Mijn paard valt me aan

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 21:59

pillow schreef:
Caira schreef:
NEEM LES!! Ik kan het echt niet vaak genoeg zeggen bij dit soort topics. Niet zelf aanklooien, want als je timing niet goed is krijg je echt gevaarlijke situaties.

Les nemen om je paard uit de wei te halen? Dan moet je naar mijn mening helemaal geen paard hebben. Neem mij niet kwalijk.

Dit gaat niet alleen om een paard uit de wei halen maar om algehele omgang tussen paard en mens. Zo te lezen zit daar een disbalans in op dit moment, al dan niet ontstaan door onwetendheid of onzekerheid of niet consequent wat bij sommige paarden al snel tot (grote) problemen en gevaarlijke situaties kan leiden. En tot nog gevaarlijker situaties als je er ongeoefend met een zweep in gaat. Timing is belangrijk en ook weten waar je op reageert en hoe. Dat kun je leren, en zouden meer mensen baat bij kunnen hebben.

Heel verstandig om hulp / begeleiding te zoeken, dat kan heel veel oplossen en veel inzichten geven die in de gehele omgang met je paard zinvol zijn. En het is ook nog eens leuk om dat soort dingen te leren. :)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 22:36

Mijn haf had al vroeg geleerd dat hij zoveel sterker was dan mensen, ik was vroeger nogal onzeker...bij ons kwam het tijdens rijden er uit in de vorm van dagelijks eraf gebokt worden. Ik heb natural horsemanship les genomen toendertijd, en dat was de beste beslissing ooit! We kwamen weer op dezelfde pagina, de rodeo stopte.Het kwam er eigenlijk op neer dat juist ik les heb gehad, en dingen anders moest doen :')

Niets om je voor te schamen. Maar je keuze is nu dit met agressie op te willen lossen of met welke handige paardenpersoon dan ook op je pad.

Anoniem

Re: Mijn paard valt me aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 23:57

Ik ben denk ik nog van de oude stempel, vroeger kwam het niet eens in je op om daar les voor te nemen.
Hier ook ooit eens een paard dat me wel even op mijn plek zou zetten, nou die heeft zo een verschrikkelijke lel gehad, die stond aan de andere kant van de wei in een hoek, ze heeft me nooit weer wat geflikt. Maar goed, ik was dan niet onzeker, enkel pissig :')

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 00:31

Die van ons deed het pas ook ineens. Begon de ene dag met dreigen en de volgende dag bokkend op mij af. De dag daarna een longeerzweep meegenomen en zodra hij wilde dreigen een flinke tik gegeven en achter hem aangehold in de wei met de hoop dat niemand me zo bezig zag. Maar hij heeft het daarna niet meer geflikt. Ik ben dan misschien van de oude stempel,ze mogen van mij echt zeker niet aanvallen of dreigen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 00:54

Goed dat je samen de wei in gaat.
Ik denk dat hier 1x flink kwaad worden al de oplossing is.
Als hij op je afkomt en je ziet hem aankomen dan al beginnen met een flinke brul dat hij moet stoppen, een zweep kan je meenemen niet persee om een mep te geven maar om jezelf ook te beschermen.

Les nemen is nu op korte termijn lastig te regelen vrees ik

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 01:03

pillow schreef:
Met een lange zweep naar hem toe gaan en zodra hij dreigt een enorme lel uitdelen. Vervolgens jaag hem met die zweep het land uit en flink meppen als hij omdraait oid. Flink optreden en aanpakken, goed laten zien dat jij bepaald.

Serieus? Ik hoop dat je geen paarden hebt, tjonge jonge.

TS, ga hulp zoeken, want dit is een groter probleem dan alleen je paard uit de wei halen.

Alles heeft te maken met jouw houding en dat moet je leren. Je paard reageert op je. Nee, dat mag niet. Ja, paarden zijn xxxkilo, dus ze zouden respect moeten hebben. Maar als er iets mis is, geeft een paard dat heel duidelijk aan en in jouw geval op deze manier.

Je kan dan heel onkundig en gefrustreerd je woede op je paard gaan uiten. Even ''lekker'' de les lezen, maar je maakt je paard alleen maar bang. Jij leert er niks van en je paard al helemaal niet. Hij weet alleen dat het gevolg, pijn is en wil dat ontwijken.
Er hoeft dan maar dit te gebeuren of er gebeurt weer iets onverwacht waar jij spanning door krijgt en angst.

En alles heeft wel degelijk met elkaar te maken. Als een paard te kort buiten komt, of het staat alleen, of er is geen eten bijv, raakt het ook gefrustreerd. Ook als een paard bijv veel hardvoer krijgt en zijn ei niet kwijt kan, kan je dat gaan merken. Of geef je je paard voer, snoep, lekkers uit de hand? Mensen kunnen dan stoer roepen, dat ze niet mogen aanvallen, maar de paarden hebben er dan echt alle reden toe. Ze maken iets duidelijk en als de mens niet luistert, moeten ze dat steeds heftiger doen. Je paard heeft het waarschijnlijk al eerder laten merken, zonder dat het toen is opgevallen.

En het hoeft niet met aaien. Hier staan er 5 samen en als ik er tussendoor loop, moeten ze wel wat respect hebben. Stel dat er dan toch eentje lelijk doet, kan ik ingrijpen, maar weet ik wel dat ik snel genoeg ben, zeker genoeg van mn zaak en het ook op de juiste, meest duidelijke manier doe.

En onderling zijn ze ook niet altijd zachtzinnig, maar als je goed kijkt, zie je hoe weinig ze in eerste instantie nodig hebbenom elkaar dingen duidelijk te maken. Als ze elkaar trappen of bijten, is daar vaak al wat aan vooraf gegaan. Dat is dus geen vrijbrief om te roepen dat paarden onderling ook hard zijn. Ze zijn heel subtiel.

Overigens is een zweep niet heel veilig opeens. Ik heb een ruin die juist naar een zweep zal trappen. Ja, dan moet je er overheen meppen volgens die kundige kenners...............NOT. Ik kan dat wel doen hoor, maar dan had hij het daarna weer gedaan. Je wil iets uit de wereld helpen en dus weten wat de echte oplossing is.

Zo had ik ooit een klant die in de longeer cirkel werd aangevallen door haar paard. Als ze echt willen, begin je echt niks. Dan moet je het paard gaan afranselen.

Maar we hebben ook weleens iemand geholpen die zelf niks kon met haar paard. Altijd maar aan het hoofd rukken en plukken uit spanning en angst, al voor er iets gebeurde. Ik vroeg haar; Hoe vaak heb je dit nou gedaan en hoeveel effect heeft het gehad? Want je doet het nog steeds elke dag, dus helpt het niet.

Zoek ene kundig iemand en laat je niet gek maken door stoere praat. Op internet roepen mensen zo snel heel makkelijk iets.
En wat ouderwets betreft; Ik loop al mn hele leven tussen de paarden en je kan ontwikkelen. We hebben tegenwoordig ook mobieltjes die kunnen filmen, internetten etc, dus zo eng is ontwikkeling niet.

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 02:11

Oei TS, wat een vervelende situatie! Het is heel begrijpelijk dat je ervan schrikt wanneer je paard zulk gedrag vertoont, helemaal als hij dat daarvoor niet deed! Super logisch dat dat een deuk in je zelfvertrouwen geeft en dat je dan even niet weet wat te doen. :)

Het is natuurlijk niet helemaal vanaf een scherm te beoordelen, maar het klinkt alsof je het moeilijk vindt om een leider te zijn voor je paard en om te bepalen wat wel en niet mag. Gelukkig is dat gewoon te leren! Je zult ook merken dat zodra je dat beter kan, de band met je paard ook verbetert. Je paard weet dan wat hij aan je heeft. :) Daarom ga ik mee met alle voorgangers die zeggen: zoek hulp/neem les. Er worden al dingen aangeboden door bokkers zelfs! Grondwerkles is het eerste wat in mij opkomt, maar misschien heb je wel een handige paardenman of vrouw in je netwerk die ervaring heeft met gedragsproblemen bij paarden en kan die je op weg helpen? Het allerbelangrijkste is uiteindelijk dat jij leert hoe je in zulke situaties kan reageren! :)

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 13:17

Mindim schreef:
Ik ben denk ik nog van de oude stempel, vroeger kwam het niet eens in je op om daar les voor te nemen.

Mja, ik denk dat er vroeger in het algemeen meer paardenmensen waren waar je veel van leerde. Gewoon van die oude paardenmannen (/vrouwen) die dan kinderen om huis hadden lopen, en waar je het van leerde zeg maar.. Of de buurman die even kwam helpen als iets niet wilde, en je het samen even oploste.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 15:26

Vroeger waren er niet zo veel aanbieders van les geven dus deed je het zelf. Vaak werkte dat ook goed.Dus hier ook van de oude stempel.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 19:12

Ja Superpony. Ik ga al 50 jaar met paarden om en ik zal dan ook wel van de oude stempel zijn. En ik mag mijn raad geven en daarbij hoef ik niet door jou in een hoek gezet te worden alsof ik een dierenbeul ben.

Mijn buurvrouw heeft een brutaal paard in pension, die iedere keer met binnen en buiten zetten dreigend op haar afkwam zich omdraaide en uithaalde. Ik had haar al een paar keer gewaarschuwd en geadviseerd om een lange zweep mee te nemen en hem eens op zijn plek te zetten. . Die reageerde ook dat dit not done was, want je slaat een paard niet. Die heeft wel in het ziekenhuis gelegen met 5 gebroken ribben. Nu neemt ze een zweep mee.

Loesjexo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-20 22:02

Ik heb vandaag mijn eerste mailtje verstuurd in de hoop dat ik binnenkort les kan hebben. Ik kan inderdaad er op los gaan meppen, maar ik weet dat ik later er weer tegenaan ga lopen qua mijn onzekerheid of onwetendheid. Dus ik kan het beter maar gelijk op de goede manier oplossen. Dank jullie allemaal voor het meedenken!

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 22:04

Heel verstandig ts, hopelijk vindt je snel een geschikte instructie die je kan helpen met je paardje.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 22:05

Doe je ook iets aan je onzekerheid dat gaat ook schelen.

LoLa_108

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 22:05

Super goed van je Ts, Zal vast goedkomen!

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 22:08

marleen_usar schreef:
Doe je ook iets aan je onzekerheid dat gaat ook schelen.

Daar zal een goede instructeur in "grondwerk" aan werken met ts, anders blijft ts onbewust verkeerde signalen uitzenden.

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 22:20

Goed dat je dit met de juiste hulp oppakt TS, hoop dat je snel verandering gaat ervaren en zelf ook wat sterker in je schoenen komt te staan door de nieuwe ervaring wat je gaat opdoen :o.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 22:50

Verstandig TS!

Superpony, je pony bang maken? Als hij het lef heeft dreigend en bokkend op je af te komen is hij ook niet bang hoor. Maar de tijd nemen om grond te werken en het leiderschap op te nemen heb je niet in 1 dag gedaan en hij mag van mij echt nooit maar dan ook nooit zo dominant richting mij doen. Dus 1 keer flink op zijn donder geven zorgt er wel voor dat hij mij de volgende keer als leider ziet en dat hij dit gewoon echt niet mag flikken. Hij mag veel doen maar dit niet. Dan kom je er niet met lief doen en dat moet gewoon gelijk klaar zijn, dat rare gedoe. En ik ben normaal hartstikke goed voor mijn paarden en raffel ze echt niet af,maar als ze denken dat ze de baas over mij zijn en dat zo rechtstreeks laten zien dan is het echt klaar er mee. Er zouden grote ongelukken gebeuren als je dit niet in 1 keer goed aanpakt.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 22:52

pillow schreef:
Ja Superpony. Ik ga al 50 jaar met paarden om en ik zal dan ook wel van de oude stempel zijn. En ik mag mijn raad geven en daarbij hoef ik niet door jou in een hoek gezet te worden alsof ik een dierenbeul ben.

Mijn buurvrouw heeft een brutaal paard in pension, die iedere keer met binnen en buiten zetten dreigend op haar afkwam zich omdraaide en uithaalde. Ik had haar al een paar keer gewaarschuwd en geadviseerd om een lange zweep mee te nemen en hem eens op zijn plek te zetten. . Die reageerde ook dat dit not done was, want je slaat een paard niet. Die heeft wel in het ziekenhuis gelegen met 5 gebroken ribben. Nu neemt ze een zweep mee.

Exact dit.

Maar alleen maar goed hoor TS , dat je hulp gehaald hebt. Als je onzeker ben is dat echt de juiste stap! Dan moet je ook geen dingen gaan doen die je niet wil en kan doen maar gewoon de juiste weg bewandelen. Hopelijk komt het gauw goed :)

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 23:16

Ik ben ook voor de stevige aanpak. Dit gaat over dominantie.
Die stevige lel zou hij in een of andere vorm ook van mij krijgen. Bewust ontploffen, noem ik dat.

Verder nog 2 oefeningen:
- een bergje hooi midden in de paddock. Jij vat er met de longerzweep bovenop staan. Het is jouw hooi! Hij mag niet naderen. Na een tijdje stap je recht naar hem toe, jij wil zijn plaats. Hij gaat weg en zal waarschijnlijk gaan eten. Na een balf minuutje ga jij weer je hooi opeisen, (de eerste keer zal je waarschijnlijk je longerzweep nodig hebben. Maar altijd eerst dreigen. Geen verrassingsaanvallen), hij moet weer weg,
Dit herhaal je 5 a 10 keer, tot hij gewillig wegstapt als jij nadert.
Dan verlies je belangstelling voor het hele verhaal en ga je gewoon ergens koffie drinken. Laat hem alles opeten en baal hem uit de paddock als het op is.
( jij nam hier de rol van het dominante paard op dat gewoon het voer opeist)
- In vrijheid rondjes doen lopen en vrijspringen (niet hoger dan hij gemakkelijk aankan) jij met de longeerzweep; (geen snoepjes, wacht daar maar een paar maanden mee.) Je doet hem veel van richting veranderen, jij bepaalt ook het tempo en het aantal keren dat hij na elkaar moet springen. Stop voor hij echt moe is en tussentijdse beloningen in de vorm een prijzend woord, een streeltje met een half minuutje rust horen erbij.
Ook nu speel jij het dominante paard dat bepaalt wat er gebeurt.
( google ook eens "hooking on")

Als slot nog een tip: als je een paard in de weide steekt, laat het dan minstens 3 u met rust. Tegen dan is zijn buikje rond en zal hij niet zo boos zijn als je er om komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 23:28

Precies, je kan er vanzelf aan werken, maar dit is een gevaarlijke situatie en dan is het hier ook lik op stuk beleid. Dus eerst even de verhoudingen duidelijk en daarna er verder aan werken.

Dat met het voer heb ik inderdaad ook gedaan, met een emmer biks. Sodeju, heb er af en toe wel even gestaan met het zweet in de bilnaad. Het is een eikel met voer in de wei, maar hij begreep het uiteindelijk wel, dreigen idd, maar dan moet je wel lef hebben. Die van mij stond recht omhoog en deed zelfs gerichte aanvallen. Het is een enorme braverd verder, maar met voer in de wei vertrouw ik hem niet. Dat is een paard dat wanneer je hem 2 maal met een snoepje de weide uithaalt, hij je voor een lopende snackmachine aan ziet, dus ben daarom ook geen fan van alles oplossen met snoepjes als beloning.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 23:58

Hier ook een pony die aanvalt bij voer in de wei. Als je hem wegstuurt wil hij je bijten of draait zich om en schopt gericht. Echt gevaarlijk.
Zonder voer is er niks aan de hand..
Is in de omgang wel wat drammerig aan de hand maar zo lang je dus geen voertjes geeft is er niks mee te doen. Ook met grondwerk is hij braaf, blijft uit je ruimte, stopt keurig achter je etc. En zo gauw er eten in het spel komt verandert ie in een gevaarlijk 'monster'.
Hoe is dat met jouw paard TS? Heeft hij wel eens wat gekregen met uit de wei halen?

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 11:39

Ik snap het taboe op een keer een flinke lel uitdelen niet zo goed om eerlijk te zijn.. Hoe doen paarden dit onderling dan? Die geven elkaar ook een flinke lel, iets wat veel meer schade kan aanbrengen dan wanneer wij als mens zijnde een correctie uitdelen. Bij dominant gedrag krijgt een paard van mij ook echt zeker een lel. Uiteraard zal er in dit geval ook hulp bij gezocht moeten worden om dit probleem geheel op te lossen maar het geven van flinke lel is toch echt wel op zijn plaats.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 11:44

Ik heb dit probleem een jaar of vijftig geleden gehad met een import poolse hit, wanneer deze in de wei stond. Deze kwam op de achterbenen naar je toe en maaiend met de voorbenen. 1 keer heel goed de longeerzweep gebruikt en het probleem is nooit meer terug gekomen.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 23-12-20 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 12:05

Wat een vervelend probleem.Hoe lang (of kort) heb je dit paard al ts?

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 12:27

Slim om het met je vader tedoen.
Neem een emmertje muesli mee. Met voer kan je heel veel goede dingen bereiken...dan heb je een stimulans om hem uit de wei te halen.