Nieuw jong paard direct de baas

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Nieuw jong paard direct de baas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 20:45

Sommige paarden weten niet zo goed hoe ze sociaal horen te zijn in een groep lijkt wel. Net als bijvoorbeeld met voernijd.
Weet je hoe ze voorgaande jaren is opgegroeid? Geef het de tijd inderdaad, als de andere twee wel goed sociaal gedrag vertonen slijt het op den duur waarschijnlijk wel. En jij mag ook ingrijpen als je er toevallig zelf tussen bezig bent en het ziet. Als jij er bent, ben jij de leider.
En met grondwerk leer je haar ook basis omgangsregels. Dus goed bezig +:)+ Geef het tijd..

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 20:57

Wij hebben sinds kort een jaarling Shetlander merrie staan, die is de baas over onze 14 jarige quarter.. :') en ze heeft nu inmiddels door dat wij wel terug meppen.. Anders was ze ook de baas over ons :D

Faily

Re: Nieuw jong paard direct de baas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-20 22:17

Het ene moment gaat het goed samen andere moment van de dag niet. Nare met de achteruit slaan is alleen, ze doet het ook als ik er tussen loop. Zonet ook, vliegen de hoeven rakelings langs mijn hoofd. Schrok ik toch wel een beetje van. Ze is dan zo geobsedeerd door de andere paarden dat ze mij niet ziet.

Terwijl mijn andere paarden meters verderop stonden. Is echt moeilijk.
Zouden jullie ze weer apart zetten? Wil ook niet dat het ten koste gaat van mijn 2 oude paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 22:40

Neem een touw mee de wei in en laat maar weten dat je er bent. Geen rekening met jou houden kan écht niet!
Als je merkt dat je twee andere dames er echt onder lijden misschien beter apart doen. Maar heb persoonlijk voorkeur voor niet uit elkaar halen, omdat je dan weer helemaal opnieuw kan beginnen..

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 22:58

Hoe is je jonge merrie opgegroeid, weet je daar iets van?

Mijn jonge merrie (net 4) is opgegroeid in een gemengde leeftijden kudde. Ze is daar in die kudde geboren en heeft daar tot haar derde jaar gestaan. Zij was met haar jonge leeftijd de tweede in rang.
Toen ze bij mij kwam kreeg ze twee ruinen (15nen 5 jaar) als weidemaatjes en heeft binnen een dag, wat zeg ik een paar uur de leiding overgenomen. T ging even echt ruig want ze mepte heul hard wanneer ze niet snel genoeg reageerden. Maar nu hoeft ze maar een oor te bewegen en ze gaan voor haar opzij. Ze eten zij aan zij uit de hooinetten en ze is een fantastische leider. De mannen/ruinen zijn helemaal gelukkig met haar.

Dus ja het kan prima, maar het hangt ervan af waar je merrie is opgegroeid en of ze daar echt alle sociale paardenmanieren heeft geleerd.
Een kudde met alle leeftijden is ideaal voor veulens om in op te groeien.

Faily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-20 06:09

Humpiedumpie schreef:
Neem een touw mee de wei in en laat maar weten dat je er bent. Geen rekening met jou houden kan écht niet!
Als je merkt dat je twee andere dames er echt onder lijden misschien beter apart doen. Maar heb persoonlijk voorkeur voor niet uit elkaar halen, omdat je dan weer helemaal opnieuw kan beginnen..

Bedankt voor je reactie. Ik heb ze nu apart in de paddock gezet. Want ik dacht als ze in de nacht op stal zouden gaan, staan ze ook apart. Voelt heel dubbel allemaal. Aan de ene kant een leuk paard, totdat er andere paarden bij komen.

Faily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-20 06:09

justkid schreef:
Hoe is je jonge merrie opgegroeid, weet je daar iets van?

Mijn jonge merrie (net 4) is opgegroeid in een gemengde leeftijden kudde. Ze is daar in die kudde geboren en heeft daar tot haar derde jaar gestaan. Zij was met haar jonge leeftijd de tweede in rang.
Toen ze bij mij kwam kreeg ze twee ruinen (15nen 5 jaar) als weidemaatjes en heeft binnen een dag, wat zeg ik een paar uur de leiding overgenomen. T ging even echt ruig want ze mepte heul hard wanneer ze niet snel genoeg reageerden. Maar nu hoeft ze maar een oor te bewegen en ze gaan voor haar opzij. Ze eten zij aan zij uit de hooinetten en ze is een fantastische leider. De mannen/ruinen zijn helemaal gelukkig met haar.

Dus ja het kan prima, maar het hangt ervan af waar je merrie is opgegroeid en of ze daar echt alle sociale paardenmanieren heeft geleerd.
Een kudde met alle leeftijden is ideaal voor veulens om in op te groeien.

Nee, geen idee hoe ze is opgegroeid. Ik weet alleen dat ze vorige eigenaar haar als 2 jarige heeft gekocht.