Trappen naar honden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Re: Trappen naar honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 15:12

Tsja, ik heb honden en paarden. Mijn attitude is als de hond getrapt kan worden staat hij te dicht achter het paard...
Als je als hondeneigenaar niet in staat bent je fikkie uit de trap radius van een jouw onbekend paard te houden dan ben je imo zelf verantwoordelijk voor de gevolgen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 15:33

Kuggur schreef:
Tsja, ik heb honden en paarden. Mijn attitude is als de hond getrapt kan worden staat hij te dicht achter het paard...
Als je als hondeneigenaar niet in staat bent je fikkie uit de trap radius van een jouw onbekend paard te houden dan ben je imo zelf verantwoordelijk voor de gevolgen.

Mijn idee..
Als het goed is, heb je als eigenaar van het paard steeds het dier bij je zodat deze niet anderen mensen kan lastig vallen.
Bij honden denken mensen op een of anderen manier dat voorbijgangers dit wel waarderen ofzo..
En dan roepen' hij doet niets'. En dan roep ik' ja dus? hij kwijlt en stinkt?' En dan zijn ze boos. :D

(Ik heb een hele lieve en leuke golden voor het geval mensen denken dat ik een hondenhater ben. Maar ik zit niet altijd op andermans hond te wachten.)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 15:52

Ik vind dat de hond ( hondeneigenaar) altijd fout is als de hond binnen de trap zone van een paard kan komen.

Een paard met ruiter of wandelend ernaast komt niet ongevraagd je persoonlijke zone ingereden.

Rennende honden doen dat ( helaas) wel. (te)veel baasjes hebben geen enkel idee wat normaal hondengedrag is, zowel tegen andere honden als andere diersoorten. Daarnaast heeft 95% echt hun dier niet onder apél staan.

Nóg erger vind ik het als het baasje niet eens moeite doet om de hond terug te roepen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 16:01

Ineke2 schreef:
Ik vind dat de hond ( hondeneigenaar) altijd fout is als de hond binnen de trap zone van een paard kan komen.

Een paard met ruiter of wandelend ernaast komt niet ongevraagd je persoonlijke zone ingereden.

Rennende honden doen dat ( helaas) wel. (te)veel baasjes hebben geen enkel idee wat normaal hondengedrag is, zowel tegen andere honden als andere diersoorten. Daarnaast heeft 95% echt hun dier niet onder apél staan.

Nóg erger vind ik het als het baasje niet eens moeite doet om de hond terug te roepen.

TS geeft ook zelf wel aan dat ze langs de mensen moest omdat er een pier was. Op een andere plek hadden zowel TS als hondeneigenaren waarschijnlijk meer afstand van elkaar gehouden. Wanneer dat je echter naar elkaar toeloopt, bestaat de kans op conflict.

Dat een paard niet ongevraagd je persoonlijke zone komt ingereden is omdat andere mensen rekening houden met het paard. Fietsers houden halt en gaan aan de kant als ze een paard tegenkomen op een te smal pad. Als een paard ergens schrik van heeft en op het pad 'danst', dan zul je zien hoe snel iedereen zich uit de buurt van het paard begeeft. Dat een paard niet ongevraagd tegen iemand opbotst, ligt dus niet zozeer aan het perfect onder het appèl staan van het paard, maar aan het feit dat de rest van de wereld aan de kant schiet wanneer een paard 'gek' begint te doen. :D

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 16:11

Hahahaha _O-

Sorry ik heb echt in een deuk gelegen om je reactie Gini.

De reden dat een paard niet ongevraagd je persoonlijke zone in komt heeft toch echt wél te maken met de ruiter / begegleider van het paard.

Heb regelmatig een ( wielrenner) in de kont van mijn paard gehad op een 60km ( zonder fietspad voordat dat commentaar weer voorbij komt) terwijl ik gewoon aan de kant van de weg rij, maar dan komt er een tegenligger ( auto) en je zal maar af moeten remmen..

Mijn dansende paard is vaak juist wel een reden om toch nog even snel te passeren, of extra op te jutten door motoren bijvb en ja ook door honden want dat is leuk om achteraan te gaan.
Heb mijn paard nu geleerd om als ze zich niet fijn voelt door een hond zich naar de hond toe te draaien en naar de hond te stappen of draven.

Dit uiteraard indien de de hondenbaas zijn of haar hond niet terug roept.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 16:18

Een wielrenner in de kont van je paard? Als in: rijdt met opzet tegen de kont van het paard of komt te dicht bij het paard naar de zin van de ruiter. Daar zit ook nogal een verschil in.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 16:21

Letterlijk tegen mijn paard aan. Dat die nog niet eerder heeft getrapt is mij een raadsel. Heb al een keer de veearts erbij gehad door zo’n eikel.

Raar hè dat ze nu wel schrikkerig is bij fietsers die van achteren langskomen en daarbij geen geluid of iets laten horen?!

Maargoed het is wel een beetje off topic. Sorry ts

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 16:41

Ik denk niet dat je dat snel bij je pony uit zijn systeem gaat krijgen. Als hij honden eng vindt (begrijpelijk, honden zijn roofdieren) gaat hij in de aanval, een ander paard vlucht en weer een ander paard doet niets.

Zou me er toch niet zo druk om maken hoor, mensen die hun honden los laten lopen moeten zorgen dat die honden luisteren. Ik had er vanmiddag nog 2 achter me aan in het bos, als mijn paard had uitgehaald dan had dat toch echt de fout van de hond/baas geweest.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 16:48

Hondeneigenaren die niets met paarden te doen hebben zijn blijkbaar totaal niet bewust van de gevaren. Hoe vaak hoor je inderdaad niet "hij doet niets hoor!", totaal er niet bij nadenkend dat het paard misschien wel wat kan doen en dan vaak met een heel slechte afloop.

Ja ze zijn fout en ja, ze moeten hun hond vast of onder controle hebben. Maar je voelt je toch rot als paard zo'n pup vol in het gezichtje trapt, dus TS, ik snap je probleem. Goed om inderdaad losloop gebieden te vermijden, wat je al doet. Helaas kan er dan altijd nog zoiets gebeuren als nu is gebeurd. Ik denk dat je het moeilijk afgeleerd krijgt. Het is toch een eerste reactie in een onvoorziene situatie. Ik zou in jouw geval heel alert zijn op honden. Ook ver van te voren al aangeven bij de hondeneigenaar dat je paard gericht trapt.

Ik hoop dat je nooit meer in zo'n situatie komt. :)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 09:34

Jessix schreef:
Hondeneigenaren die niets met paarden te doen hebben zijn blijkbaar totaal niet bewust van de gevaren. Hoe vaak hoor je inderdaad niet "hij doet niets hoor!", totaal er niet bij nadenkend dat het paard misschien wel wat kan doen en dan vaak met een heel slechte afloop.

exact dit....dat is echt met stipt op 1 ook zo vaak meegemaakt en dan maar niet luisteren naar de inhoud van je boodschap! -:(-

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 10:12

Honden baasjes luisteren al niet eens naar elkaar. Laat staan iemand met een ander diersoort. :x

Je kunt een instinctieve reactie als dit niet voorkomen Ts. Je doet er al zoveel mogelijk aan zo te lezen om niet in die situatie te komen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 11:09

Lastig dit! Ik heb ook een keer gehad dat er een mini jack russel-pup even aan de vetlok van het het achterbeen van mijn paard ging snuffelen %) Eigenaren vonden het doodnormaal, hadden echt niet door dat met één beweging van mijn paard er minimaal een pootje zou missen :\ Werden nog boos ook, toen ik ze waarschuwde dat ze dit keer echt mazzel hadden en dat niet elk paard dit pikt |o

Het lijkt me sowieso heel goed om dit te oefenen met een hond, hond associeren met iets leuks +:)+

Iets anders praktisch wat ik altijd doe als er een hond op me af komt stormen, is altijd het hoofd van je paard naar de hond blijven draaien. Schrikt de hond vaak af, want die wil graag naar de billen toen. Meestal druipen ze dan snel af. Maakt het paard meestal wat stoerder (heeft het paard het gevoel dat hij controle over de situatie heeft) en ik heb minder kans dat die hond in de achterhand hangt en een lel krijgt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 11:10

Loslopende honden kunnen zowel anderen als zichzelf in gevaar brengen.Dit onprettige incident was toch wel de schuld van de hondeneigenaar die hem niet aan de lijn had. Maar ik snap dat ts het vervelend vond,dat zou ik ook vinden.Te meer omdat het allemaal dieren zijn en die zijn voor hun opvoeding en veiligheid afhankelijk van hun baasjes.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-20 11:14

sanne83 schreef:
Iets anders praktisch wat ik altijd doe als er een hond op me af komt stormen, is altijd het hoofd van je paard naar de hond blijven draaien. Schrikt de hond vaak af, want die wil graag naar de billen toen. Meestal druipen ze dan snel af. Maakt het paard meestal wat stoerder (heeft het paard het gevoel dat hij controle over de situatie heeft) en ik heb minder kans dat die hond in de achterhand hangt en een lel krijgt.

Zover laat ik het niet komen.
Ik heb dan al vele malen geroepen en zal dan ws zelf ingrijpen.

Ik heb een shetlander dus al zou ik hem meedraaien denk ik niet dan een hond van groot formaat zich daar iets van aantrekt.

Jessix, Kwita en Ineke dank jullie wel :+:

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 11:24

Nee, dat snap ik :) Meer als laatste redmiddel. Ik kan me voorstellen dat een grote hond misschien niet zo onder de indruk is van een shet inderdaad :+
Mijn oudje was vooral angstig van honden en wilde voornamelijk wegrennen als een hond achter haar kwam. Ze vond dat meedraaien veel fijner dan stil blijven staan. Die hond blijven volgen en dan een koekje ervoor krijgen, was een soort van actieve oplossing voor haar :D Stilstaan en het ondergaan kreeg ze veel meer stress van.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 12:28

Een Jack Russell die ik kende, een heel leuk en lief hondje, ging ook altijd blaffend achter paarden aan. Tenslotte is hij doodgetrapt door een paard (Zeeuw) van zijn eigen baas.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 13:30

Nou ik heb een haflinger die het liefste met vier hoeven tegelijk schopt. Een fjord die uithaalt en ook een shet die uithaalt. Ik vraag het altijd netjes de hond bij zich te roepen of aan te lijnen met de waarschuwing dat paard uithaalt. En ja , een hond is voor een paar jaar terug naar de dierenarts gemoeten dankzij eigenwijze baas. Mijn haflinger haalde heel hard uit en het vol raak. En laatst haalde de fjord uit ondanks een waarschuwing. Deze hond jankte alleen even en baasje keek me boos aan. Heb netjes gezegd dat ik hem gewaarschuwd had en we zijn doorgereden. Er zijn ook genoeg mensen die wel de hond roepen en dan bedank ik ze ook netjes en ze krijgen ook de mogelijkheid hiervoor.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 13:31

Als mijn hond andere kan bezeren vanwege een opgelopen trauma moet ik die of aanlijnen ( en muilkorfen) of de situatie niet opzoeken.
Jij gaat met je pony waarvan jij weet dat die onbetrouwbaar kan reageren wel bewust een situatie opzoeken waarbij het mis kan gaan.

Het ging om een pup die niks deed behalve te dichtbij komen. Dat zou niet moeten kunnen maar deze zit in een leerproces net als jou pony alleen is in dit geval het wel jou dier die een veel grotere schade kan aanrichten. Dus misschien is deze situatie gewoon nog te hoog gegrepen in het leerproces.

Ik zou hier een proffesional bezoeken, uit ervaring weet ik dit een dergelijk trauma niet simpel op te lossen is.
Misschien wel in een gecontroleerde situatie maar niet in zoiets onverwachts als een stuiterende pup.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 13:42

Gillbo schreef:
Als mijn hond andere kan bezeren vanwege een opgelopen trauma moet ik die of aanlijnen ( en muilkorfen) of de situatie niet opzoeken.
Jij gaat met je pony waarvan jij weet dat die onbetrouwbaar kan reageren wel bewust een situatie opzoeken waarbij het mis kan gaan.

Het ging om een pup die niks deed behalve te dichtbij komen. Dat zou niet moeten kunnen maar deze zit in een leerproces net als jou pony alleen is in dit geval het wel jou dier die een veel grotere schade kan aanrichten. Dus misschien is deze situatie gewoon nog te hoog gegrepen in het leerproces.

Ik zou hier een proffesional bezoeken, uit ervaring weet ik dit een dergelijk trauma niet simpel op te lossen is.
Misschien wel in een gecontroleerde situatie maar niet in zoiets onverwachts als een stuiterende pup.

Die vergelijking gaat imo behoorlijk mank.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 13:57

Waarom moet je wel je hond perfect afgericht hebben maar een paard mag wel uithalen want dan is het altijd de schuld van een ander.

Ts ik vind dat het jou siert dat je wel naar een oplossing wil zoeken om te voorkomen dat je pony uithaalt. Echt een verantwoorde eigenaar!!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 14:17

Voor de mensen die zeggen dat je de pony kan leren om niet uit te halen, dat is vele malen lastiger dan een hond leren niet op paarden af te vliegen. Pony is nou eenmaal een prooidier en een hond een predator, daardoor lijkt zo'n "aanvallende" hond die misschien geen slechte bedoelingen heeft altijd een bedreiging voor het prooidier, in dit geval een paard. Het is niet dat mensen met een paard bewust richting een hond gaan lopen en zeggen tegen het paard "joh, trap die hond even lekker verrot". Terwijl het omgekeerde vaker gebeurt, waarbij de hond contact zoekt met het paard. Ik vind dat TS het heel goed doet door te waarschuwen en honden normaal gesproken zoveel mogelijk te mijden. Ik heb ook een shetlander waarmee ik niet meer voor de sulky naar buiten ga door een hond, maar TS wandelt met haar shet. Ik wandel ook nog buiten met mijn shet die bang is voor honden, maar alleen naar buiten gaat niet meer. Mijne vlucht namelijk weg, al heeft ie ook de hond van de buren al eens getrapt bij het oefenen aan wennen aan honden. Hond kwam te dichtbij zijn achterkant en toen gaf hij een waarschuwingstrap, dus die was nog zacht. Ik snap best dat je je schuldig voelt naar de pup toe TS :(:)

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 14:51

Gillbo schreef:
Waarom moet je wel je hond perfect afgericht hebben maar een paard mag wel uithalen want dan is het altijd de schuld van een ander.

Omdat een hond los loopt op het moment dat het fout gaat.
Een hond die aangelijnd is zal niet dicht genoeg bij een paard in de buurt komen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 15:06

Nu ja, mijn vader (zat in de verzekeringen) zei ooit: het is niet omdat een auto verkeerd geparkeerd staat dat je er tegenaan mag rijden.
Het is niet omdat de initiële situatie een fout van de ander is, dat ieder gevolg dan maar geaccepteerd is. In dit geval: is iedere reactie van het paard maar ok omdat er toevallig een hond losliep?

Daarin heeft de paardeneigenaar ook een verantwoordelijkheid vind ik. Natuurlijk is het anders als je echt met een jagende of zelfs aanvallende hond zit die in de benen van je paard hangt, maar een dier het ziekenhuis of de dood in trappen enkel en alleen omdat het dier in kwestie in speelsheid, onoplettendheid of nieuwsgierigheid iets te dichtbij komt, dan gaat de paardeneigenaar in mijn ogen ook niet helemaal vrijuit. De initiële situatie zit fout (hond had nooit zo dicht mogen komen) maar het gevolg (paard trapt dier het licht uit de ogen) is in mijn ogen ook best wel heftig en vermijdbaar.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 16:10

Citaat:
De initiële situatie zit fout (hond had nooit zo dicht mogen komen) maar het gevolg (paard trapt dier het licht uit de ogen) is in mijn ogen ook best wel heftig en vermijdbaar.

Je vergeet alleen even dat een instinctieve reactie niet tot zeer moeilijk af te leren valt. De reactie is als een reflex.

Roofdier ten opzichte van een prooidier tja de hond delft het onderspit bij een rake trap, soms zelfs letterlijk.

Aan de honden en paarden baasjes daar rekening mee te houden en dat doet Ts al.
De hond mocht waar ze liepen niet los.

Mijn vorige pony vond honden niet eng en was zeer tolerant naar ze. Zelfs een Duitse herder die tegen hem op sprong en hapte op schouder hoogte deed hij niks tegen. Omdat het baasje niks deed en zelfs zei dat honden er los mochten komen heb ik de hond van ons af moeten meppen met mijn zweep.

Die pony heeft 1x wél getrapt naar een Jack Russel op het strand. Wij waren in een hand galop tijdens een endurance wedstrijd en opeens bokte mijn pony recht omhoog. Bleek dat hondje dus in zijn staart te hangen.
Tja sorry maar als er zo’n 100 paarden op het strand zijn en je hond gaat er achteraan dan hou je die aan de lijn. Hondje heeft nog een aantal kilometers mee gerend op een afstandje, baasje heeft een flinke wandeling moeten maken.

Andere situatie: Ik had een hondje uit het asiel en ontdekte dat deze ( te ) graag achter kippen en eenden aanging en ze ook dode als ie de kans kreeg.

Dat betekende dat ik hem niet losliet op plekken waar dat zou kunnen gebeuren.

Paarden ging hij luid blaffend achteraan, dus als die in zicht kwamen lijnde ik hem zsm aan.

Met anderen honden spelen? Niet met voor ons onbekende honden, ik hield hem graag heel. Hoevaak ik dan niet gehoord heb dat ie niet sociaal is ofzo... Joh je vind het toch zelf ook niet leuk als ik als vreemde op je afstuif en tegen je opspring of op 3 cm van je blijf staan?

Mensen vinden regelmatig dat alles en iedereen maar met elkaar overweg moeten kunnen. Denk nou eens zelf na, jullie vinden toch ook niet alle mensen aardig? Vreemde mensen ontmoeten is regelmatig ongemakkelijk? Je gaat in het OV toch het liefst op een leeg bankje zitten en niet naast een onbekende?

Vertaal dat eens naar deze ontmoetingen zoals in dit topic en dan kijk je er wellicht anders naar ( hoop ik)

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 16:31

Gini schreef:
Nu ja, mijn vader (zat in de verzekeringen) zei ooit: het is niet omdat een auto verkeerd geparkeerd staat dat je er tegenaan mag rijden.
Het is niet omdat de initiële situatie een fout van de ander is, dat ieder gevolg dan maar geaccepteerd is. In dit geval: is iedere reactie van het paard maar ok omdat er toevallig een hond losliep?

Daarin heeft de paardeneigenaar ook een verantwoordelijkheid vind ik. Natuurlijk is het anders als je echt met een jagende of zelfs aanvallende hond zit die in de benen van je paard hangt, maar een dier het ziekenhuis of de dood in trappen enkel en alleen omdat het dier in kwestie in speelsheid, onoplettendheid of nieuwsgierigheid iets te dichtbij komt, dan gaat de paardeneigenaar in mijn ogen ook niet helemaal vrijuit. De initiële situatie zit fout (hond had nooit zo dicht mogen komen) maar het gevolg (paard trapt dier het licht uit de ogen) is in mijn ogen ook best wel heftig en vermijdbaar.

Toen mijn haflinger voor de eerste keer trapte naar die hond heb ik de eigenaar al heel netjes verzocht om de hond aan te lijnen met de waarschuwing dat m’n paard trapt. Hij zei dat de hond niks deed. Ik maar mijn paard wel en nogmaals gevraagd om de hond aan te lijnen. Hij bleef maar op ons af komen en die man maar schreeuwend roepen. Ik stond stil en probeerde paard dr kont weg te draaien om een trap te voorkomen. Maar plots draaide ze om en was het al gebeurd. En ik zat op het ruiterpad.
Heb de man om z’n nummer gevraagd en savonds gebeld. Hond heeft echt een engeltje gehad. En toen de fjord trapte zaten we ook op een ruiterpad en weer plotseling dat die hond naar de benen kwam. Hadden ook deze persoon van te voren gevraagd om even aan te lijnen. Dus we zoeken het echt niet op. Maar er zijn bij ons helaas hondenbezitters die menen dat ze alles kunnen en mogen. En niet serieus op onze vraag / waarschuwing ingaan. Dan zeg ik sorry die niet horen wil....... heb al genoeg discussies hierover gehad en ben altijd netjes gebleven. Maar soms schiet ik echt uit mijn slof. Ik weet dat mijn paard door een nare ervaring trapt naar honden en zal dan ook altijd alert zijn. Maar als de eigenaar lomp reageert dan ik ook. Maar meestal gaat het goed gelukkig.