Mindim schreef:Mijn merrie van 35 hebben we destijds een eigen landje gegeven. Dat gaf haar enorm veel rust. Ze kon nog wel over de draden kroelen, maar ze hoefde niet meer ogen in haar rug te hebben. Ze ging ineens vaker en langer liggen en was veel relaxter. Zij stond in een kudde met ruinen en werd constant geclaimd, het gaf veel onrust. Is het een idee om de oude ruin apart te zetten met zijn beste vriend en de merrie met de twee andere ruinen?
Het is dat de merrie ook nog wel op 2 van de 3 andere ruinen jaagt en dat we het oudje niet het gevoel willen geven dat hij alleen staat.
We voeren hem 2x per dag apart van de anderen en hij geeft het zelf aan als hij klaar is. Dan krijgt hij zelf ook de keuze, nog lekker even apart staan of terug naar de anderen. Hij wil altijd direct terug, ook al staan de anderen in het zicht en staat ze allemaal in de weide, zelfs het oudje.
Ik overweeg het overigens nog wel om hem ook apart te zetten, maar hij is zo intens lief, dat ik bang ben dat hij het gevoel heeft gestraft te worden. En dat wil ik absoluut voorkomen.
Lindsey_99 schreef:Goed besluit. En zo erg is een draadje ertussen niet, al vinden wij het vaak niet zo leuk. Maar het kan inderdaad rust geven in een niet stabiele groep.
Dit lijkt nu, alles tegen elkaar afgewogen, momenteel even de beste optie.
LuffB schreef:Nog iets om over te denken, de paddock is waarschijnlijk kleiner dan het land dat je hebt. Kan het zijn dat zodra de kudde zichzelf verplaats naar de paddock, ze het gevoel heeft dat er teveel andere in de buurt van haar ruin komen (degene die ze dus wel verdraagd) en daarom begint met jagen? Je geeft aan dat ze deze ruin graag claimt dus wie weet vloeit het hier uit voort...
Heb je bijgehouden of het erger of minder erg is afhankelijk van haar cyclus? Als je in een kalenders bij gaat houden wanneer haar hengstigheid begint (+je bijvoorbeeld), wanneer ze op haar hengstigst is (++) en wanneer het weer afneemt ( +-) kan je kijken of je daar iets aan kan koppelen.
Vereer lijkt de beste oplossing voorlopig om ze op te splitsen, maar misschien is het ook een idee om in de nacht de paddock af te sluiten zodat ze alleen maar op de wei kunnen? Omdat je zegt dat het daar niet gebeurd. Of voor 1 nacht (en evt extra dag) uitproberen wat de kudde doet als je de oudste ruin apart zet (maar dan wel zo dat je merrie en de andere nog de paddock in kunnen, anders kan je niet zien wat voor effect het heeft op haar gedrag. Niet om hem apart te laten hoor, maar puur om te kijken of ze dan op de volgende gaat jagen als de oude ruin geen optie meer is.
Je geeft aan dat ze ook wel eens achter de andere ruinen aangaat, maar ze begint altijd met de oudste toch? Dus misschien als ze daar niet mee begint komt ze niet in die gemoedstoestand en laat ze de anderen ook met rust. Dus eigenlijk zou ik ook proberen zo veel mogelijk opties af te wisselen (hoe reageert ze bijv als je die leuke ruin apart zet van de rest van de kudde, dan zou ze misschien ook niet claimen) zodat je wat beter de verhoudingen tussen de paarden onderling kan zien. Dan kan je ook wat beter een passende oplossing zoeken.
Ja, de paddock is inderdaad kleiner, maar niet heel klein. Echter stond de weide ook nog open, dus ze hebben dan aardig wat ruimte. Het gekke is, is dat ze de oude ruin dan wegjaagt, opjaagt en isoleert. Ze blijft dan ook echt bij hem in de buurt staan, om hem geïsoleerd te houden. Dan zou ze toch terug moeten gaan naar "haar" ruin?
Ik kan tot op heden de hengstigheid nog niet heel goed ontdekken bij haar. Dit was ook het eerste wat in me opkwam overigens, dat ze vast hengstig zou zijn. Maar ze deed het een keer en toen even niet. Week later weer en toen bijvoorbeeld 2 weken niet en de 3e week weer een keer. Er zat (voor mij) niet echt logica in. Maar dat is wel o.a. een reden om Moody Mare of monnikspeper te gaan proberen. Ook voor rust voor haarzelf.
De weides zijn niet volledig in het zicht en we zitten direct aan bosgebied, daarom vind ik het niet prettig om ze in de nacht erop te laten. Dan kan ik ook niet in de gaten houden wat zij eventueel zou doen. Ze doet het niet op de weide, omdat ze dan (meestal) druk zijn met eten denk ik.
Nee, ze begint niet altijd met de oudste en ze doet het ook niet iedere dag. Maar ze is altijd wel onrustig en van het wegjagen van de anderen. Ook bijvoorbeeld de andere 2 ruinen als die te dicht bij komen. Ik kan er nu geen patroon in vinden welke ze wanneer doet. Dat ga ik nog proberen uit te vinden, evenals onder welke omstandigheden ze het doet.
Bedankt allemaal voor het meedenken in ieder geval!