Veearts en veulen....

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 20:54

geerke schreef:
Al de tips hier dat je door moet zetten begrijp ik dus niet.Een veulen wat zo tekerr gaat kun je met de beste wil van de wereld niet intraveneus prikken!

Je kan ook “positief” eindigen zonder de naald er werkelijk op dat ogenblik erin te zetten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 21:17

geerke schreef:
Al de tips hier dat je door moet zetten begrijp ik dus niet.Een veulen wat zo tekerr gaat kun je met de beste wil van de wereld niet intraveneus prikken!

Jawel hoor.
Als het echt niet anders kan... plat leggen (meestal laten ze zich al vallen) en er op gaan liggen met z'n 2en.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 21:19

Gini schreef:
Heb je haar gratis gekregen dan? Want ik zie geen andere manier hoe je aan een veulen komt. Ofwel koop je een levend dier ofwel een kwakje van de hengst, either way koop je dus een veulen.

Maar ik hoop dat als ik hier al mis was, dat je alsnog verder bent gekomen dan mijn eerste zin? Mijn advies is niet slechtbedoeld namelijk.

Ze heeft gezegd dat het de veulen van haar vriend is. ;)

geerke schreef:

Mijn tip was niet doorpakken, maar stap voor stap werken aan het proces.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 21:21

Hoe oud is dit dier?
Ik vrees ook dat je het erger gemaakt hebt voor jezelf. Stoppen op zo’n moment leert haar dat dit dus het gewenste resultaat geeft.

Die hier had ook een flinke wil. Die hebben we idd op de grond gelegd... daarna nooit meer issues gehad met prikken. Ze geeft geen kick op de entingen en begroet de DA vrolijk.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 10-03-20 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 21:22

@Geerke, dat kan je echt wel, maar het vraagt veel geduld en tijd.
Hier ook al jonge paarden gehad die niets kenden en echt wel geprikt moeten worden, willen of niet.

Vaak gaan ze door tot ze nat van het zweet zijn, dan berusten ze plots, dan vlug prikken en daarna na rustig en goed afsluiten en met rust laten.

Leren ze 10 keer meer mee dan al het softi gedoe wat mensen soms uithalen.

Het is waarschijnlijk een bijna jaarling van een paar 100 kg, daar moet je echt niet van ‘ooohhh’ en ‘aaahhh’ mee doen, het is niet dat dit dier niet in de hand is en geen mensen kent, hij kent gewoon geen grenzen.
En hoofd tegen de bovenkant, tja, gebeurt, als hij een ouder paard niet respecteert krijgt hij een paar Achterhoeven tegen zijn hoofd, die komen harder aan en zijn ook gewoon een les.

pillow

Re: Veearts en veulen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 21:37

Wat voor ras is dit jaarling? Heb je haar goed geleerd om vast te staan? want daar leren ze van dat tegendruk of hangen geen zin heeft en kun je er gemakkelijker mee aan de hand lopen. Hoe doet ze het bij de hoefsmid, wil dat wel?

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 22:05

Ik ga mee met wat andere mensen zeggen . Desnoods er boven op gaan liggen en prik er in als die zich niet overgeeft .

Wat betreft niet mee lopen aan het halster . Iemand met de zweep er achter en zodra ze gaat hangen of verzetten een tik op haar billen . Naar voren toe = druk weg . Want in je eentje red je dit niet op deze manier . Dan heb je straks een paard van 700 kilo die je omver trekt omdat mevrouw geen zin heeft .

Foxy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-20 22:06

Brainless schreef:
geerke schreef:

Jawel hoor.
Als het echt niet anders kan... plat leggen (meestal laten ze zich al vallen) en er op gaan liggen met z'n 2en.

Brainless :D :evaw:
Ik vermoed dat ik gewoon stap voor stap ga werken. Erop gaan liggen, ben je eigenlijk nog bij je hoofd 8)7?
Ik hoop dat de andere mede lezers hier niet akkoord mee zijn. Unbelievable...

Foxy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-20 22:13

Ayasha schreef:
Hoe oud is dit dier?
Ik vrees ook dat je het erger gemaakt hebt voor jezelf. Stoppen op zo’n moment leert haar dat dit dus het gewenste resultaat geeft.

Die hier had ook een flinke wil. Die hebben we idd op de grond gelegd... daarna nooit meer issues gehad met prikken. Ze geeft geen kick op de entingen en begroet de DA vrolijk.

Ga aub geen veulens vergelijken. Ik heb er ook gehad die makkelijker waren, zij is über gevoelig.
Ik ken zelfs paarden die op volwassen leeftijd nog moeilijk doen, dus geen drama over maken in de trand van dat ze later onhandelbaar zal zijn, ik heb aangegeven dat we eraan werken. Maar niet zoals hier geadviseerd wordt, we gaan dat stap voor stap doen. Lijkt mij eerlijkste en meest diervriendelijke.
Ik val eerlijk gezegd achterover van sommige reactie's.
Veulen was vandaag gewond, dus blijven doorvechten is absurd.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 22:23

:o Ben t met brainles eens. Hier vechten ze vaak ook even (en ja hier gebruikt wij wel vaker een praam indien nodig ) en ineens valt t kwartje en kun je ze wel prikken of behandelen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 22:28

Hoe oud is het veulen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 22:32

Foxy123 schreef:
Ga aub geen veulens vergelijken. Ik heb er ook gehad die makkelijker waren, zij is über gevoelig.
Ik ken zelfs paarden die op volwassen leeftijd nog moeilijk doen, dus geen drama over maken in de trand van dat ze later onhandelbaar zal zijn, ik heb aangegeven dat we eraan werken. Maar niet zoals hier geadviseerd wordt, we gaan dat stap voor stap doen. Lijkt mij eerlijkste en meest diervriendelijke.
Ik val eerlijk gezegd achterover van sommige reactie's.
Veulen was vandaag gewond, dus blijven doorvechten is absurd.

Maar jij weet dus wel hoe mijn veulen was? :D

Ik wens je veel succes en hoop dat het goed komt. Hoe oud is dit dier?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 22:35

Er leiden meerdere wegen naar Rome. Een angstig dier zul je stap voor stap op vertrouwen moeten leren. Een brutaal dier zul je eens door moeten pakken. En niet zodat ie z'n kop kapot stoot am het dak, maar door slimmer te zijn. Wij zijn toch nooit sterker.... Dat kan een praam zijn, een sedatie, tegen de grond houden. Wat denk je van een trappend veulen? Die pak je een voetje van op zodat die op 3 benen staat, trapt die ook niet.
Er zijn zoveel wegen. Maar je moet wel weten of het angst is of brutaliteit, die tgrens is heel klein maar ooooo zo belangrijk in de opvoeding.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 22:39

Wat wil je dan horen? Dat het zo goed is en het vast goed komt met een aai over de bol?

Ik vermoed dat het geen levensnoodzakelijke handeling was, anders had het idd geëindigd in injecties geven op een liggend dier.

Stap voor stap is idd een goede aanpak als er geen nood aan de man is.
Stap 1 is haar leren wijken voor druk. Meelopen aan een halster is basisvaardigheid. Niet vol tegen druk gaan is noodzakelijk voor ieders veiligheid.
Als ze gevoelig is heeft ze dat in 2 sessies door.
Wil ze rust en dat een vervelend iets (voetje geven, meelopen aan een touw, laten behandelen etc) ophoudt dan moet ze zelf de de druk laten wegvallen.
Precisie en timing zijn hiervoor heel belangrijk en als je zelf niet bekend bent met de technieken moet je er begeleiding bij halen.
Basisopleiding en wat grondwerk en je kan al een heel eind komen.
Maar je mag echt niet huiverig zijn van doorpakken op de juiste moment. Als je met een verkeerde timing toegeeft zal ze alleen maar erger worden in haar gedrag.

Nu met die situatie met de veearts bvb kan het zo maar gebeuren dat die de volgende keer nog niet eens in de buurt kan komen. Ook al hadden jullie niet doorgezet tot die naald er in zat maar er op z'n minst aan gewerkt dat ze zich ontspannen door de DA liet aanraken, dan had ze een wijze les geleerd.
Nu is ze alleen maar bevestigd in haar gevaarlijk gedrag en helaas is dat toch echt de schuld van degene die het veulen 1) niet goed voorbereid en 2) niet goed begeleid hebben.
Je moet dergelijke escalaties voor zijn, maar dat kan alleen met een paard dat jullie aanwijzingen respecteert.
Stap 1: opvoeden.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 22:45

suffie schreef:
Hoe oud is het veulen?

die vraag is meerdere keren gesteld maar TS geeft geen antwoord ook niet over het ras. Ik ga er van uit dat het geen veulen maar een jaarling is, anders zou het nog erg jong en bij de moeder zijn.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 22:50

Foxy123 schreef:
Brainless schreef:
Jawel hoor.

Ik vermoed dat ik gewoon stap voor stap ga werken. Erop gaan liggen, ben je eigenlijk nog bij je hoofd 8)7?

Nou, succes met je veulen dan... niks vervelenders als zulke onopgevoede paarden op stal te krijgen als ze ouder zijn. In het kader van ben je wel goed bij je hoofd; kan je eigenlijk wel een veulen opvoeden?

Veulens die niks kennen moet je soms net even anders aanpakken. Als er een halster om moet, dan ga je daar niet dagen over doen. Dan zorg je dat je dat veulen een halster om krijgt en ga je weg. Als dat betekent dat je dat met 2 man en de muur moet doen, zo be it. Ze hebben echt niet zomaar een trauma hoor. Als het moet, moet het nou eenmaal.

Als je veulen zo brutaal en dominant is, moet je nu gaan ingrijpen. Niet willen lopen aan het touwtje? Laat iemand ‘m maar een drukker geven van achter. Niet belonen met voedsel, daar worden ze niet leuker van.

Weet je wat zielig is? Zo’n paard wat geen opvoeding krijgt en later op een plek komt waar die ineens op z’n flikker krijgt omdat het een brutale aap is wat niet de basis kent. Dat is sneu voor ze, omdat ze niet beter weten.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 23:04

Eens met bovengenoemde reacties. Ik heb zelf geen ervaring met jonge paarden/veulens maar stel ze krijgt koliek zal de DA haar ook moeten behandelen. En soms kan dat niet altijd goed schiks...

Eerst maar eens leren aan een halster mee te lopen, stil te staan, wijken voor druk. Dan voorzichtig oefenen met een pen oid om de ‘prik’ na te doen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 23:33

Foxy123 schreef:

Zover ik weet ben ik nog steeds goed bij mijn hoofd.

Als het niet anders kan? En een veulen direct behandeld moet worden?
Jazeker is dat dan de oplossing, dan heb je geen tijd om met een aaitje en een brokje te oefenen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 23:46

Het is net als bij het opvoeden van kinderen. Soms is geduld de oplossing, soms is even doorpakken nodig. (En uiteindelijk de minst stressvolle optie)
Daar is wel wat handigheid en ervaring voor nodig, van zowel de dierenarts als de begeleider.
Genoeg jonge paarden die een eerste enting krijgen zonder veel omhaal.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 23:58

@Senna
Een gewone enting gaat meestal makkelijker omdat deze niet zo heel precies gezet hoeft te worden.
Bij het veulen van TS betrof het een intraveneuze injectie; dat komt heel precies.

Foxy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-20 00:15

Brainless schreef:
Foxy123 schreef:

Zover ik weet ben ik nog steeds goed bij mijn hoofd.

Als het niet anders kan? En een veulen direct behandeld moet worden?
Jazeker is dat dan de oplossing, dan heb je geen tijd om met een aaitje en een brokje te oefenen.

Zeg ik dat? Ooit al eens Bactril die hevig ruikt en vloeibaar is in je eentje proberen in de mond te spuiten? Wie zegt dat ze onhandelbaar is? Wat een aannames zeg.
Het enige wat ik hier krijg is negatieve doemdenkerij en negativiteit naar mijn hoofd.
Het gekke is dat ik van de veearts hoor dat dit ook nog bij volwassen paarden gebeurd.
Dit veulen staat bij normale omstandigheden stil, geeft voetjes en is braaf, maar dit is andere koek. Hier moet ik aan werken en heb geen zin meer in zo'n verwijten. Ik doe al wat ik kan. Ja veulen is jong en loopt bij de moeder.
Verder kun je me blijven verwijten, dit zet geen zoden aan de dijk.
Ik ben haar aan het de sensibiliseren en ga dit in mijn eentje oplossen.
1 ding heb ik geleerd: om geen vraag meer te stellen op Bokt. Ik had zulke negativiteit nooit verwacht.
Iemand die een beetje van paarden kent weet dat jonge veulens met kalmte moeten geleerd worden, jullie radeb me aan om te vechten tot ze neervalt en er te gaan opzitten, op een gewond veulen vol stress. Jij bent ziek en een dierenbeul en zet mensen aan tot mishandelen.
Niemand praat over De sensibiliseren wat ik aan het doen ben. Zal het zelf wel oplossen.
Sorry meisjes, maar dit is echt schrijnend om te lezen wat jullie allemaal schrijven |(, om te kotsen gewoon.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 00:26

Zo wat een aannames zeg...
Foxy123 schreef:
Wie zegt dat ze onhandelbaar is? Wat een aannames zeg.

Ik zeg nergens dat je veulen onhandelbaar.
Foxy123 schreef:

Ik verwijt jou helemaal niets.
Oefenen is heel goed te doen, maar soms in noodsituaties is er geen andere oplossing om andere maatregelen te nemen.
Foxy123 schreef:
Jij bent ziek en een dierenbeul en zet mensen aan tot mishandelen.

Ik ben niet ziek, helemaal geen dierenbeul en ik zet nergens mensen aan tot dierenmishandeling.
Ik zeg ook nergens dat je moet vechten totdat ze neervalt en er dan op te gaan zitten.
Foxy123 schreef:
Sorry meisjes, maar dit is echt schrijnend om te lezen wat jullie allemaal schrijven |(, om te kotsen gewoon.

Ik ben al jaren geen meisje meer (net zoals meerdere die hier reageren).

Foxy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-20 00:29

prugelpiet schreef:
Jawel hoor.

Ik hoop dat de andere mede lezers hier niet akkoord mee zijn. Unbelievable...[/quote]

Nou, succes met je veulen dan... niks vervelenders als zulke onopgevoede paarden op stal te krijgen als ze ouder zijn. In het kader van ben je wel goed bij je hoofd; kan je eigenlijk wel een veulen opvoeden?

Veulens die niks kennen moet je soms net even anders aanpakken. Als er een halster om moet, dan ga je daar niet dagen over doen. Dan zorg je dat je dat veulen een halster om krijgt en ga je weg. Als dat betekent dat je dat met 2 man en de muur moet doen, zo be it. Ze hebben echt niet zomaar een trauma hoor. Als het moet, moet het nou eenmaal.

Als je veulen zo brutaal en dominant is, moet je nu gaan ingrijpen. Niet willen lopen aan het touwtje? Laat iemand ‘m maar een drukker geven van achter. Niet belonen met voedsel, daar worden ze niet leuker van.

Weet je wat zielig is? Zo’n paard wat geen opvoeding krijgt en later op een plek komt waar die ineens op z’n flikker krijgt omdat het een brutale aap is wat niet de basis kent. Dat is sneu voor ze, omdat ze niet beter weten.[/quote]
Wie zegt dat ze onopgevoed is? Ik heb gezegd dat ze tekeer ging voor een intraveneuze prik.
Maak er aub geen drama van. Dit kan ik missen als kiespijn.
Van welke planeet kom je als je een drama maakt dat een paar maanden oud veulen moeilijk doet voor een prik en later dus volgens jullie onhandelbaar zal zijn? Ik zei toch al dat ik eraan zou werken, op de eerste bladzijde? Is dat dan voor jullie plezier om mij te kwetsen dat er voort blijft gedramd worden? Lezen jullie dan niet eens wat er geschreven staat?

Foxy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-20 00:31

Brainless schreef:
Zo wat een aannames zeg...
Foxy123 schreef:
Wie zegt dat ze onhandelbaar is? Wat een aannames zeg.

Ik zeg nergens dat je veulen onhandelbaar.
Foxy123 schreef:

Ik verwijt jou helemaal niets.
Oefenen is heel goed te doen, maar soms in noodsituaties is er geen andere oplossing om andere maatregelen te nemen.
Foxy123 schreef:
Jij bent ziek en een dierenbeul en zet mensen aan tot mishandelen.

Ik ben niet ziek, helemaal geen dierenbeul en ik zet nergens mensen aan tot dierenmishandeling.
Ik zeg ook nergens dat je moet vechten totdat ze neervalt en er dan op te gaan zitten.
Foxy123 schreef:

Ik ben al jaren geen meisje meer (net zoals meerdere die hier reageren).

Jawel, dat doe je wel.
Ik ga daar ook melding van maken.
Je kon om te helpen geadviseerd hebben om te De sensibiliseren. Op een gewond veulen gaan zitten is dierenbeulerij. Dit zeg je niet op een openbaar forum en ik kreeg daar pb ook al meldingen over.
Je gaat te ver.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 00:37

Foxy123 schreef:
Jawel, dat doe je wel.
Ik ga daar ook melding van maken.
Je kon om te helpen geadviseerd hebben om te De sensibiliseren. Op een gewond veulen gaan zitten is dierenbeulerij. Dit zeg je niet op een openbaar forum en ik kreeg daar pb ook al meldingen over.
Je gaat te ver.

Ben benieuwd bij wie je dat gemeld hebt.
Maar dan ook van iedereen die dat ook zou doen die hier gereageerd heeft, of ben ik de enige die in jouw irritatie-zone zit?

Ik heb niet gezegd dat je op een gewond veulen moest zitten.. je hebt ook niet gezegd dat je veulen gewond was (en het ligt er dan ook aan waar).
Vorig jaar hier de DA gehad en mijn mini moest intraveneus geprikt worden (koliek) en die hebben we ook platgelegd omdat hij zo gestrest was dat hij alleen in vechtmodes stond.
En dat was dan de DA... wil je zijn naam dat je hem ook kan melden?