Hoe kan ik beter opvoeden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 19:40

pien_2010 schreef:
Tuurlijk maar dat is de ideale situatie correctievoorzijn, en het leven is niet ideaal.
Ik weet nog goed dat onze merrie Polie opeens haar achterbeentje naar opzij deed. Gelijk ik vanuit enorme verbazing streng en zeer snel ook onbewust..... "dat doen we hier niet hé " vergezeld met een zeer zachte pets (onze Pol was te bang voor strenge correctie).
Nooit meer heeft ze gedreigd en nooit meer heb ik haar tietjes te snel (was ik te ruw?) Schoongemaakt.

Nee het leven is niet ideaal. Toch als je goed leert kijken naar signalen kan je het vaak wel voor zijn. Althans dat is mijn ervaring. Maar misschien heb ik gewoon allemaal hele brave hengsten hoor en is mijn leven met hun wel behoorlijk ideaal, dat kan het ook zijn. :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 21:24

Jessix ik was gewoon te enthousiast tusses de tietjes aan het pulken. Lag niet aan Polie, heb het ook nooit meer gedaan. Ik had er glad geen erg in dat ze dat vervelend vond. Te onbewust bezig, paarden zijn te eigen.
En toch heb ik dat omhoog geheven achterbeentje niet geaccepteerd, want de volgende keer zou ze daardoor wellicht uit hebben gehaald als ik weer eens iets niet door had.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 21:55

pien_2010 schreef:
Jessix ik was gewoon te enthousiast tusses de tietjes aan het pulken. Lag niet aan Polie, heb het ook nooit meer gedaan. Ik had er glad geen erg in dat ze dat vervelend vond. Te onbewust bezig, paarden zijn te eigen.
En toch heb ik dat omhoog geheven achterbeentje niet geaccepteerd, want de volgende keer zou ze daardoor wellicht uit hebben gehaald als ik weer eens iets niet door had.

Je hoeft het me niet uit te leggen Pien. Ieder z'n ding toch? :)

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 21:57

Clickertraining is een vlotte manier om ze snel te leren wat je wilt hoe ze zich gedragen. Paarden leren heel snel met R+ dat het wat oplevert en zullen moeite doen om de juiste antwoorden te geven op je vraag zodra ze snappen wat je wilt. Zodra het goede gedrag geconditioneerd is, kun je de beloning afbouwen tot af en toe bevestigen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 22:05

Citaat:
Ik corrigeer vaak pas als ik er echt zat van ben

Je probleem zit hier!

Dit is eigenlijk ( sorry) puur inconsequent zijn, want:
Paard laat gedrag zien en aanvankelijk gebeurd er niets (want jij bent het nog niet zat) en ergens is er dan een grens ( jouw paard heeft geen idee) en dan komt er een een stem of een tik... die mogelijk ook nog eens niet zo heel overtuigend is.

Wat je moet doen is voor jezelf helder hebben welk gedrag je vervelend vind. Gewoon scherp voor ogen : dit mag wel, dat mag niet.

En vanaf dat moment mag dat wat niet mag NOOIT.. Daar ga je op corrigeren ( terug zetten of een heel duidelijke tik als er tanden in jou gezet worden.)of voorkomen dat het probleem kan onstaan, dus:

Vastzetten aan een ketting ipv een touw.
Corrigeren als hij voor je loopt, corrigeren als hij achter je loopt... en FORS corrigeren als hij denkt zijn schouder tegen je aan te kunnen zetten. Dit doe je dus ALTIJD...Jij bedenkt waar hij moet lopen en als hij daar maar een centimeter van afwijkt corrigeer je. Eerst mild, maar direct HEEL duidelijk als er op het mild niet gereageerd wordt.

Bijten is een absolute no go... en bij dit paard zou ik onderzoekend met lippen langs mijn kleren al niet goed vinden.NOOIT

Dus heel helder hebben wat je niet wil en daar echt ELKE keer op corrigeren, OOK als je het op dat moment misschien niet zo erg vind.

Kijk.
Ik heb zelf een ongelofelijk dominante merrie én ik wil dat wanneer ik met mijn paard aan de hand sta, en ze moet stil staan, dat ze dan ook stil staat. Ik wil niet hoeven trekken, duwen, aan mijn paard hangen. Ho is ho. En dat dóet ze keurig. De hele omgeving roemt haar netjes opgevoed zijn... en dat is leuk

Maar.
Het is niet zo dat dat vanzelf ontstaat. Deze merrie hoef ik nooit groot aan te pakken, maar ze krijgt op bepaalde vlakken echt geen ruimte. Als ik haar ergens neer zet, en ik zeg ho.. en ze verzet nog maar een half pasje naar voren, dan zet ik haar terug. Altijd. En ik doe dat vriendelijk..maar ze gaat dat stapje terug.. Ookal is dat stapje op dat moment eigenlijk helemaal niet erg, en heb ik er ook geen last van. Daar gaat het niet om. Ik vraag ho en daar wil ik altijd 100% ho op hebben.

En dat doet ze ook echt. En dat is zo verschrikkelijk makkelijk. Maar nog steeds is het zo dat áls ze dat halve stapje zet, ik corrigeer.

En joh
Als ik dan zie hoe ze kan zijn als iemand anders haar vast houdt, iemand die minder consequent is, of die denkt dat dit goed opgevoede dier geen begrenzing nodig heeft... Oeff..

Dus om op je vraag terug te komen:
Consequent zijn is voor jezelf heel duidelijk hebben welk gedrag je echt niet wil. Waar in de keten van het zich ontwikkeling van dit gedrag je nog makkelijk kunt begrenzen (of voorkomen) en dit dan echt ook ALTIJD begrenzen of corrigeren

Kortom

Discipline!!
( bij jezelf dan he :D :D :D )

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-20 06:03

Dank voor je toevoeging Punz. Vooral dat je zegt: bedenk vooraf welk gedrag je echt niet wilt, vind ik een eye-opener. 9 van de 10 keer bedenk je ter plekke dat je iets niet wil en dan sta je eigenlijk al met 1-0 achter.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 07:36

Herkenbaar hoor.

Ik kreeg een 4.5 jarige net gecastreerde haflinger met een kop erop.
Maar aldoende leer je.

Hij is nu 18.5 en nog steeds corrigeer ik hem.
Hij is op zijn manier lollig en ondeugend en weet verdomd goed wat wel en niet mag.

Het is inderdaad zoals al eerder gezegd jij bepaalt en daar gaat hij niet overheen punt.

Doet hij dat wel dan corrigeer je.
De ene moet je met stem corrigeren en de ander met iets hardere hand maar het is ook de timing. Soms moet je razend snel zijn.

Mijn ruin kwam vorige week zijn stal uit denderen.. hij wilde vast naar het land.
Ik had de deur op een kier omdat ik zijn voerbak pakte en weg zette terwijl ik weet dat hij dan denkt..., ahhh leuk doeiiiiiii.

Hij stond al halverwege de deur.
Ik geef dan een brul met hé terug ...en gelijk een flinke mep op zijn borst of waar ik ook maar bij kan.
Niet luisteren dan maat 39 er achteraan.
Nu kan iedereen over me heen vallen maar nu doet hij het bij mij straks bij iemand anders en dan kunnen ze die pretletter weer gaan vangen op het erf.

Nee is ook nee en wordt ook geen ja.

Nee je blijft achter me.
Nee je blijft stil staan.
Nee je gaat vast niet naar het land.
Nee je rent niet het land in als ik het touw open maak.

Ik zeg altijd... je moet met dit soort types altijd alert blijven

De mijne doet het niet omdat hij niet opgevoed is maar hij heeft dan zijn lollige bui.
Ja prima maar dat doet hij maar met zijn vriendjes.

Hij is 360 dagen een engel en 5 dagen en bengel.