Hengsten houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sarablack

Re: Hengsten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 08:19

Mijn tante woont in Spanje en heeft hengsten. Als de hengsten lang samen staan gaan ze op een gegeven moment. Toch vechten is haar ervaring. dus ze houd de hengsten in ruinen groepen. Ze heeft ook een merrie groep. Maar die staan aan de andere kant van de finca,aan die kant mag het mannelijk volk niet komen.
Als we gaan rijden is het altijd de uitgang aan de hengsten kant met de hengsten en de uitgang aan de merrie kant met de merrie''s.
Als we met de hengsten rijden moeten we altijd wat afstand houden van elkaar omdat ze toch ineens ruzie kunnen krijgen. Wat ik ook grappig vind is de pyramide's met stront die je tegen komt van de hengsten.Altijd op de stront vd andere hengst kakken. Verder zijn ze best super braaf ,maar omdat je meer moet opletten ,vind ik met de merrie's weggaan ontspannerder

tempura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 08:33

Ik zie je reactie nu Nessie, wat een fijne plek. Ben benieuwd hoeveel pensionstallen zoiets aanbieden, ben zelf de conbinatie hengst & paardvriendelijk stallen nog niet echt tegen gekomen. Mrja, kan ook door de randstad komen natuurlijk.

Is de shet van jouw of heb je samen met de stal die 2 gewoon bij elkaar gematched?

Leuke foto's, ze zien er echr gelukkig uit :)

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 08:37

De mini heb ik aangeschaft voor hem, is dus ook van mij :) Wilde niet afhankelijk zijn van iemands anders paard of pony. Ben erg blij met die keuze, ze zijn totaal op elkaar ingespeeld. Op wedstrijd gaan kan prima, maar voor de rest staan ze altijd samen. Grazen, spelen alles samen!

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 09:09

Oooh Nessie, wat een prachtige foto's heb je geplaatst <3

En ook andere, mooie berichten van hengsten samen en veel buiten.
Laat dit maar voorbeelden zijn dat het zo ook kan.

Maar ik denk dat jullie zelf ook wel genoeg ervaring hebben om het succesvol te laten zijn. :j

Op veel plaatsen kan het helaas niet zo mooi, of heeft de eigenaar te weinig ervaring en dan is castreren toch wel een goede uitvinding :D

Elitedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 09:21

Hier ook een tijdje een hengst gehad, is vorig jaar gecastreerd. Bij onze pensionstal staan de (goedgekeurde) hengsten van de penstionstal eigenaar gewoon tussen zijn overige paarden (ruinen, merries, hengsten). Hengsten komen elke dag buiten in de paddock en/of wei, staan naast elkaar of evt. naast een ruin. Maar de overige pensionpaarden staan er gewoon omheen, zonder enig probleem.

Een andere pensionklant heeft overigens ook een stel goedgekeurde hengsten die naast elkaar in 3 weides staan. Kunnen niet "neuzen" maar elkaar wel zien. Gaat gewoon prima.

Ik denk dat het houden van hengsten ook veel te doen heeft met een goede opvoeding. Met de hengsten kunnen we gewoon langs merries lopen, erbij in in de bak rijden etc. Tuurlijk brullen ze wel een keer, maar dat is ook wel logisch.

gichke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-20 09:32

Jeetje wat een leuke reacties allemaal :D !

Ik heb inderdaad al vaker gehoord dat hengsten algemeen eerlijker zijn in omgang (met uitzonderingen op de regel uiteraard). Zelf heb ik de hengsten van bokker Tinniie beide in het echt al gezien en ik moet zeggen dat deze 2 hengsten echt gewelding zijn! Arany is een coole kikker en Mo is een echte knuffelbeer maar dat neemt ook mee dat zij verantwoordelijk is in omgang met haar hengsten.

Toen ik mijn vorige merrie nog had reed ik is een les mee en toevallig reed een bepaalde hengst met bepaalde eigenaar toen ook mee. Hengst zelf had al enkele nakomelingen rondlopen dus die wist echt wel waar zijn zaakje voor diende. Lang verhaal kort... meneer liet zijn hengst letterlijk plakken in de kont van mijn merrie, dit is ook de eerste en laatste keer dat ik heb toegelaten dat ze stampte naar een ander paard onder zadel, plus de eigenaar van hengst nog een goede uitbrander gegeven.
De hengst zelf was geen verkeerd paard maar de eigenaar was alles behalve bekwaam om met een hengst te rijden. Reed in andere mensen hun kont, zette de hengst tussen merries in een gang waar kleine kinderen liepen enz.
Persoonlijk denk ik ergens dat dit soort personen ervoor zorgen dat hengsten een slechte naam krijgen...

Over de specifieke accomodatie voor een hengst te houden, 100% gelijk! De stalling waar ik vroeger stond doet zich nog steeds voor als een stalling met bekwame mensen (er lopen er zeker enkele rond) maar als je 3 hengsten in stalt waar je de volledige gang voor moet afsluiten om ze even in de pist hun benen te laten strekken dan begin ik me echt wel vragen te stellen. Dit is ook één van de redenen waarom ik hier niet meer kom.

@rina Ik kan geloven dat je jezelf kapot gelachen hebt met die kleine opdonder :+ !
@Nessie Wat een kanjer heb jij zeg :wow: een echt droompaard!

Er zijn nog vele anderen waar ik op zou moeten reageren maar ik ben momenteel op de gsm aan het typen dus dat maakt het wat moeilijker, sorry hiervoor Y;( . Maar ik vind alle reacties echt leuk en leerrijk om te lezen en wat een prachtdieren zijn hier al gepost! Blijf die maar lekker posten zou ik zeggen O:)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 09:41

Het probleem zit niet bij de hengsten maar bij eigenaren .
Zo vaak topics gezien waarbij vol trots het nieuwe paard, een hengst werd voorgesteld, niet om mee te fokken maar meestal omdat het zo stoer is. Niet fokken en niet in deskundige handen = ballen eraf .

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 10:01

Wat een interessant topic!

Ik heb sinds afgelopen zondag een 2,5 jarige hengst thuis staan. Super lief! En makkelijk in de omgang. Ik heb hem bij de fokker vandaan, en hij reageert wel degelijk op merries heb ik daar gezien haha. Volgende week gaan dan ook zijn ballen eraf. Ik ben niet van plan met hem te dekken. Als hij straks helemaal genezen is komt hij bij mijn merrie te staan. Daarom heb ik hem ook gekocht. Al was ik niet op zoek naar een hengst haha.

Ik ben heel benieuwd hoe hij dadelijk na de castratie gaat zijn met mijn merrie...

En zoals eerder aangegeven ben ik ook heel benieuwd hoe lang het ongeveer duurt voordat zijn hormoon spiegel stabiel is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 10:59

_Penotti schreef:
Oooh Nessie, wat een prachtige foto's heb je geplaatst <3

En ook andere, mooie berichten van hengsten samen en veel buiten.
Laat dit maar voorbeelden zijn dat het zo ook kan.

Maar ik denk dat jullie zelf ook wel genoeg ervaring hebben om het succesvol te laten zijn. :j

Op veel plaatsen kan het helaas niet zo mooi, of heeft de eigenaar te weinig ervaring en dan is castreren toch wel een goede uitvinding :D

Zeker mee eens. Het is ook niet zo dat ik het aanraad. Voor mij is sociaal contact en daarmee bedoel ik echt contact als met elkaar buiten is voor mij de enige optie. Zonder dat kies ik direct voor ruinen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 13:12

Het is een beetje offtopic. Maar ik kan het gewoon niet laten om toch iets te zeggen. In de menselijke psychiatrie van de grondleggers daarvan ,Freud en Jung, hebben ze het zeer vaak over "de castrerende vrouw"waar mannen erg bang voor zijn.Dat is dan in symbolische zin en gaat over mensen.Maar toch moet ik daar vaak aan denken als ik sommige bijdragen hier lees.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 13:27

Freud heeft een hele theorie over het hele 'meisjes en paarden' gebeuren dus daar past het hele hengstenverhaal prima bij :))

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 13:33

Freud was een triestig geval en het is nog triestiger dat zoveel van onze psychologie gebaseerd is op hem. Wat hij in dit topic doet begrijp ik dan ook weer niet. :+ Er zijn prima redenen om bepaalde hengsten te castreren. Indien een hengst als hengst geen sociaal contact kan hebben of gevaarlijk is en zichzelf in de weg zit dan zie ik alleen maar voordelen aan castreren. (ook voor de hengst.)

En nee, ik ben niet zo dat ik vind dat elke hengst die niet dekt gecastreerd moet worden. Heb 25 jaar een hengst gehad die niet dekte. Maar hij zat zichzelf niet in de weg en liep met andere paarden dus geen reden om te castreren. Maar indien het dier zichzelf gek maakt zie ik niet in waarom je hem geen rust zou geven.

Als er uit mijn huidige merrie een hengst komt blijft ie in theorie ook hengst ténzij hij dus zichzelf echt in de weg zal gaan zitten. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 14:15

anjali schreef:
Het is een beetje offtopic. Maar ik kan het gewoon niet laten om toch iets te zeggen. In de menselijke psychiatrie van de grondleggers daarvan ,Freud en Jung, hebben ze het zeer vaak over "de castrerende vrouw"waar mannen erg bang voor zijn.Dat is dan in symbolische zin en gaat over mensen.Maar toch moet ik daar vaak aan denken als ik sommige bijdragen hier lees.

Ik wil gewoon een vrij en blij paard, onder welk etiketje ik dan val vind ik niet zo interessant. :o

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 14:23

Ik heb vorig jaar een goedgekeurde dekhengst gekocht (Welsh) en (helaas) moeten castreren. Simpelweg omdat pensionstallen hier in de omgeving niet zitten te wachten op hengsten. Wat ik enigszins wel kan begrijpen. Je kan het niet verkopen dat een merrie van een andere pensionklant ineens drachtig blijkt te zijn. Dan hoeft de hengst niet eens uit te breken naar de merrie, maar de merrie kan ook uitbreken naar de hengst (zelf op hetzelfde pension meegemaakt waar een leuk veulen uit voort gekomen is). Dus ik snap het echt wel, maar het blijft wel jammer. Indien de goedgekeurde hengst zichzelf niet in de weg zit en hij met minimaal een ander paard kan staan, dan zie ik geen reden om hem te castreren. Zeker wanneer je de ambitie hebt ermee te fokken.

Ik heb liever hengsten, om meerdere redenen zoals hier ook eerder is beschreven. Ik heb jarenlang in de professionele paardenwereld gewerkt en meerdere dekhengsten onder mijn hoede gehad, geef mij maar een (dek)hengst in plaats van een (heftige) merrie. Mijn hemel wat kunnen dat wispelturige secreten zijn. Die vind ik over het algemeen gevaarlijker dan een gemiddelde (dek)hengst.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 14:49

Hier ook ervaring en inmiddels hengstenhouder.

Als meisje van jaar of 16/18 verzorgde ik een aantal jonge Tinkers, een daarvan was hengst. Want de eigenaar vond ruinen maar zielig. Ik ging altijd met hem wandelen en heb hem later ingereden. En ja hij brulde rende en steigerde wel eens als hij opgefokt raakte, maar liet zich altijd prima corrigeren en met de jaren werd het beter. Hij zou nu 12 zijn en voor zover ik weet staat hij nog steeds in het weiland waar hij 10 jaar geleden in is gezet toen hij iets te fanatiek achter zijn zusje van een jaar jonger aan ging. Niet echt een ideaalbeeld dus, maar het kan. Hij loopt wel altijd buiten en andere paarden in het zicht...

Daarna jarenlang wel hengsten bij verschillende vrienden mee gemaakt, ook wel weekendjes oppassen bij mensen met 4 Shire hengsten, maar zelf had ik alleen merries en af en toe een ruin.

Februari 2019 kreeg ik de vraag of ik een Tinkerhengst wilde trainen, hij was nog compleet groen en ongekeurd, en stond zwaar hoef bevangen. Maar de eigenaresse had geen andere optie en ik had aan gegeven ooit een veulen van hem te willen (zag veel potentie en gave afstamming), dus ze dacht ook, nee heb ik, ja kan ik krijgen. En die ja kreeg ze ook, we hebben goede afspraken kunnen maken en ik had de mogelijkheden en genoeg informatie om de situatie in te schatten qua hoe te houden.

Tinker Hengst in kwestie herstelde gelukkig snel van zijn hoefbevangenheid (met veel bloed zweet en tranen), en was altijd sociaal gehouden. Dus daarna samen met de Haflinger ruin van een vriendin die hier op stalling stond. Die was hem de baas, dus als hij brulde naar de merries van de buren, ging Haflinger er subtiel even tussen staan en was Tinker alweer afgekoeld, haha.

Ik kreeg een ruin in training en in overleg zou hij bij hun ingeschaard worden. Besloten ze naar een andere weide te verhuizen waar ze meer ruimte hadden. Helaas is het daar "mis" gegaan en is hengst toch wat gaan jagen op de nieuweling, en ook op de Haflinger (die eigenlijk ook maar een mietje is). Geen van de paarden heeft een schrammetje gehad hoor, Tinker kon gewoon de andere twee longeren :+ Wat de oorzaak is, is niet helemaal duidelijk, nieuweling, andere wei, of dat Tinker in zicht van de merries die hij mocht dekken stond. Want, de buren bij de eerste wei waren immers ook merries en dat ging prima....

Einde van het verhaal was dus dat Tinker apart moest staan en de ruinen bij de merries in gezet. Omdat Tinker altijd sociaal gehouden was, besloot ik toen dat ik niet in zou gaan op de optie tot koop. Later vertrok de Haflinger na een andere stalling, dus toen nieuweling weer naar huis ging, heeft Tinker de hele winter bij de drachtige merries gelopen. Geweldig was dat! Genieten voor iedereen. Maar ik wilde niet alle merries jaar naar jaar drachtig hebben, en kon de kudde niet splitsen. Dus conclusie bleef, Tinker zou hier tegen het voorjaar weg gaan.

De echte eigenaresse kon hem niet terug nemen. Dus heb ik hem voor haar verkocht. Dat is nogal een complex verhaal geworden (door blessure), maar hij is nu van een vriendin hier in de buurt. Op dit moment nog hengst, omdat hij voor revalidatie alsnog apart moet staan, en zo kans is haar merrie te dekken. Maar zodra hij weer de kudde in zou mogen, wordt hij geruind, want ze hebben een pensionstal in paddock paradise vorm. Dus als ruin heeft hij een veel mooier leven. Hij is trouwens in de periode bij mij voor het leven goed gekeurd als dekhengst.

Voor mezelf besloot ik, geen hengst weer, veel teveel gedoe omdat samen laten lopen complex is en ik mijn paarden graag in de kudde wil.

Tja, en dan krijg je de kans je droompaard te kopen. Een Tinkerhengst waar ik al 10 jaar verliefd op was, waarvan mijn zelf gefokte nakomeling jong ingeslapen is, en waar ik zonder hem te kopen niet mee kon fokken omdat hij in Polen stond en alleen natuurlijk kon dekken.

Qua weides die ik heb kon het wel, en deze hengst is 20 jaar en loopt al zeker 15 jaar alleen. Dus net even anders dan een hengst van 6 jaar die altijd in kuddeverband geleefd heeft. Ik heb besloten dat ik deze kans niet kon laten gaan, dus sinds iets meer dan 2 maanden staat hier toch weer een hengst. Zijn eigen stuk weiland/paddock paradise, en op de wei aan de andere kant van het fietspad lopen mijn merries. Hengst is enorm braaf en makkelijk, ik rij er veel buitenritten mee en zou een willekeurig persoon eerder met hem weg sturen dan met een van mijn merries. Dus absoluut geen spijt van mijn keuze.

En diep in mijn hart zou ik hem heel graag weer een weide genootje geven. Maar voor nu heb ik even paarden (en zorgen) genoeg. Ik had/heb een merrie drachtig van hem. Misschien dat ik na het spenen van haar veulen, haar er wel bij probeer te zetten. Of een klein pony ruintje en dan stukken wei zo afspannen dat de kleine weg kan naar zijn eigen stukje als meneer hengst vervelend is. En anders, tja, dan is het maar zo. Hij leeft lekker in zn eigen paradijsje en dat is al 10 keer beter dan in de donkere stal ergens in polen waar hij stond. Hij ziet er tip top uit voor zijn leeftijd, dus hij is daar echt wel goed verzorgd, maar oa zijn hoeven hebben wel verraden dat veel buiten staan er daar helaas niet bij was.

Tinker met de Haflinger
Afbeelding

Tinker in de kudde, die ene rechts zonder deken met 5 benen :+
Afbeelding

Mijn hengst en merrie kudde op de achtergrond
Afbeelding

FreeSpirit87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 15:06

Ik ben ook in het bezit van een hengstje. Kocht hem als veulen en ben er altijd vanuit gegaan dat ie rond 1 jaar gecastreerd zou worden, want “zo gaat dat nou eenmaal”.
Toen hij met 1 jaar nog maar 1 bal had heb ik hem in de opfok gezet met een groep andere hengsten. Daar kwam vrij snel zn tweede bal tevoorschijn. Echter hoe langer de tijd duurde, hoe meer ik problemen ging krijgen met het castreren opzich.
Toen hij twee en half was wilde ik hem graag dichterbij me hebben. Omdat op de meeste plekken geen hengsten mogen staan, heb ik zelf land gehuurd en er een pp op gemaakt. Hij staat bij een 17 jarige haflingerruin en sinds kort heb ik zijn “broer” erbij gekocht, opdat ik nooit wil dat ie ooit alleen komt te staan. Een 8 jarige ruin.
Mijn hengst is inmiddels 3. Ik heb grondwerklessen met hem en wandel stukjes met hem buiten. Heb nog nooit zo een brave sul meegemaakt, voor zijn jonge leeftijd.
Ik heb nog steeds moeite met hem te zouden moeten laten castreren. Ik maak dan een behoorlijk ingrijpende keuze voor hem. Voor mijn eigen gemak? Ik pas liever de omstandigheden aan hem aan.
Zo lang het goed gaat gaat het goed. Mocht hij (if ik) toch teveel last gaan krijgen van zijn hormonen is de keuze snel gemaakt.
Ik merk wel dat ik aan mezelf moet werken als in strenger en consequent zijn. Hem niet teveel als knuffelbaby blijven zien. Maar dat moet met elk jong paard natuurlijk
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Elitedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 15:37

Ik kan bij mijn paard nog wel merken dat hij lanf hengst is geweest. Hij loopt nu naast een merrie in de paddock / wei en zn schacht heeft hij nog wel eens uit :+ Vooral als de merrie drachtig is is het feest. In de omgang is hij wel een heel stuk makkelijker nu hij gecastreerd is.
Afbeelding

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 15:39

Die ruin van mij is met de 1 gecastreerd en staat meer met een gestrekt 5e been dan zonder lijkt soms wel eens. :+
Dus daar hoeft het ook niet mee te maken te hebben :D

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 15:53

Hier had ik op een duur een kudde van 3 hengsten, 1 trekpaard en 2 shetlanders.
Ging super samen!
1 shetlander en trekpaard laten castreren op een duur omdat ik aan hun niks heb als hengst.
Nu staan er ondertussen 2 ruinen ( shet 3 jr en trekpaard 2 jr) en 2 hengsten(shet 3 jr trekpaard 1 jr)

De trekpaarden momenteel nog Appart van de kleintjes omdat de nieuwe geen shetlanders kent en 1 shetlander was weg voor mannenzaken _O-
Er 1 draadje tussen en gaat prima!
Vanaf komende week probeer ik ze paar uur bij elkaar te zetten maar verwacht geen problemen met de hengsten. De jaarling is heel koel in zijn kop, het klein spul is alleen wennen voor hem

Merk alleen aan de shetlander hengst dat hij wat vervelend is als er een hengstige merrie in de buurt staat. Mogelijk omdat hij net terug is van de merrie's en leeftijd. maar hij word niet gevaarlijk.

Verder eigenlijk altijd met hengsten gewerkt. Allemaal netjes opgevoegd. 1 kon je tussen de merries ook makkelijk rijden. Die wist her verschil wel wanneer hij mocht dekken en Wanneer niet

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 16:14

Ik kan met mijn 4-jarige hengst prima tussen andere paarden (ook merries) rijden, hij loopt niet te brullen of wat dan ook. Hij weet heel goed het verschil tussen het moeten dekken of werken of gewoon naar buiten.

Dekken: speciaal dekhalster met bit en ketting
Naar buiten: normaal halster met touw
Werken: hoofdstel evt met zadel of longeersingel

De 3-jarige is nog niet onder het zadel, dus daar durf ik nog geen uitspraken over te doen. Maar gezien zijn makkelijke karakter verwacht ik met hem zeker geen problemen.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 16:20

Wat een interessant topic!
Voor de mensen die met hun hengst op een pensionstal staan, krijgen jullie kritiek van merrie houders? En zeker die van jullie waarbij de hengsten tussen de merrie's staan? Of heb ik dat nou verkeerd gelezen :+?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 16:22

Met mijn vorige hengst ook altijd op pensionstal gestaan, maar 0,0 problemen gehad, ook niet met pensiongasten. 1x meegemaakt dat de merriegroep was uitgebroken en bij hem stond, staleigenaar nam alle verantwoordelijkheid. Overigens stond hij toen ook nooit alleen, had altijd een (eigen) merrie als gezelschap.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 16:32

Hier ook twee hengsten, waarvan één in actieve dekdienst. Hij loopt nu alleen op de wei, maar wel met paarden in de weide naast hem. Toen wij hem kochten was hij al 8 en al 5 jaar niet bij andere paarden gestaan, dus gaan we nu ook niet doen.
In het wedstrijdseizoen staat hij op een privéstal waar ook merries en ruinen staan, maar de hengsten staan in een afzonderlijk stallenblok, met enkel hengsten.
Op de poetsplaats en in de bak wel gewoon tussen de andere paarden, ongeacht het geslacht. Afbeelding
Op zijn eigen wei.
Afbeelding
In zijn paddock met schuilstal
Afbeelding
Af en toe gaat hij eens los als de paarden van de buurwei wat veel rumoer maken :D

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 06:19

gichke schreef:
(niet zeker of dit een goede plek is voor dit topic, als er een betere plek is kan een mod dit dan naar de juiste plek verhuizen?)
Ik volg al een tijdje een bepaald topic in verband met een jonge hengst die nu hengstengedrag begint te vertonen.

Gaat dit over mij?

Zelf heb ik (nog) geen hengst in mijn bezit maar met de tijd is dit toch iets dat ik zou overwegen.

Waarom dit topic dan openen?

Hier op bokt zitten er meerdere zéér ervaren hengstenhouders die heel veel goede tips kunnen geven in verband met het huisvesten van een hengst, hoe je met een hengst om kan gaan en het trainen van een hengst.

Dus misschien kan dit een topic worden waar mensen die eraan denken om een hengst te kopen vragen kunnen stellen of een topic waar hengstenhouders hun hengst kunnen "showen" en enkele leuke en minder leuke ervaringen met hun hengsten kunnen delen.

Ook denk ik dat merriehouders van dit topic veel kunnen opsteken (ik als merriepersoon heb altijd een vooroordeel gehad over het houden van hengsten :') ).

Sorry als mijn uitleg redelijk verwarrend is, ik ben meestal niet zo goed in mijn gedachtegang neer te schrijven Y;(

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 09:51

Leuk al die foto's, toch maar twee van de mijne dan ;)

Afbeelding

mijn knappe vriendje. Op dit moment zit de hengstenketting er nog echt wel even om (weliswaar gewoon onder de kin). Vorige week eigenlijk in een onoplettend moment een ander halster met gewoon touw er om heen en uiteraard ging hij net op die dag etteren (brandwond om me pink en een deukje in mijn ego). Normaal slentert hij achter me aan als een mak schaap :Y)

Inmiddels staat hij 2 uur per dag op de weide, omdat hij nog nieuw is op deze stal en er verderop ook veulens staan en andere paarden in paddocks let ik nog zelf op wat er vaak op deze manier aan toe gaat als hij alleen staat. Als hij met de ander hengst staan is het vooral een hoop spelen.

Afbeelding\

In de avond komt hij dan nog een keer eruit om te poetsen e.d. We zijn nu rustig aan het opbouwen met langer naar buiten :j Hoop dat het weer dan ook nog een tijd toe laat dat ze de wei op kunnen, in de winter gaat hij straks de bak in, in de ochtend