enquête welzijn van paarden in relatie tot (type) training

Moderators: NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola, Essie73, Coby, Firelight, balance, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

OompaLoompa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-20 17:05

_Penotti schreef:
OompaLoompa schreef:
Ook lees ik hier van een hele hoop mensen dat mijn eigen mening hier duidelijk doorheen schijnt. In tegenstelling tot wat men lijkt te denken ben ik helemaal niet tegen op het gebruik van een zweep of andere hulpmiddelen liggende aan hoe men deze gebruikt.

Maar dat is niet in te vullen.
Net als trailer laden doe ik niet met kikker. Wel boloning.
En je lijkt aan te sturen dat conventioneel een nare manier is en horsemanship goed.
Maar ook dat hoeft niet zo te zijn.

Zelf ben ik helemaal niet van mening dat conventioneel perse slecht is. Zowel conventionele manieren als modernere manieren zoals bijv. natural horsemanship hebben hun sterke en minder sterke kanten en dan gaat het er ook nog om hoe deze toegepast worden. Pressure/release bijv. is een hele conventionele manier van trainen vooral als je op het paard zit. Maar ik zou nooit beweren dat dat perse slecht of naar is.

Suzanne F.

Re: enquête welzijn van paarden in relatie tot (type) training

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 17:07

Dan moet je je vragen echt anders stellen. Want nu schijnt duidelijk door de enquête heen dat hulpmiddelen slecht zijn en dat natural horsemanship wordt aangeraden.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 17:09

Precies Suzanne.
En als 1 persoon dat leest oké dat kan. Maar meerdere dan is de vraagstelling niet neutraal.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 17:22

Heeft u uw paard zelf getraind of laten trainen?

Wat is de functie van deze vraag met deze beperkte antwoord mogelijkheden? Een veulen wordt doorgaans amper getraind. Daarnaast zit er nog veel tussen veulen en volwassen. En waarom maakt het niet uit of je je volwassen paard zelf traint of niet? En kijkend naar de vraag, zou je het toch juist willen weten van een paard dat bijvoorbeeld net uit de opfok komt.

Ik heb alleen de eerste pagina bekeken, maar er missen echt opties.
Je zou op zn minst een extra opmerkingen vak kunnen toevoegen?

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 17:27

Ik kon werkelijk geen enkele vraag (behalve mijn leeftijd) invullen.
- Ik rij endurance. De optie 'buitenritten' staat er niet eens bij.
- Ik gebruik helemaal géén hulpmiddelen.
- Ik mis de vertaling van positief straffen. Voor R-, R+ en P- zie ik omschrijvingen bij vraag 5.
- Ik heb mijn paard niet als volwassen paard gekocht, maar ook niet als veulen en ik heb hem wel zelf getraind. Die optie staat er niet bij. Veel paarden worden op of vlak voor hun derde (ver)kocht.
- Er zou nog een optie tussen "ja, erg fijn" en "ja, maar niet voor mij" moeten zitten in de gebruikt u NH-vraag.
- Bij reactie op zweepgebruik zou er een optie 'ik gebruik geen zweep' moeten zijn
- Trailerladen zou minstens een optie 'overig' moeten hebben. Mijn methode staat er bijvoorbeeld niet bij, terwijl die ook onder NH'ers vrij gebruikelijk is.
- Kijk nog even goed naar je D's en T's.

Ik lees niet per se een bevooroordeeldheid in deze vragen, maar wel veel te kort door de bocht en daardoor krijg je op zijn minst een scheef beeld.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 18:20

Ik vond hem zeer beperkt. NH is niet iets wat je eenmalig doet, het is een manier van omgaan met je paard.

Mijn paard heb ik als volwassen paard gekocht, en zelf getraind, sporen, zweep en hulpteugels heb ik er niet bij gebruikt, en dat wil helemaal niet zeggen dat ik een probleem heb met die zaken, ik had ze gewoon niet nodig. Maar als ik ze wel nodig heb, gebruik ik ze. Zolang dat met verstand gebeurt, zie ik het probleem niet.

En dit is exact mijn probleem: wat niet overkomt, is dat het niet of of hoeft te zijn, je kunt prima van beiden gebruik maken, zolang je het maar eerlijk doet.

Verder misdraagt mijn paard zich nooit, als ze protest aantekent, ligt het 9 van de 10 keer aan mij en moet ik iets op een andere manier gaan doen. Paarden kloten niet om te kloten.

Wat betreft pressure/release, dus negatief belonen, uiteraard doe je dat als je op het paard zit, maar dat wil niet zeggen dat je er geen positieve beloning aan toe kunt voegen, zoals prijzen, snoep, een aai, een nekmassage........ wees creatief, de ontvanger bepaalt de beloning.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 18:47

Ook ik loop tegen dingen aan.
Volwassen paard gekocht maar wel zelf getraind, hij kende niet zoveel. Net of volwassen paarden kant en klaar afgeleverd worden..
Ik rij wel met sporen en zweep en voel me bijna schuldig als ik de enquête verder lees. Zweep gebruik ik om aan te wijzen en te kriebelen niet om te slaan, sporen voor de zekerheid, heb ik ze niet om maakt hij misbruik van de situatie..

Heb 'm wel ingevuld maar er kan nog veel aan verbeterd worden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 19:13

De vraagstelling is bijzonder suggestief de richting op die, afgaand op de wijze van vragen, voor "natuurlijk" moet doorgaan.

Maar feitelijk is er maar een correcte versie van trainen: de manier die past bij de biomechanica van het paard. Dat je dat op veel verschillende manieren kunt uitvoeren, is een ander punt.

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 19:31

nessinator schreef:
Ik kon werkelijk geen enkele vraag (behalve mijn leeftijd) invullen.
- Ik rij endurance. De optie 'buitenritten' staat er niet eens bij.
- Ik gebruik helemaal géén hulpmiddelen.
- Ik mis de vertaling van positief straffen. Voor R-, R+ en P- zie ik omschrijvingen bij vraag 5.
- Ik heb mijn paard niet als volwassen paard gekocht, maar ook niet als veulen en ik heb hem wel zelf getraind. Die optie staat er niet bij. Veel paarden worden op of vlak voor hun derde (ver)kocht.
- Er zou nog een optie tussen "ja, erg fijn" en "ja, maar niet voor mij" moeten zitten in de gebruikt u NH-vraag.
- Bij reactie op zweepgebruik zou er een optie 'ik gebruik geen zweep' moeten zijn
- Trailerladen zou minstens een optie 'overig' moeten hebben. Mijn methode staat er bijvoorbeeld niet bij, terwijl die ook onder NH'ers vrij gebruikelijk is.
- Kijk nog even goed naar je D's en T's.

Ik lees niet per se een bevooroordeeldheid in deze vragen, maar wel veel te kort door de bocht en daardoor krijg je op zijn minst een scheef beeld.

Ik ben ook begonnen, maar loop tegen precies deze dingen aan.
Ik mis een 'tussenweg' bij de vragen.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 19:31

Dee_Es schreef:
Ik heb 'm ingevuld met aan het einde de opmerkingen die hier ook worden genoemd.

Ik neem aan dat dit een enquête is voor de middelbare school dus dan hoeft de kwaliteit ook niet zo te zijn zoals op de universiteit maar nu is de enquête wel erg zwak. Zo te lezen heb je aan je docent ook niet veel, kijk anders eens voor tips en tricks op internet (carrieretijger misschien? )

Ze is 24 volgens haar profiel. Maar ik ben nu ook wel benieuwd voor welke opleiding dit is?

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 19:46

Ik heb m' ook ingevuld. Paar vragen weggelaten omdat ik bijv. geen zweep gebruik behalve bij schriktraining ivm geluiden. Ik heb de mijne als redelijk groene 3 jarige gekocht, geen veulen dus, maar wel zelf opgeleid tot het punt waar hij nu is.
En zo zijn er indd. nog wel wat puntjes. Maargoed, ik heb hem ingevuld. :)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 19:54

Eens met bovenstaande antwoorden. Ik miste bijvoorbeeld bij de vraag: "wat doet uw paard als u een zweep gebruikt" het antwoord: ik gebruik geen zweep.

De enquete is in mijn ogen niet echt objectief.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 19:56

Heb hem ingevuld maar ben het helemaal eens met bovenstaande reacties. Wat wil je eigenlijk onderzoeken met deze enquête?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 20:06

Sorry maar wat een slechte enquête. Ik ben afgehaakt bij de vraag over trailer laden. Wij gebruiken soms een longeerlijn. Die optie kan ik niet aanvinken. Sowieso wordt je erg 1 kant op geduwd door de manier waarop de vragen gesteld worden.