spelende ruinen takelen elkaar toe?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 10:06

dresjoepie schreef:
3 weken samen is ook nog niet heel lang! Ik zou het even aankijken Meestal wordt dit vanzelf minder als de rang orde is bepaald

Enerzijds denk ik dit ook. Bij ons in een behoorlijk groot weiland duurt het altijd even voordat de rust er is. Anderzijds heb ik verhalen gehoord over hele nare blessures doordat paarden zo wild met elkaar waren. Dus zou dit niet te lang aankijken

Misschien is dit al voorgesteld en heb ik erover heen gelezen maar kan er niet dag en nacht een draad tussen beide in de paddock? Aangezien je aangeeft hier zelf het een en ander in te kunnen veranderen.
Dan kunnen ze neuzen, in de weide met elkaar stoeien mochten ze dat dan willen en staan ze verder gewoon apart van elkaar. Voorkom je ook dat er straks een een blessure heeft.

Verder helpt het hier als de paarden voldoende hooi hebben op de paddock. Ik heb mijn paardje zien veranderen van een heks naar de andere pony in de paddock, naar een paard dat haar hooiportie deelde met een ander. Dit doordat er meer dan genoeg hooi was.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 10:49

_Penotti schreef:
15x10 daar zet ik 2 brave merries niet eens bijna een hele dag in.
Veel en veel te klein.

Ik heb ook 2 spelende ruinen gehad, tegen elkaar op steigeren enz.
Maar ook sprintjes trekken, om dan weer op de rem te vliegen, elkaar te happen en weer verder te gaan.
Ze hadden wel eens wat haren er af, maar meer was het niet.
Maar ze konden wel weg bij elkaar.
Om daarna zij aan zij te grazen.

Zo gaat het hier dus ook. En dan ook nog samen voetballen met
zo'n grote bal. Geweldig om te zien ! En onbeperkt hooi.

superpony

Re: spelende ruinen takelen elkaar toe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 11:10

Die van 3 is gewoon nog een kleuter en wil spelen, wat echt heel logisch is. Wanneer is die gecastreerd?

Voor nu is de ruimte te klein en vooral veel te saai. Ze moeten wat te doen hebben, dus eten, scharrelen, rennen etc.

Paarden die elkaar echt niet moeten, schoppen de ander wel de hoek in en dat verschil zie je echt wel heel goed.

Sluit de wei aan op de paddock? Kan je niet vragen of je bijv iets van een pad kan maken? Dan kunnen ze wat meer meters maken, weg van elkaar, wat kantjes maaien als de wei dicht is etc.

Ik heb er 5 die regelmatig op een piep klein stukje ergens gaan staan samen, maar kunnen er weg.

Voorheen speelde mijn ruin toen hij 4 was ook zo hard met een andere jonge ruin en ik heb me daar nooit zo druk om gemaakt. Die liepen niet 24/7 samen en speelden zo in een bak, wat dan eigenlijk al veel te klein is.
Maar het hoort echt bij de leeftijd en ruintjes doen het iets meer dan merries vaak.

ElCid

Re: spelende ruinen takelen elkaar toe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 11:36

Onze 2 ruinen, waarvan 2 een laat geruinde dekhengst, staan samen op de wei en dat gaat goed. Hier of daar wel eens een krasje; ze hebben daar dan wel de ruimte! 's Nachts staan ze "op stal" ; eigen ruime stal en ruime paddock. Daar bij elkaar zetten zou ik niet aandurven, zeker niet op zo'n klein ruimte. De 1 heeft een box van 4 x 6, de ander een box van 3 x 4,5 en allebei dus nog een eigen paddock van ca. 7 x 5. Zelfs al zou ik de paddocks bij elkaar trekken met allebei hun box dan zou ik het nog te klein vinden.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 11:38

De ruimte is idd wel erg klein. Hier heb ik prima sociale paarden (nou ja, 1 staat alleen, die is lang hengst geweest en denkt soms dat hij dit nog is en dekt dan), maar wanneer wij weinig gras hebben bijvoorbeeld, merk je al dat ze zich gaan vervelen en dan met elkaar gaan klooien. Dan ook bijtwondjes overal, getrek aan halsters etc, wat getrap, dat is het mij niet waard, jaren terug 1 met een dikke knie er uit gehaald, niet grappig.. Hebben ze meer gras, gaan ze weer prima samen. Wij halen ze met minder gras uit elkaar, met een lijntje tussen de weides, dan kunnen ze wel aan elkaar friemelen, maar wordt er niet geouwehoerd. Verveling en een kleine ruimte doet in dit geval denk ik een heleboel. Bijtwondjes is vervelend, maar blessures zijn echt minder leuk, dat wil je niet.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 11:56

Onze ruin staat in een groep van 6 ruinen. Hij heeft 1 speciaal vriendje waar hij heerlijk mee kan klieren. Die andere ruin is net zo vervelend/speels als die aap van ons. Ze kunnen heerlijk donderjagen door wei en paddock. Je ziet ze ook tegen mekaar opstaan/steigeren, happen in mekaars hals, voorbenen. Ze zitten beide ook onder de schrammen. Zolang het oppervlakkig is, vind ik het allemaal niet zo'n probleem. Zodra de DA erbij moet komen om te hechten wordt het serieus. Er is 1 ruin bij die bijt. Dat is niet grappig. Soms hebben ze best heftige bijtwonden. Ze doen het ook niet de hele dag. Zo nu en dan is het speelkwartier en dan gaan ze heftig te keer 2/3 x per dag. Het is wel heel leuk om te zien.

Mijn merrie daarentegen staat in een merriegroep. Daar word ik niet blij van, want er zijn 2 of 3 echte krengen. Die trappen gericht, waardoor mijn merrie de afgelopen 3 weken al een paar lelijke plekken heeft opgelopen. Alleen schaafwonden, dus er hoeft niet gehecht te worden , maar wel dikke achterbenen omdat ze daar een fikse schaafwond heeft.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 12:08

Wij hebben ook twee van de klojo's rondlopen. Flink spelen en hier en daar wordt er wel eens een velletje losgetrokken... >;) Bij ons hebben ze flink de ruimte zodat ze ook echt van elkaar weg kunnen en is er altijd ruwvoer. Dat scheelt echt enorm.

In een paddock van 10x15 zou ik zeker niet aandurven.

Overigens is het ook belangrijk om te weten of er balans is. Dus nemen ze beiden het initiatief tot spelen of het steeds de een die de ander achter na zit? Dat laatste zou voor mij niet acceptabel zijn.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 12:42

iriscap schreef:
DeMolenhoek schreef:
Hoe groot is de paddock? Dit doet ook heel erg veel. Als hier alles op de paddock staat zijn er ook 2 ruinen constant aan het steigeren, bijten, achter elkaar aanhollen etc. Komt daar een stuk bij zie je het zienderogen verminderen.

15 bij 10 ongeveer. Overdag staan ze een paar uurtjes op het land en hier laten ze elkaar inderdaad met rust

Oef dat is wel heel klein zeg! Mijn paard heeft een weiden die minimaal drie keer zo groot is voor zichzelf. Dan snap ik wel dat zij hun energie op elkaar botvieren, zeker als er geen onbeperkt ruwvoer is.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 12:44

Misty12 schreef:
Onze ruin staat in een groep van 6 ruinen. Hij heeft 1 speciaal vriendje waar hij heerlijk mee kan klieren. Die andere ruin is net zo vervelend/speels als die aap van ons. Ze kunnen heerlijk donderjagen door wei en paddock. Je ziet ze ook tegen mekaar opstaan/steigeren, happen in mekaars hals, voorbenen. Ze zitten beide ook onder de schrammen. Zolang het oppervlakkig is, vind ik het allemaal niet zo'n probleem. Zodra de DA erbij moet komen om te hechten wordt het serieus. Er is 1 ruin bij die bijt. Dat is niet grappig. Soms hebben ze best heftige bijtwonden. Ze doen het ook niet de hele dag. Zo nu en dan is het speelkwartier en dan gaan ze heftig te keer 2/3 x per dag. Het is wel heel leuk om te zien.

Mijn merrie daarentegen staat in een merriegroep. Daar word ik niet blij van, want er zijn 2 of 3 echte krengen. Die trappen gericht, waardoor mijn merrie de afgelopen 3 weken al een paar lelijke plekken heeft opgelopen. Alleen schaafwonden, dus er hoeft niet gehecht te worden , maar wel dikke achterbenen omdat ze daar een fikse schaafwond heeft.

Dit klinkt wel heftig zeg! Ik had mijn paard er allang uit laten halen..

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 12:55

10 x 15 zonder voldoende hooi. Daar zit het probleem. Dat is een postzegeltje voor een paard. Dan zou ik de buurvrouw ook heel snel zat zijn.
Overleggen of je een grotere paddock kunt krijgen en meer hooi, dan lost het zich vanzelf op.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 12:56

Ook in een vierkante wei zie ik vaak teveel problemen of elkaar in een hoek jagen etc.

Wij hebben 2 merries en 3 ruinen en ze kunnen altijd weg van elkaar door de paden en verschillende plekken. Maar juist daardoor zijn ze erg hecht geworden en staan ze vaak op maar enkele m2. We hebben buiten 4 plekken met hooi en in de schuilstal kan ik 5 zakken hangen.
Maar ze staan heel vaak met zn allen bij 1 plek hooi te eten.

Dat bouw je juist op door ze die ruimte te geven en eten en andere dingen zoals rond scharrelen, liggem rollen, spelen etc.