Paard slaat wanneer ik staart/benen aanraak

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jessicadv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 09:58

rina schreef:
jessicadv schreef:
Zou dan desensibilseren met een handschoen oid handig zijn? Dit geeft "ongeveer" hetzelfde gevoel, maar is toch niet je hand. Nadeel is dat hij het eerste stuk wel toelaat, maar wanneer je zelf moet bukken hij het niet meer oke vind.... dit licht niet aan het bukken. Want dat heb ik ook geprobeert en dat vind hij allemaal prima!

Ik heb er ook 1 gehad die iets te snel met die achterbenen was. Met name als je lager op het been kwam. Opgelost door een oude rubberen handschoen (met vingers) op te vullen met watten oid. Die dan op een stok/stuk hout vastmaken met tape. Lengte stok een 80 cm, niet langer want dan stoort hij je in de beweging. En neem een stok/stuk hout wat stevig is en niet kan zwiepen. Het moet echt een verlengde arm worden, en je wilt er dus ook evt. druk op de huid mee kunnen geven. Mijn hout was 2x4 cm dik.

Die "Arm" dan als verlengde van je arm gebruiken. Zo kan je tot onder aan toe op het been komen zonder dat jij risico loopt. Je kan stoppen waar hij het nog te moeilijk vindt, en doordat het een "Hand" is heb je meer aanraakvlakte en lijkt het meer op hand doet niks. En met die hand kan je zelfs ook aan de binnenkant van het been aaien (als hij daar aan toe is). Als je die handschoen stevig genoeg maakt kan je er zelfs een borstel met handgreep (die riem/rubber waar je normaal je hand in steekt) omheen doen en borstelen waar je wilt.

jessicadv schreef:
Al ben ik er 2 jaar mee bezig om dit stress vrij te krijgen.

Ik heb bewondering voor je geduld, maar hierop wil ik je wel meegeven, aangezien ik zelf die fout ook elke keer maak, kijk uit dat je niet gaat sluipen en voorzichtig rond je paard gaat doen. Dat als in, als ik nu een te grote beweging maak schiet hij weg in je achterhoofd hebben. Ook dat voelen ze.
Ik heb 1 sensibeltje staan waarbij ik mezelf ook elke keer weer betrap op te voorzichtig en sluipgedrag van mezelf :D Want je wilt die ontspanning houden. Maar juist door die wisseling van stress en ontspanning leren ze veel beter en sneller dat er niks gebeurd. De werking van sensibiliseren en desensibiliseren. De normaler ik rond die merrie werk de minder is er stress. Met rust, dit is de normaalste zaak van de wereld, en was er iets waarvan je schrikken moest? gaat het veel beter dan met sluipen en voorzichtig. En dan zie ik haar ook veel langer ontspannen dan als ik weer ga sluipen :D

Super bedankt voor de tips!

thequeensmum

Re: Paard slaat wanneer ik staart/benen aanraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 10:27

Wat een leuk dier. Maar idd, mogen nog wel
Wat kilo’s bij! Komt vast goed

AnoniemAAtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 10:37

moeilijk!
het zou heel goed kunnen dat bij het zadelmak maken daar heel erg op gedwongen is denk aan; zweep, slaan, vooruit duwen... enzofoort paarden kunnen hier duidelijk een trauma aan over houden. ook dat met zadel erop doen en gaan zou heel goed kunnen.. helaas gebeurd dit wel vaker..... als ik zo je bericht lees denk ik dat je het met heel veel geduld en vertrouwen doet. hou dat vooral vol! je zou kunnen proberen je paard grondwerk\vrijheidsdressuur aan te leren. dat helpt heel erg voor het paard om meer vertrouwen in jou te krijgen en dat is natuurlijk heel erg belangrijk...! zelf hem ik veel ervaring met grondwerk en ik zie het vertrouwen wel echt groeien! je zou misschien ook de klikker training kunnen proberen (daar heb ik minder ervaring mee dus misschien even opzoeken of jij kent\doet het al). met dit soort dingen ben je heel erg op een natuurlijke manier met je paard bezig en dat is heel fijn voor ze. je luistert dan naar je en je kan net zo omgaan met je paard zoals paarden dat met elkaar in de kudde zouden doen. dus kan heel erg helpen, ik hoop dat je hier iets mee kunt!

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 10:48

Misschien een rare vraag, maar ben echt wel benieuwd naar het antwoord.
Waar koop je een paard als dit dat kersvers uit Engeland komt? En waarom koop je een paard dat zo groen als gras is en waar je eigenlijk niets van weet? Ben je niet bang de figuurlijke kat in de zak te kopen? Lees wel vaker dat mensen een paard als dit kopen en vraag me dan ook af, waarom worden deze paarden op grote schaal geïmporteerd? Lijkt me toch een dure kwestie?
Geen van mijn vragen zijn verwijtend bedoeld hoor, ben gewoon heel nieuwsgierig, zou dit zelf nooit gedurfd hebben

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 11:07

truus1957 schreef:
Waar koop je een paard als dit dat kersvers uit Engeland komt? En waarom koop je een paard dat zo groen als gras is en waar je eigenlijk niets van weet? Ben je niet bang de figuurlijke kat in de zak te kopen? Lees wel vaker dat mensen een paard als dit kopen en vraag me dan ook af, waarom worden deze paarden op grote schaal geïmporteerd? Lijkt me toch een dure kwestie?
Geen van mijn vragen zijn verwijtend bedoeld hoor, ben gewoon heel nieuwsgierig, zou dit zelf nooit gedurfd hebben

Het importeren is juist door de grote schaal waarop het gedaan wordt geen dure kwestie.

jessicadv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 14:41

truus1957 schreef:

Begrijpelijk. Deze kwam zo gezegd op mijn pad. Het zijn handelaren die ze uit Engeland halen. Binnen een week komt er weer een nieuwe levering. Dit is bizar. Ik wou een jonh paard. Ik vind het fijn om ze naar mijn hand te zetten. Ik ben eerst wel 3x wezen kijken en zijn karakter een beetje op me genomen.
Elk paard verdient ij mijn optiek een kans. Zo deze ook. En ja, dan word je verliefd op zo'n paard. Ook een gezond paard met goede historie kan binnen een week dood in het land neervallen. Dus zeker weten weet je nooit. Het is altijd een risico.

Ik verbaas me ook dat dit gedaan wordt maar wanneer er meer paarden geimporteerd worden, zal dit wel goedkoper zijn. Denk dat je dat rechtstreeks aan zo'n handelaar moet vragen.

Ook ben ik met je eens dat ik zijn historie niet ken. En zoals jij al zegt denk ik dat er veel "gejaagd" is met de zweep. Hij is gelukkig supper koel en behint elke aanraking naar de achterhand beter te accepteren. Maar ik denk als dit een sensibel paard was. Dan had dit nog veel meer tijd gekost.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 15:03

Ik had een jaarling Shire wiens hobby het was om iemands licht uit te trappen als ze aan haar achterbenen kwamen. En ja, dit zal ook angst en onbekendheid zijn, maar ik heb dat iets minder geduldig opgelost dan jij TS.
Wat ik heb gedaan is een 3 meter lang touw gebruikt (toen ik het nog niet om haar been kon doen liet ik haar er in stappen). Ik ging bij de schouder staan, het touw liet ik zakken naar beneden tot om haar koot en dan rustig het voetje optillen met het touw. In het begin gooide ze haar hele gewicht in de strijd en meppen dat ze deed, maar gewoon vasthouden tot ze ontspande en zodra ze stopte met gek doen het touw ontspannen waardoor de voet weer neergezet kon worden. Dit dagelijks herhalen aan beide kanten en binnen 10 dagen kon ik met mijn handen aan de benen komen en de voetjes optillen.

Op die manier hebben we de (toen bijna) 2 jarige hengst van mijn stalhoudster ook zover gekregen dat we normaal aan de achterbenen en voetjes konden komen. Hij had het al met 3x oefenen door.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 15:13

Daphara schreef:
Ik had een jaarling Shire wiens hobby het was om iemands licht uit te trappen als ze aan haar achterbenen kwamen. En ja, dit zal ook angst en onbekendheid zijn, maar ik heb dat iets minder geduldig opgelost dan jij TS.
Wat ik heb gedaan is een 3 meter lang touw gebruikt (toen ik het nog niet om haar been kon doen liet ik haar er in stappen). Ik ging bij de schouder staan, het touw liet ik zakken naar beneden tot om haar koot en dan rustig het voetje optillen met het touw. In het begin gooide ze haar hele gewicht in de strijd en meppen dat ze deed, maar gewoon vasthouden tot ze ontspande en zodra ze stopte met gek doen het touw ontspannen waardoor de voet weer neergezet kon worden. Dit dagelijks herhalen aan beide kanten en binnen 10 dagen kon ik met mijn handen aan de benen komen en de voetjes optillen.

Op die manier hebben we de (toen bijna) 2 jarige hengst van mijn stalhoudster ook zover gekregen dat we normaal aan de achterbenen en voetjes konden komen. Hij had het al met 3x oefenen door.

Dit is wel de manier. Wanneer ze been stilhouden is er meteen beloning en werkt idd vaak het snelst .

jessicadv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 16:10

UPDATE:

Via een tip die ik binnenkreeg via mijn inbox, ben ik vandaag aan de slag gegaan met een ragebol. Dit stond hij allemaal in het begin goed toe! Dit is al verbetering. Echter met borstelen bouwt hij spanning op. En de staart aan raken blijft een no go!

Ik blijf nu eerst oefenen met de ragebol. Hij slaat niet wanneer hij in stilstand is. Wel begint hij hevig met zijn staart te zwiepen. Wanneer ik hem aanraak en in beweging breng is dit ook nog een no go. Ik merk wel dat hij super slim is en het allemaal snel op pakt. Ik wacht hier mee af totdat hij hier rustiger op reageert.

Wanneer de rust 100% is begin ik met voetjes leren geven. Of ik dit vanuit de vrijheidsdressuur ga doen of eventueel met een zo genaamde "been longe" aan de gang ga moet ik nog even bekijken.

Ik hou jullie op de hoogte!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 16:24

Mijn clydesdale merrie heeft dit ook gehad toen ze bij ons kwam. Alle 4 de voetjes waren een drama!
Ik ben met de clicker aan de slag gegaan. Eerst aanraken, en dan steeds verder naar beneden. Het heeft een heel aantal weken geduurd en uiteindelijk kwam de hoefsmid.. We hebben haar drie keer rustgevende pasta gegeven zodat het scherpe randje er af was en toen had ze door dat het best wel mee viel. Daarna gewoon zonder geprobeerd en met heel veel geduld gaat dat prima.

Succes!!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 16:25

TS, Je weet wel dat je bij dit soort dingen pas moet stoppen als paard ontspant? Niet wanneer paard nog heen en weer loopt te wiebelen of staart aan het zwiepen is maar wanneer paard op welke manier dan ook wat ontspant en stil staat. Anders leren ze juist dat ze weg kunnen zodra ze gaan bewegen, je wilt juist dat ze leren stilstaan en ontspannen.

Ik zou ook de stok met handschoen of de leadrope om het voetje tips doen. Ze leren het vrij snel als je weet wat je doet en je timing perfect is.

jessicadv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 16:30

cissy schreef:
TS, Je weet wel dat je bij dit soort dingen pas moet stoppen als paard ontspant? Niet wanneer paard nog heen en weer loopt te wiebelen of staart aan het zwiepen is maar wanneer paard op welke manier dan ook wat ontspant en stil staat. Anders leren ze juist dat ze weg kunnen zodra ze gaan bewegen, je wilt juist dat ze leren stilstaan en ontspannen.

Ik zou ook de stok met handschoen of de leadrope om het voetje tips doen. Ze leren het vrij snel als je weet wat je doet en je timing perfect is.

Jaa dat is mij allemaal duidelijk! Ik stop ook echt pas bij totale rust. (Dus ook de staart) wanneer je dan weer opnieuw richting de achterhand gaat, weer spanning. Dit hou ik net zolang vol totdat hij weer totaal ontspant. Wanneer ik vraag om beweging em hij heeft druk op de achterhand slaat hij nog uit. Ook wil ik dat hij dan relaxed blijft. Dit ook volgehouden tot totale ontspanning.

Bij de laatste keer dat hij totale ontspanning gaf, hem op het land gezet en morgen rustig verder.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 16:32

jessicadv schreef:
UPDATE:

Via een tip die ik binnenkreeg via mijn inbox, ben ik vandaag aan de slag gegaan met een ragebol. Dit stond hij allemaal in het begin goed toe! Dit is al verbetering. Echter met borstelen bouwt hij spanning op. En de staart aan raken blijft een no go!

Ik blijf nu eerst oefenen met de ragebol. Hij slaat niet wanneer hij in stilstand is. Wel begint hij hevig met zijn staart te zwiepen. Wanneer ik hem aanraak en in beweging breng is dit ook nog een no go. Ik merk wel dat hij super slim is en het allemaal snel op pakt. Ik wacht hier mee af totdat hij hier rustiger op reageert.

Wanneer de rust 100% is begin ik met voetjes leren geven. Of ik dit vanuit de vrijheidsdressuur ga doen of eventueel met een zo genaamde "been longe" aan de gang ga moet ik nog even bekijken.

Ik hou jullie op de hoogte!

Wat fijn dat het al beter gaat, ik heb vorig jaar ook een angstige 3 jarige gekocht. Wanneer de hoefsmid bij de vorige eigenaar kwam, werd dit met praam en wat suf gedaan.
Ik heb haar heel lang geaaid en geborsteld met een kamerbezem van de action. Steeds meer via kont naar beneden, uiteindelijk 'haakte' ik de borstel achter haar koot en gaf druk met commando "voetje" zodra ze deze gaf liet ik los. Uiteindelijk dit steeds langer gedaan en na 4 maanden kan ik zonder gevaar haar voetje pakken. Het ging al eerder maar nu tilt ze hem netjes op als ik ernaar wijs en 'voetje' zeg.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 16:34

Helemaal top! Anders kun je oefenen tot je een ons weegt en duurt het heeeeel lang tot je voetjes kunt pakken.

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 07:40

jessicadv schreef:
pumpina schreef:
Van de paardengedragstherapeut die bij mijn paard is geweest, heb ik geleerd dat je je hand moet laten afdalen totdat er "irritatie" optreed (ik weet niet precies of dat het goede woord is, maar denk aan oren naar achter en staart zwiepen). Als je dat punt hebt bereikt, dan houd je je hand stil en wacht je totdat er weer ontspanning optreedt (hoofd omlaag, oren naar voren, staart ontspannen). Je beloont die ontspanning direct door je hand weg te halen (en "goed zo" oid te zeggen en evt in het begin een snoepje om het nog duidelijker te maken). Dit moet je zo dan rustig uitbouwen.

Belangrijk hierbij is dat je zelf ter hoogte van de schouder blijft staan. Dit is een veilige plek.

En misschien is het uberhaupt wel een goed idee om er een gedragstherapeut bij te halen?

Daar zit ik zeker over na te denken! Als dit een probleem wordt ga ik zeker hulp erbij zoeken!

Zou dan desensibilseren met een handschoen oid handig zijn? Dit geeft "ongeveer" hetzelfde gevoel, maar is toch niet je hand. Nadeel is dat hij het eerste stuk wel toelaat, maar wanneer je zelf moet bukken hij het niet meer oke vind.... dit licht niet aan het bukken. Want dat heb ik ook geprobeert en dat vind hij allemaal prima!

Wij zijn gestart toen inderdaad met een handschoen op een stokje, een zweepje met lint eraan, maar mijn paard trapte daar helaas niet in.

Het enige waar ze nog wel bereid op te reageren was de stoffer (van stoffer en blik).. :+

Afbeelding

jessicadv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-20 19:12

UPDATE:

van de week getraint met een ragebol. Waardoor ik uiteindelijk gisteren de benen borstelen! Ik was super blij. Vandaag kwam de hoefsmid om de andere paarden te bekappen. Mijne hebben we gelijk ook geprobeert.

Voorbenen gingen goed! Achterbenen trapte hij gelijk mee. Waardoor de hoefsmid gelijk zei dat hij niet verder ging. Wat ik een hele verstandige keuze vond. Voor vandaag was dat weer prima! En we hebben het goed afgesloten met ee voorbenen.

We blijven oefenen. Ik heb het gevoel dat hij er wel gaat komen!

Geduld geduld geduld!

Hemellichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 19:53

Wat ben je goed bezig! Lijkt mij dat dit wel goed zal komen.
Mijn vorig paard had ook moeite met de achterbenen geven (om uit te krabben/bij de hoefsmid). Staart uitkammen of de achterbenen borstelen was geen probleem, enkel het optillen.
Ik heb het toen aangepakt door inderdaad ook kleine stapjes te nemen. Het heeft uiteindelijk bijna een jaar geduurd voordat het helemaal goed ging, maar we zijn er toch geraakt.