Merrie jaagt op ruin(en), wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-20 19:51

ellepel schreef:
myfairytale...ik zat er nog even over na te denken.
maar zou het kunnen...dat ze toch te weinig uitdaging heeft en daarom de oudere ruin pakt...
ik vroeg daarom ook of er met haar gewerkt word.
het is soms wat uitproberen wat werkt.

naast dus een supplement zou je kunnen kijken wat er gebeurd als ze toch iets kan doen.
en dan bedoel ik niet rijden, maar misschien is het heel simpel, als ze even flink de benen kan strekken in een omheinde ruimte.
heb je een bak?
eventueel wat meer uitdaging bieden, takken om mee te spelen, voer anders aanbieden.
ik heb wel vaker gezien dat dieren door gebrek aan uitdaging, even spelen/gek doen wat nukkig kunnen worden.
laat je ze even 3 x de bak rondrennen dan is dat weer klaar.
valt te proberen.
ik las tijdje terug nog de tip van iemand om met beide paarden te gaan wandelen.dat schijnt ook goed te kunnen helpen als ze samen wat doen

ik geloof er niet zo in dat de ruin niet goed zou zijn en ze hem daarom weg jaagt.
als de ruin niet goed zou zijn dan zou hij zichzelf juist afzonderen.

Ik begrijp je. :j
Ze hebben hooi in slowfeedernetten en de weide stond gisteren bijvoorbeeld ook nog open én ze staat met anderen. Ze kwamen net van de weide af gisteren, na uren grazen. Je zou denken dat ze zich dan niet hoeft te vervelen.
De eerste paar keer dat ze het gedrag vertoonde morgen we haar weg en echt even flink in de rondte met een longeerzweep. Echter maakt dat geen indruk op haar en daarna deed ze het direct weer. Ik kan proberen om met haar te werken, maar ik vrees dat ze dan helemaal flipt, omdat ze dan niet bij de anderen kan.
Het lijkt erop dat ze het voornamelijk doet als de rest rustig staat. Op de wei vertoond ze het gedrag niet.
Of het nu hormonaal of verveling is, ik heb werkelijk geen idee.

josien_m_

Re: Merrie jaagt op ruin(en), wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 19:59

En nog een andere invalshoek: in het wild zijn er bijna altijd meerdere merries in een groep. Merries en ruinen/hengsten hebben een verschillend soort contact met hun seksegenoten. Misschien mist ze vriendinnen.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-20 21:55

josien_m_ schreef:
En nog een andere invalshoek: in het wild zijn er bijna altijd meerdere merries in een groep. Merries en ruinen/hengsten hebben een verschillend soort contact met hun seksegenoten. Misschien mist ze vriendinnen.

Dat zou kunnen. Alleen staat ze sinds 4 jaar (sinds het overlijden van haar moeder) alleen als merrie in deze kudde. En ze was eerder echt water en vuur net een van de andere ruinen, maar die deed wel wat terug. Nu jaagt ze nog wel eens op die ruin, maar vooral op de oude. Ze plakt wel erg aan de 3e ruin, welke met alle andere goed kan.
Ik durf echter ook niet zomaar een ander paard erbij te nemen. Willen we eigenlijk niet en durf ik nu al helemaal niet aan, want stel dat ze daar ook op losgaat. Alleen als ik écht zeker weet dat het goed zou gaan in de kudde zou ik er eventueel een bijnemen voor haar.
Ze hebben op de stal hiervoor ook alleen met z'n vijven gestaan, ook niet in de buurt van andere paarden.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-20 22:02

Net ze van de weide naar paddock gehaald en toen gingen ze wel allemaal rustig hooi eten. Heb haar toch maar voor alle zekerheid (en zodat ik vannacht ook kan slapen :o want onze slaapkamer heeft uitzicht op de paddock en ik hoor het als ze bijvoorbeeld galopperen, vandaar) apart gezet.
Ze lijkt het wel te accepteren, al vind ik het zelf wel heel naar. :o

Uiteraard heeft ze een flinke bak met hooi, water en kan ze over het lint alsnog kroelen met de anderen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 22:47

Jep, of de oude ruin apart zetten met een maatje, of madame apart. Wat er nu zo triggert in het gedrag van de oude ruin zal best met zijn leeftijd te maken kunnen hebben. Dan zul je hem idd moeten beschermen want hij kan geen kant op omdat 'wij' zijn kudde hebben gevormd. Dat het altijd min of meer goed is gegaan is geen 100 % garantie voor de toekomst. Zij is waarschijnlijk geen leidersmerrie van nature en wordt als enige wel in een rol gedwongen. Een kennis heeft ook een clubje van 5 waarvan een bejaarde van 28. Die durft ook niet achter de merrie langs te lopen, want hij is niet meer snel genoeg als ze uithaalt. En die mevrouw heeft ook nogal losse beentjes...

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-20 23:02

Lindsey_99 schreef:
Jep, of de oude ruin apart zetten met een maatje, of madame apart. Wat er nu zo triggert in het gedrag van de oude ruin zal best met zijn leeftijd te maken kunnen hebben. Dan zul je hem idd moeten beschermen want hij kan geen kant op omdat 'wij' zijn kudde hebben gevormd. Dat het altijd min of meer goed is gegaan is geen 100 % garantie voor de toekomst. Zij is waarschijnlijk geen leidersmerrie van nature en wordt als enige wel in een rol gedwongen. Een kennis heeft ook een clubje van 5 waarvan een bejaarde van 28. Die durft ook niet achter de merrie langs te lopen, want hij is niet meer snel genoeg als ze uithaalt. En die mevrouw heeft ook nogal losse beentjes...

Zo jammer is dat. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat de grootste ruin de leider van de kudde zou worden en daar leek het in het begin ook op. Ze doet het ook niet altijd, maar wanneer en waarom precies weet ik nog niet. Hij mag ook wel in haar biirt komen en naast haar eten. Alleen soms vertoont ze dat akelige gedrag. Ze is letterlijk met hem opgegroeid.

Omdat de oude man wel heel goed met alle anderen kan en madam onrust ook bij de anderen veroorzaakt, gaat zij apart. Dan heeft de ruin waar ze zo aan kleeft ook even ruimte en rust en de anderen ook. Bovendien wil ik de ruin absoluut niet het idee geven dat hij "gestraft" wordt door hem apart te zetten. Hij is verschrikkelijk lief en zacht van karakter en gun hem nog een laatste fijne tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 23:38

Mijn merrie van 35 hebben we destijds een eigen landje gegeven. Dat gaf haar enorm veel rust. Ze kon nog wel over de draden kroelen, maar ze hoefde niet meer ogen in haar rug te hebben. Ze ging ineens vaker en langer liggen en was veel relaxter. Zij stond in een kudde met ruinen en werd constant geclaimd, het gaf veel onrust. Is het een idee om de oude ruin apart te zetten met zijn beste vriend en de merrie met de twee andere ruinen?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 23:39

Goed besluit. En zo erg is een draadje ertussen niet, al vinden wij het vaak niet zo leuk. Maar het kan inderdaad rust geven in een niet stabiele groep.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 00:37

Nog iets om over te denken, de paddock is waarschijnlijk kleiner dan het land dat je hebt. Kan het zijn dat zodra de kudde zichzelf verplaats naar de paddock, ze het gevoel heeft dat er teveel andere in de buurt van haar ruin komen (degene die ze dus wel verdraagd) en daarom begint met jagen? Je geeft aan dat ze deze ruin graag claimt dus wie weet vloeit het hier uit voort...

Heb je bijgehouden of het erger of minder erg is afhankelijk van haar cyclus? Als je in een kalenders bij gaat houden wanneer haar hengstigheid begint (+je bijvoorbeeld), wanneer ze op haar hengstigst is (++) en wanneer het weer afneemt ( +-) kan je kijken of je daar iets aan kan koppelen.

Vereer lijkt de beste oplossing voorlopig om ze op te splitsen, maar misschien is het ook een idee om in de nacht de paddock af te sluiten zodat ze alleen maar op de wei kunnen? Omdat je zegt dat het daar niet gebeurd. Of voor 1 nacht (en evt extra dag) uitproberen wat de kudde doet als je de oudste ruin apart zet (maar dan wel zo dat je merrie en de andere nog de paddock in kunnen, anders kan je niet zien wat voor effect het heeft op haar gedrag. Niet om hem apart te laten hoor, maar puur om te kijken of ze dan op de volgende gaat jagen als de oude ruin geen optie meer is.

Je geeft aan dat ze ook wel eens achter de andere ruinen aangaat, maar ze begint altijd met de oudste toch? Dus misschien als ze daar niet mee begint komt ze niet in die gemoedstoestand en laat ze de anderen ook met rust. Dus eigenlijk zou ik ook proberen zo veel mogelijk opties af te wisselen (hoe reageert ze bijv als je die leuke ruin apart zet van de rest van de kudde, dan zou ze misschien ook niet claimen) zodat je wat beter de verhoudingen tussen de paarden onderling kan zien. Dan kan je ook wat beter een passende oplossing zoeken.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 09:56

Mindim schreef:
Mijn merrie van 35 hebben we destijds een eigen landje gegeven. Dat gaf haar enorm veel rust. Ze kon nog wel over de draden kroelen, maar ze hoefde niet meer ogen in haar rug te hebben. Ze ging ineens vaker en langer liggen en was veel relaxter. Zij stond in een kudde met ruinen en werd constant geclaimd, het gaf veel onrust. Is het een idee om de oude ruin apart te zetten met zijn beste vriend en de merrie met de twee andere ruinen?

Het is dat de merrie ook nog wel op 2 van de 3 andere ruinen jaagt en dat we het oudje niet het gevoel willen geven dat hij alleen staat.
We voeren hem 2x per dag apart van de anderen en hij geeft het zelf aan als hij klaar is. Dan krijgt hij zelf ook de keuze, nog lekker even apart staan of terug naar de anderen. Hij wil altijd direct terug, ook al staan de anderen in het zicht en staat ze allemaal in de weide, zelfs het oudje.
Ik overweeg het overigens nog wel om hem ook apart te zetten, maar hij is zo intens lief, dat ik bang ben dat hij het gevoel heeft gestraft te worden. En dat wil ik absoluut voorkomen.

Lindsey_99 schreef:
Goed besluit. En zo erg is een draadje ertussen niet, al vinden wij het vaak niet zo leuk. Maar het kan inderdaad rust geven in een niet stabiele groep.

Dit lijkt nu, alles tegen elkaar afgewogen, momenteel even de beste optie.

LuffB schreef:
Nog iets om over te denken, de paddock is waarschijnlijk kleiner dan het land dat je hebt. Kan het zijn dat zodra de kudde zichzelf verplaats naar de paddock, ze het gevoel heeft dat er teveel andere in de buurt van haar ruin komen (degene die ze dus wel verdraagd) en daarom begint met jagen? Je geeft aan dat ze deze ruin graag claimt dus wie weet vloeit het hier uit voort...

Heb je bijgehouden of het erger of minder erg is afhankelijk van haar cyclus? Als je in een kalenders bij gaat houden wanneer haar hengstigheid begint (+je bijvoorbeeld), wanneer ze op haar hengstigst is (++) en wanneer het weer afneemt ( +-) kan je kijken of je daar iets aan kan koppelen.

Vereer lijkt de beste oplossing voorlopig om ze op te splitsen, maar misschien is het ook een idee om in de nacht de paddock af te sluiten zodat ze alleen maar op de wei kunnen? Omdat je zegt dat het daar niet gebeurd. Of voor 1 nacht (en evt extra dag) uitproberen wat de kudde doet als je de oudste ruin apart zet (maar dan wel zo dat je merrie en de andere nog de paddock in kunnen, anders kan je niet zien wat voor effect het heeft op haar gedrag. Niet om hem apart te laten hoor, maar puur om te kijken of ze dan op de volgende gaat jagen als de oude ruin geen optie meer is.

Je geeft aan dat ze ook wel eens achter de andere ruinen aangaat, maar ze begint altijd met de oudste toch? Dus misschien als ze daar niet mee begint komt ze niet in die gemoedstoestand en laat ze de anderen ook met rust. Dus eigenlijk zou ik ook proberen zo veel mogelijk opties af te wisselen (hoe reageert ze bijv als je die leuke ruin apart zet van de rest van de kudde, dan zou ze misschien ook niet claimen) zodat je wat beter de verhoudingen tussen de paarden onderling kan zien. Dan kan je ook wat beter een passende oplossing zoeken.

Ja, de paddock is inderdaad kleiner, maar niet heel klein. Echter stond de weide ook nog open, dus ze hebben dan aardig wat ruimte. Het gekke is, is dat ze de oude ruin dan wegjaagt, opjaagt en isoleert. Ze blijft dan ook echt bij hem in de buurt staan, om hem geïsoleerd te houden. Dan zou ze toch terug moeten gaan naar "haar" ruin?

Ik kan tot op heden de hengstigheid nog niet heel goed ontdekken bij haar. Dit was ook het eerste wat in me opkwam overigens, dat ze vast hengstig zou zijn. Maar ze deed het een keer en toen even niet. Week later weer en toen bijvoorbeeld 2 weken niet en de 3e week weer een keer. Er zat (voor mij) niet echt logica in. Maar dat is wel o.a. een reden om Moody Mare of monnikspeper te gaan proberen. Ook voor rust voor haarzelf.

De weides zijn niet volledig in het zicht en we zitten direct aan bosgebied, daarom vind ik het niet prettig om ze in de nacht erop te laten. Dan kan ik ook niet in de gaten houden wat zij eventueel zou doen. Ze doet het niet op de weide, omdat ze dan (meestal) druk zijn met eten denk ik.

Nee, ze begint niet altijd met de oudste en ze doet het ook niet iedere dag. Maar ze is altijd wel onrustig en van het wegjagen van de anderen. Ook bijvoorbeeld de andere 2 ruinen als die te dicht bij komen. Ik kan er nu geen patroon in vinden welke ze wanneer doet. Dat ga ik nog proberen uit te vinden, evenals onder welke omstandigheden ze het doet.

Bedankt allemaal voor het meedenken in ieder geval!

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 11:00

Wat ik ook wel opvallend vind is dat 's ochtends véél meer hooi over is als de merrie apart staat, dan wanneer zij erbij staat.
Uiteraard is haar deel dan in mindering gebracht, dit krijgt zij natuurlijk.
Is dat omdat anderen dan tóch meer rust hebben om te eten zonder haar? Zonder dat ze het gevoel hebben van dat ze zich zsm vol moeten proppen voordat zij ze weerwegjaagt?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 14:24

Zou best kunnen hoor
Kun en wil je eigenlijk een filmpje maken van haar gedrag?
Vaak is het dan toch duidelijker wst er dan is.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 15:06

Kan het uiteraard proberen te filmen. :j Alleen ze stopt ermee zodra we eraan komen. >;)
Maar ga het proberen!

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 17:08

Even een andere invalshoek: is ze al een medisch nagekeken? Door een eierstoktumor kunnen ze dit soort gedrag ook krijgen, heb er helaas ervaring mee. Was altijd al een dominante dame maar met die tumor sloeg ze alles de wei uit

Anouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 17:16

Narcissa schreef:
Even een andere invalshoek: is ze al een medisch nagekeken? Door een eierstoktumor kunnen ze dit soort gedrag ook krijgen, heb er helaas ervaring mee. Was altijd al een dominante dame maar met die tumor sloeg ze alles de wei uit

Is dat weer goedgekomen?

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 17:31

Gelukkig wel, ze hebben de tumor laparoscopisch verwijderd en een paar weken later was ze weer zichzelf :) Ze was in elke kudde de leidster, maar op een normale manier en ze heeft nooit meer een paard opgejaagd.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-20 08:56

Oh jeetje! Fijn dat het weer goed gekomen is.
Nee, dat hebben we nog niet laten onderzoeken.
Ze doet het ook niet altijd. Het kan dagenlang goed gaan en dan ineens doet ze het. Ze wel altijd de dominante geweest overigens.

Ik heb ook niet het idee dat het zoiets is, maar zullen het niet helemaal uitsluiten.