Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ayasha schreef:Overdrijven is ook een vak he. Is het echt zo'n ramp om een halve meter afstand te houden?
Moonlight17 schreef:Ayasha schreef:Overdrijven is ook een vak he. Is het echt zo'n ramp om een halve meter afstand te houden?
Ik weet niet in de gemiddelde wedstrijdbak waar jij komt, maar er zijn er zat waar je met een man of 10 tot 20 rijdt in een 20x40 bak waar regelmatig ook nog bij wel eens 2 hindernissen en hulpen voor bouwen in staan.
Ayasha schreef:In geval van kreupelheid of ziekte snap ik de grotere bubbel eigenlijk ook nog wel. Ergens is het begrijpelijk dat ze wat defensiever worden als ze "zwakker" zijn.
Maar zonder waarschuwing uithalen mag hier ook niet. Ik zeg altijd "als ik nog recht sta of geraak na zo'n voorval zorg ik dat ze dat nooit meer vergeten." maar tot op heden heb ik dat maar één keer moeten doen op al die jaren.
Buuk: maar wanneer beide gewoon de nette afstand bewaren is dat toch niet het geval? Ik weet dat mijn ruin een iets grotere bubbel heeft dan gemiddeld dus ik doe mijn best om niet zo kort te kruisen bij anderen. Wanneer iemand er een sport van lijkt te maken om op 5 centimeter van hem te kruisen als we met 3 in een bak van 30 * 80 aan het rijden zijn, dan kan die persoon toch wel een opmerking verwachten. Dat is gewoon onnodig en gevaarlijk in elke situatie. Indien mijn ruin in zo'n situatie uit haalt krijgt hij ook geen correctie overigens. Ik zou niet weten waarom.
Maar verder is die bubbel de verantwoordelijkheid van de ruiter/eigenaar.
Moonlight17 schreef:Ayasha schreef:
Ik weet niet in de gemiddelde wedstrijdbak waar jij komt, maar er zijn er zat waar je met een man of 10 tot 20 rijdt in een 20x40 bak waar regelmatig ook nog bij wel eens 2 hindernissen en hulpen voor bouwen in staan.
Tot op heden ben ik er altijd in geslaagd om een halve meter afstand te houden.En ik ga nu toch naar vrij druk bezochte wedstrijden.
Met 50cm afstand tussen de paarden heb je om en bij 30cm marge alvorens je met de benen in elkaar haakt. Vindt jij dat echt een marge die verstandig is?
Dat is een meetlat afstand..
Thioro schreef:Het lijkt ook wel alsof paarden altijd maar met iedereen vriendjes moeten zijn, net als honden. Zo werkt dat niet. Als een wildvreemde voorbijganger mij op straat zomaar een knuffel geeft kan die in het beste geval een dodelijke blik krijgen (trust me: ik kan heeeeel vies kijken). Personal space heeft iedereen recht op, ook dieren.
Zonder boe of ba meppen is dan weer een ander uiterste, dat is ongewenst.
Mijn merrie is niet van het dominante of onzekere type. In de weide gaat ze voor iedereen uit de weg als er 1 een oor plat legt.
Het is wel een giller als ze met andere paarden snuffelt, inclusief wapperend voorbeentje.
Onder het zadel is het dezelfde giller dus wordt er gewoon niet met paarden gesnuffeld onderweg.
Bij kruisen, in de bak bvb, gaan de oren platter dan plat maar meestal is het kwestie van haar geconcentreerd te houden.
Op buitenrit maakt het haar allemaal niet uit. Er gaat hooguit eens een oor plat of een staartzwiep als ze als stootbumper gebruikt wordt.
Laatst was er een ruin tijdens buitenrit toch iets te vrijpostig, die dacht even aan te duwen, toen gooide ze de kont wel omhoog. Heb er toen wel op gemopperd maar meer ook niet.
Als een paard graag wat persoonlijke ruimte heeft, moet dat gewoon gerespecteerd worden. Het aloude rode lintje in de staart wil daar wel bij helpen.
Doelgericht gaan staan rondmeppen is dan weer een brug te ver. Ze kunnen best leren dat ze niet moeten beginnen schelden en dreigen op 5m afstand.
Moonlight17 schreef:Die meetlat afstand is zo weg als je paard aan de kant springt om een ander paard te ontwijken. Ik heb het ook niet over een standaard situatie waar alles al goed gaat. Daarom zeg ik ook, wordt het niet tijd dat we de paarden met dit soort problemen daarin gaan trainen, meer zelfvertrouwen/minder angstig, want ik vind niet dat mijn paard een klap hoort te ontvang van dat onzekere bange paard, omdat mijn paard moet uitwijken om een andere klap te ontwijken.
Moonlight17 schreef:Ayasha schreef:Overdrijven is ook een vak he. Is het echt zo'n ramp om een halve meter afstand te houden?
Ayasha schreef:Moonlight17 schreef:Die meetlat afstand is zo weg als je paard aan de kant springt om een ander paard te ontwijken. Ik heb het ook niet over een standaard situatie waar alles al goed gaat. Daarom zeg ik ook, wordt het niet tijd dat we de paarden met dit soort problemen daarin gaan trainen, meer zelfvertrouwen/minder angstig, want ik vind niet dat mijn paard een klap hoort te ontvang van dat onzekere bange paard, omdat mijn paard moet uitwijken om een andere klap te ontwijken.
Precies de reden waarom ik het absurd vind dat een halve meter afstand houden zo'n issue is.
Ik verkoop vreemden niet meteen een klap nee. Maar als ik net als mijn paard al twee keer gezegd heb "wil je hier mee op houden?" ja, dan gaan ze op een gegeven moment toch wel een fellere reactie krijgen hoor.
Moonlight17 schreef:Ayasha schreef:Precies de reden waarom ik het absurd vind dat een halve meter afstand houden zo'n issue is.
Ik verkoop vreemden niet meteen een klap nee. Maar als ik net als mijn paard al twee keer gezegd heb "wil je hier mee op houden?" ja, dan gaan ze op een gegeven moment toch wel een fellere reactie krijgen hoor.
Aangezien je mijn standpunt niet lijkt te begrijpen. Laat ik het anders verwoorden.
Ik hou netjes die afstand van jou. Langs link , rechts, voor en achter jou. Jouw paard is geirriteerd, om wat van reden ook, maar dus niet door mij/mijn paard. Bijvoorbeeld andere ruiters die geen afstand kunnen houden of de omstandigheden zijn zo dat meer afstand gewoon niet haalbaar is (te veel mensen/paarden/materialen in de bak). Mijn paard schrikt door omstandigheden van een ander, een ruiter die geen afstand kan houden what ever en moet hiervoor wijken. Die halve meter is door de wijkende reactie weg ten opzicht van jou paard en zit dus in zijn/haar persoonlijke ruimte, halve meter is met een paard namelijk helemaal niks. Moet mijn paard dan die klap maar krijgen, met mogelijke gevolgen? Moet ik accepteren dat jou merrie/ruin mogelijk niet eens een correctie hierop krijgt, want ik had op een of andere manier toch maar een manier moeten vinden om afstand te houden?
Dat kan in mijn ogen dus ook niet. Ondanks dat jou merrie/ruin misschien niet de oorspronkelijke veroorzaker was van de situatie, is ze/hij mogelijk wel degene die een ander paard beschadigd?
Vandaar dat ik vindt dat dit ondanks alles toch wel door ons als ruiters aan die onzekerheid/angst gewerkt mag worden bij die paarden. Oorzaak vinden en hun helpen over die onzekerheid/angst heen te komen.
Nikass schreef:Gewoon afstand houden van elkaar lijkt me heel normaal. Ook een altijd braaf paard kan onverwacht eens uithalen.
Ik heb vroeger op de manege op een kleine tuin gereden die een rood strikje in zijn staart had. Dat paardje werd niet onderworpen aan een speciale opvoeding, er diende gewoon rekening mee gehouden te worden dat je m niet in zijn kont moest rijden.
Één keer deed iemand dat toch en toen haalde hij flink uit. Gelukkig kon het betreffende paard de klap nog net ontwijken. Ik vind het onverantwoordelijk van de ruiter om de persoonlijke ruimte niet te respecteren en het paard waarop je rijdt een groot risico te laten lopen.