Getraumatiseerde(?) shetlander

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 22:49

Lindsey_99 schreef:
Maar dat heeft toch niets met 'shet' te maken? Of met mormel of aanmodderen?
Ik heb mijn paard die ooit eens rakelings langs mijn been maaide ook wel eens een schoen laten voelen. 1 keer. Vaker was niet nodig.
Het zijn gewoon paarden.

Nee maar in mijn geval is het toch echt een shet geweest en geen Arabier ofzo :')
Die had dan ook heus de bijnaam mormel gehad hoor :')
Mijn 3 shetten zijn de liefste wel opgevoede kleine paardjes die er zijn :Y)

LindyH

Re: Getraumatiseerde(?) shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 23:39

Ook als het angst is kan een trap terug geven helpen, omdat het duidelijkheid geeft. Duidelijkheid vermindert angst.

Een paard geruststellen doe je niet alleen door aan te geven wat gewenst gedrag is, maar ook door aan te geven wat ongewenst gedrag is. Hoe duidelijker hoe beter. Zo leert de pony snel het kader waarin ze zich dient te gedragen en dat schept veiligheid en vertrouwen.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 00:20

Idd trap voor zn donder als hij gericht trapt of bijt. In een kudde kregen zie trap dan ook en zeker harder dan wij mensen kunnen geven. Goed gedrag belonen door een snoepje of een braaf dan weten ze het snel genoeg. Wat als er bv nu een hoefzweer in de hoef komt te zitten terwijl normaal naar de smid niet eens lukt nu. Benader de pony ook niet met de gedachten dat ze een trauma heeft maar sta met beide schoenen op de grond. Wees zeker van jezelf!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 07:44

Dit is zo makkelijk op te lossen, zonder geweld, zelfs zonder het liefst enige emotie.
Het paardje moet gewoon leren hoe het zich moet gedragen, nu doet ze dat niet op de goede manier.
Dat kun je heel snel leren door aanraking en loslaten met goede timing is het zo makkelijk!
En daar heb je geen weken voor nodig, in een paar uurtjes heb je een andere pony.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 07:54

Een jaar geleden ook zon schuw, onopgevoede mini appaloosa gekocht.
Mijn knieholtes op haar haphoogte.
Heeft ze 1x gedaan. Smid was ook een drama 1x.
Nu ze weet wat ze wel en vooral niet mag, is het een superleuke pony, die graag aangehaald wil worden.

ijslandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 08:00

Ow wat hou ik van jullie opmerkingen!
Geen getr*t met fluwelen handschoentjes. Geen "vragen of ze alsjeblieft niet meer wil trappen"
Geen 'ow ze is vast zooooooo sielug'
Geen zweverig blabla van tegenwoordig.

Maar gewoon: paard in paardentaal terecht wijzen.
Paarden onderling vragen ook niet of de ander ajb niet meer wil trappen of bijten als hij bij t eten wil....

ijslandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 08:02

Ik hoop dat je er wat aan hebt, ts
Denk dat je er vlgde week, met de juiste aanpak, een super leuk gezelschapsponietje bij hebt. Die ook echt gezellig is!
Succes!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:40

Ik zie dat je nog maar net hier op het forum bent. :)
Ik heb je een pb gestuurd, ik vroeg me af of je die gelezen hebt?
(misschien weet je niet waar je dat kan vinden)

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:49

Een smid bij ons op stal gaf het volgende als oefening ivm. het niet kunnen aanraken/optillen van de achterbenen bij een getraumatiseerde tinker:

Vul een washandje met zacht materiaal (kussenvulling, wol, paardenhaar etc.) bevestig dit aan een stok die net iets langer is dan de benen van de pony. Ga met de washand over het hele lijf van de pony. Als ze het accepteert (dus blijft staan) ga je een stukje verder. Tot het moment dat je spanning gaat merken (voor dat ze omdraait). Dan stop je en beloont met een snoepje, aaitje etc. Dit kun je dan rustig uitbouwen. Tot je uiteindelijk heel de benen (van binnen en buiten) kan aanraken.

Pony bij ons op stal laat zich nu, na 6 weken, overal aanraken met de stok. Dan kun je gaan aanraken met een zachte borstel.

Waarom een stok? Dan kan ze jou niet raken als ze uit haar plaat gaat.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:52

Een wandelstok gebruiken ze ook regelmatig, het handvat kan je dan gebruiken om het been op te tillen. Het gaat er niet om om het been dan in de juiste houding te krijgen maar puur om het optillen en wennen aan bewegingen daar.