Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Kimmie25501 schreef:Poekkie, het kan angst zijn, dat weet ik dus niet. Want vanmiddag zag ik helemaal niks wat ook maar een beetje eng kon zijn, ze komt daar ook gewoon iedere dag. Ze stond echt in de weide te staren alsof ze een geest zag. Ik zet haar achterwaarts om haar uit mijn ruimte te zetten en om iets te geven om mee bezig te zijn, zodat ze niet vooruit kan rennen. Zonder andere paarden erbij aan de hand is dit gedrag precies hetzelfde, misschien nog wel erger.
Het nadeel is dat mijn paard nu herstellende is van een peesblessure en geen kleine rondjes mag rennen. In rondjes om mij heen sturen doe ik normaal dus wel, maar nu mag dat helaas niet en op de paddock was helaas geen ruimte daarvoor tussen de stroomdraden. Ik wacht niet tot ze rustig is, maar zet haar meteen achterwaarts als ze mijn ruimte in dendert. Helaas wordt ze niet rustig. Daar wilde ik vandaag of wachten, maar het gedrag werd alleen maar erger. Ze stond te trillen om haar benen en keihard te snuiven.
Ze staat nu 's ochtends in de wei en 's middags op stal. Het liefst zou ik haar langer buiten hebben, maar dat is nu helaas niet mogelijk (en ook niet met haar blessure). Ze staat nu in de groep op de wei. Eindelijk mag dat weer en gelukkig gaat dat heel goed.
Kimmie25501 schreef:Ik doe veel vrijheidsdressuur om haar ook in haar hoofd bezig te houden. De laatste tijd wel iets minder, omdat we veel bezig waren met het opbouwen na haar blessure. Ook de laatste dagen niet, omdat het erg heet was. Dit kan ik wel weer vaker gaan meepakken inderdaad.
Maar echt even een vraag voor iedereen die zegt dat ik haar niet achterwaarts moet zetten en zeker niet als ze steigert, wat kan ik dan wél het beste doen? Ik denk als ik namelijk niets doe dat het dan alleen maar erger wordt.
Kimmie25501 schreef:Op dit moment kan ik even niet verhuizen, omdat ik me eerst wil oriënteren op juiste stallen in de omgeving. Ik wil eerst kijken of ik het op een andere manier op kan lossen, omdat ik hier verder wel heel fijn sta. Iedere stal heeft natuurlijk iets en een heel groot voordeel is vooral dat deze stal 5 minuten fietsen van mijn huis is en bijna in het bos staat. Natuurlijk denk ik eroverna en ben ik mij aan het oriënteren, maar ook voor de korte termijn is een oplossing fijn.
Eilleen, dat zou heel fijn zijn! Ik zie alleen dat jij in Zwolle zit en ik in Breda. Ik vrees dat dat dus een beetje lastig wordt. In deze coronatijd mogen wij helaas ook geen les van mensen buitenaf op stal, maar ik hoop dat ik, als ik mijn probleem uitleg, een uitzondering mag zijn.
Kimmie25501 schreef:Blussem, mijn bijrijder is een stuk meer ervaren dan ik en daarbij ging het ook fout. Ik zal kijken of ik iemand op stal om hulp kan vragen.
..
Macs schreef:Hoeveel energie een paard ook heeft, als er wederzijds respect is zal ie er nooit vandoor gaan/rondjes draaien/door je heen lopen. En dat begint dus met het aangeven van je ruimte en toenadering zoeken en accepteren op de juiste momenten. Dat heb je in een minuut voor elkaar met de juiste begeleiding. Dat moet je natuurlijk wel blijven volhouden, want het blijft aftasten.