tamary schreef:Mama heeft hem met snoep geleerd dat al dat rotgedrag wat oplevert en hoe vervelender hoe beter.
Zou zij dat ook doen als een kleuter ligt te bleren voor het snoepschap in de supermarkt? Meer snoepzakken in de kar?
Verkeerd om clickertraining eigenlijk, rot klus om dat weer recht te breien, zeker zonder goede basis om af te stoffen van wat ik zo lees.
Pony vindt jouw niet relevant, geen plek waar je steun zoekt, antwoorden vraagt als je iets niet snapt, en veilige plek is als je iets eng vindt. M.a.w. geen vertrouwen anders dan ze doet mij geen pijn en 0,0 respect. Zoek rap een goede trainer om er een basis aan grondmanieren op te zetten, want zo verongeluk je nog een keer (er naast al, laat staan er op). En hoe gedraagt hij zich in de kudde op de wei? Wat is zijn positie in de kudde? Laag, midden, hoog, buitenbeentje (keus of buitengesloten door de rest). En wat heeft hij eigenlijk de eerste 4.5 jaar van zijn leven gedaan? Lanterfanten in een wei? En met hoeveel paarden, is hij bij de fokker ooit wel bekend gemaakt met veulen abc?
Toen hij 24/7 op een weide stond met andere paarden op een andere plek werd er steeds naar hem geschopt en gebeten. Hierdoor kwam hij elke dag met beet wonden uit de weide en wilde hele tijd naar binnen toe in een stal, hij kon niet snel genoeg lopen naar een stal. Dat was ook het moment dat ik hem op stal heb gezet. Hij was ook vele gelukkiger. Een week later verhuisd naar een andere stal dichter in de buurt, ook op stal nu, maar als hij de weide op gaat staat hij daar alleen. Andere mensen hier op stal vinden geen nood aan hun paard buiten te zetten en laten die 24/7 in een vierkante meter staan, wat jammer is... Ik denk dus wel dat hij redelijk onderaan stond in de kudde.
Wat de vorige eigenaren gedaan hebben ... Ik heb geen flauw idee.. De fokkers ben ik mee in contact geraakt sinds kort en zij vinden zelf dat hij heel hard verandert is. Maar geen idee of die ermee bekend is?
Er is niemand die zijn/haar paard op de weide zet, en weide is manege only us kan geen weidemaatje online zoeken :/ Een tijd geleden zette ik hem wel op de weide en er kwamen opeens 2 paarden uit de stal op de weide. een shetlander en een merrie. De merrie was zeer beschermend naar de shetlander toe en bleef schoppen naar mijn pony. Mijn pony bleef ze echter achtervolgen en vervelend gedragen door dichter en dichter in de buurt te komen. Ik wilde niet dat het fout ging aflopen, want de merrie schopte echt heeeeel hard naar hem, dus ik heb hem er maar af gehaald.. Was dit fout? De eigenaren zeiden ook dat de merrie zeer beschermend was en dat het fout 'kon' aflopen.
Maar als ik hen zeg dat mijn paard nu wel genoeg heeft gekregen, luisteren ze daar wel naar. Als je moeder wilt dat jij doorzet, moet zij zich ook engageren, en luisteren naar jou. Jij bent tenslotte degene die met hem moet gaan rijden.
Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je paard op een normale manier in een groepsles kan meelopen, maar hij veroorzaakt door zijn gedrag problemen - dit kan op een dag erg mislopen, en om eerlijk te zijn maak je het je lesgenoten moeilijk hierdoor. Ik zeg niet dat je dat expres doet, maar het is op zijn minst niet fijn, en kan op zijn slechtste gevaarlijk worden. Als het van op de grond niet goed gaat, gaat dat van in het zadel ook niet lukken.