Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Kuggur schreef:Tsja, ik heb honden en paarden. Mijn attitude is als de hond getrapt kan worden staat hij te dicht achter het paard...
Als je als hondeneigenaar niet in staat bent je fikkie uit de trap radius van een jouw onbekend paard te houden dan ben je imo zelf verantwoordelijk voor de gevolgen.
Ineke2 schreef:Ik vind dat de hond ( hondeneigenaar) altijd fout is als de hond binnen de trap zone van een paard kan komen.
Een paard met ruiter of wandelend ernaast komt niet ongevraagd je persoonlijke zone ingereden.
Rennende honden doen dat ( helaas) wel. (te)veel baasjes hebben geen enkel idee wat normaal hondengedrag is, zowel tegen andere honden als andere diersoorten. Daarnaast heeft 95% echt hun dier niet onder apél staan.
Nóg erger vind ik het als het baasje niet eens moeite doet om de hond terug te roepen.
Jessix schreef:Hondeneigenaren die niets met paarden te doen hebben zijn blijkbaar totaal niet bewust van de gevaren. Hoe vaak hoor je inderdaad niet "hij doet niets hoor!", totaal er niet bij nadenkend dat het paard misschien wel wat kan doen en dan vaak met een heel slechte afloop.
Eigenaren vonden het doodnormaal, hadden echt niet door dat met één beweging van mijn paard er minimaal een pootje zou missen
Werden nog boos ook, toen ik ze waarschuwde dat ze dit keer echt mazzel hadden en dat niet elk paard dit pikt 
sanne83 schreef:Iets anders praktisch wat ik altijd doe als er een hond op me af komt stormen, is altijd het hoofd van je paard naar de hond blijven draaien. Schrikt de hond vaak af, want die wil graag naar de billen toen. Meestal druipen ze dan snel af. Maakt het paard meestal wat stoerder (heeft het paard het gevoel dat hij controle over de situatie heeft) en ik heb minder kans dat die hond in de achterhand hangt en een lel krijgt.
Meer als laatste redmiddel. Ik kan me voorstellen dat een grote hond misschien niet zo onder de indruk is van een shet inderdaad
Stilstaan en het ondergaan kreeg ze veel meer stress van. Gillbo schreef:Als mijn hond andere kan bezeren vanwege een opgelopen trauma moet ik die of aanlijnen ( en muilkorfen) of de situatie niet opzoeken.
Jij gaat met je pony waarvan jij weet dat die onbetrouwbaar kan reageren wel bewust een situatie opzoeken waarbij het mis kan gaan.
Het ging om een pup die niks deed behalve te dichtbij komen. Dat zou niet moeten kunnen maar deze zit in een leerproces net als jou pony alleen is in dit geval het wel jou dier die een veel grotere schade kan aanrichten. Dus misschien is deze situatie gewoon nog te hoog gegrepen in het leerproces.
Ik zou hier een proffesional bezoeken, uit ervaring weet ik dit een dergelijk trauma niet simpel op te lossen is.
Misschien wel in een gecontroleerde situatie maar niet in zoiets onverwachts als een stuiterende pup.
Citaat:De initiële situatie zit fout (hond had nooit zo dicht mogen komen) maar het gevolg (paard trapt dier het licht uit de ogen) is in mijn ogen ook best wel heftig en vermijdbaar.
Gini schreef:Nu ja, mijn vader (zat in de verzekeringen) zei ooit: het is niet omdat een auto verkeerd geparkeerd staat dat je er tegenaan mag rijden.
Het is niet omdat de initiële situatie een fout van de ander is, dat ieder gevolg dan maar geaccepteerd is. In dit geval: is iedere reactie van het paard maar ok omdat er toevallig een hond losliep?
Daarin heeft de paardeneigenaar ook een verantwoordelijkheid vind ik. Natuurlijk is het anders als je echt met een jagende of zelfs aanvallende hond zit die in de benen van je paard hangt, maar een dier het ziekenhuis of de dood in trappen enkel en alleen omdat het dier in kwestie in speelsheid, onoplettendheid of nieuwsgierigheid iets te dichtbij komt, dan gaat de paardeneigenaar in mijn ogen ook niet helemaal vrijuit. De initiële situatie zit fout (hond had nooit zo dicht mogen komen) maar het gevolg (paard trapt dier het licht uit de ogen) is in mijn ogen ook best wel heftig en vermijdbaar.