurtje zonder staan, kan hij dat nu ook prima overleven zonder narrig te worden.
En dit was gedrag wat in 2,5 jaar is ontstaan. Is dat nog langer geweest, zal het ook langer kosten om dit te doorbreken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 09:54

Runa schreef:
Gini schreef:
En zo werkt het paardenbrein dus niet. De voertijd is voor dit paard blijkbaar een grote bron van stress. Het stressgedrag zal waarschijnlijk al beginnen van zodra de voerronde begint. De meeste paarden hebben op dat moment een gezonde dosis spanning: hinniken, vol verwachting uitkijken naar het voer. Bij dit paard uit zich dat, omwille van een tot nog toe onbekende reden, in extreme en zodoende ongewenste mate. Het paard zit vol in de stress en adrenaline en is op dat ogenblik niet in staat om "na te denken". Het paard heeft tunnelvisie op het voer. Hoe langer jij dan die periode van voeren rekt door aan te komen lopen en weer weg en weer terug en weer weg, hoe meer stress het paard zal opbouwen. De kans is groter dat het gedrag juist verergert wanneer je het op deze manier probeert "op te lossen" (steigerend paard, een paard dat zich helemaal niet meer in de hand kan houden etc.). Je geeft hem namelijk gegronde reden om nijdig te zijn op zijn voer, want alle paarden zijn aan het eten behalve hij, laat dat nou net de grootste trigger zijn van paarden met voernijd. En uiteindelijk zul je het paard toch moeten voeren en is het bijna onmogelijk om iedere voerbeurt op het exact juiste moment te belonen, want je wilt niet iedere dag en iedere voerbeurt minstens twee uur hiermee bezig zijn. Consequent en consistent zijn is met deze methode praktisch onhaalbaar.

Ik ben wel benieuwd waarom jij denkt dat een paardenbrein niet zo werkt? Is dat alleen vanwege de stress? En: wat zou jouw suggestie zijn?

Heel mijn bericht is een uitleg waarom het zo niet werkt, maar even kort in twee punten gegoten:
1. Voernijd is de angst om geen eten te krijgen en een verdedigingsdrang over het voer. Door weg te lopen met het voer versterk je die angst en dus de nijd en dus het gedrag. Alle andere paarden zijn aan het eten en ik niet. Op dat moment is dat het enige wat door het paardenhoofd gaat.
2. Belonen op het juiste moment is in dit geval moeilijk, want wat als het een uur duurt voordat het paard een teken van ontspanning vertoont? Ga je dan een uur af en aan lopen met dat hooi? En dat dan iedere voerbeurt iedere dag, want ja, consequent zijn?

Wat mijn suggestie is? Het paard in het algemeen bekijken, hoe is de omgang en het gedrag van het paard. Agressief doen over het voer is één ding, gericht trappen naar een mens is een ander. Dan is er in mijn ogen meer mis, een in het algemeen goed opgevoed paard gaat niet ineens gericht mensen het licht uit de ogen slaan. Gedragsproblemen los je zelden helemaal op door een tunnelvisie op het probleem te houden. Je moet verder kijken naar hoe het gedrag van het paard doorheen de dag is.

Ik zou eerst naar het management: hoe is de algemene sfeer op stal? Hoe is de sfeer tijdens het voeren? Krijgt het paard voldoende voer? Krijgt het paard gepast voer? Komt het paard voldoende buiten? Trappen zou bij mij wel meteen op een stemcorrectie onthaald worden, dat zijn van die gedragingen die ik wel meteen corrigeer. Dat het paard gericht trapt, ga je niet afleren door weg te lopen met het hooi.

Het principe van pas voer geven wanneer die braaf is, kan werken, wanneer je het paard eerst leert wat dan braaf is. Dus bijvoorbeeld stal inlopen en het paard achteruit zetten. En dan het systeem toepassen van: als die braaf op een veilige afstand wacht, geef je het voer. Dan geef je een paard een keuze. Je hebt hem getraind, je hebt hem iets geleerd. Hij weet nu wat goed is en hij weet nu wat niet goed is en hij heeft daar zelf invloed op. Gewoon weglopen met het voer zonder het paard te begeleiden in wat je van hem verwacht, is puur gokken. Je laat het aan het paard over. Kan zijn dat die rustiger wordt, kan zijn dat die juist helemaal begint te flippen, valt af te wachten hoe het muntje valt. Je zet jezelf als trainer/opvoeder buitenspel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 12:00

Dat opvoeden werkt heus prima, maar alleen in eigen beheer en mits geen honger.
Dus met een hooinet in stal en met consequent zijn met extra voer kun je prima het patroon doorbreken als je heel strak bent met handhaven. Dit paard staat niet in eigen beheer dus die weg gaat hem niet worden.
Wel kun je het paard leren om fatsoenlijj uit je buurt te blijven en op afstand wat te mokken, maar zoals gezegd, dan moet je wel weten wat je doet en niet met tegenaggressie. Als je daar geen heldere strategie hebt wordt het levensgevaarlijk.

Wist je vriendin dat dit paard zo reageerde bij de aankoop? Eventueel zou ik hem terug brengen namelijk. Een paard dat zo fel in de aanval gaat kan zulk gedrag op een bepaald punt ook gaan vertonen in andere situaties die hem niet bevallen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 12:13

Sizzle schreef:
Dat opvoeden werkt heus prima, maar alleen in eigen beheer en mits geen honger.
Dus met een hooinet in stal en met consequent zijn met extra voer kun je prima het patroon doorbreken als je heel strak bent met handhaven. Dit paard staat niet in eigen beheer dus die weg gaat hem niet worden.
Wel kun je het paard leren om fatsoenlijj uit je buurt te blijven en op afstand wat te mokken, maar zoals gezegd, dan moet je wel weten wat je doet en niet met tegenaggressie. Als je daar geen heldere strategie hebt wordt het levensgevaarlijk.

Wist je vriendin dat dit paard zo reageerde bij de aankoop? Eventueel zou ik hem terug brengen namelijk. Een paard dat zo fel in de aanval gaat kan zulk gedrag op een bepaald punt ook gaan vertonen in andere situaties die hem niet bevallen.

Volgens de openingspost van ts is dit paard van een derde. Hij staat in pension bij de vriendin van ts.Natuurlijk moet in dit geval allereerst de eigenaar van het paard erbij betrokken worden.Dat deel mis ik hier in de berichten.Overigens,@Sizzle, ik vind dit gedrag ook heel gevaarlijk. Ik heb er zelf ooit zoeen gekocht (bij aankoop wist ik dat niet) en die heb ik inderdaad teruggebracht naar de handelaar nadat hij me flink raak had getrapt.Alleen terugkrijgen van je geld is andere koek! Maar ik was al lang blij dat ik van hem af was.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 12:34

Gini schreef:
Heel mijn bericht is een uitleg waarom het zo niet werkt, maar even kort in twee punten gegoten:
1. Voernijd is de angst om geen eten te krijgen en een verdedigingsdrang over het voer. Door weg te lopen met het voer versterk je die angst en dus de nijd en dus het gedrag. Alle andere paarden zijn aan het eten en ik niet. Op dat moment is dat het enige wat door het paardenhoofd gaat.
2. Belonen op het juiste moment is in dit geval moeilijk, want wat als het een uur duurt voordat het paard een teken van ontspanning vertoont? Ga je dan een uur af en aan lopen met dat hooi? En dat dan iedere voerbeurt iedere dag, want ja, consequent zijn?

Wat mijn suggestie is? Het paard in het algemeen bekijken, hoe is de omgang en het gedrag van het paard. Agressief doen over het voer is één ding, gericht trappen naar een mens is een ander. Dan is er in mijn ogen meer mis, een in het algemeen goed opgevoed paard gaat niet ineens gericht mensen het licht uit de ogen slaan. Gedragsproblemen los je zelden helemaal op door een tunnelvisie op het probleem te houden. Je moet verder kijken naar hoe het gedrag van het paard doorheen de dag is.

Ik zou eerst naar het management: hoe is de algemene sfeer op stal? Hoe is de sfeer tijdens het voeren? Krijgt het paard voldoende voer? Krijgt het paard gepast voer? Komt het paard voldoende buiten? Trappen zou bij mij wel meteen op een stemcorrectie onthaald worden, dat zijn van die gedragingen die ik wel meteen corrigeer. Dat het paard gericht trapt, ga je niet afleren door weg te lopen met het hooi.

Het principe van pas voer geven wanneer die braaf is, kan werken, wanneer je het paard eerst leert wat dan braaf is. Dus bijvoorbeeld stal inlopen en het paard achteruit zetten. En dan het systeem toepassen van: als die braaf op een veilige afstand wacht, geef je het voer. Dan geef je een paard een keuze. Je hebt hem getraind, je hebt hem iets geleerd. Hij weet nu wat goed is en hij weet nu wat niet goed is en hij heeft daar zelf invloed op. Gewoon weglopen met het voer zonder het paard te begeleiden in wat je van hem verwacht, is puur gokken. Je laat het aan het paard over. Kan zijn dat die rustiger wordt, kan zijn dat die juist helemaal begint te flippen, valt af te wachten hoe het muntje valt. Je zet jezelf als trainer/opvoeder buitenspel.

In het bericht waar jij oorspronkelijk op antwoordde, lees ik eerlijk gezegd meer dat je terug komt met het voer zodra je een verbetering ziet in het gedrag en niet dat je gewoon weg loopt en het paard het maar uit laat zoeken.

En die stapjes kun je echt heel klein maken. Om te voorkomen dat je hand eraf gebeten wordt, zou je kunnen beginnen met zo'n voerbak die je aan de stal(deur) kunt hangen of als er al een voerbak is, dat je die gebruikt. En dat je dan, op een rustig moment, hiermee oefent. Het liefst zou ik het met een clicker doen voor de juiste timing. Dan kom je aan met wat voer en zodra je de kleinste verbetering ziet in het gedrag, click je en doe je voer in de bak.

Gezien het inderdaad een hoge stress situatie lijkt, is juist de kans groot dat tussen het aanvallende gedrag ook andere stress-signalen doorkomen, zoals wegkijken of wegdraaien. In het begin kun je dan die kleine dingen waarbij de agressie niet direct op jou gericht is.
Al met zo'n klein stapje leert ie veel tegelijk, namelijk:
- agressie werkt niet (meer)
- het paard heeft direct invloed op de toevoer van voer
- deze mens geeft mij voer (leuk!)
- je kunt met mensen communiceren zonder zoveel stress

Zo buig je de situatie vrij snel om denk ik. En dan kun je de stappen vergroten.

De rest van de problemen die je noemt, heb ik al benoemd in het deel van mijn post dat je niet gequote hebt.

De vraag blijft wat de beste oplossing is. Natuurlijk is de ideale situatie voor verreweg de meeste paarden om 24/7 buiten te staan met voldoende ruwvoer en in een stabiele kudde met veel ruimte etc etc. Maar er zijn veel situaties waarin de kans dat dat gebeurt gewoon heel klein is. En dan moet je denk ik kijken naar minder optimale maar wel functionele oplossingen, zoals het direct oplossen van probleemgedrag of medische problemen, zelfs als dat gedrag een symptoom is van een groter probleem.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 13:33

Runa schreef:
In het bericht waar jij oorspronkelijk op antwoordde, lees ik eerlijk gezegd meer dat je terug komt met het voer zodra je een verbetering ziet in het gedrag en niet dat je gewoon weg loopt en het paard het maar uit laat zoeken.

Ik bedoelde het daadwerkelijke af en aan lopen. :) Dus weglopen met voer en terugkomen wanneer je denkt een verbetering te zien. Dat is een gok. Het moment dat je wegloopt, moet het paard zelf maar zien te weten wat het juiste antwoord is. Dat kan goed gaan, maar dat kan ook niet goed gaan wanneer het paard continu voor het verkeerde antwoord kiest. Een kans die best wel groot is, want door met het voer weg te lopen bevestig je het paard juist in zijn voernijd (zie je wel dat ik mijn voer moet verdedigen, want anders gaan ze ermee aan de haal). Beter is om het paard dus te begeleiden naar het juiste antwoord.

Ik quote de rest van het bericht niet (ook nu weer niet) omdat het anders echt enorme lappen tekst worden :D , maar ook omdat ik in de verdere tekst niets zie waarover ik in discussie wil treden of een repliek op wil geven. Waar ik neutraal in sta als het ware.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 17:42

Waarom heeft mijn pony met onbeperkt hooi dan toch voernijd om een plukje voordroog?
Beest heeft altijd eten te over, toch vind hij het nodig om lelijke gezichten te trekken.
Bij hem helpt het weldegelijk om hem te laten wachten tot hij niet lelijk doet, en dan te voeren.
Krijgt hij daarna ook nog een aai en een “zie je wel dat je blij kunt kijken, en eten krijgt?”
Het is echt niet zo dat hij honger heeft, hij vind dat plukje voordroog gewoon de bom en vind dat hij dan de woeste pony uit kan hangen.
Maar hij snapt inmiddels dat dat imposante gesteiger met zijn 1.32 op ons weinig indruk maakt. :+
Dan kijkt ie ons aan van: nouja ok dan. }:0

Ruwvoerkwaliteit is prima, word altijd geanalyseerd en veel vriendjes.
Vandaag nog een les gelopen met vreselijk veel plezier.
Van de week bonjourde hij me naar huis: hij had les gelopen, zich ontzettend uitgesloofd en was moe, dus joe baas ik zie je morgen wel. :=
Dan kijkt hij ook echt van: moet ik jou ook nog entertainen..?
Er zit karakter in, maar we moeten dus wel streng zijn en vooral niet toegeven aan zijn gedram om dat plukje voordroog. :+

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 17:55

Gini schreef:
Voernijd is vaak ook een ongezonde vorm van dominantie. Ook in groepen waar paarden ruim of onbeperkt gevoerd worden zie je paarden met voernijd en zelfs paarden die anderen van het voer afzetten zonder zelf te gaan eten.
Natuurlijk moet je altijd goed kijken naar het geheel maar als een paard gezond is en voldoende voer krijgt moeten ze ook gewoon leren wat hun plaats is en dat is eten wanneer degene die voert dat toestaat en niet de boel opeisen.
Wij hebben in het verleden vaak genoeg paarden op stal gehad die drama's maakten met voeren en ze hebben allemaal in vrij korte tijd geleerd dat ze alleen eten krijgen als ze zich een beetje fatsoenlijk gedragen.
Wat er ook speelt een paard mag zich nooit zo gedragen dat hij een gevaar vormt voor de mensen die hem verzorgen.

Gini

Re: Paard agressief naar mens tijdens het voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 18:23

Katja, mijn reactie was een reactie op de trainingsmethode van gewoon weg te lopen met het voer en terug te komen wanneer er 'verbetering' is. Ik haalde daarbij enkele pijnpunten aan waarom deze methode niet de goede manier is. Uiteraard betekent dat niet dat je helemaal niets moet doen en het paard maar moet laten razen. ;)

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 20:59

Gini schreef:
Katja, mijn reactie was een reactie op de trainingsmethode van gewoon weg te lopen met het voer en terug te komen wanneer er 'verbetering' is. Ik haalde daarbij enkele pijnpunten aan waarom deze methode niet de goede manier is. Uiteraard betekent dat niet dat je helemaal niets moet doen en het paard maar moet laten razen. ;)

Niet weglopen met voer maar afstand vergroten tot paard weer normaal doet, dan weer dichterbij komen. Je maakt er dus een trainingssessie van, hij leert dus dat hij niks bereikt met lelijk doen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 10:00

Ik heb in dit topic dus al een paar keer gedeeld waarom ik denk dat dat niet werkt. Ik ga daar niet op blijven doorgaan, TS mag doen met die info wat ze wilt. :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 10:03

Geef het dier onbeperkt hooi, zet het zoveel mogelijk buiten en laat het eerst eens landen en tot rust komen.
Je kunt nu geen zinnig woord zeggen...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 10:09

Sommige paarden zijn zo helaas en dat kun je niet veranderen. Hier heb ik er ook 1 Vd 7 waar je snel de stal uit moet wezen omdat hij je een trap wil verkopen als je Krachtvoer gegeven hebt. Deze heeft onbeperkt hooi dus dat maakt ook niks uit.
Ik maak er niet zo een punt van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 10:19

Ninx schreef:
Geef het dier onbeperkt hooi, zet het zoveel mogelijk buiten en laat het eerst eens landen en tot rust komen.

TS kan zelf niks. Het is een vriendin die het paard sinds kort op stal heeft, niet TS.

Weten beide partijen dat je hier een post over hebt neergezet of doe je dit uit naam van de vriendin?

Sommige paarden willen wat betreft voer nog wel eens lelijk doen als op een nieuwe locatie.
Misschien kan de pensionhoudster eens haar licht opsteken bij de eigenaar van het paard.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 10:44

Ik heb paarden gezien die zich serieus verwond hebben toen de " niet goed gedrag is weglopen " werd ingezet omdat ze simpelweg honger hadden.
Onbeperkt ruwvoer kun je wel het krachtvoer onvoorspelbaar maken maar ook dat vraagt meer dan alleen straffen van slecht gedrag.
Als het gedrag zo heftig is zorgen dat zolang ze op stal staan dit moment voorkomen wordt. Gewoon onbeperkt ruwvoer neerleggen voor ze naar binnen komen.
Mijn merrie kreeg voernijd doordat ze een aantal keer vergeten was ( ze was namelijk altijd de rustigste dus kreeg als laatste) en honger had (a.k. mager werd).
In eigen beheer duurde het echt een paar weken voor ik mijn geduldige paard terug had. Vooral door onbeperkt ruwvoer en echte voorspelbaarheid.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 10:46

smurffie schreef:
Ik heb paarden gezien die zich serieus verwond hebben toen de " niet goed gedrag is weglopen " werd ingezet omdat ze simpelweg honger hadden.
Onbeperkt ruwvoer kun je wel het krachtvoer onvoorspelbaar maken maar ook dat vraagt meer dan alleen straffen van slecht gedrag.
Als het gedrag zo heftig is zorgen dat zolang ze op stal staan dit moment voorkomen wordt. Gewoon onbeperkt ruwvoer neerleggen voor ze naar binnen komen.
Mijn merrie kreeg voernijd doordat ze een aantal keer vergeten was ( ze was namelijk altijd de rustigste dus kreeg als laatste) en honger had (a.k. mager werd).
In eigen beheer duurde het echt een paar weken voor ik mijn geduldige paard terug had. Vooral door onbeperkt ruwvoer en echte voorspelbaarheid.

Lijkt me dat dit een correcte reactie...
Je kunt een paard niet gaan straffen voor wat anderen verpest hebben. Schep echt goede voorwaarden, geef dat echt ruim de tijd en kijk dan pas verder....

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 14:12

Mindim schreef:
Ninx schreef:

TS kan zelf niks. Het is een vriendin die het paard sinds kort op stal heeft, niet TS.

Weten beide partijen dat je hier een post over hebt neergezet of doe je dit uit naam van de vriendin?

Sommige paarden willen wat betreft voer nog wel eens lelijk doen als op een nieuwe locatie.
Misschien kan de pensionhoudster eens haar licht opsteken bij de eigenaar van het paard.

Ik zei al eerder dat ik de input van de eigenaar van het paard hier mis.Die is toch de eerste die op probleemgedrag van zijn paard moet worden aangesproken.Weet die hier eigenlijk wel vanaf?Ik zou het niet fantastisch vinden als mijn paard op internet zou worden besproken zonder mijn medeweten en goedkeuren.

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 14:28

Wat ik zal doen als pensionhouder ? Tegen de eigenaar meedelen zoek een andere stal. Tegevaarlijk voor de andere klanten en waarom moet ik de risico nemen dat er wat gebeurt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 14:44

Weet je wat niet fijn is anjali?
Je paard die de pensionhouder het licht uit de ogen wil slaan.
De eigenaar had allang zelf actie moeten ondernemen links of rechtsom.
Je zadelt nu een ander op met een levensgevaarlijk paard, bij mij zou het actie zijn of de eigenaar mag een andere stalling zoeken.
Hier hebben we twee paarden gehad die niet te hanteren waren door weinig vrije beweging icm 3-4 kg krachtvoer wegens de sport.
Stalhouder heeft gezegd dat ze ze zelf maar buiten moesten zetten, dat dit niet te doen was en ronduit gevaarlijk.
Toen zijn ze vertrokken, maar ik snap de keus, ze waren ook nog groot.
Geen paard is hier onopgevoed, maar er ging zoveel voer in dat ze s’ochtends helemaal wappie waren als ze eruit mochten.
Dat duurde niet lang, want ze wilden graag nog langer heel blijven.
En dit was geen kwestie meer van foei niet doen, maar buiten moeten zetten met een zweep erbij.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 14:47

Paarden vertonen dit gedrag meestal met goede reden. Zorg dus eerst dat het paard voldoende (ruw)voer en voldoende voerbeurten krijgt (liefst onbeperkt in slowfeeder), liefst hele dag beweging en contact met andere paarden. Daarnaast controleren of paard geen maagzweren of andere pijn heeft. Meestal is het gedrag dan al weg of minimaal gehalveerd.

AnnoNiemand schreef:
Buiten het voeren om is het overigens een lief, ietwat onzeker paard.

Zegt eigenlijk al genoeg. Dit is wrs. prima te trainen. Zorg dat de eigenaar goeie hulp zoekt. Dit is perfect met de clicker te trainen. Ik zou beginnen met target training, waarbij het paard leert dat als hij de target aanraakt, dat hij dan pas voer krijgt.
Uiteraard met een hek tussen jou en het paard!
Trainen van een probleem met voer, doe je trouwens ook altijd als het paard een volle buik heeft!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 15:02

moonfish13 schreef:
Weet je wat niet fijn is anjali?
Je paard die de pensionhouder het licht uit de ogen wil slaan.
De eigenaar had allang zelf actie moeten ondernemen links of rechtsom.
Je zadelt nu een ander op met een levensgevaarlijk paard, bij mij zou het actie zijn of de eigenaar mag een andere stalling zoeken.
Hier hebben we twee paarden gehad die niet te hanteren waren door weinig vrije beweging icm 3-4 kg krachtvoer wegens de sport.
Stalhouder heeft gezegd dat ze ze zelf maar buiten moesten zetten, dat dit niet te doen was en ronduit gevaarlijk.
Toen zijn ze vertrokken, maar ik snap de keus, ze waren ook nog groot.
Geen paard is hier onopgevoed, maar er ging zoveel voer in dat ze s’ochtends helemaal wappie waren als ze eruit mochten.
Dat duurde niet lang, want ze wilden graag nog langer heel blijven.
En dit was geen kwestie meer van foei niet doen, maar buiten moeten zetten met een zweep erbij.

Dan moet het wel gemeld zijn aan de eigenaar! Ik heb dus ook zo'n portret gehad en daar werd me niets over verteld. pas toen ik hem weg wilde doen omdat hij mij getrapt had kreeg ik te horen dat hij ook stalpersoneel had bedreigd.daar hadden ze niets van gezegd tegen mij.