Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Koekie73 schreef:Ik zit eerder te denken om slobber buiten te gaan geven, aan het halster en hem te leren dat hij mag eten wanneer wij het zeggen.
Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Hebben jullie nog leuk leesvoer voor het opvoeden/corrigeren van een jonge pony?
Dat is prima mogelijk.
Dan kan je het probleem gewoon oplossen, hoef je niet bang te zijn dat het per ongeluk een keer mis gaat als iemand uit de hand wil voeren.
sanne83 schreef:Koekie73 schreef:Ik zit eerder te denken om slobber buiten te gaan geven, aan het halster en hem te leren dat hij mag eten wanneer wij het zeggen.
Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Hebben jullie nog leuk leesvoer voor het opvoeden/corrigeren van een jonge pony?
Fijn dat je het vriendelijk wilt oplossenDat is prima mogelijk.
Als eerste: hoeveel en hoevaak krijgt de pony ruwvoer? Zal het probleem niet volledig oplossen, maar je ziet wel vaak meer frustratie rondom voer bij paarden die te weinig ruwvoer krijgen.
Verder zou ik juist bewust met voer werken. Met de nadruk op bewustDan kan je het probleem gewoon oplossen, hoef je niet bang te zijn dat het per ongeluk een keer mis gaat als iemand uit de hand wil voeren.
Zoek iemand die werkt met clickertraining. Je start dan altijd eerst met beleefdheidsoefeningen. Paard leert dat hij juist geen voer krijgt als hij in je zakken zit of dichterbij komt, hij krijgt het voer alleen als hij bijv. achteruit gaat of wegkijkt.
Ik leer daarnaast altijd een goeie achteruit aan. Als dat er goed in zit, kan je bij de voerbak gaan staan en paard achteruit sturen. Elke keer dat het paard gefrustreerd of boos kijkt, mag hij weer achteruit. Zorg wel dat je paard niet honger heeft, als je dit gaat aanleren. Dat scheelt veel frustratie. Begin met een bak vol met hooi, niet een bak vol met biks.
Zorg in de tussentijd nu dat je veilig blijft. Altijd zorgen dat pony ruim weggestuurd is bij de bak voordat je de bak oppakt en neerzet.
bigone schreef:herr_balou schreef:Allereerst is bijten natuurlijk absoluut ongewenst gedrag maar veel van de tips vind ik verwerpelijk en ouderwets. Of sla je je kind/partner/hond/kat ook als het ongewenst gedrag vertoond?
De tip van Jenara - beleefheidstraining - kan ik wel waarderen.
Is prima dat jij het met beleefdheidstraining oplost maar laat paardenmensen die de paardentaal spreken het ook op hun manier oplossen. Ik heb een aantal keer in mijn leven verwondingen door bijtende of meppende paarden gezien en enkele van die mensen kunnen het niet navertellen. Dus bij mij blijft het zo hard het moet ( en dat is maar een keer nodig)en zo zacht als het kan. Ik had deze leeftijd niet bereikt met pappen en nathouden van paarden die ongewenst gedrag richting mens vertonen.
herr_balou schreef:Allereerst is bijten natuurlijk absoluut ongewenst gedrag maar veel van de tips vind ik verwerpelijk en ouderwets. Of sla je je kind/partner/hond/kat ook als het ongewenst gedrag vertoond?
Joman schreef:Ik heb geen ervaring met clickertraining dus wellicht spreek ik voor mijn beurt, maar dit klinkt me zo ontzettend zweverig in de oren.
Wat is er mis met het paard een flinke tik verkopen? Waarom moeten daar ineens zaken als clickertraining bij worden gebruikt? Is dat een moderne methode?

? Sizzle schreef:+Je moet dan trouwens wel de training en correctie door je dochter laten doen anders schiet je er niets mee op. Uit de buurt blijven van een volwassene is een stuk eenvoudiger dan leren om niet domweg over een kind van 30 kg heen te walsen.
Ik zie daar wel ook het parallel met honden. Een vriendin van mij liet zodra haar kinderen konden lopen ze de hond eten geven die dan op commando van het kind in de woonkamer moest wachten (uiteraard met ondersteuning) tot het kind weer terug uit de bijkeuken was. Dan pas mocht de hond.
De TS vraagt om een vriendelijke aanpak, ik leg uit hoe ze dit vriendelijk en met resultaat kan bereiken. Ik denk niet dat het heel relevant is dat er allemaal mensen nu komen vertellen waarom het écht nodig om je paard wel te slaan 
), en daar heb jij nu naar gekeken en een stap gemaakt om die te verbeteren.
Koekie73 schreef:@sanne je hebt wel een punt. Ik was er van overtuigd dat ze 3x per dag een flinke bult hooi kregen (+nog in de wei) maar de bult voor zijn stal 's avonds blijkt voor de volgende ochtend te zijn. Daar ben ik vorige week achter gekomen. Ik geef zelf nog hooi 's avonds. Ze staan hier op stal in hun eigen weitje, maar hij kan wel kroelen met zijn maatje over de draad. Omdat wij zelf het idee hebben dat hij niet helemaal happy is (en mijn dochter zich niet happy voelt hier -lang verhaal) hebben wij toevallig gisteravond besloten hem te verhuizen. We hebben een opzegtermijn dus over 4 weken staat hij op een stal waar hij de hele dag (ochtends vroeg tot het donker wordt, ook in de winter) wel met vriendjes in de wei komt en waar hij de hele dag en nacht hooi heeft.
Ik heb daar nog niet zo over nagedacht maar dat zou natuurlijk wel van invloed kunnen zijn ja. Hij heeft een jollybal in zijn stal (op aanraden van de dierenarts die zijn gebit deed in december en liet zien dat hij aan het wisselen is) maar daar doet hij niets mee (zover wij kunnen zien) Zal idd eens zo'n grote hondenglos meenemen. Dat vindt mijn dochter zeker leuk om aan te leren!
Ik heb geen moeite met het uitdelen van een goede tik als het moet (en mijn dochter ook niet) maar wat ik niet wil is continu tikken uitdelen bij zo'n papperige pony. Vandaar inderdaad mijn vraag naar een andere manier van afleren (of: iets in de plaats aanleren)
Vaak gaan dit soort problemen grotendeels vanzelf weg, als ze de hele dag lekker met andere paarden kunnen ravotten en eten Citaat:Is prima dat jij het met beleefdheidstraining oplost maar laat paardenmensen die de paardentaal spreken het ook op hun manier oplossen. Ik heb een aantal keer in mijn leven verwondingen door bijtende of meppende paarden gezien en enkele van die mensen kunnen het niet navertellen. Dus bij mij blijft het zo hard het moet ( en dat is maar een keer nodig)en zo zacht als het kan. Ik had deze leeftijd niet bereikt met pappen en nathouden van paarden die ongewenst gedrag richting mens vertonen.
Janneke2 schreef:Citaat:Is prima dat jij het met beleefdheidstraining oplost maar laat paardenmensen die de paardentaal spreken het ook op hun manier oplossen. Ik heb een aantal keer in mijn leven verwondingen door bijtende of meppende paarden gezien en enkele van die mensen kunnen het niet navertellen. Dus bij mij blijft het zo hard het moet ( en dat is maar een keer nodig)en zo zacht als het kan. Ik had deze leeftijd niet bereikt met pappen en nathouden van paarden die ongewenst gedrag richting mens vertonen.
Mij ontgaat iets.
Beleefdheidstraining ken ik uit zaken als klikkertraining.
Wat binnen bepaalde grenzen gebaseerd is op paardentaal en natuurlijk paardengedrag.
(Uiteraard is er geen paard dan met een klikker werkt, maar reken maar dat de leidende merrie kan hameren op beleefdheid. Verder houdt 'beleefdheid' ook in, dat je je dier leert 'opdringerig gedrag wordt niet beloond (of "gewoon" gestraft), beleefdheid loont' - iets dat een dier snel en goed begrijpt.)
Beleefdheid trainen heeft niets te maken met 'pappen en nathouden'.
In tegendeel.
Voor hen die overwegen om een zweepje te gebruiken: het beste argument dat ik hier ken luidt: "laat je dier niet bang worden voor je hand".
(Mijn zweep is een verlengstuk van mijn arm, ik aai er vooral mee, ik wijs en soms tik ik.)
Citaat:Ik zeg niet dat beleefdheidstraining oftewel paard leren om te doen wat jij wil met klicker/beloning niet goed is. Waar ik wel kritiek op heb is het feit dat voor sommigen duidelijkheid in een gevaarlijke situatie blijkbaar ook niet acceptabel is.
Citaat:(...) zo zacht als het kan ( wat daar ook onder valt bvb klicker) en zo hard als het moet , wat voor mij betekent dat wanneer een paard op stal in één keer zou dreigen hij meteen , en dan ook echt meteen een reactie van mij krijgt die duidelijk maakt dat hij dat niet weer moet doen. En het leuke is dat je dan eigenlijk geen training meer nodig hebt om hem nog duidelijk te maken wat personal space is. Een keer ingrijpen in een plotselinge situatie maakt heel veel duidelijk.
Citaat:Deze pony heeft iets verkeerds geleerd en ja, dat kan met klicker training afgeleerd worden maar het is onveilig voor de dochter van ts en misschien wel voor ts zelf en dan is een keer met je been naar achter uithalen wanneer hij opdringerig word richting jaszak om hem op zijn plek te zetten de kortste en snelste weg.Training om opdringerig gedrag af te leren , prima maar niet wanneer de situatie al zo is dat er gevaar dreigt.

herr_balou schreef:Allereerst is bijten natuurlijk absoluut ongewenst gedrag maar veel van de tips vind ik verwerpelijk en ouderwets. Of sla je je kind/partner/hond/kat ook als het ongewenst gedrag vertoond?
Hij weet het zo goed!! Eline_Charly schreef:herr_balou schreef:Allereerst is bijten natuurlijk absoluut ongewenst gedrag maar veel van de tips vind ik verwerpelijk en ouderwets. Of sla je je kind/partner/hond/kat ook als het ongewenst gedrag vertoond?
Eerlijk gezegd; ja mijn hond krijgt ook gewoon een tik hoor bij ongewenst gedrag. En een bijtende pony vind ik al wat verder gaan dan 'ongewenst', dit kan zelfs pijnlijk zijn. Dus ik zeg ook aanpakken!
Joman schreef:Mijn jonkie probeerde het toevallig gisteren ook weer; happen toen ik de stap uitliep en oren in de nek. Die heeft toen echt een ferme tik tegen zijn neus gehad. Dan is hij gelukkig ontzettend schuld bewust en komt daarna net zo gemakkelijk weer naar me toe. Maar dan zonder te happen en zonder oren in de nekHij weet het zo goed!!
hij weet het zo goed, dat hij het toch blijft doen? sanne83 schreef:Joman schreef:Mijn jonkie probeerde het toevallig gisteren ook weer; happen toen ik de stap uitliep en oren in de nek. Die heeft toen echt een ferme tik tegen zijn neus gehad. Dan is hij gelukkig ontzettend schuld bewust en komt daarna net zo gemakkelijk weer naar me toe. Maar dan zonder te happen en zonder oren in de nekHij weet het zo goed!!
hij weet het zo goed, dat hij het toch blijft doen?